Stål/jern sjassi på rørforsterkere

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.016
Antall liker
370
Torget vurderinger
10
Har bygget rørforsterkere av ymse slag de siste tredve årene. Effektrinn, riaa-trinn og forforsterkere. Noen er slakta og delene er brukt til andre prosjekter, noen er solgt, og noen er fremdeles i live. Har stort sett bygget forsterkerne i aluminium og som oftest punkt til punkt lodding. For en tid siden, i et utenlandsk forum hadde jeg en diskusjon hvordan det er å bruke jernsjassi, som er magnetiske!, til å bygge rørforsterkere i. Disse fyrene er folk som har holdt på med rørforsterkere siden midten av sekstitallet, er kunnskapsrike og er reale. "Ikke bruk jernsjassi, sier de", du vil få masse brum, på grunn av magnetismen fra utgangstrafoer, trafoer, drosler vil lage magnetfelt i jernet og skape brum! Jeg veit at plassering av trafoer/drosler/utgangstrafoer i forhold til hverandre er viktig. 90 grader i forhold til hverandre, osv. Fikk en kamerat av meg til å knekke og frese ut en sjassi med hull til sokler, trafoer, osv. Skal jeg gidde å bruke tid på jernsjassiet, eller finne meg noe i aluminium? Rørforsterkere hadde vel stort sett jernsjassi før i tiden, og det gikk vel stort sett bra?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.743
Antall liker
4.263
Torget vurderinger
1
Rørforsterkere hadde vel stort sett jernsjassi før i tiden, og det gikk vel stort sett bra?
Rørforsterkere av litt nyere produksjon er også i stål. Gitar forsterkere f.eks. så brukes det også ofte stål. Jern er magnetisk, men dette hjelper jo mtp. innstrålt og utstrålt støy også.
Rustfritt stål er også mindre magnetisk enn jern.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.016
Antall liker
370
Torget vurderinger
10
Jeg veit at rustfritt ikke er magnetisk. Det jeg lurer på er om vanlig stålplate-sjassi, type 1,5mm kan skape magnetfelt/brum og problemer....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.673
Antall liker
12.298
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg drev med målinger av jordmagnetisme i noen år....Rustfritt er litt forskjellig, avhenging av legering.... syrefast er derimot umagnetisk, så langt jeg har klart å finne ut...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.320
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Jern/stål er jo helt vanlig kabinettmateriale. Fordelen med materialet har magnetisk ledevne er også at det kan gi en viss magnetisk skjerming. Bare ikke bruk kabinettet som jordplan så går det vel greit.

Det er forresten bare visse typer rustfritt stål som er «ikke magnetiske» eller er svakt magnetiserbare
magnetisk : https://en.wikipedia.org/wiki/Martensitic_stainless_steel
ikke-magnetisk : https://en.wikipedia.org/wiki/Austenitic_stainless_steel

EDIT
https://www.thyssenkrupp-materials.co.uk/is-stainless-steel-magnetic

mvh
KJ
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.407
Antall liker
191
Torget vurderinger
1
Godt spørsmål for oss som enda driver med bygging av "jern". 90 grader vending er svaret helt til du snakker om ( i alle fall MC Pick-upper med Micro-volt signal ) . Avstand er vel "endelig" svar.
Jeg fikk forståelsen av at Mu metall er et metall som skjermer godt så jeg bestillte fra Elfa.
Kjøpt, Ikke testet enda.
Mitt neste prosjekt er dette: Skjermet med mu..
RIAA5.gif (1900×1212) (diyaudioprojects.com)
Egentlig galskap å prøve seg med rør i lavstøy området, men trafoer og nye IC-er hjelper.

Jeg har/hadde en Erno Borbely MC forsterker med 32 dB forsterking som skal..
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.407
Antall liker
191
Torget vurderinger
1
Sorry. John Hiatt forstyrret mailen.. BJ.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.534
Antall liker
3.165
Dumme med mu-metall er at man ikke lett kan bearbeide metallet selv. Etter det er bukket, bøyet og bent må det rekrystaliseres med varme for å få tilbake sine unike egenskaper. http://www.mu-metal.com/faqs.html

Der er også en gruppe som sverger til trekabinetter med argumentasjon at skjerming samtidig gir egenstøy med reflekser fra metallkabinettet. Så det er vel som med det meste annet, man velger blandt kompromisser.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.673
Antall liker
12.298
Sted
Ytterst i havgapet...
- og ikke minst overtro.... :cool: Ikke så lenge siden at påstandene var at kabinetter i stål forvrengte lyden....
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.362
Antall liker
1.170
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg drev med målinger av jordmagnetisme i noen år....Rustfritt er litt forskjellig, avhenging av legering.... syrefast er derimot umagnetisk, så langt jeg har klart å finne ut...
Det er masse rustfrie stål som er magnetiske, blandt de mest vanlige er:
18/8 (kjøkkenvask osv)
Duplex (dyrt, brukes mest offshore)
Super Duplex (DYRT! brukes mest offshore)

Eksempler på umagnetiske rustfrie stål er:
316L ("syrefast")
309 (Biltema rustfritt)
304 (Bryggeutstyr og lignende)
6mO (SKIKKELIG DYRT, brukes mest offshore)
 
Topp Bunn