Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nå nedgradert fra 7.5 til 7.4.1 og kjørt noen dager med mye bedre ytelse samt "rock-solid" stabilitet.. Nå er jeg ferdig med "oppgraderingshysteriet" for min del.. bare tull å endre noe som funker fint ! irriterer meg at ikke jeg får vekk den "ny versjon av SB klar for nedlasting" meldingen selv om jeg har bedt centeret ikke sjekke etter nye versjoner av SW (?) jaja :) no biggie! MUSIKK speller det iallefall som bare det både oppe (sw) og nede (hw)

Mvh: PerS

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    Ulf-B skrev:
    Jeg har et vagt minne av at det ikke er første omstart etter oppgraderingen. Disse omstartene står og lyser titt og ofte - det er ikke noe jeg legger merke til annet enn at jeg må logge meg på en og annen morgen i stedet for å gå rett i mailboksen. Skjer rett som det er. Men nå får jeg jo ikke startet første gang heller - selv etter avinstallering og nyinstallering. Avinstallerte 7.5.0 og installerte den igjen - no dice! Avinstallerte denne igjen, og gikk tilbake til 7.4.1 - som har virket etter haugevis med omstarter - men heller ikke den lot seg starte nå.
    Kjører du SB server på PC?
    Prøv i tilfelle å gå på Start -> Run og skriv
    services.msc
    Se etter en service som heter SqueezeMySQL. Regner med det ikke står Started i Statusfeltet der?
    Sjekk at den står i Automatic og Log on as System Account og prøv å trykk Start.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, kjører på PC.

Da laster jeg ned 7.5.0 igjen og prøver å gjøre som du sier.

Jeg kommer tilbake så fort jeg vet noe mer.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører 7.4.2 men jeg tror servicen heter det samme i 7.5.0.
    Lykke til :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Liotheles skrev:
    Ulf-B skrev:
    Jeg har et vagt minne av at det ikke er første omstart etter oppgraderingen. Disse omstartene står og lyser titt og ofte - det er ikke noe jeg legger merke til annet enn at jeg må logge meg på en og annen morgen i stedet for å gå rett i mailboksen. Skjer rett som det er. Men nå får jeg jo ikke startet første gang heller - selv etter avinstallering og nyinstallering. Avinstallerte 7.5.0 og installerte den igjen - no dice! Avinstallerte denne igjen, og gikk tilbake til 7.4.1 - som har virket etter haugevis med omstarter - men heller ikke den lot seg starte nå.
    Kjører du SB server på PC?
    Prøv i tilfelle å gå på Start -> Run og skriv
    services.msc
    Se etter en service som heter SqueezeMySQL. Regner med det ikke står Started i Statusfeltet der?
    Sjekk at den står i Automatic og Log on as System Account og prøv å trykk Start.
    Nå har jeg installert 7.5.0. igjen, og gjort som du sier.

Der, under tjenester/services, finner jeg kjente og kjære programmer - men INGENTING som starter med Squeeze..... Da er ikke Squeeze Server installert likevel, da? Selv om jeg får en liten boble når jeg klikker på startmenyen "Nye programmer er installert..". Ja, ja - jeg får kanskje vente til jeg får svar fra Logitech Customer Support.

Dette er utrolig enerverende.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Dere som har problemer med SB Server, kjører dere med Windows som OS og i såfall hvilken Windows og gjelder problemene alle? SBS har jo også en viss historikk når det gjelder konflikter med antiviurusløsninger/brannmurer o.l. Kan det være noe slikt som går i bakgrunnen på Windows-maskinene?

Jeg har i hvertfall ingen problemer med 7.5 installert automatisk på Debian Linux.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    Marsboer, hva heter servicen på 7.5.0? Er det samme som 7.4.2, nemlig SqueezeMySQL ?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    Ulf-B, får du startet SB ControlPanel fra menyen?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Menyen - er det Start->Alle programmer->Squeezebox Server->Squeezebox Contral Panel?

I så tilfelle: no dice! Det samme skjer hele tiden - starter et lite øyeblikk og så "Squeeze Server stopped"!

Jeg har prøvd både å installere og å kjøre med Norman helt avslått - men heller ikke det hjalp.

Men det virket altså så sent som i går.

Nå ligger Squeezebox som mappe under Programfiler - som vanlig - men det finnes ikke et eneste spor av Squeezebox/SqueezeServer under tjenester/services - hvor alle andre programmer ligger.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.014
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    7.5.0 går problemfritt på XP med Avast antivirus her. Men fyttegrisen så mye kødd det har vært hos min far som kjører Norman.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    Ulf-B skrev:
    Menyen - er det Start->Alle programmer->Squeezebox Server->Squeezebox Contral Panel?

I så tilfelle: no dice! Det samme skjer hele tiden - starter et lite øyeblikk og så "Squeeze Server stopped"!

Jeg har prøvd både å installere og å kjøre med Norman helt avslått - men heller ikke det hjalp.

Men det virket altså så sent som i går.

Nå ligger Squeezebox som mappe under Programfiler - som vanlig - men det finnes ikke et eneste spor av Squeezebox/SqueezeServer under tjenester/services - hvor alle andre programmer ligger.
    Men du får startet opp selve Control Panel?
    Der har du et kryss, under knappen for å starte SB Server, hvor du kan sette for på å starte i "safe mode", har du forsøkt det?

Ellers har jeg vel også en mistanke til din Norman ja.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.533
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B: har du vurdert den vulgære løsningen å systemgjennopprette Windows til slik som systemet var for et par dager siden? Da virket vel det meste? Virker som om det har skjedd noe med operativsystemet ved din siste automatiske oppdatering..? Eller er det Norman som har oppdatert seg på en "rar" måte?

Automatiske systemoppdateringer KAN man vel slå av...

Problemfritt på Ubuntu 9.10 hos meg om dagen (bank i bordet), og for en gang skyld syns jeg det umiddelbart ble betydelig bedre etter en oppgradering av squeezeboxserver.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Liotheles: Ja - jeg får startet opp Control Panel. Safe Mode virket ikke. Ikke noe annet heller.

M.h.t. Norman, kan jeg ikke si annet enn at alt sammen virket som bare det da jeg gikk og la meg i går kveld. Med Norman påslått - en helt vanlig kveld som alle andre kvelder. I dag morges: null lyd. Etter en eller annen oppdatering som automatisk og rutinemessig ble lastet ned i nattens mulm og mørke. Kl 0300 for å være presis.

Problemet er at det virker ikke selv om jeg slår av Norman - som jeg gjorde nå sist. Slo av Norman før jeg lastet ned, installerte og prøvde å starte opp. Med blinkende varseltrekant over hele Norman-ikonet - "du er i alvorlig fare nå, kjære venn..." Ingen forskjell.

united59: Systemgjenoppretting - nå snakker du et språk som jeg ikke forstår. Jeg får sjekke med de unge i familien. Svigersønnen min pleier å skjønne det meste - men det må bli i helgen eller i begynnelsen av neste uke. De har det travelt, de unge - de har ikke tid til å sitte hele dagen foran en PC og plundre med Squeeze Server, slik jeg har.

Ellers venter jeg i spenning på Logitech Customer Support - de pleier å være veldig serviceminded.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Liotheles skrev:
    Marsboer, hva heter servicen på 7.5.0? Er det samme som 7.4.2, nemlig SqueezeMySQL ?
    Her hos meg på min Debian boks er selve prosessen bare et perl-script som kjører squeezeboxserver programfilen i sbin. Mysql går som en egen serverprosess med en egen squeezeboxserver-konfigurasjon som parameter. Jeg har aldri sett en prosess som heter SqueezeMySQL på min linux-boks som jeg kan huske.

Med andre ord så kjører Linux-versjonen som en separat executable med en standard mysql installasjon som en egen fullverdig databaseserver slik andre applikasjoner gjerne gjør det, mens Windows-versjonen kjører en slags integrert pakke hvor begge deler er i samme executable. Sannsynligvis fordi MySQL ikke er en vanlig sak å kjøre på Windows, slik at de har valgt å integrere det som trengs.

Jeg vil tro at i akkurat dette tilfellet er Linux-utgaven mer robust siden MySQL-serveren på Linux er en svært gjennomtestet sak i forbindelse med LAMP-prinsippet når det gjelder Web-servere. (Linux, Apache, MySQL, PHP)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Er glad for at at min SB server er installert på en ReadyNas i Linux versjon. Da slipper jeg alt det kluss som de fleste av oss opplever på en pc, og som da potensielt også kan forstyrre en slik server om den ligger på pc-en. Tror det er mange gode grunner for å velge en slik løsning. Ikke minst også med tanke på sikkerheten mot harddiskkollaps, takket være raid system.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Beklager og gripe inn i diskusjonen men kan noen hjelp meg med følgende:

Når jeg spiller av musikk over transporteren får jeg følgende feilmelding på pc,n og sporet stopper opp intil jeg sier ok og den hopper til neste spor.

fad exe has encountered a problem and need to close.We are sorry for the inconvience.
    Dette skjer oftere og oftere de siste dager,hva kan jeg gjøre ??

importerte hele biblioteket på nytt ,også relastet noen av de cd,ene jeg får meldingen på,men til ingen nytte:(

Noen som har samme problem ??

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Petterone skrev:
    Beklager og gripe inn i diskusjonen men kan noen hjelp meg med følgende:

Når jeg spiller av musikk over transporteren får jeg følgende feilmelding på pc,n og sporet stopper opp intil jeg sier ok og den hopper til neste spor.

fad exe has encountered a problem and need to close.We are sorry for the inconvience.
    Dette skjer oftere og oftere de siste dager,hva kan jeg gjøre ??

importerte hele biblioteket på nytt ,også relastet noen av de cd,ene jeg får meldingen på,men til ingen nytte:(

Noen som har samme problem ??
    Nei, men fad har med faderen å gjøre. Hva om du slår av fade in/out i SBS så du slipper problemet som en quickfix inntil du finner ut hva det er?

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Kjempefestlig,fant denne tråden på transporter forumet da jeg begynte og søke på problemet

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=76811

Men ærlig talt må en vere nerd for og bruke en logitech box ,det er jo via den hele musikksammlingen blir spilt av praktiske årsaker når du velger og anskaffe en transporter

helt utrolig att slike bugs ikke blir ordnet opp i fra levrandør sin side :( før man kommer med oppdateringer

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Ref tråd nevnt ovenfor: Gjelder det bare ALAC/AAC?

Dette er nettopp årsaken til at man ikke bør bruke ALAC på squeezeboxene. Dette formatet støttes ikke native, noe som ikke har noe å si lydmessig, men det blir mer tull enn om man baserer seg på et internt støttet format som f.eks FLAC. ALAC med flere må transkodes on-the-fly og dette lager flere problemer man unngår med native formater. Problemer jeg i hvertfall har hørt om med ALAC vs FLAC på SB er dårlig støtte for spoling i sanger og fravær av replaygain (ingen av disse er nødvendigvis gjeldende nå lenger?)

Å bruke non-native formater på SB er rett og slett brukerfeil! Det at muligheten for avspilling av non-native formater er der ved hjelp av litt internt triks og mekk betyr ikke at det er lurt å gjøre det!

Native formater som støttes i hardware direkte:
    MP3
    FLAC
    WAV
    AIFF
    WMA
    Ogg Vorbis

Alle andre formater må transkodes og er i mitt hode fy fy å bruke mot en Squeezebox om man ønsker 100% pålitelighet.
    Får man problemer fortjener man det rett og slett!
    Skal man først kjøpe en dings så bør man bruke dingsen på dens egne premisser. Det er i hvertfall logisk i mitt hode.
    Akkurat som itunes og apple bør brukes med apples egne formater i stedet for FLAC. Man kan godt ha sære prinsippsaker angående formater, men man må dessverre velge formater utfra applikasjon om man ønsker best mulig funksjonalitet. Årsaken er firmaer som MS og Apple som alltid må gjøre ting på sin egen måte, stikk i strid med de øvrige internettstandarder.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    all min musikk er nedlastet i apple lossless via itunes,har fungert kjempebra i ett år nå,poblemene startet med oppgraderingen :(

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Problemet er at du benytter Apple-formater en plass det ikke bør benyttes. Disse formatene har hatt flere mer eller mindre merkbare problemer på SB siden tidenes morgen. Det er selvfølgelig oppdateringen som er årsaken til problemet denne gangen, men hovedproblemet er feil format. Du kommer garantert borti flere ting som ikke fungerer 100% optimalt i fremtiden også.

Dette har ikke noe med personlig overbevisning, teknisk formatkvalitet, open source, anti-Apple eller noe anna å gjøre. Du begår en brukerfeil og baserer deg på en krykkeløsning som dessverre fungerer såpass bra at mange tror det er en god løsning på lik linje med å bruke et støttet format.

Fungerer spoling i ALAC-encodede sanger ordentlig nå forresten?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Dette har sikkert vært belyst før, men orker ikke tråle gjenem hele tråden:

Hvordan vil fjernkontrollen til Duo fungere sammen med Touch? Vil jeg få samme info vist på både fjernkontrollen og på hoveduniten i et slikt tilfelle? F.eks av cover?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    4
    Karma skrev:

Hvordan vil fjernkontrollen til Duo fungere sammen med Touch? Vil jeg få samme info vist på både fjernkontrollen og på hoveduniten i et slikt tilfelle? F.eks av cover?
    Jeg kan bekrefte ved selvsyn at Controller og Touch viser samme bildet i Now Playing, men når du f.eks blar i menyene på Controller syns ikke det på Touch.
    Ellers er førsteinntrykket etter noen få minutters bruk MEGET bra :)
    Nå kan helgen bare komme! ;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Liotheles skrev:
    Karma skrev:

Jeg kan bekrefte ved selvsyn at Controller og Touch viser samme bildet i Now Playing, men når du f.eks blar i menyene på Controller syns ikke det på Touch.
    Ellers er førsteinntrykket etter noen få minutters bruk MEGET bra :)
    Nå kan helgen bare komme! ;)
    Takk for info!
    Har nettopp vært på posten og hentet min Touch. Håper det går greit å koble den opp. Ser ikke bort fra at jeg også kjøper meg en Controller. Billigste pris på nettet er under 1500 kr.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Da spiller min nye Touch!

MEN.....så oppdager jeg at det her ikke gis gratis ved dørene. Jeg har jo ingen cover lagret! Vet at dette er diskutert mange ganger, men da gikk det meg hus forbi fordi det ikke var aktuelt for meg. Er det dermed noen som kan hjelpe en datatufs med hvordan han får lagt inn album cover på sine flac filer, som ligger på en ReadyNas? F.eks. enn link til hvor det ligger tidligere info om dette?

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Hvis du limer inn (i samme mappa som hvert enkelt album ligger) et bilde i jpg format (30-50 kb stort) og navngir bildet til folder.. da skal coveret vises når du spiller av.

Husk: du må søke igjennom biblioteket etterpå, ellers vil ikke coveret vises.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Takker for gode råd.

Jeg har i dag brukt "Album Art Downloder"(den henter data fra en rekke kilder) og lastet ned en del cover. Ser dog at dersom ikke navn på coverfilene er identisk med navn i mine egne foldere, går det ikke. Ser også at en del nordiske utgivelser kan være vanskelig å finne.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.014
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Terka skrev:
    Karma skrev:
    Vil heller anbefale f.eks en iPod Touch m ipeng. Min personlige vurdering er at det er et mye bedre alternativ (Controller har bare ligget i roteboksen siste året..)
    +1

Brukte uhyrlige 55 kroner på iPeng i eplebutikken. iPhonen min er der jeg er. Genial applikasjon, iPeng, og ennå mer så fordi jeg ikke har hardwareavspiller akkurat nå (Multicom be damned & svartelistet), men spiller med Squeezeplay. epleremote er langt enklere enn VNC fra en laptop ja.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Ipod touch står på venteliste for innkjøp. og da med følgende Ipeng fra eple pugerne!

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Takker for gode råd.

Jeg har i dag brukt "Album Art Downloder"(den henter data fra en rekke kilder) og lastet ned en del cover. Ser dog at dersom ikke navn på coverfilene er identisk med navn i mine egne foldere, går det ikke. Ser også at en del nordiske utgivelser kan være vanskelig å finne.
    Bildet bør lagres i album mappen som folder.jpg, da skal squeezeserver automatisk gjenkjenne den som cover art. Dette kan du sette Album Art Downloader til å gjøre automatisk når du trykker lagre.
    Dog bør du kjøre en full rescan av biblioteket for å være sikker på at de kommer opp.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Jeg tillater meg å komme med en søndag-formiddags støtte for Controlleren i forhold til iPeng. Personlig mener jeg Controlleren har noen viktige fordeler - mest i kraft av at den er en dedikert enhet spesielt beregnet til oppgaven.

Det er vel litt som man ser på det.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    stejorge skrev:
    Karma skrev:
    Takker for gode råd.

Bildet bør lagres i album mappen som folder.jpg, da skal squeezeserver automatisk gjenkjenne den som cover art. Dette kan du sette Album Art Downloader til å gjøre automatisk når du trykker lagre.
    Dog bør du kjøre en full rescan av biblioteket for å være sikker på at de kommer opp.
    Jeg klikker på "save as" og legger coveret i riktig folder/fil. Alt ser da ut til å gå greit. Når jeg så sjekker i i den spesifikke musikkfil, viser det seg noen ganger at coveret ikke ligger der likevel. Dette ser ut til å skje dersom jeg opprinnelig under ripping har skrevet navn på artist eller album forskjellig fra det som står i filen til coveret.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    bhaagensen skrev:
    Jeg tillater meg å komme med en søndag-formiddags støtte for Controlleren i forhold til iPeng. Personlig mener jeg Controlleren har noen viktige fordeler - mest i kraft av at den er en dedikert enhet spesielt beregnet til oppgaven.

Det er vel litt som man ser på det.
    Dette velger jeg å være enig i.. ;)
    Men så har jeg ikke noen iPhone heller.

Jeg skal kombinere Touch med Controller, og tror det vil bli en fin løsning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn