Støy

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Uff- Jeg har sinnsykt mye støy på phono inngangen. Anlegget jeg bruker ser du under. Har 10A kurs uten jord. Føkker mye med opplevelsen - er det noen åpenbar missmatch?

Edit: Det er tyst på linjeinn.
Editos: Det er ikke Ole Brum/jording. (tror jeg da, det er bare masse støy - kanskje noe impedanse-stress?)
Editoserino:Jordings-ledningen fra platespiller er kobla til amp. Er det bedre riia og/eller pick-up som er medisinen?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Hva er mye støy? Er det bredbåndsstøy, sus, brum, motorstøy eller noe annet?

Hvilken RIAA? Har du eksperimentert med last? Er det likt i begge kanaler? +/- støy fra mobiltelefon, trådløst nettverk o.l.?

Lange kabelurer? Uskjermede kabelurer? Dårlig kontinuitet i kabelurene?

Etc.

mvh
KJ
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Det kan vel karakteriseres som during med svak susing i tillegg. Det spiller ingen rolle om motoren går eller ikke. Alt utstyret er nytt. Jeg bruker riaa'en i Rotel forsterkeren. Det er likt i begge kanaler.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Napp ut kablene på phonoinngangen, og rapporter.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Med kablene ute blir duringa borte, kun susinga igjen. Jeg lever i sus og dus nå.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Det suset du har uten kabler tilkoblet er nok noe du må leve med med den riaaen du har. Om det durer med kabler tilkoblet tyder det på dårlig skjerming eller jordfeil. Det kan være problemer med koblingen til skjermen i pluggene. Prøv å koble ut/inn høyre og venstre hver for seg.
Om det er jordfeil, gjelder det å bryte jordsløyfen. Prøv å koble fra jordledningen.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Det blir mere during når jeg kobler fra jordledningen. Kanskje det er noe feil med kablene til pick-upen? Så vidt jeg vet så er pick-up montert hos Pro-Ject.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Vurderer innkjøp av Cambridge 640P, og mc pick up etterhvert. Vil den (riaa) være mere støysvak?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg tipper jordsløyfe.
Ser du har en isotrafo. Er denne koblet inn? Prøv å koble den ut. Prøv å koble fra (signalkabler) annet utstyr
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
decibelius skrev:
Vurderer innkjøp av Cambridge 640P, og mc pick up etterhvert. Vil den (riaa) være mere støysvak?
Jeg bruker en Cambridge 640P med en lavimpedant lav-output Ortofon MC (HMC 30 med 6 ohm og 500 µV). Jeg har ingen problemer ed egenstøyen i mitt oppsett. Den primære ulempen er at nivået ut av RIAAen er litt lavt sammenliknet med f.eks. CD.

mvh
KJ
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Jeg har selv hatt trøbbel med brum fra platespiller / riaa-trinn, og endelig i dag løste det hele seg ;D Med det fabelaktige høyrævremediet dere kan finne her: http://www.netonnet.no/art/bil-og-bat/bilstereo/innstallasjonsmaterial/bilstereotilbeh%C3%B8r/Nedis-GROUNDLOOPISOLATOR/103175.4708/
Svimlende 39 kroner kostet det meg å få et tyst anlegg ved vinylsnurring...
Etter mye feilsøk her og der kom jeg frem til at støyen kom fra min pre - en Rogue Audio Metis. Koblet jordsløyfeeliminatoren mellom pre ut og main in - vips, så var det i orden.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.156
Antall liker
3.268
Torget vurderinger
2
Kan noen som har greie på dette her forklare hvordan noe som ser ut som en standard ferritklump på en signalkabel blir en "jørdsløyfeeliminator" ?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Og for de med kabelnevroser; hva vil denne koblingen i signalveien si på lyden?

 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
superhkm skrev:
Kan noen som har greie på dette her forklare hvordan noe som ser ut som en standard ferritklump på en signalkabel blir en "jørdsløyfeeliminator" ?
Det er en transformator.

emotikon skrev:
Og for de med kabelnevroser; hva vil denne koblingen i signalveien si på lyden?

Den selges jo på netonnet og den koster for lite, så dette er bare ræva, seff.

Realiteten er at om man bruker en typisk transistor preamp, med lav utgangsimpedans, og et effekttrinn med 100k-ish inngangsimepdans, er det svært lite den kan få gjort med signalet. Men realiteter har lite med kabelnevroser å gjøre.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Uff, jeg har fremdeles shitloads med støy på phono inngangen. Har sjekka alt. Er det bare jeg som er vant til att det er helt tyst fra før?
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
decibelius skrev:
Uff, jeg har fremdeles shitloads med støy på phono inngangen. Har sjekka alt. Er det bare jeg som er vant til att det er helt tyst fra før?
Nei, jeg har også fått brumming - plutselig og uten at jeg foretok noe som helst- Jeg la merke til det mellom et platebytte; idet jeg berørte arma på vinylspilleren, merka jeg duringa / brumminga. Jeg har bytta kabler, koplet fra-til-fra jordingen mellom spiller og RIAA, men det brummer fortsatt. Kanskje LITT svakere enn tidligere, men brumme gjør det. Jeg har ikke forsøkt å jord mellom spiller og forsterker, men skal prøve det også...
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
I dag har jeg forsøkt følgende:

* Bytta kabler. Støyen og duringa var likedan med tre forskjellige kabler. Ergo slutter jeg at det ikke er
kablene som er årsaken.

* Kopla til jording mellom vinylspiller og forsterker. Hjalp ingenting.

* Kopla til jording mellom vinylspiller - riaa - forsterker. Hjalp heller ingenting.

* Flytta riaa bort fra vinylspiller og headfi-forsterker ( Lehmannaudio Black Cube Linear ). Hjalp masse.

Jeg flytta riaa'en så langt bort fra vinylspiller og forsterker som mulig på grunn av kablene, d.v.s. til ei anna hylle i "rack'et" ( som egentlig er en bokreol..., men en stødig sådan! ). Med volumet laaangt over behagelig lyttenivå, kan jeg nå høre litt susing, men det er vel normalt, og er en form for støy som oppstår fordi støyen "resirkuleres" gjennom p.u., forsterker og høyttalere - tror jeg?? Vinylspilleren står bare en halv meter fra venstre høyttaler ...
Mulig det kalles for mikrofoni, eller noe sånt?

Det er fortsatt LITT brumming når jeg berører armen på vinylspilleren, men kun hørbart med ca. 70% "pådrag" på forsterkeren. Det er ikke hørbar brumming ved normale lyttenivåer, og overhode ikke unntatt når jeg fysisk berører arm eller koplingspunkt mellom armkabler og Vpi'ens junction box.

Det kan jeg leve med!! Min konklusjon - og mitt råd til de av dere som sliter med brum og støy,er derfor å forsøke og flytte på riaa'en. Andre som har erfart det samme?
 
Topp Bunn