Starten på Rakerns nye oppsett

Rakerholm

Medlem
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
25
God kveld godtfolk.

Jeg solgte mitt tidligere anlegg tilbake i 2016, og begynte nå før nyttår å "bygge meg opp igjen".
Beklager rotet på bildene men det er mye testing som har foregått (og da spesielt i hele dag).

Så langt har oppsettet blitt:
Unison Research S6 Black Edition
Audionet ART G3 cd-spiller
Audiovector Mi3 Avantgarde
Viablue SC-6 Tri wire høytalerkabler
Tara labs RSC Reference RCA

Det låter uten tvil utrolig pent, spesielt en del vokaler (liker godt Tracey Chapman på dagens oppsett). MEN. Det har veldig lett for å bli for mye diskant på en del musikk (det er bånddiskanter I Avantgarde), og jeg ønsker meg litt mer fylde/dybde i de låtene som har det.
Er det noen med noen råd?

Det siste av "high end" jeg hadde og solgte, var en standard Unison Research S6, kilden var Electrocompaniet PC1 cd spiller tilkoblet en Rega Dac R med Nordost Blue heaven, og høyttalere var Tannoy Precision 6.2 med Audioquest Rocket 33. Her byttet jeg forforsterkerrør til noe som jeg mener ble sagt skulle være britiske Golden Dragon fra Karltone (eller noe i den duren av navn). Dette gjorde diskanten på Tannoyene svært levelig ifht hvordan den og var på de orginale rørene.

Jeg vet ikke om jeg kan oppnå det samme ved bytte av rør nå, da S6 Black Edition allerde har andre rør. De heter riktignok Gold Lion tror jeg? Mulig drager er bedre enn løver? :unsure:

Men jeg tar uansett imot tips dersom noen har. Lyden på audiovectorene er som nevnt VELDIG klar. Bare litt "feil" på dagens oppsett.

Vedlegg

Rakerholm

Medlem
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
25
Du har hatt avantgarde og, med bånddiskant altså? Det kan på noe musikk bli noe "skrikete" iallfall på dagens rør.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.088
Torget vurderinger
4
Det ser ut som du har kommet godt i gang igjen. Fine komponenter!
Aldri hørt Audiovector, men har vel fått med meg at de noen ganger kan oppfattes som litt slitsomme i toppen. Så om det ikke er åpenbare problemer med rommet/plassering av høytalere, så tror jeg ikke du løser dette med rør-bytter eller kabelbytter. Hvis en rørforsterker må jobbe for hardt med å drive høytaleren kan det blitt litt skrikete/komprimert i toppen.
Jeg ville sett etter relativt lettdrevne høytalere som sannsynlig er gode kandidater til S6 med EL34. Harbeth SHL5 regnes vel som noe fyldigere enn f.eks Harbeth Compact 7ES. Høytalere fra Devore vil sikkert fungere bra. Mye annet bra også, men ville prioritert at de skal være lettdrevne.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.919
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Grattis med ny runde i hobbyen @Rakerholm :)
Flotte komponenter! Tror ikke det skal stå på dem angående kvalitet. Men egen smak er såklart viktig.
Det er ikke sånn at høyttalere med den typen diskant spiller mer diskant enn andre, men jeg tror ikke den produsenten av høyttalere er kjent for fyldig og avslappet lyd. Ser ut som du har veldig greit med avstand til bakvegg, så jeg ville kanskje vurdert å sette dem tettere på bakvegg for å få litt støtte i bassen.
Vet ikke hvor tungdrevne høyttalerne er. Jeg hadde et par vienna acoustics som fullstendig mistet bass og fylde selv med en LM Audio 501 som har 100 rørwatt.
Så det kan ligge noe der. Evt prøve en kraftig forsterker for å se om det endrer seg.
Tenker likt med @kjoenik angående høyttaler med den klangen du ønsker deg. Tror det ligger mest der.
Del gjerne mål på rommet og hvordan du har plassert det, kan være noe der.
mvh

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Antall liker
2.048
Sted
Stavanger
ev. fasefeil på basser høyre og venstre høyttalere da får du nokk mangel på tyngde når dem står så nærme

Rakerholm

Medlem
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
25
Takker for alle tips.

Som et par kommentarer kan jeg si at oppsettet på rommet nå er litt vanskelig med tanke på at jeg har en hjørnepult med en pc fra 90-tallet operativ bak den høyre høyttaleren. Så jeg får ikke helt oppnåd den avstanden til vegg som jeg ønsker i dagens rom.

Ellers kan jeg og nevne at Black Edition utgaven av S6 har ikke EL34, men KT77. Så den er litt kraftigere enn standard S6. Mulig jeg skulle testet med noen andre høytalere en gang hva som passer oppsettet mitt til min musikk.

Følsomhet på de jeg har nå er forresten 91db.
Screenshot_20250329_114819_Adobe Acrobat.jpg
20250228_144215.jpg

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Antall liker
2.048
Sted
Stavanger
du kan bruke et vanlig AA batteri på kablene på forsterkersiden, ta dem ut av forsterkeren å bruk batteriet å se på bassene om høyttaleren går ut eller innover( ikke la dem være på, ta av og på å du ser å hører hva høyttaleren gjør). når den går utover så er +kabelen den som du har på batteriets + .
grei test med lange eller vanskelige kabelstrekk

Rakerholm

Medlem
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
25
du kan bruke et vanlig AA batteri på kablene på forsterkersiden, ta dem ut av forsterkeren å bruk batteriet å se på bassene om høyttaleren går ut eller innover( ikke la dem være på, ta av og på å du ser å hører hva høyttaleren gjør). når den går utover så er +kabelen den som du har på batteriets + .
grei test med lange eller vanskelige kabelstrekk
Skulle være rart. Da måtte det I så tilfelle bety at noen hadde gjort noe rart på innsiden av kassene på et eller annet tidspunkt.

Jeg får prøve en test.

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Antall liker
2.048
Sted
Stavanger
er dem nye, eller nye for deg koster det ingenting å teste, kanskje forige eier aldri mærket det av en grunn eller har dem dummet seg ut når dem satte dem sammen på fabrikken å koblet feil inne mellom delefilter og elementene

Rakerholm

Medlem
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
25
Det ser ut som du har kommet godt i gang igjen. Fine komponenter!
Aldri hørt Audiovector, men har vel fått med meg at de noen ganger kan oppfattes som litt slitsomme i toppen. Så om det ikke er åpenbare problemer med rommet/plassering av høytalere, så tror jeg ikke du løser dette med rør-bytter eller kabelbytter. Hvis en rørforsterker må jobbe for hardt med å drive høytaleren kan det blitt litt skrikete/komprimert i toppen.
Jeg ville sett etter relativt lettdrevne høytalere som sannsynlig er gode kandidater til S6 med EL34. Harbeth SHL5 regnes vel som noe fyldigere enn f.eks Harbeth Compact 7ES. Høytalere fra Devore vil sikkert fungere bra. Mye annet bra også, men ville prioritert at de skal være lettdrevne.
Jeg ser at de Harbeth du nevner er definert som 6ohm og 86db. De jeg bruker nå er 8ohm og 91db. Hvordan stiller det seg? Hadde begge vært 8ohm, ville jeg iallfall sagt at de jeg hadde var vesentlig mer lettdrevne enn de på 86db.

Forsterkeren er forresten på 2x40 Watt dual mono I klasse A ved 6 ohm.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
49
minner om beskrivelser av B&W, hvordan sammenligner du dem?
B&W har jeg aldri testet, eller eid.
Første serien til Audiovector ca1999 var ganske fyldige, de har blitt strammere og mer nøyaktige for hver generasjon. Siste jeg hadde var S1 Arete, klarte Ikke å få denne til å låte behagelig og solgte etter kort tid.
Jeg er kun en amatør, men tipper de krever endel av rom, oppsetting og resten av anlegget for å spille bra.
sånn sett burde jo s6, såfremt den kan drive de tilstrekkelig være et godt valg?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.088
Torget vurderinger
4
Oppgitt ohm er vel nominell ohm, og noen høytalere kan dippe ganske mye, f.eks ned til 2 ohm ved visse frekvenser, og dermed blir de vanskelig å drive for en rørforsterker uten mange watt og enorme strømreserver. Derfor viktig å sjekke hva laveste oppgitte ohm er.
Noen høytalere er enkle å drive for en rørforsterker som din, og da hører du det. Det låter uanstrengt, alt flyter, god fylde i bass, selv når du spiller lavt, varm og gylden mellomtone, luftig diskant som ikke skriker.
Harbeth er kjent for å være god match med rørforsterkere, men de liker også godt med kraft om de blir foret med det. Mine Reference 3A er 92db, 8 ohmn nominell, aldri lavere enn 6 ohm. Superlett oppgave for 35w fra EL34, og det hører man med en gang.

Tror jeg har litt hjernetåke for jeg kommer ikke på så mange lettdrevne høytalere akkurat nå, men skal tenke litt på det...de finnes!😉

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Antall liker
2.048
Sted
Stavanger
B&W har jeg aldri testet, eller eid.
Første serien til Audiovector ca1999 var ganske fyldige, de har blitt strammere og mer nøyaktige for hver generasjon. Siste jeg hadde var S1 Arete, klarte Ikke å få denne til å låte behagelig og solgte etter kort tid.
Jeg er kun en amatør, men tipper de krever endel av rom, oppsetting og resten av anlegget for å spille bra.
sånn sett burde jo s6, såfremt den kan drive de tilstrekkelig være et godt valg?
amatør selv. hørte et råd at en setter seg i stolen der en hører på musikk å henger speiel på vegg, setter det på en stol inntil vegg og der en kan se høyttalerene fra der en sitter er fin plass å begynne med akustikkdemping. for mye blir vist og feil.
et godt råd fra hifiklubben er for en 5000kr max på IKEA finner en ting som er både pene å demper hul akusikk lyd/tomt kott lyd.

Har hatt 804D i snart 15år. å kjempefornøyd når jeg byttet forsterker fra EC til Classe våknet dem 👍

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
8.627
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hvis det er koblet riktig (ref spørsmål om pluss og minus fra andre over), så er det gjerne høyttalere og/eller rom som gir deg for mye diskant. Har trolig liten effekt å dille med forsterkere, kabler osv osv. Så kanskje er det en annen høyttaler som passer deg bedre.

Du kan jo også teste vinklingen på høyttalerne. Ser ut som de peker rett mot deg nå. Litt mindre vinkel (så de spiller på utsiden av ørene dine) kan redusere diskantnivået noe.

Rakerholm

Medlem
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
25
Jeg har iallfall funnet ut at Camel på generelt grunnlag låter utrolig bra på dagens oppsett!!

Gått I flere timer fra Tidal på Mac via DAC i G3 nå!! :love::love::love:

Søker litt rundt for å få kjøpt noen CDer av dem.

Sist redigert:

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Et lite tips: Gå rundt i rommet og klapp i hendene. Hvis det blir ekko/jalling så har du problemer med akustikken. Dette kan du dempe med akustikk paneler. I et dårlig dempet rom kan musikken låte flat og skrikende i mellomtonen.

Rakerholm

Medlem
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
25
Et lite tips: Gå rundt i rommet og klapp i hendene. Hvis det blir ekko/jalling så har du problemer med akustikken. Dette kan du dempe med akustikk paneler. I et dårlig dempet rom kan musikken låte flat og skrikende i mellomtonen.
Det rommet har så mye greier i seg at ekko er det helt klart ikke 😂 Men ellers takk for tips ja :)

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Det er ikke alltid det hjelper å ha mye greier i rommet. Lyden du beskriver er forenelig med flutter ekko. Men om du er sikker på at du ikke har flutter ekko så er jo det ikke noe problem.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.286
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Takker for alle tips.

Som et par kommentarer kan jeg si at oppsettet på rommet nå er litt vanskelig med tanke på at jeg har en hjørnepult med en pc fra 90-tallet operativ bak den høyre høyttaleren. Så jeg får ikke helt oppnåd den avstanden til vegg som jeg ønsker i dagens rom.

Ellers kan jeg og nevne at Black Edition utgaven av S6 har ikke EL34, men KT77. Så den er litt kraftigere enn standard S6. Mulig jeg skulle testet med noen andre høytalere en gang hva som passer oppsettet mitt til min musikk.

Følsomhet på de jeg har nå er forresten 91db. Vis vedlegget 1109903 Vis vedlegget 1109904
S6 er nesten den eneste kommersielle HiFi forsterker jeg kan tenke meg å ha.
Hvis det ikke er gjort andre endringer enn å bytte fra EL34 til KT77 er forskjellen i effekt så liten at det kun vises på en måling..

Rakerholm

Medlem
Ble medlem
21.11.2014
Antall liker
25
S6 er nesten den eneste kommersielle HiFi forsterker jeg kan tenke meg å ha.
Hvis det ikke er gjort andre endringer enn å bytte fra EL34 til KT77 er forskjellen i effekt så liten at det kun vises på en måling..
Jeg har ikke noe videre peiling på det tekniske, men det er ganske mange forskjeller på den mot standard S6.

"To improve the S6 we worked on its strengths and we went even further to achieve higher sound quality.
The circuitry has been revised in the signal path and power management, again surpassing the milestones already achieved in the S6. Power output is now 40W, 15% more than the standard model. The polarisation of the power output valves has been completely revised to eliminate the capacitor and cathode resistor.
The input selection circuit has been implemented using the same technology designed for our most valuable equipment and extreme care has been taken in the design of the ground paths and channel separation. The valuable audio signal, where possible, travels protected in high-quality coaxial cables.
All the new Black Edition series are equipped with 3 digital inputs USB,SPDIF and Toslink."

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.286
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
30
Jeg har ikke noe videre peiling på det tekniske, men det er ganske mange forskjeller på den mot standard S6.

"To improve the S6 we worked on its strengths and we went even further to achieve higher sound quality.
The circuitry has been revised in the signal path and power management, again surpassing the milestones already achieved in the S6. Power output is now 40W, 15% more than the standard model. The polarisation of the power output valves has been completely revised to eliminate the capacitor and cathode resistor.
The input selection circuit has been implemented using the same technology designed for our most valuable equipment and extreme care has been taken in the design of the ground paths and channel separation. The valuable audio signal, where possible, travels protected in high-quality coaxial cables.
All the new Black Edition series are equipped with 3 digital inputs USB,SPDIF and Toslink."
OK.
De har nok gjort noen endringer......
Originalt gir den 34 W. Nå gir den 40 W.
0.7dB mer. 15% ser sikkert bedre ut på papiret :)
Fortsatt en forsterker jeg kan anbefale om noen spør.

Sist redigert:

Jørn V Kile

Medlem
Ble medlem
03.05.2016
Antall liker
33
Sted
Skjærhalden, Hvaler
Jeg har testet mye bånddiskanter og horn / wave guide - løsninger. Opplever at det alltid blir litt for mye og slitsomt å lytte til over lengre øktet. Faller alltid tilbake på en god soft dome som diskantløsning. Etter min mening, og mine ører, så er det alltid en bedre musikkformidler i det lange løp…

Lostx9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
22
Torget vurderinger
7
Har hatt Audiovector, for meg ble de litt dårlig match med rom, utstyr og preferanser generelt.
Men prøv å reduser vinklingen inn mot lytte posisjon, enten med å vri de inn mot vegg.
Slik at diskanten ikke peker direkte mot ørene. Eller prøv å hev de i forkant, slik at de tilter litt bakover.
Kan det være støy fra alt datautstyret, jeg har erfart bånddiskanter er følsom for dette.

Topp Bunn