Støy fra antenne/kabel TV

Zapffe

Medlem
Ble medlem
03.03.2004
Antall liker
0
Ønsker å ha muligheten til å benytte stereoen til TV lyden, men...

Har problemer med støy (brumming) når TV audio ut signalet tilkobles forforsterkeren, Tror dette skyldes støy (DC) på kablenTV. Forsvinner når antennekontakten fra kabelTV fjernes fra TVen.

Noen som kjenner til en enkelt måte å bli kvitt dette på ? (Vil feks strømrenser med beskyttelse for antennesignal som feks Monter HTS800 hjelpe ?)

(Bortsett fra å kjøpe et billig anlegg som ikke er DC koblet der problemet ikke vil oppstå som feks på filmanlegget mitt).

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
554
Problemet er ulikt potensiale på antennejord og nettjord samt mye støy på antennejord. Er stereoen din jordet kan du prøve å kople den fra nettjord.
Men uansett er det nok best å ordne et galvanisk skille mellom antennejord og det øvrige utstyret. En slik dings skal kunne gjøre jobben:

http://tinyurl.com/s3bwa
http://tinyurl.com/ppacc

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg har hatt dette problemet en stund (fra og til alt etter som jeg har koblet tv/radio sammen med anlegget og jeg har kabel tv.
I forbindelse med at jeg hadde elektriker her for å legge opp et par ekstra stikk (i stua) så fikk jeg vedlommende til å måle alle kursene
i stua.
Kraftig jordfeil på min 30 år gamle Miele ( ;D), så nå står kontakten i kun ved bruk.
Dessuten ble det målt jordfeil på den (ekstra) kursen jeg disponerer til alt som har med tvdelen å gjøre.
Feilen? Den var forårsaket av "jordloop" mellom kabeltvjord og nettjord.
Dette har nylig også vært omtalt i forbindelse med brann i flattv. (som er jordet)
Jeg har Canal Digital og ringte dit og det kom en derfra og monterte et filter (utenfor huset/inntak antenne) galvanisk skille?
Dette hjalp betydelig, men ikke helt fullstendig, så derfor skal elektrikeren få tak i et filter å sette på mellom antennekabel og antenneuttak i stua.
Om dette vil eliminere det helt eller bare ytterligere en forbedring gjenstår og se.
Det de gjorde fra Canal Digital kostet ikke meg noe og det hjalp betydelig ;)
Mvh.KW

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Støtter michells anbefaling. Galvanisk skille gjorde susen i mitt anlegg.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Galvanisk skille fungerte hos meg også. Jeg fikk Canal digital/ telenor til å sette inn et i boksen ute. (Maset flere ganger... )

Lykke til! =)

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
kjøpes fra mono.no til 300 spenn...

Zapffe

Medlem
Ble medlem
03.03.2004
Antall liker
0
Takker for god respons, skal forsøke å få satt inn et galvanisk skille å se om ikke problemet forsvinner. :D

Zapffe

Medlem
Ble medlem
03.03.2004
Antall liker
0
Kjøpte et enkelt galvanisk skille på Elmo til 149,-

All støyen ble borte! ;D

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Har hatt samme problem to steder jeg har bodd. Koblet et galvanisk skille til 300,- rett inn på antenneledningen, det gikk fra mye brum til null brum. Kjøpte fra www.tveco.no

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.097
Torget vurderinger
2
Får man tak i galvanisk skille til kabelen fra parabolen også ?

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Det burde jo bli det samme det, jeg koblet som sagt det galvaniske skillet rett på antenneledningen. Det er en sylinder på ca 3-4 cm, 1-2 cm i diameter.

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Sjekket på sidene til Tveco, der står det at det er for Kabel TV, vet ikke om det finnes noe tilsvarende for satelitt :(

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
554
Er det en sånn dere snakker om?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8887.htm

Man skal vel ikke trenge noe galvanisk skille ifm parabol. Det skal godt gjøres at det er noe jordproblem når signalet kommer fra en antenne du ikke deler med andre??
Jepp. Den skulle gjøre jobben.

Med parabol skulle det i prinsippet ikke være noe problem. Kopler man forresten ikke parabolboksen til TVn vha Scart?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Ikke vet jeg hva som har skjedd, men som jeg skrev lengre opp i tråden så fikk jeg besøk av en servicemann fra Canal Digital som monterte et filter (galvanisk skille) på utsiden av huset.
Vi sjekket og det virket tilsynelatende bra, dog en anelse sus fortsatt.
I går kveld koblet jeg DVD spiller til anlegget og den er jo koblet til tvtuner, dette medførte during med en gang (og langt sterkere enn da jeg sjekket etter besøket fra CD.
Jeg dro innom Elfa i dag og kjøpte den det er henvist til høyere opp her.
Vel hjemme koblet til tvvegguttak og antennekabelen og dønn tyst. :)
Den heter Ground Breaker EU634 artikkelnr. 78-001-40 og prisen er
75,40 + moms.

Mvh.KW

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Takker for godt råd ;)
Bestilte 2 stykker med en gang..
264,- inkludert alt, det er en billig investering for å slippe støy..
Bare synd de ikke hadde den inne før 27/04-06..

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Antall liker
0
Får man tak i galvanisk skille til kabelen fra parabolen også ?
Ser ikke at du skulle ha disse problemene med parabolen, men for alt jeg vet så kan du vel sikkert ha det allikevel. Men denne vil nok ikke fungere på parabol fordi tuneren mater selve mottakeren i speilet med en DC spenning. Det galvaniske skillet består av en trafo slik at det ikke fysisk kobling for likespenning.

Mikkel

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Noen som vet hvor man kan få tak i en slik i Bergen?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Du kan jo sikkert forsøke Datakjeden, siden Komplett selger denne...
Hei! Det er den jeg har kjøpt og den fungerte utmerket og er billig.Skulle den likevel medføre et for stort kontantutlegg så står det (under prisen) at den kan finansieres over 36 mnd. 3 kr. i måneden
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte den nest siste på Elfa i Oslo ;)

Mvh.KW

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tomt på BMH også..