Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Regnet egentlig med at hastighet på CD/DVD drev har mest å si ja. :)

CD spilleren jeg har i dag er har DA konvertering bassert på Crystal 4390 DAC med følgende beskrivelse gitt:
    This IC delivers a wonderfully fluid, non-mechanical sounding midrange and treble with an exceptional smooth resolution of fine details. The Crystal CS 4390 enables a theoretical oversampling at 128 times 44,100 Hz. That is 5,644,800 Hz. This is twice the speed of DVD-audio/SACD. Most upsampling only reaches 192 kHz. A famous musical DAC with ultra high s/n ratio employed in High-End CD-players such as the Gamut CD1 MKII and the Meridian 508.24. Audio engineers have claimed that the Crystal 4390 has a superb performance standard and the potential of this DAC has not been fully extracted so far.

Kan man forvente lymessige forbedringer om man i stedet tar DA konvertering i en Transporter? Blir det en forbedring eller tilsvarende lyd?kvalitet (Erkjenner at oppbyggingingen av andre deler i CD-spiller/Transporter også virker inn på resultatet, og at det må prøves ut for å få noe konkret svar --> Kjøpe transporter først.)
    Tanken var som tidligere nevnt å kjøre Transporter'en direkte som forforsterker men da må jeg ta signalet digitalt fra CD'spillereren og ikke analogt som i dag.

//Terka

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Sitter her og ripper plate etter plate. EAC fungerer fint. men må stenges ned og re-startes mellom hver CD, hvis ikke går det seint igjen (opp til 45 min pr CD)

Så altså når jeg setter igang så går det fint på den første CD'en, etterfølgende går på 1/10 speed medmindre jeg restarter EAC

Så problemet må ligge i EAC. Forøvrig er det brukervennlig nok, tilogmed for folk som ikke er datakyndige, etter litt hjelp med å sette det opp at det er satt opp, som jeg har fått her på forumet

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Da ble Transporteren bestillt i går!
    SB'en blir antagelig flyttet over til hodetelefonoppsettet slik at det kan bli enda mer "lat" lytting der. ;D
    Blir nok noen "utolmodige" ventedager dager nå.. :)

Er det noen som har erfaringer på hva fungerer best av optisk og coaxial overføring av signaler fra cd-spiller til Transporter?

//Terka

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    trond skrev:
    Sitter her og ripper plate etter plate. EAC fungerer fint. men må stenges ned og re-startes mellom hver CD, hvis ikke går det seint igjen (opp til 45 min pr CD)

Så altså når jeg setter igang så går det fint på den første CD'en, etterfølgende går på 1/10 speed medmindre jeg restarter EAC

Så problemet må ligge i EAC. Forøvrig er det brukervennlig nok, tilogmed for folk som ikke er datakyndige, etter litt hjelp med å sette det opp at det er satt opp, som jeg har fått her på forumet
    Om jeg leser dette riktig så må du restarte EAC og ikke selve PC'en? Om det er tilfelle så virker det nesten som om EAC kan ha en minnelekasje? Kan du sjekke minneforbruket i oppgavebehannlingen før/etter CD1 og CD2 som rippes? Hvilken EAC versjon har du?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.579
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prisdropp på Transporter. Datakjeden tilbyr den for 14606,- nå.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Valentino skrev:
    Takker! Rakk å avbestille gårsdagens bestilling og legge inn en her.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    trond skrev:
    Jeg lastet ned fra link under og antar det er siste.

http://www.exactaudiocopy.de/en/index.php/resources/download/

Exact Audio Copy V0.99 prebeta 4 (including CDRDAO and Flac packages) last changed on 24.01.08
    Da har du ihvertfall en nyere versjon en det jeg bruker. Ser at det er en prebeta-versjon. Har du prøvd å kontakte dem/informere dem om din problemstilling? Mulig de har en løsning eller at du har funnet en feil med den versjonen.

T

TT.

Gjest
    Hei. Henger meg på denne tråden etter å ha gått til innkjøp av SB Duet. Har noen spørsmål i denne anledning:

1. Inngang/utgang 3,5 mm minijack på toppen av fjernkontrollen. Hva er dette til, hodetelefoner (står ingenting om dette i bruksanvisningen)?

2. Har lagt inn vekking med fjernkontrollen og det funker greit, men det tar laaaaang tid før fjernkontrollen får kontakt med hovedenheten. Dette er utrolig frustrerende og gjør meg skikkelig morgengretten. Måtte trykke på knappen i hovedenheten for å få stengt av alarmen. Noe jeg gjør galt eller feil i oppsettet fra fjernkontroll?

3. Ved valg mellom streaming fra nett og avspilling fra bibliotek i PC, må jeg resette hovedenheten etter å ha spilt via PC, dette kan da virkelig ikke være nødvendig?

4. Jeg kjører SB via VLAN nå, vil det være en ide å koble via nettverkskabel for å få hurtigere respons på SB?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    TTmania skrev:
    Hei. Henger meg på denne tråden etter å ha gått til innkjøp av SB Duet. Har noen spørsmål i denne anledning:

1. Inngang/utgang 3,5 mm minijack på toppen av fjernkontrollen. Hva er dette til, hodetelefoner (står ingenting om dette i bruksanvisningen)?

2. Har lagt inn vekking med fjernkontrollen og det funker greit, men det tar laaaaang tid før fjernkontrollen får kontakt med hovedenheten. Dette er utrolig frustrerende og gjør meg skikkelig morgengretten. Måtte trykke på knappen i hovedenheten for å få stengt av alarmen. Noe jeg gjør galt eller feil i oppsettet fra fjernkontroll?

3. Ved valg mellom streaming fra nett og avspilling fra bibliotek i PC, må jeg resette hovedenheten etter å ha spilt via PC, dette kan da virkelig ikke være nødvendig?

4. Jeg kjører SB via VLAN nå, vil det være en ide å koble via nettverkskabel for å få hurtigere respons på SB?
    Vedr. punkt 2. Hvor kjører du serverprogrammet for SB. Dersom du kjører serverprogrammet på egen PC så er det mulig at selve PC'en har gått i hvilemodus pga ingen aktivitet om natten og må "starte opp igjen" (skjer automatisk) før serverprogrammet for SB reagerer og kan sende ut kommando til SB.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Terka skrev:
    Valentino skrev:
    Da er bestillingen behandlet og klar til utsending. --> Status datakjeden i etterkant: Bestillingsvare, pris 18300,-

Igjen, Takk Valentino! ;D

T

TT.

Gjest
    Terka skrev:
    TTmania skrev:

Vedr. punkt 2. Hvor kjører du serverprogrammet for SB. Dersom du kjører serverprogrammet på egen PC så er det mulig at selve PC'en har gått i hvilemodus pga ingen aktivitet om natten og må "starte opp igjen" (skjer automatisk) før serverprogrammet for SB reagerer og kan sende ut kommando til SB.
    Nope. Har skrudd av all type hvilemodus på egen PC

Joe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2005
    Antall liker
    63
    Sted
    Sweetspot
    Torget vurderinger
    2
    trond skrev:
    Nei, jeg har ikke foretatt meg noe (bevisst) for å installere FLAC. Men det ser ut til at filene legges inn i waw format. Så startes et eksternt program opp og konverterer fila til FLAC. I loggen i EAC står det for hvert spor som er ferdig;

Reading Track
    Normalizing
    Copy OK
    Compress Track by External program

Så på en eller annen måte virker det. Kan ikke åpne dialogboksen og sjekke setting før om 20 min

Hei.

Bare et lite tips før du ripper hele cd-samlingen. Det ser ut til at det er huket av for "normalisering".

Det vil du garantert ikke ha noe av.

Mvh

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.579
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Terka skrev:
    Terka skrev:
    Valentino skrev:
    Da er bestillingen behandlet og klar til utsending. --> Status datakjeden i etterkant: Bestillingsvare, pris 18300,-

Igjen, Takk Valentino!  ;D
    Kult.

Prisøkning på Transporter osv.

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Hva er normalizing ? Jeg satte den til 100 % for å unngå kompresjon, er ikke det nok til å unngå det ?

Må jeg begynne på nytt ??

T

tangenAVdesign

Gjest
    trond skrev:
    Hva er normalizing ? Kan det skrues av ? jeg satte den til 100 % for å unngå kompresjon, er ikke det nok til å unngå det, mener å huske at jeg ikke umiddelbart kunne se hvordan det skrues av.
    Normalizing betyr at alt nivåjusteres opp så det peaker til 0 dB. På klassisk musikk er det katastrofe siden det nesten aldri peaker til 0 dB, og det dessuten kan være stor forskjell fra spor til spor. På mye moderne pop spiller det mindre rolle, siden alt peaker til 0 dB uansett, og det dermed ikke blir noen forandring.

Men - skal du ha en 100% eksakt kopi må du skru Normalizing AV

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Da var Transporter i hus og koplet opp (3 dager etter bestilling fra Komplett, kr 17000). For en fantastisk sak. Det var ikke noe problem å kople opp og sette opp med musikk. Og problemene jeg hadde med EAC (langsom rippespeed) var oppsettet i EAC. Ved å følge råd her på forum og på nettet fungerer alt nå knirkefritt.

Og lyden fra Transporteren er sannelig ikke verst ! To steg opp fra den gamle NAD DVD'en og ikke noe å skjems over i de aller fleste anlegg vil jeg tro. Også brukervennligheten da ! Etter 20 min er planen om å erstatte CD spilleren på is. Transporter blir hovedkilden i anlegget mitt så får jeg se om jeg bestiller meg en AN DAC etterhvert. AN dreve jeg har liggende kopler til Transporter DAC en i tilfelle jeg skulle finne på å spille CD på gamle måten.

Transporteren ser ganske flott ut der den står på Sony kassettspillern

Edit
    EAC går fremdeles betydelig raskere når jeg restarter programmet mellom CD'er og jeg begynner å bli litt lei etter ett par hundre restarter...... dBpoweramp converter er betydelig enklere og trenger ikke restartes mellom cd'er, og den er konsistent rask. Fins det noen grunner til å bruke EAC framfor dBpoweramp ?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Håper på litt hjelp her...

Pleier å spille av en del tidligere opptak av sendinger fra NRK sine nettsider. PT går det i DJ friendly sine sendinger som var kl 0600 - 0800 i dag tidlig. Dette fungerer ved at jeg kobler en laptop til stereoannlegget og spiller av enten direkte fra nettradio'en eller henter ut linken og spiller den av i Windows Media Player.
    Linken ser slik ut: http://nettradio.nrk.no/php/include...=0&title=REogRnJpZW5kbHk&offset=0&bitrate=160

Når jeg legger linken inn i SB'en (Tune Inn URL) fungerer det ikke. SB'en begynner et helt annet sted og spiller av nyheter... dvs jeg må fortsatt leve med laptopen tilkoblet steroannlegget.

Noen som har tips til hva jeg kan endre på? Kan det være en manglende plug-inn eller konfigurering som må gjøres?? Kan jeg legge det inn som annet enn nettradio avspilling?

Vil gjerne slippe å koble til laptopen til annlegget, og kun benytte meg av SB/Transporter som avspiller.. :)

Fant dette på NRK sine hjelpesider, kansje noen får litt mer ut av dette en meg...
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Nettradio på Mac
    For at NRKs Nettradio skal fungere på Mac må du enten ha Quicktime med Flip4Mac installert eller Windows Media Spiller. Se www.flip4Mac.com for mer informasjon for Flip4Mac og www.microsoft.com/nb/no for Windows Media Spiller. På grunn av private oppsett vil kvaliteten på tjenestene variere ut fra hvilken nettleser du benytter, men i utgangspunktet støttes Safari, FireFox og Opera. Opera gir best funksjonalitet.

Nettradio på Linux
    Anbefalt løsning for å kunne høre NRKs Nettradio på Linux-plattform:

Nettleser: FireFox . Se www.mozilla.com/firefox for mer informasjon

Avspiller: MPlayer. Se www.mplayerhq.hu for mer informasjon

Plugin: MPlayer-plugin. Se mplayerplug-in.sourceforge.net/ for mer informasjon

Codec Win32codecs. Win32codec for MPlayer finner du på www.mplayerhq.hu

Du kan også benytte andre nettlesere og avspillere, men det forutsetter at det eksisterer en plugin og Win32codec for den avspilleren du ønsker å bruke til din nettleser.

Et tips til brukere av Ubuntu/Debian Etch/Mepis er å laste ned programpakken Automatix2. For mer informasjon se www.getautomatix.com/.
    ---------------------------------------------------------------------------------------

Ellers så har jeg en del linker til nettradio som fungerer bra (lagt inn som playlists), om det er av interesse så kan jeg legge dem ut her. Kan jo være et bra tiltak at vi deler nettradio linker med andre slik at hver av oss slipper å lete dem opp (mulig de ligger her et sted også, jeg har ikke lest igjennom alle sidene i tråden på en stund.. ;))

//Terka

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    4
    Terka, linken din fungerer den, det er bare litt nyheter før DJ Friendly setter igang :)
    Flott om du legger ut de andre linkene dine også.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Terka skrev:
    Ellers så har jeg en del linker til nettradio som fungerer bra (lagt inn som playlists), om det er av interesse så kan jeg legge dem ut her. Kan jo være et bra tiltak at vi deler nettradio linker med andre slik at hver av oss slipper å lete dem opp
    //Terka
    Det hadde vært flott! :)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Liotheles skrev:
    Terka, linken din fungerer den, det er bare litt nyheter før DJ Friendly setter igang :)
    Men på nettradio / Windows Media Player begynner avspillingen rett på programmet og ikke på nyhetene som sendes i forkant. Opplever også at på SB så hopper den til begynnelsen igjen når man har spillt av litt av sendingen som skal vare i 1 eller 2 timer (avhengig av lørdag/søndag/torsdags-sending).
    Virker nesten som om den ikke finner riktig starttidspunkt, alternativt at SB ikke klarer å tolke den riktig..

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    4
    Terka skrev:
    Liotheles skrev:
    Men på nettradio / Windows Media Player begynner avspillingen rett på programmet og ikke på nyhetene som sendes i forkant. Opplever også at på SB så hopper den til begynnelsen igjen når man har spillt av litt av sendingen som skal vare i 1 eller 2 timer (avhengig av lørdag/søndag/torsdags-sending).
    Virker nesten som om den ikke finner riktig starttidspunkt, alternativt at SB ikke klarer å tolke den riktig..
    Testet litt nøyere nå og det oppfører seg ustabilt ja. Avspillingen hakker og hopper litt fremover umotivert. Må være noe i koden som ikke SB klarer å tolke kanskje? Hvilken versjon av SqueezeCenter kjører du?

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Liotheles skrev:
    Terka skrev:
    Liotheles skrev:
    Testet litt nøyere nå og det oppfører seg ustabilt ja. Avspillingen hakker og hopper litt fremover umotivert. Må være noe i koden som ikke SB klarer å tolke kanskje? Hvilken versjon av SqueezeCenter kjører du?
    Kjører SqueezeCenter Version: 7.0.1.
    Sjekket litt nærmere på SqueezeCenter og linken jeg har lagt inn (**) tolkes som:
    mms://straumod.nrk.no/rod/petre/petreh_081019_07.wma
    Dato og oppstartstid er noenlunde korrekt bortsett fra at den starter 0700 og ikke 0703/etter nyhetene, og så er det hakkingen... I Windows Media Player har jeg bare huket av for HTTP protokoll da RTSP/UDP og RTSP/TCP visstnok kan gi problemer.

(** = http://nettradio.nrk.no/php/include...=0&title=REogRnJpZW5kbHk&offset=0&bitrate=160)

Hmm.. må "forske" litt til her.. må jo gå ann å få dette til riktig! ;D

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Squeezebox & Transporters` Venner! - Nettradio

Da legger jeg ut litt linker til norske radiokanaler med sendinger over internett. Håper noen har nytte av dette! :)

Om noen av dere har linker til andre kanaler eller linker med bedre lydkvalitet, så er det fint om dere kan dele dem med oss andre. Jeg kan gjerne oppdatere denne listen om jeg får tak i flere dersom det er ønskelig.

Listen er lagt opp ut fra kvalitet / Audio Codec, dvs sendinger medbest kvalitet først og deretter "dårligere" kvalitet.

Linker til nettradio:

Audio Codec: Windows Media Audio 9, 320 kbps, 44 kHz, stereo 1-pass CBR
    NRK Alltid Klassisk:
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_klassisk_l
    mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_alltid_klassisk_l

Audio Codec: Windows Media Audio 9, 160 kbps, 48 kHz, stereo 1-pass CBR

NRK Jazz:
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_Jazz_h
    mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_Jazz_h

NRK Alltid Klassisk
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_klassisk_h
    mms://mms-icanal-live.online.no//nrk_radio_alltid_klassisk_h

NRK Alltid Nyheter:
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_nyheter_h
    mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_alltid_nyheter_h

NRK Folkemusikk:
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_folkemusikk_h
    mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_alltid_folkemusikk_h

NRK P1:
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_p1_h
    mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_p1_h

NRK P2:
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_p2_h
    mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_p2_h

NRK P3:
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_p3_h
    mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_p3_h

Nrk P3 Urørt:
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_p3_urort_h
    mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_p3_urort_h

NRK mP3:
    mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_mp3_h
    mms://mms-icanal-live.online.no/nrk_radio_mp3_h

Audio Codec: Windows Media Audio 9.2, 160 kbps, 44 kHz, stereo 1-pass CBR
    Radio Norge
    mms://85.196.91.162/RN-160

Audio Codec: MPEG Audio Layer-3 128Kbps
    Nrk Gull: http://radio.hiof.no/nrk-gull-128
    Nrk Jazz: http://radio.hiof.no/nrk-jazz-128
    NrK Super: http://radio.hiof.no/nrk-super-128

Audio Codec: Windows Media Audio 9.2, 64 kbps, 44 kHz, stereo 1-pass CBR
    P4: mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_Norge?MSWMExt=.asf

Noen forklaringer/kommentarer:

På NRK sendinger er tag for oppløsning normalt _l/_m/_h på slutten av linken der følgende codec brukes:
    _l : Audio Codec: Windows Media Audio 9 16 kbps, 16 kHz, mono 1-pass CBR
    _m : Audio Cocec: Windows Media Audio 9 48 kbps, 32 kHz, stereo 1-pass CBR
    -h : Audio Codec: Windows Media Audio 9 160 kbps, 48 kHz, stereo 1-pass CBR
    Unntaket er for NRK Alltid Klassisk der tag _l gir enda bedre kvalitet: (Takk til Valentino for denne informasjonen)
    _l : Audio Codec: Windows Media Audio 9 320 kbps, 44 kHz, stereo 1-pass CBR

Jeg har lagt ut alternative linker for NRK sendinger der jeg vet om dem, eksempelvis mms://straumr.nrk.no/<kanal> og mms://mms-icanal-live.online.no/<kanal>. Jeg er usikker på om disse har samme initielle kilde (en av dem ruter videre orginalkilden) eller om det er to forskjellige sendinger (Da kan den andre benyttes som backup eller alternativ for den første.)

Når jeg legger inn nye kanaler, pleier jeg å bruke "Tune in URL", spille av denne og deretter lagre hver kanal som separat "playlist".

Det finnes jo en del andre norske og utenlandske radiokanaler med nettsendinger, legg dem gjerne ut på forumet om dere har linker! ;D

//Terka

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.566
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hjertelig takk! Den der Jazz-kanalen visste jeg ikke om.

Bernt K

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Fant litt selv etter endel søk:
    p1
    mp3 "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-p1-128.m3u"
    ogg "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-p1-172.ogg.m3u"
    wma "mms://straum.nrk.no/p1h"
    p2
    mp3 "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-p2-128.m3u"
    ogg "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-p2-172.ogg.m3u"
    wma "mms://straum.nrk.no/p2h"
    petre
    mp3 "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-petre-128.m3u"
    ogg "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-petre-172.ogg.m3u"
    wma "mms://straum.nrk.no/petreh"
    nrkmpetre
    mp3 "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-mpetre-128.m3u"
    ogg "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-mpetre-172.ogg.m3u"
    wma "mms://straum.nrk.no/mpetreh"
    nrk-alltid-klassisk
    mp3 "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-alltid-klassisk-128.m3u"
    ogg "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-alltid-klassisk-172.ogg.m3u"
    wma "mms://straum.nrk.no/akh"
    nrk-alltid-nyheter
    mp3 "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-alltid-nyheter-128.m3u"
    ogg "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-alltid-nyheter-172.ogg.m3u"
    nrk-samiradio
    mp3 "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-sami-radio-128.m3u"
    ogg "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-sami-radio-172.ogg.m3u"
    nrk-stortinget
    mp3 "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-stortinget-128.m3u"
    ogg "http://media.hiof.no/streams/m3u/nrk-stortinget-172.ogg.m3u"
    p4
    wma "mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_Norge"
    p4ballade
    wma "mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_ballade"
    p4oldies
    wma "mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_oldies"
    p4hits
    wma "mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_hits"
    p4norsk
    wma "mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_norsk"
    kanal24
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/168.asx?playerKey=kanal24.no"
    klemfm
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/33.asx?playerKey=minradio.no"
    kanal1
    wma "http://sb02.firstmover.no/custom/drammenstidende/radio/radio.asx"
    nrj
    wma "http://netcast.nrj.net/no/nrj.asx"
    1fm
    mp3 "http://212.62.250.14:8800/listen.pls"
    p5
    ogg "http://217.77.40.15:8000/p5_solungen.ogg"
    p7
    wma "http://www.p7.no/metafiles/p7_b.asx"
    powerhitradio
    wma "mms://broadcast2.7rym.net/PowerHitRadio-Power"
    radio1oslo)
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/45.asx?playerKey=minradio.no"
    radio1trondheim
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/51.asx?playerKey=minradio.no"
    radio1stavanger
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/48.asx?playerKey=minradio.no"
    radio1bergen
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/42.asx?playerKey=minradio.no"
    radio102
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/205.asx?playerKey=radio102"
    radiocity
    mp3 "http://stream-1.skjellin.no:8000/radio-city"
    radiofredrikstad
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/234.asx?playerKey=minradio.no"
    radiogrenland
    wma "http://media.ta.no/aplayer/asx/radiogrenland.asx"
    radiohamar
    wma "mms://213.239.100.10/radiohamar"
    radiohaugaland
    wma "http://www.radiohaugaland.no/asx/live128.asx"
    radiomoss
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/222.asx?playerKey=radiomoss.no"
    radiobø
    wma "http://213.161.248.205/bo"
    radiooslo
    mp3 "http://pinky.linconsult.no:81/128.mp3"
    radiopluss
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/171.asx?playerKey=minradio.no"
    radiorandsfjord
    wma "http://213.161.248.205:80/randsfjord48kbs"
    radiotango
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/163.asx?playerKey=minradio.no"
    radiotønsberg
    mp3 "http://stream-1.skjellin.no:8000/radio-tonsberg"
    radioung
    mp3 "http://212.125.206.63:8002/listen.pls"
    skansenradio
    wma "mms://media.mimer.no/mimerhigh"
    thevoice
    wma "http://www.nwrweb.com/player/asx/201.asx?playerKey=minradio.no"
    countrystasjonen
    wma "http://213.48.102.230:9184"
    studentradio
    mp3 "http://streamer.studentradion.no:8000/live128"

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Greven skrev:
    Fant litt selv etter endel søk:
    (Liste fjernet)
    Supert! :D Fikk ikke alle linkene til å virke men det satte meg på sporet på en til:
    P4 Bandit: mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_bandit

Nå er det natta her.. må opp igjen om 5-6 timer.

//Terka

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Spm vedr brukt av Transporter:
    Ved bruk av Transporter som DAC sier manualen følgende:

If Transporter is connected to SlimServer or SqueezeNetwork, scroll to the Digital Inputs menu, go right, then press PLAY to use the selected input.

--> Kan man legge dette inn som et hurtigvalg/"Favorite" eller "Playliste" tilsvarende som for avspilling av radio eller spesifikke låter? (Vil forenkle navigering betraktelig! Spesiellt med tanke på at andre "mindre teknofile" skal bruke den! ;))

Fikk nettopp melding om at Transporteren ligger klar til avhenting i posten.. blir nok litt testing i kveld! ;D

//Terka

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Du har mye å glede deg til! Transporter er den mest imponerende digitale & analoge kilde jeg har hørt i mitt oppsett, slår cd-spillere til 2-3 ganger prisen lett. Hvis du gir den lossless materiale vel og merke :)

O.

T

tangenAVdesign

Gjest
    CD-spillere kan ikke spille lossy materiale, så den sammenligningen er jo umulig å gjøre....

Jeg mener at Transporter er en meget kompetent analog kilde også. Jeg tror man skal lete godt for å finne en separat DAC som er bedre (forutsatt at man går for ufarget lyd) i samme prisleiet som Transporter.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Joda, du kan spille MP3-cder på en rekke cd-spillere ;)

Har korrigert mitt innlegg over til også dekke analoge kilder, du har helt rett. Jeg tror man må betydelig opp i pris for å finne en stand-alone dac som gjør jobben bedre. Men der har jeg litt dårligere sammenligningsgrunnlag...

O.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Dog skrev:
    Du har mye å glede deg til! Transporter er den mest imponerende digitale & analoge kilde jeg har hørt i mitt oppsett, slår cd-spillere til 2-3 ganger prisen lett. Hvis du gir den lossless materiale vel og merke :)

O.
    Gleder meg å lese dette, blir nok enda mer utomodig utover dagen! ;D

Lossless er definnitivt av høy prioritet! Men er det en pågående prosess.. PT så har jeg mellom ett til to tusen album inne i flac, waw og mp3. De siste formatene er "gamle" filer der det meste nok blir lagt inn på nytt til FLAC etterhvert, men først skal alle cd'ene som ikke er rippet inn i flac format.

Før alle cd'ene er ripet får CD spilleren fortsatt stå som ekstra digital kilde til Transporteren. Men som nevnt i mitt forrige innlegg så håper jeg på at det går raskt&enkelt å velge DAC /CD input via fjernkontrollen.

//Terka

T

tangenAVdesign

Gjest
    Dog skrev:
    Joda, du kan spille MP3-cder på en rekke cd-spillere ;)
    Innlegget mitt var ikke bitperfekt så jeg nå, i beste fall litt lossy komprimert.

Det jeg egentlig mente var at CD Audio (RedBook) ikke er et lossy format. Ja, det finnes CD og DVD spillere som kan spille av CD-ROM plater med MP3 filer på, men det er strengt tatt ikke CD Audio....

/kverulant_mode = off.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    Da var Transporteren satt opp. :) Prøvde først med transporteren rett i effektforsterkeren og cd spilleren tilkoblet digitalt til transporteren. Dette fungerte bra bortsett fra at laveste nivå på transporteren var -47 db og deretter "Mute" for FLAC avspilling, og -49 db for CD via SPDIF før den mutet. Dette var fortsatt for høyt sent på kvelden når junior har lagt seg... har derfor koblet tilbake forforsterkeren, iallefall midlertidig.

Spørsmål: Går det ann å senke det initielle/laveste nivået for volumkontrollen. Enten med fast minus X db ekstra, eller slik at volumkontrollen går td en god del lavere en -47 db. (Har ikke rukket å lese meg til dette enda..)

//Terka

T

tangenAVdesign

Gjest
    Terka skrev:
    Da var Transporteren satt opp. :) Prøvde først med transporteren rett i effektforsterkeren og cd spilleren tilkoblet digitalt til transporteren. Dette fungerte bra bortsett fra at laveste nivå på transporteren var -47 db og deretter "Mute" for FLAC avspilling, og -49 db for CD via SPDIF før den mutet. Dette var fortsatt for høyt sent på kvelden når junior har lagt seg... har derfor koblet tilbake forforsterkeren, iallefall midlertidig.

Spørsmål: Går det ann å senke det initielle/laveste nivået for volumkontrollen. Enten med fast minus X db ekstra, eller slik at volumkontrollen går td en god del lavere en -47 db. (Har ikke rukket å lese meg til dette enda..)

//Terka
    Volumkontrollen går ikke lengre ned nei, men du kan dempe max nivået. Se i manualen på side 24... Analog Output Attenuation.

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    tangenAVdesign skrev:
    Terka skrev:

//Terka
    Volumkontrollen går ikke lengre ned nei, men du kan dempe max nivået. Se i manualen på side 24... Analog Output Attenuation.
    Supert! Takk for hjelpen!

trond

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.12.2002
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har testet ut dBpoweram og EAC og satt begge opp til å rippe til FLAC lossless.
    dBpoweramp er etter min mening mer brukervennlig, og bedre med coverart. EAC har jeg litt problemer med å få helt til og må re-starte programmet mellom hver eneste CD. Utenom dette er det greit om ikke akkurat brukervennlig

Spørsmålet er om det er noen forskjelll på lydkvalitet ? Er det noen forskjell ?

Gwandarion

Medlem
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    7
    Samme algoritme og 1:1 konversjon gir likt resultat, ingen grunn til bekymring.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.130
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Her er de fleste av stasjonene i listen til Terka. Lagrer man dette i filen myradio.opml i SqueezeCenter sin playlists katalog så slipper man å legge inn èn og èn manuelt.

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
    <opml version="1.0">
    <head title="Mine radiostasjoner">
    <expansionState></expansionState>
    </head>
    <body>
    <outline URL="mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_Jazz_h" text="NRK Jazz" type="audio" />
    <outline URL="mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_klassisk_l" text="NRK Alltid Klassisk" type="audio" />
    <outline URL="mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_nyheter_h" text="NRK Alltid Nyheter" type="audio" />
    <outline URL="mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_alltid_folkemusikk_h" text="NRK Folkemusikk" type="audio" />
    <outline URL="mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_p1_h" text="NRK P1" type="audio" />
    <outline URL="mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_p2_h" text="NRK P2" type="audio" />
    <outline URL="mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_p3_h" text="NRK P3" type="audio" />
    <outline URL="mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_p3_urort_h" text="NRK P3 Urørt" type="audio" />
    <outline URL="mms://straumr.nrk.no/nrk_radio_mp3_h" text="NRK mP3" type="audio" />
    <outline URL="mms://c85-196-91-162.static.sdsl.no/RN-160" text="Radio Norge" type="audio" />
    <outline URL="http://radio.hiof.no/nrk-gull-128" text="NRK Gull" type="audio" />
    <outline URL="http://radio.hiof.no/nrk-super-128" text="NRK Super" type="audio" />
    <outline URL="mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_bandit" text="P4 Bandit" type="audio" />
    <outline URL="mms://mms-cluster2.nextra.no/P4_Norge?MSWMExt=.asf" text="P4" type="audio" />
    </body>
    </opml>

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn