Starte opp gammelt utstyr?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Haggi

Fersking
Ble medlem
20.07.2023
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Rogaland
Hei!

Noen spørsmål ang Pioneer A-717..

For å gjøre en lang historie litt kortere, dette monsteret ble innkjøpt av meg i -88 og dro gjennom 90 tallet på et par Dali 7a..
Tror jaggu jeg betalte sånn ca 7-8 tusen for den gang hvis jeg husker riktig 😀

Okay...2024... kanskje på tide å vekke opp denne igjen? Ble fyrt opp en kveld for 3-4 år siden av en entusiast, som påstod at alt fortsatt var i orden her.
Ellers har den vært pakka bort siden 2000.

Denne energi bunten har selvfølgelig høy nostalgisk verdi for meg. Og denne forsterkeren er eneste komponent jeg har spart fra "gamle" anlegget.
Planen er å samle sammen et stueanlegg igjen 😀

Så til spørsmålene:

1. Bør jeg starte den opp forsiktig, og "hvordan" gjøres dette? Link til artikkel eller lign. på nett?

2. Bør elektronikk innvendig byttes uansett om denne virker å være i orden?

3. Har dere noen tips ang utstyr som passer godt med denne modellen? Budsjettet er max 10 lapper i første omgang. Først og fremst høyttalere, gjerne vintage men også nyere modeller.

Mvh Hallgeir

Beklager hvis denne er posta i feil tråd eller grundig besvart tidligere!

CollageMaker_20240627_162241255_copy_3072x4611.jpg
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
622
Antall liker
853
Sted
Bodø
Det ideelle hadde nok vært å starte den forsiktig med en variac og dim-bulb, men de færreste har jo slikt tilgjengelig.
Så hvis du ikke har noen i nærheten som tilfeldigvis har noe slikt så ville jeg bare latt det stå til.
Var den ok for 4 år siden, så er den jo mest sannsynlig ok nå også.
Den har nok innebygd både slow-start funksjon og beskyttelse av utgangene som vil slå inn om noe er galt.
Start den først uten høyttalere tilkoblet og volum på minimum, og la den stå slik en liten stund.
Går det greit, så kan du koble til en lydkilde og et sett med hodetelefoner og høre om du får noe lyd ut.
Er alt ok da, så er det nok bare tut og kjør.

Bytting av komponenter trenger du bare tenke på dersom lyden ikke er helt som forventet. Men gi den litt tid til å "våkne opp" før du vurderer slikt.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Still trafo til 240 volt om det er mulig.
 

toral1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
77
Torget vurderinger
14
mitt råd også, start forsiktig. hvis alt er i orden, bruk den
 

oen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2010
Innlegg
1.976
Antall liker
2.565
Sted
Portugal
Fra slutten av 80 tallet er ikke gammelt utstyr.

Plugg den inn alt vil virke.

HVIS det er noe galt er det sikringer som vil gå.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.419
Antall liker
3.461
Torget vurderinger
0
Jag stänger denna tråd nu. Jag vill inte att det blir en lång (eller kort) diskussion om huruvida man behöver starta upp en gammal förstärkare på ett säkert sätt, eller om det bara är att plugga in den.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn