Støy/ulyd mellom PC og USB-DAC

L

Ludo

Gjest
Heisann,

jeg har montert sammen en lydløs PC med VIA Mini-ITX hovedkort som lager en merkelig form for støy/ulyd når man
kobler til USB-DAC. Støyen kommer fra høyttalerne og er såpass sjenerende at det er ubrukelig. Kan dette ha noe med
at USB-chipen på hovedkortet ikke leverer nok strøm til DAC'en? Det er snakk om en Benchmark DAC1 USB.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.958
Antall liker
4.396
Benchmarken har separat strømforsyning, så det ligger ikke der.

Kontakt forhandleren. De burde kunne guide deg gjennom en feilsøking. Hvis du vil prøve litt selv, bør du gå grundig gjennom kjeden avspiller - hvordan lydkort (lydkortdriver) er satt opp - om du har ressurskonflikter eller andre softwarekonflikter, evt prøve å avinstallere / reinstallere selve lydkortdriveren osv. Det kan selvsagt også være en feil på dac'en - uten at jeg har noen grunn til å tro at det er tilfelle.
 
L

Ludo

Gjest
Det fungerer meget godt når jeg har den koblet til en Thinkpad. Har nok mer tro på systemdriver, støyen samsvarer
med aktivitetsnivå mellom CPU/disk og det er nok mest sansynlig en crappy driver fra VIA's side. Men jeg koblet den også
til en helt ny Dell XPS, og samme erfaringen der også. Mye støy når maskinen jobber...

Skal sjekke ut noen andre drivere evt hive den på hylla. Litt leit å gi opp prosjektet da, men Silverstone LC-09 kan kanskje brukes
i andre prosjekter...
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.287
Antall liker
522
Dette høres ut som et hardwareproblem. Og i så fall er du jo litt ille ute. Har selv en USB-harddisk liggende som er ubrukelig til stereoen pga betydelig elektrisk støy ved HD-aktivitet.
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Hei, hadde samme problem med Stello Dac når eg koblet opp pc , når eg koblet pc til jordingsfri kontakt så forsvant denne ulyden.
 

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Innlegg
113
Antall liker
2
En noe aldrene tråd, men..

Jeg har samme problemet med min usb dac når jeg bruker laptopen. Propblemet forsvinner når jeg dropper ac/dc adapterern til pc'n og kjører kun batteristrøm.
Problemet da er jo såklart at jeg ikke får sett en hel film eller hørt musikk lengre enn en times tid...noen forslag?
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
http://electronicsshop.dk/?id=1038

Dette er en galvanisk isolator som i teorien skal separere strømmen som går fra pc'en med den som går til usb-dacen. Denne har en egen strømforsyning tror jeg. Har bestilt en slik men ikke testet enda.

Men iflg. produsenten går den på High Speed USB 2.0, dvs 12Mb/s. Ultra er 480. Sjekk bare at dac'en fungerer på denne hastighet slik du ønsker.
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Vil bare opplyse om at den ovenfornevnte USB-isolatoren løste problemet mitt helt 100%.

Ble til og med sendt som brev så jeg slapp moms på den. ;D
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
johnsentorsk skrev:
http://electronicsshop.dk/?id=1038

Dette er en galvanisk isolator som i teorien skal separere strømmen som går fra pc'en med den som går til usb-dacen. Denne har en egen strømforsyning tror jeg. Har bestilt en slik men ikke testet enda.

Men iflg. produsenten går den på High Speed USB 2.0, dvs 12Mb/s. Ultra er 480. Sjekk bare at dac'en fungerer på denne hastighet slik du ønsker.
Viktigheten av dette bør ikke undervurderes etter min erfaring. :)
 
Topp Bunn