Asbjørn
Rubinmedlem
Nja, min erfaring er at det går an å høre forskjell på effektforsterkere også der man ikke forventer å gjøre det. F eks har jeg ingen problemer med å høre forskjell på mine egne Hypex UcD400 og UcD700. Frekvensgangen og det totale forvrengingsnivået er nokså likt, og de er like hjemmebyggede med like høye forventninger. Derimot er det stort sett bare støygulvet som skiller UcD400, UcD180 og nCore400 i mine ører. De låter ganske likt på litt avstand fra høyttalerne. Jeg har ikke rigget meg opp for å måle eksakt hva som foregår, men det er ikke så mye annet enn små forskjeller i forvrengningsspektrum som kan forklare den opplevde forskjellen mellom UcD400 og UcD700.Forventningsbias skal heller ikke utelukkes
Øre/hjerne-apparatet er ekstremt sensitivt for slike små forskjeller i overtonestruktur. Det er der vi hører forskjell på ulike vokaler (syng AAA, EEE, III osv ved samme tone og tenk over hva forskjellen består i). Det er også der vi hører forskjell på musikkinstrumenter, kjenner igjen individer på stemmen, og kan høre med en gang hvilket humør og helsetilstand personen er i. Vi hører overtonespektrumet, og vi kan til og med høre faseforholdet mellom grunntone og overtoner. (Derimot har vi vanskelig for å høre absolutt fase og gradvis fasedreining gjennom audiobåndet.) Ved forvrengningsnivåer på 70-90 dB under signalet er det nok lettere å høre forskjeller enn å dokumentere dem i målinger.
På meg virker det som vi har en tendens til å bjeffe opp feil tre, som amerikanerne sier. Vi bruker mye tid, penger og energi på ting som ikke har noen betydning ved audiofrekvenser (f eks skin effect eller dielektriske konstanter) og forklarer eventuelle hørbare forskjeller med fenomener som har lite eller ingen ting med saken å gjøre. "Time smearing" ved NFB i forsterkere eller til og med i kabler (!) er et nærliggende eksempel. Derimot virker det som mange har en aversjon mot å innrømme at det finnes noe som heter forvrengning, at dingsene de selv eier produserer betydelige mengder forvrengning, og at nivået og spektrumet på denne forvrengningen har stor betydning for hvordan resultatet oppleves. Hvis frekvens- og fasegangen er tilstrekkelig flat under alle aktuelle driftsbetingelser, støygulvet tilstrekkelig lavt, og alle forvrengningskomponenter er under hørbarhetsterskelen, så er det ikke lenger noen forskjeller å høre. Alle tilstrekkelig gode forsterkere låter klin likt.
Sist redigert: