Steinkare
Overivrig entusiast
Har bygget rørforsterkere av ymse slag de siste tredve årene. Effektrinn, riaa-trinn og forforsterkere. Noen er slakta og delene er brukt til andre prosjekter, noen er solgt, og noen er fremdeles i live. Har stort sett bygget forsterkerne i aluminium og som oftest punkt til punkt lodding. For en tid siden, i et utenlandsk forum hadde jeg en diskusjon hvordan det er å bruke jernsjassi, som er magnetiske!, til å bygge rørforsterkere i. Disse fyrene er folk som har holdt på med rørforsterkere siden midten av sekstitallet, er kunnskapsrike og er reale. "Ikke bruk jernsjassi, sier de", du vil få masse brum, på grunn av magnetismen fra utgangstrafoer, trafoer, drosler vil lage magnetfelt i jernet og skape brum! Jeg veit at plassering av trafoer/drosler/utgangstrafoer i forhold til hverandre er viktig. 90 grader i forhold til hverandre, osv. Fikk en kamerat av meg til å knekke og frese ut en sjassi med hull til sokler, trafoer, osv. Skal jeg gidde å bruke tid på jernsjassiet, eller finne meg noe i aluminium? Rørforsterkere hadde vel stort sett jernsjassi før i tiden, og det gikk vel stort sett bra?