Støy fra Riaa

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Antall liker
20.886
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
4
Har bestilt EMF Shielding cloth fra ali express.. en slags klut med innvevd kobber og nikkel tror jeg😀skal vistnok skjerme mot blant annet RF støy. Om det vil fungere gjenstår å se/høre.. koster ikke all verden så jeg tenkte det kan være verdt et forsøk.
Putt riaa i ein kakeboks av metall (husk jording).

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Så store kakebokser har jeg ikke, men skjønner hvor du vil hvis det ikke gjemte seg noe ironi her som jeg ikke klarte å lese🤣hvordan gjør jeg det med jording... rega legger jo jord i ene tonearmskabelen.. har sett ar noen har moddet det, men ser ikke behovet her, da støyen kommer fra riaa/ kabler

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.488
Sted
Under stjernene
Har du forsøkt å kortslutning inngangen på RIAA'n?

Koble en vanlig RCA-kabel til phonoinngangen.
Sett andre siden av kabelen mot hverandre (venstre og høyre kanal)

Hva skjer da?

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9

Hva skjer da?
Har ikke prøvd dette enda, men har jo noen billige rca liggende.. verdt et forsøk

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9

Hva skjer da?
Hei igjen.. Har hørt flere som har nevnt å kortslutte rcaplugger å sette dem i rca kontaktene som ikke er i bruk.. høres skummelt ut å kortslutte ting som skal settes i komponenter.. men går ut fra at det er ufarlig..har to sett ut, og to sett innganger på riaa trinnet.. platespilleren har kun mulighet for rca.. har plugget kortsluttet rca plugger på de to ledige inngangene, og på rca ut.. susingen forsvant helt i venstre høyttaler, og ble kraftig redusert i høyre.. med volum på fullt👍🙂100 poeng til yes Jens.. takker så mye👍

gunnarium

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2004
Antall liker
71
Sted
Rogaland Bryne
Torget vurderinger
3
Hei igjen.. Har hørt flere som har nevnt å kortslutte rcaplugger å sette dem i rca kontaktene som ikke er i bruk.. høres skummelt ut å kortslutte ting som skal settes i komponenter.. men går ut fra at det er ufarlig..har to sett ut, og to sett innganger på riaa trinnet.. platespilleren har kun mulighet for rca.. har plugget kortsluttet rca plugger på de to ledige inngangene, og på rca ut.. susingen forsvant helt i venstre høyttaler, og ble kraftig redusert i høyre.. med volum på fullt👍🙂100 poeng til yes Jens.. takker så mye👍
Du må ikke kortslutte utgangen.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Du må ikke kortslutte utgangen.
Kan jeg skade noe da? Høres skummelt ut å kortslutte noe som helst .. men hva er det som er forkjell på å kortslutte inn, og utganger.. kan jeg skade utgangen?

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Nei, men du bruker xlr ut fra riaa, når du kortslutter rca ut så er det mulig at du også kortslutter + på xlr ut.
Hadde kortsuttet utgangen.. det var det som utgjorde størst forskjell. Men har ikke prøvd å spille plate med det sånn. Har tatt ut de kortsluttede rca ut, og da er støyen bare marginalt redusert..
Håper ikke jeg har skadd noe da

gunnarium

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2004
Antall liker
71
Sted
Rogaland Bryne
Torget vurderinger
3
Hadde kortsuttet utgangen.. det var det som utgjorde størst forskjell. Men har ikke prøvd å spille plate med det sånn. Har tatt ut de kortsluttede rca ut, og da er støyen bare marginalt redusert..
Håper ikke jeg har skadd noe da
Grunnen til at du hadde mindre støy når du kortsluttet rca ut er at det da er mindre gain ut av riaa da + er død.
Du har ikke skadd noe.

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Ok.. sånn sett.. godt der er folk som har peiling. Aå man kan rådføre seg

gunnarium

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2004
Antall liker
71
Sted
Rogaland Bryne
Torget vurderinger
3
Ok.. sånn sett.. godt der er folk som har peiling. Aå man kan rådføre seg
Prøv å reduser gain i RIAA med 6 til 8 db, det bør redusere støyen en del.
Eller prøv med RCA kabel ut fra RIAA, da får du også mindre gain.

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.103
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har desverre ikke kunnskap til å kunne måle dette.. hva slags utstyrtenger man evt.?
Du må ha et av voltmeter som kan måle ned i mV området eller lavere
Et oscilloscope kan også si deg mye om hva slags støy du har.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Voltmeter har vi.. måler jeg da på pluss og minus ut fra riaa.. jeg er helt grønn på dette området

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
7.488
Sted
Under stjernene
Hei igjen.. Har hørt flere som har nevnt å kortslutte rcaplugger å sette dem i rca kontaktene som ikke er i bruk.. høres skummelt ut å kortslutte ting som skal settes i komponenter.. men går ut fra at det er ufarlig..har å sette ut, og å sette innganger på riaa trinnet.. platespilleren har kun mulighet for rca.. har plugget kortsluttet rca plugger på de ledige inngangene, og på rca ut.. susingen forsvant helt i venstre høyttaler, og ble kraftig redusert i høyre.. med volum på fullt 👍🙂100 poeng til yes Jens.. takker så mye👍
[/SITERE]

Huff.
Jeg skrev INNGANG,
Kortslutning ALDRI utgang.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
xtz 69
Overivrig entusiast

Det gikk helt fint, så ingen fare, når alt det er sagt.. så støyer det kun når jeg skrur volum veldig mye opp, jeg kan leve med det 🙂P 10 og Basis exclusive er en fabelaktig god kombo, og gir den beste lyden jeg noen gang hat hatt.. så jeg slår meg til ro med at det er godt nok🙂

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
2
Ved vanlig voluminnstilling for lytting hører du noe da?
I lytteposisjon
1m fra høyttaler
Øret 30cm fra høyttalerelement
3cm?

Jeg må 3cm fra før jeg kan knapt ane om vinylanlegget med mest støy er på eller ikke. Med gal plassering av RIAA blir det noe ulyd på 30cm( 10-15db mer støy om RIAA står rett vev transformator i en annen boks ) . Så plassering er viktig

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Ved vanlig voluminnstilling for lytting hører du noe da?
I lytteposisjon
1m fra høyttaler
Øret 30cm fra høyttalerelement
3cm?

Jeg må 3cm fra før jeg kan knapt ane om vinylanlegget med mest støy er på eller ikke. Med gal plassering av RIAA blir det noe ulyd på 30cm( 10-15db mer støy om RIAA står rett vev transformator i en annen boks ) . Så plassering er viktig
Hører ingen støy ved normalt lyttevolum, må skru opp mye før det støyer..vil prøve å endre plassering etter hvert.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
23.872
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hører ingen støy ved normalt lyttevolum, må skru opp mye før det støyer..vil prøve å endre plassering etter hvert.
Forstår ikke helt, hva problemet er da??
Å sette en riaa i et line-input og skrue mye opp??
Det finnes ingen..... som i INGEN setup´s, der dette ikke vil støye.
Hør musikk i stedet🎺🎸
+1..... kunne ikke ha skrevet det bedre selv 😂 😂

Sist redigert:

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Forstår ikke helt, hva problemet er da??
Å sette en riaa i et line-input og skrue mye opp??
Det finnes ingen..... som i INGEN setup´s, der dette ikke vil støye.

+1..... kunne ikke ha sagt det bedre selv 😂 😂
Da har vi fått avklart det! Jeg bare tenkte at et såpass greit oppsett burde være uten støy😁men koser meg med musikk her jeg, og slår neg til ro med at sånn er det! Hadde bare ikke den kunnskapen inne så da spør man🙂

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
23.872
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Da har vi fått avklart det! Jeg bare tenkte at et såpass greit oppsett burde være uten støy
Men det ER jo det. Velg CD inngangen og skru opp = ingen støy.
Se på spec´s........ sikkert runnt -110dB støy.
I det oppsettet setter du inn en riaa, som på sitt beste på MC har støyforhold på -68dB = runnt 40-50dB dårligere
støyforhold enn uten riaa.
Klart det kan høres. Men når støyen fra riaa IKKE overdøver musikken fra LP ved den lyttestyrken, du spiller,
da er og blir allt i fineste orden, og den kilden bli´r ikke bedre ;)

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
114
Torget vurderinger
9
Men det ER jo det. Velg CD inngangen og skru opp = ingen støy.
Se på spec´s........ sikkert runnt -110dB støy.
I det oppsettet setter du inn en riaa, som på sitt beste på MC har støyforhold på -68dB = runnt 40-50dB dårligere
støyforhold enn uten riaa.
Klart det kan høres. Men når støyen fra riaa IKKE overdøver musikken fra LP ved den lyttestyrken, du spiller,
da er og blir allt i fineste orden, og den kilden bli´r ikke bedre ;)
Det spiller helt nydelig ja😀så jeg har tatt "problemet" av knaggen...og slengt det bak sofaen😅

vim01

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
9.769
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Suser litt i bakgrunnen med min PJ Phono Box RS også, selv med LPS og litt bytte av kvalitetskomponenter internt. Whest RIAAen jeg hadde var helt tyst, men låt til gjengjeld litt anemisk. Antagelig for tøff filtrering.

Topp Bunn