Squeezebox og lignende, erfaringer

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Ser via diverse tråder at det jo er en del her på forumet som har digitalisert cd samlingene sine og spiller dem av via "tynne" enheter som Squeezebox og tilsvarende.

Jeg er en av disse og jeg synes på mange måter dette er en helt topp løsning. Alle sangene ligger tilgjengelig og en trenger ikke å sette inn cd'en for hver gang en vil teste noe annet.
Dersom en istedenfor å spille et helt album av gangen ønsker å spille enkeltlåter er også dette fullt mulig.

Men jeg savner CD-koverene :-[
Jeg savner det å sitte å titte på coverene og finne den som jeg har lyst til å putte i spilleren. Nå må jeg liksom huske på den artisten eller plata jeg har lyst til å spille, finne den og spille den av.

Såvidt jeg kan se så vil løsningen på dette (og en god del andre ting) for min del bli å sette opp en media PC på stua og benytte den istedenfor.
Ved å få hele musikksamlingen opp på skjermen vil jeg igjen få muligheten til å titte på coverene, få oversikt over samlinga og velge fra en bortglemt cd som jeg plutselig kommer over...

Hva er deres andre meninger om dette? Er Squeezebox og andre tilsvarende løsninger himmelen for dere?
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Hallo, ja!

Nøyaktig det er også et av mine ankepunkter mot Squeezebox. Jeg har nettopp kjøpt en Helios i tillegg til SB som avspiller bilde i tillegg. Angrer litt på det, da den er mindre brukervennlig. Burde heller lagt til fem-seks tusen og fått en anstendig HTPC. Men det er uansett ingen vei tilbake. Det jeg er mest bekymret for når det gjelder data-alderen er at det kan bli slutt på normale utgivelser, og at vi får bare single låter å forholde oss til. Det kan bli kaos. :-/

EDIT: Denne tråden burde vært under datahjørnet.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg synes covre er et must! Derfor er løsninger som Sonos og Front Row så geniale! ;D ;D
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.019
Antall liker
1.352
Sted
Nadadouro, Portugal
Har ikke Squeezeboks, men dette har holdt mig tilbake fra kjøb egentlig.
Mulig fjernkontrollen er genial, og intuitiv, som andre skriver, men Sonos er jo i en helt anden liga.....
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.309
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Mulig fjernkontrollen er genial, og intuitiv, som andre skriver, men Sonos er jo i en helt anden liga.....
Og i en annen prisklasse...
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Mulig fjernkontrollen er genial, og intuitiv, som andre skriver, men Sonos er jo i en helt anden liga.....
Er Sonos i en annen liga enn Squeezebox? Hvorfor?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.019
Antall liker
1.352
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, en annen prisklasse selvfølgelig, og man kan jo velge det der passer en . Sonos er dog et lekkert produkt, med en super fjernkontroll der gir oversikt, en helt annen verden enn Squeezeboks jo.
Se i datatråden for erfaringer med disse produkter.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.309
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Et lite tips: har du Squeezebox og en Nintendo DS (eller DS Lite) liggende, kjøp browser til Nintendo'n og vips så har du en smekker fjernkontroll. Nintendo DS har nemlig innebygget WiFi. Browser til dem koster rundt 3-400,-. Du velger "Handheld" under Interface i Slimserver for å få rett utseende i browser på Nintendo'n. DS får man til under tusenlappen flere steder, så det blir en billig WiFi remote.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hadde vært supert om vi som benytter HD basert drivverk kan unngå å krangle her inne! ;) Vi bruker vel dette fordi vi har hørt at digitalt er digitalt og derfor ingen forskjell?? Det vil jo igjen si at ingen ting er "best". Mine preferanser i forhold til slike løsninger går nå kun på hva jeg liker brukermessig.

Jeg benytter Front Row. Dette fungerer utmerket, men den dagen Apple (eller andre) lanserer en Sonos-lignende fjernkontroll til fornuftig pris, kjøper jeg den på flekken. Jeg synes det er mye lettere å bla i biblioteket med dette rullehjulet enn andre løsninger. MEN 8000 kr??? Det synes jeg er en horibel pris...
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.876
Antall liker
9
Ja, en annen prisklasse selvfølgelig, og man kan jo velge det der passer en . Sonos er dog et lekkert produkt, med en super fjernkontroll der gir oversikt, en helt annen verden enn Squeezeboks jo.
Se i datatråden for erfaringer med disse produkter.
Hehe. SB er i mine øyne også lekker. Dessuten får man en meget god håndholdt med wi-fi for mellomlegget opp til sonos. På denne kan man kjøre Slimserver... :)

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Minner om at lydkvaliteten er identisk mellom Sonos og Squeezebox. Forskjellene går på brukeroppsettet.
Vil man ha topp lydkvalitet, må man koble til en god ekstern DAC.
Selv er jeg meget godt fornøyd med Squeezebox. Jeg spiller mer enn før og "oppdager" cd-er som jeg ikke har spilt på svært lang tid. Det hele er nemlig blitt så mye enklere ;)
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Men jeg savner CD-koverene :-[
Enig, dette er den største ulempen med HD basert musikksamling. Gleden av å bla i coveret, se på bilder, lese hvem som var med og spilte etc, etc.
Men etter å ha levd med squeezebox i 8 måneder så tenker jeg ikke så mye over det lenger.

Om man kan leve med å ha en liten bærbar pc i nærheten finnes det løsninger.
En SB plugin som kalt Moose synes jeg er en fin måte å velge og styre spilleren de gangene jeg ønsker å se på covere.

Slik ser den ut:


Den har også en Cover chooser funksjon der du kan se og velge fra covere:

Den er selvfølgelig fullt konfigurerbar med søk etc.

Men skikkelig bra blir nok ikke dette før musikkbransjen begynner å inkludere fullt artwork med alle utgivelser på elektronisk format.
 

bardoo

Medlem
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
18
Antall liker
0
Har lest at en del bruker Nokia 770 som fjernkontroll til Squeezeboxen. Slimserver kommer vel med eget skin til denne enheten så vidt jeg vet (som er tilpasset oppløsningen). Er litt usikker på tilgjengeligheten av denne Nokian i Norge foreløpig, men dette burde jo kunne gi en sonos lignende fjernkontroll skulle jeg tro.

http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=43694
 
G

Gjestemedlem

Gjest
En PDA med wifi funker også helt greit. Da har man hele oversikten i hånden. Eller som nevnt tildligere Nit.DS eller PSP. Disse er rimelige og funker helt greit. Og man kan studere scans av coverne hvis man finner glede i slikt.

http://www.slimdevices.com/pi_remotes.html
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Tenkte jeg skulle smette inn med en kommentar om Slim Devices Transporter.
(Ikke at det har noe å gjøre med fjernkontroller)

En fordel jeg ser med å gå til "next level" forbi Squeezebox, Sonos eller Airport Express, er at Transporter fikser 24/96. Dette er en absolutt fordel om man tenker på å hermetisere LPer for å unngå slitasje og høyne bekvemmeligheten. LPer fortjener mer enn 16/48 - selv om gromlyden ofte skinner gjennom selv der.

En annen ting man kan gjøre, er å børne seg noen DVD-V med 24/96 PCM. Audio DVD creator er glimrende til dette (http://www.audio-dvd-creator.com/). Hvem trenger vel DVD-Audio eller SACD? Alle DVD-spillere kan spille av 24/96, og de fleste (?) slipper vel dette også ut digitalt.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Sjekk denne.

www.keyspan.com/products/TVI200C/

Trykk deretter på coming soon: Tune-View

179$ dollar, RF styrt med lcd fargedisplay som viser spillelista iTunes, kan brukes fra hvor du ønsker i huset/leiligheten.
Veit ikke om den kan vise albumbilder, men selve displayet er jo lite også da, men det er jo kjekt på sin måte det da den nærmest er å regne som en fjernkontroll av normal størrelse.
Det ligger en tråd på datahjørnet om dette.
Mvh.KW
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Ang. fjernkontroll må jeg bare anbefale Salling Clicker (http://www.salling.com/). Fungerer helt strålende. Jeg kjøpte et Palm SDIO-kort med WiFi til min Tungsten T3, og kun batteriforbruket trekker ned (har den stående fast i en dock på lading). Kan kjøres på PDAer og mobiltelefoner. Kan brukes mot iTunes, Windows Media Player, etc. Cover art og det hele.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det er sikkert mange muligheter, men jeg synes det vil være upraktisk å være avhengig av mobilen min til slikt.
Kanskje går det også på at jeg ikke helt har forståelsen av bruken og hvordan det evenuelt virker/fugerer :-/ ganske klønete når det gjelder mobil, har ikke lært meg å bruke den som noe stort sett mer enn en telefon, enda den har mange muligheter, 1.3 pix foto, video, Mp 3 bluetooth o.s.v.
Har nok med å sende sms jeg ;D
På det området som diskuteres her vil det komme så mye nytt og flott og brukervennlig at jeg vil ha min fulle hyre med bare å følge med.
Mvh.KW
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Dette har kanskje ingenting med Squeezebox å gjøre, men jeg kobler ofte macbooken min til anlegget og bruker Front Row m/fjernkontroll til å på en glimrende måte ha tilgang til hele musikksamlingen min, med CD-cover og det hele, dog med lavere lyd(kvalitet/volum), enn fra CD. Jeg skal aldri ha windows-pc igjen..

Men for all del, cd-spilleren brukes fremdeles mest, men hvis jeg føler meg litt lat, og kan ofre litt lydkvalitet, er det en veldig god løsning å kunne koble til macen; det samme hvis jeg skal ha vorspiel og vil slippe å skifte cder hele tiden, og for at folk skal kunne laste ned (fy, fy), sanger av ønske.

mvh
Jan Tore
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Hvorfor?
Fordi du foretrekker mac, eller fordi du ikke liker MS Media Center?
Jeg burde kanskje ikke sagt at jeg aldri skal ha windows-pc igjen; jeg har ikke noe alvorlig imot windows-pcer. Men, jeg har i høst gått over til mac, og jeg har aldri vært mer fornøyd med en datamaskin. Hvis jeg hadde vært en gamer, hadde nok saken stilt seg annerledes.

Dette var heller ikke ment som en fornærmelse mot windows-brukerne, bare et uttrykk for min tilfredshet med mitt valg.

Windows Media Center har jeg liten erfaring med, men jeg er i alle fall veldig fornøyd med Front Row-funksjonen i mac (og mange andre ting); store albumbilder, stor tekst, noe jeg mener å ikke ha sett i Media Center.

Og nei, jeg er ikke en fanatiker:) Musikken er viktigst..

mvh
Jan Tore
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Hvorfor?
Fordi du foretrekker mac, eller fordi du ikke liker MS Media Center?
Jeg har en Mac mini (se http://www.apple.com/no/macmini) som jeg kobler til stereoanlegget via digitalutgangen. Mac'en er mindre, pener, støyer mindre og mer stabil sammenlignet med en PC. Prisen er heller ikke gal. Ulempen er liten diskplass (løses ved å koble på eksterne disker) og at man ikke kan kjøre spill som krever Windows, hvilket er en fordel etter min oppfatning. Da kan barna isteden ødelegge PCen ved å installere/avinstallere spill på denne. Programvareløsningen til Apple med iTunes og Front Row med fjernkontroll er veldig brukervennlig og stabil.

Har også en Squeezebox koblet til PC, problemet her er dårlig brukergrensesnitt og mye jobb med å ajourføre og legge inn musikkfiler på PCen. Har man en middels spesifisert PC, blir denne også relativt treg når Slimserver programvaren går i bakgrunnen. Ellers fungerer dette for så vidt knirkefritt.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.040
Torget vurderinger
10
Har installert SONOS (5 soner, 2 fjernkontroller og 500GB NAS) og er nylig ferdig med ripping av over 700 plater. Litt ekstra jobb med album art som mangler ble det også men resultatet er supert med Apple Lossless. ANBEFALES ;D

Tør påstå at den innbygde DACen er ganske god. I stuen har jeg Linn Classik Movie Di som vistnok skal være ganske bra. Her har vi etter etpar blindtester tatt bort den digitale kabelen og kjørt analoge kabler. Med andre ord SONOS ZP80 vant over LINN pga åpnere lyd med klarere diskant.

På et annet rom har jeg PCM GB1 høyttalere, EC AW 60, og EC s DAC. For å være ærlig så er ikke EC DACen enormt mye bedre enn SONOS. Man får litt bedre dynamikk og litt mer "rett på sak" diskant. Jeg vil ikke kalle diskanten bedre oppløst, det blir feil, tror heller det er diskant elementer som i størst grad bidrar til det! Hva DACen bidrar til med i bassområdet har jeg ikke klart å høre forskjell på!
 
Topp Bunn