Stadig i utakt med musikk journalister.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.580
Sted
Nøtterøy
Må si jeg stadig i er i utakt med visse journalister. Senest disse som trillet en sekser på Sundførs nyeste album. Hørt en del på albumet. Ja, helt greit men terningkast seks???
Husker godt også Coldplays siste album Music Of The Spheres ble skrytt opp i skyene , særlig da i VG. Skikkelig dårlig spør du meg men…

Andre enn meg som er i utakt?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg også. Veldig ofte.
En 4ér på terningen. Helt greit men langt fra kvaliteten på de forrige albumene.
Er vel ikke de eneste journalist"utgavene" jeg er i utakt med når sant skal sies. :)
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.284
Antall liker
9.134
Har ikke hørt siste Sundfør men hun er nok i kategorien «journalistfavoritt» som gjerne får en femmer bare for oppmøte. Det sagt så kan det likevel være en sekser for det jeg vet.
 
H

heia1956

Gjest
Artic Monkeys The Car fikk strålende kritikker. Den er temmelig kjedelig og i forhold til tidligere utgivelser veldig kjedelig.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Sundfør liler jeg godt, har ikke hørt den siste ennå. Alt av Coldplay er terningkast 1000, minst.
 
A

aardappeleter

Gjest
Veldig ofte. Og jeg funderer på hvordan de rekrutteres. Er det en eller annen random utdannet journalist som tilfeldigvis er musikkinteressert? I så fall tipper jeg de ender med en som meg. Jeg liker noe, hater annet. Jeg synes det er gøy å rante om artister og band jeg hater, men ville nok ikke tatt betalt for det, eller bedt om å bli tatt seriøst på det. Jeg skjønner heller ikke poenget med å sende journalister for å skrive om kulturuttrykk de ikke interesserer seg for, forstår, eller liker.

Et eksempel for egen del er siste ( :cry: ) Jeff Beck-konsert i Oslo. Her har vi altså et eksempel på en gitarist som improviserer, men som har hatt et ganske forutsigbart og stabilt uttrykk gjennom 50 år. Så sender begge hovedstads-"avisene" hver sin jypling som kjefter på Jeff Beck for at han er Jeff Beck. Da detter jeg av. Hva ønskes oppnådd med en sånn redaksjonell linje?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.269
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Syns Kari Bremnes er gudsjammerlig kjedelig , og aner ikke hvem dagens «kjente « artister er.
Mye av dagens pop oppfatterjeg some vegg av grautlyd og vokalen er overdøvet med autotune. Har sluttet å ta anmeldelser av musikk seriøst. I går satte jeg på John Scofield spiller Ray Charles og lot Roon Radio ta seg av resten og fikk 2 timer med god og interessant musikk…Spiller også låter som anmeldere i Stereophile beskriver i anmeldelsene, må bare konkludere med at det finnes fantastisk mye komplett uinteressant musikk, og at anmeldernes fokus på nesten bare klassisk musikk gjør ar referansene blir helt feil i forhold tilden bluesen og rocken jeg hører på.Så nå ser jeg bare på bildene og målekurveme….
 
Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.539
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
De anmelderene som gir musikk en ikke liker god review er helt fint. For da kan man hoppe bukk over alt de liker og heller bruke tid på slakterne.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De eneste anmeldelsene jeg bryr meg om er de av klassiske verker jeg ikke kjenner men som det finnes (alt for) mange innspillinger av. The usual suspects har en tendens til å flyte opp. Dessverre er de fleste anmelderne engelskspråklige, men jeg har lært meg å unngå alt dirigert av Jeffrey Tate. Da jeg var student kjøpte jeg Beat (det var omtrent da jeg fant ut at det var nyere musikk en Stones og Ellington som faktisk var verd å høre på). Beat gjorde at jeg kjøpte alt for mange bluesplater som ikke har tålt tidens tann, men jeg oppdaget også R.E.M. p.g.a. Beat. Dessuten var Beat morsomt. Var det slakt så var det slakt, hung, drawn and quartered og hodet på en stake. Er jo litt kult at Sundførs nye får presse da. Jeg er ikke sikker på om jeg vet hvordan musikken hennes låter.

Ok. Tilbake til Stones og Ellington og Solti og Wagner og en hvilken som helst plate Leif Ove Andsnes har gitt ut. Akkurat nå KV466 fra hans Mozart Momentum 1785. Bankers utgivelser, både den og 1786.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Har lyttet noen ganger på Sundførs siste - jeg liker den, men må lytte en stund til før det "setter seg". Liker den siste foreløpig bedre enn den forrige, men er ikke så mye som jeg liker Ten Love Songs.

Litt skuffet over at den ikke kom i Atmos, virker som et album som hadde passet veldig godt til det.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.041
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hvorfor åpne en tråd med noe, som gi´r seg selv??
Som dere si´r i Norge: Smaken er som baken = Helt umuligt å stille alle tilfreds.
I stedet velg ut annmeldere, som samstemmer med egen oppfattelse og drit i resten.
Med tiden finner du annmeldere, som hører/liker det samme som du.
Dette gjelder både HiFi, musikk og.... ja.... allt annet.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.378
Antall liker
63.378
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Lave og høye terningkast gir vel flere klikk, midt på treet; not so much.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.580
Sted
Nøtterøy
Har inntrykk av at landets musikk journalister gir såkalte «seriøse» artister høyt score uansett fordi de er redde for ikke å ha forstått musikken, budskapet eller tekstene. Og jo mindre kommersielt jo høyere trilles terningen.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
“Definition of rock journalism: People who can't write, doing interviews with people who can't think, in order to prepare articles for people who can't read.”



Frank Zappa
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Jeg har ingen slike venner som @MakkinTosken har så jeg har måtte overlate det til KI. Hovedgrunnen til at jeg fortsatt baler med Spotify. Velg en artisk jeg liker og aktiver artist radio. Klikke hjertet på låter som dukker opp som gir fot og etter litt tid blir KI rett så flink kompis. Og jeg lærte etter vært at den blir enda flinkere med sine forslag når man gidder legge låter til en spilleliste.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har ingen slike venner som @MakkinTosken har så jeg har måtte overlate det til KI. Hovedgrunnen til at jeg fortsatt baler med Spotify. Velg en artisk jeg liker og aktiver artist radio. Klikke hjertet på låter som dukker opp som gir fot og etter litt tid blir KI rett så flink kompis. Og jeg lærte etter vært at den blir enda flinkere med sine forslag når man gidder legge låter til en spilleliste.
Mye bra på den lista og en hel del nytt for meg. Må få spillt igjennom den.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
“Definition of rock journalism: People who can't write, doing interviews with people who can't think, in order to prepare articles for people who can't read.”
Frank Zappa
Nevnte Beat var «Av idioter, om idioter, for idioter.»
 

Antoine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Innlegg
440
Antall liker
634
Sted
Oslo
Må si jeg stadig i er i utakt med visse journalister. Senest disse som trillet en sekser på Sundførs nyeste album. Hørt en del på albumet. Ja, helt greit men terningkast seks???
Husker godt også Coldplays siste album Music Of The Spheres ble skrytt opp i skyene , særlig da i VG. Skikkelig dårlig spør du meg men…

Andre enn meg som er i utakt?
Jeg reagerte på det samme selv. Gledet meg veldig til høre på albumet etter den skryten fra anmelder. Jeg stusset veldig...hæ? terningkast 6? Hørtes ut som en god firer for min del. Fin plate, men nokså kjedelig og lite utfordrende. Prøvde flere ganger med samme resultat.

Ja, noen anmeldere tar for mye i og blir for gira. Litt sånn som HiFi anmeldere ;)..
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Nevnte Beat var «Av idioter, om idioter, for idioter.»
Beat var fornøyelige greier, husker enda "Mini må ikke med til USA" kampanjen. Eller den gangen Arild Rønsen hadde blitt observert på byen i joggesko med lys.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.127
Sted
Oslo
Jeg følger ofte opp musikktips jeg finner her på HFS, men må nok i mange tilfeller innse at jeg kan være minst like uenig med omtalene her som i avisene :cool:
På den annen side har jeg oppdaget en god del musikk jeg aldri ville oppdaget ellers. Trikset er å se etter hint i omtalene som gir deg grunn til å tro at det kanskje er noe for meg.

Den siste til Sundfør sitter ikke helt (ennå), men jeg liker den forrige så jeg har ikke gitt opp ennå.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Jeg synes at norske artister får uforholdsmessig høy score i pressa, det samme gjelder norske filmer - i enda større grad.
 

Antoine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Innlegg
440
Antall liker
634
Sted
Oslo
De jeg er mest enige med er Pitchfork. Følger de jevnlig for tips.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg synes at norske artister får uforholdsmessig høy score i pressa, det samme gjelder norske filmer - i enda større grad.

Enig (ut fra det lille jeg leser), men det samme ser man jo i så godt som alle land. Det kjekke er jo at i dag har uenigheten ingen andre konsekvenser enn seg selv, siden man kan sjekke ut platene i løpet av sekunder på en eller annen strømmetjeneste og ikke trenger risikere et bomkjøp.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Ingen gidder og ta seg bryderiet med å slakte en norsk artist ettersom de da må stå i rett i alle norske media for å forklare seg fordi de blir beskyldt for å "mobbe" vedkommende.
 
Topp Bunn