Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For all del, jeg synes YouTube er nyttig og interessant på en rekke områder. Dog ikke når det gjelder å vurdere kvaliteten på pickuper som spiller i ukjente systemer, justert av folk jeg ikke vet noe om.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Og nå som jeg har bestilt PTG/II, niels… 🤣
    Du vil bli veldig fornøyd, det er jeg sikker på. Har ikke, om jeg husker rett ikke sett en negativ omtale av PTG II. Den er ultra "smooth", veldig organisk lyd med et veld av detaljer, lydbildet er bredt og alt er veldig definert i dybden av lydbildet. Alt lyder bare enormt bra og man får lyst til bare én plate til. Den er også meget støysvak. Jeg bruker en Rothwell MCL stepup på min og det er bare magisk.
    Ikke sikkert noen vet, men platen der er i bunnen av pickuppen, med to skruer, kan denne tas av uten problemer? Der samler seg etterhvert litt støv helt inne ved nålefanen og det er vanskeligt å fjerne. Kanskje litt forsiktig luft på boks.....

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    For all del, jeg synes YouTube er nyttig og interessant på en rekke områder. Dog ikke når det gjelder å vurdere kvaliteten på pickuper som spiller i ukjente systemer, justert av folk jeg ikke vet noe om.
    Mange av "sannhetsvitnene" har over lengre tid produsert videoer på youtube og fått både sine visninger, kommentarer, likes og dislikes. På den annen side kan det være du selv på ingen måte har noen kredibilitet for egne meninger om tilsvarende utstyr... :unsure:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    På den annen side kan det være du selv på ingen måte har noen kredibilitet for egne meninger om tilsvarende utstyr... :unsure:

Det er definitivt en mulighet, eller sågar en sannsynlighet. Derfor har jeg aldri foreslått at noen bruker mine subjektive vurderinger som løsen for noe som helst i sine egne liv.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Her går det utelukkende i te, men prinsippet er jo noe jeg kan samstemme i. ☺

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det fine med Youtube er mangfoldet. Det er mange som har samme interesse. Det er mange som deler av sin erfaring. Det er mange muligheter for å sammenligne resultatene fra mange entusiaster .
    Så er det opp til hver enkelt å vurdere "nytten" av å "lytte" til videoer fra erfarne entusiaster :unsure:
    Joda, så lenge man forholder seg til at det i beste fall er retningsgivende indikasjoner - og ikke nødvendigvis den fulle sannhet man får frem :) .

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Her går det utelukkende i te, men prinsippet er jo noe jeg kan samstemme i. ☺
    Kanskje ikke så enkelt å gjøre seg opp noen vurderinger av hvilke te som er best via en sammenlikning av to forskjellige på en YT-video:cool:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En vanskelig øvelse vil jeg tro. Da skal i alle fall kanalverten ha et svært velutviklet blomsterspråk og seeren være særdeles godt kjent med det samme. ;)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    Joda, så lenge man forholder seg til at det i beste fall er retningsgivende indikasjoner - og ikke nødvendigvis den fulle sannhet man får frem :) .
    Ja, det er viktig å legge merke til at "sannheten" - uansett hvor full den er - ikke finnes på Youtube eller andre fora, men man kan ha mye nytte av retningsgivende indikasjoner i forkant av en egen beslutning FØR kronasjen legges på bordet.
    Det er også bra at man slipper å få inntrykk av Youtuberens effektforsterker, høyttalere og rom.
    Her er en video som viser utstyr jeg har skikkelig lyst på, men lyden er helt skrot og derfor er det heller ingen som liker videoen hans... :unsure:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    Sort bakgrunn er høyt på ønskelisten, men fargen på PU kan gå i begge retninger når grunnstøyen moduleres ut i høyttalerne langt over kritisk forvrengning av lyden. Her er 2 eksempler som viser problemet. Spectrumet er analysert motsatt av rekkefølgen på PU-bildet......

pu_test_160222_IV.jpg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.224
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke ut som det samme musikkstykket det der…

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    Hva var vitsen medspektrogrammet da? Med ulik musikk Kan man ikke sammenligne ..
    For å se mengdene av "lyd" under 30Hz som ikke har noe med musikken å gjøre...og her var det betydelig mer støy enn i forrige analyse av en annen PU....
    Audio Technica AT33PTG/II

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.926
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Hvor lenge varer tippen?
    Fikk enda ett påskudd til å kjøpe ultralyd vasker! :unsure: Har ingen anelse på hvor mange timer jeg har brukt pickupen..Men holder vel noen år.

«Nearly 60 years earlier Weiler offered that the primary cause of stylus wear was dirt embedded deep in the record grooves. According to his analysis, this dirt consisted of 12% silica particles, 35% diamond dust worn from the stylus during use, 40% miscellaneous particles that included soot, undefined grit, and particles worn from the record groove itself. The remaining 13% consisted of fibers and lint. Today, both vacuum and ultrasonic record cleaning machines allow vinyl lovers the best possible options to remove dirt from grooves to maintain clean records.»

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det rare (eller kanskje ikke?) er at produsentene ikke er interessert i å produsere gode og autoritative data på slitasjen av nåler og plater. For min egen del har jeg alltid tenkt at 2-3-4000 timer er helt koko anslag for levetid og at 1500t trolig er absolutt max, men tydeligvis bør dette halveres. Heldigvis er det et rent akademisk problem. Anslagsvis spiller jeg ca. 500 timer i året og sjalter ganske regelmessig mellom 10 pickuper, så det er rundt 15 år til jeg trenger å begynne å bekymre meg.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    ...Anslagsvis spiller jeg ca. 500 timer i året og sjalter ganske regelmessig mellom 10 pickuper, så det er rundt 15 år til jeg trenger å begynne å bekymre meg...
    Samme her også.....med 10 MC-hjelmer så har jeg dekket behovet for en stund framover, men selgere påstår, UTEN noen form for dokumenterte fakta, at levetiden er uansett 3-5 år
    PU hevdes å ha en levetid på 300 timer flg produsent. En annen "ekspert" på Youtube hevder 1000 timer for samme PU...så et sted i mellom der vil vel være greit for skifte ?
    Hvor fort slites PU på plater man kjøper brukt? Kanskje veldig raskt?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det spørs vel hvordan stand de er i og om og hvor godt man vasker dem før avspilling vil jeg tro. Høres de rene og pene ut så vil jeg tro det ikke er noe å stresse veldig med.

Apropos rene og pene så er jeg nettopp ferdig med å vaske en 3xLP boks som ble solgt som NM/VG+. Yeah, right; jeg tenker vi sier G+/G+. Kunne laget en liten dokkeparykk med håret som fulgte med og støvet kunne blitt til en hybelkanin av anseelig størrelse. Alltid like morsomt med slike selgere. 😣

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    Har en WB act 0.5 arm.
    Ved montering ble medfølgende mal benyttet når hullet skulle bores.
    Nå viser det seg at avstanden på mal avviker fra hva som står i manualen, 217mm mot malens 215mm.
    Hvilke betydning kan det ha å si?

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.858
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og nå som jeg har bestilt PTG/II, niels… 🤣
    Du kan glede deg.
    Har hatt AT33EV en gang...... En helt alm. all rounder. Ingenting å skrive hjem om.
    Har hatt (senere) AT33PTG, og etterpå 33PTG-II...... 2 ganger. Det var dengang, det ikke var så mye penger på konto´n :)
    Korrekt satt opp har PTG-II det største perspektivet i noen av de pickupper, jeg noensinde har hatt i hus. Bredde-, og spesielt
    dybdeperspektiv er i en klasse for seg. Begge gange solgte jeg de, fordi jeg manglet attack på transienter. Det blev litt for tilbakelent
    for min del. Fikk etterfølgende Sumiko Palo Santos Presentation. Kanskje ikke helt fair, da den koster 10x så mye.
    Den hadde alt i "trøkk og attack", men kunne faen meg ikke få det samme dybdeperspektiv som på PTG-II. Spekulerer
    stadig på, hvor mye det skal koste, å få alle egenskapene i en og samme pickup.
    Tror s´gu, at jeg bestiller en PTG-II igjen (y) (y).
    @Valentino
    Meningen med dette skriv var bare 2 ting:
    At fortelle deg, at du kan glede deg til din nye pickup, og at du bør bruke all energi på å få den satt 100% opp. Da kvitterer den med
    veldig homogen lyd og stooooort perspektiv. En ekstra fordel er, at den er dønntyst i rillene.
    Og 2. At @Flageborg ´s konstante nedgjøring av folk, mye folk, eldre folk (f.eks. har jeg tett på 50 års gammel utdannelse innenfor audio
    og like lang erfaring) som bortkastet til fordel for ymse YouTube-videoer...... men for al del, så lenge vi snakker pickupper fra 0-1000 kr.
    så gjerne for meg.
    Men når du kommer opp i høyere pris, da bruker du med stort held erfaringen fra folk her på HFS, som vet, hva de taler om.
    Evt. leser reviews av f.eks. Michael Fremer og andre "trustworthy" personer :) :) :)

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Elendig video for noen år tilbake, elendig kamera, elendig lyd, ingen kommentarer takk!
    Du hører faktisk Tandberg TCD440A etter bånd opptak fra Micro Seiki BL-77 og PTG II.
    Musikken er, eh, herlig nostalgi.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.858
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert veldig bra! Kunne ønske jeg hadde penger til å prøve alle pickuper!
    Me Too... for nu å bli i et pop-uttrykk 😁
    Nei... Joke aside.... Kunne tenkt meg noen få da.... Sumiko Starling, Palo Santos (igjen), Etsuro Urushi (alle 3) , Koetsu Urushi Wajima Gold, og noen få andre, men som jeg fik fortalt engang.... Ikke baser økonomien din på Lotto-gevinst, så det skjer nokk aldrig, med mindre det kommer et supert brukt-tilbud:sleep::sleep:

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    Korrekt satt opp har PTG-II det største perspektivet i noen av de pickupper, jeg noensinde har hatt i hus. Bredde-, og spesielt
    dybdeperspektiv er i en klasse for seg. Begge gange solgte jeg de, fordi jeg manglet attack på transienter. Det blev litt for tilbakelent
    for min del. Fikk etterfølgende Sumiko Palo Santos Presentation. Kanskje ikke helt fair, da den koster 10x så mye.
    Den hadde alt i "trøkk og attack", men kunne faen meg ikke få det samme dybdeperspektiv som på PTG-II. Spekulerer
    stadig på, hvor mye det skal koste, å få alle egenskapene i en og samme pickup.
    Tror s´gu, at jeg bestiller en PTG-II igjen (y) (y).
    Det fine med lyden fra Youtube-klippet jeg postet PTG-II Spectrum av.....er at den stemmer helt overens med din egen beskrivelse... (y)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn