Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.180
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke problem med knitring eller ulyder, vil bare at nålen skal spore uten å ha en hybelkanin på slep.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.471
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg snublet tilfeldigvis over en "Siemens RW612 linear tracking direct drive turntable Automatic Turntable" på Ebay (id: 114810286903), og den har en type pickup som er ulik noen annen jeg har sett.

    Litt sånn retro-futuristisk.

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den Siemens RW 612 spilleren var ganske lik f.eks. Sanyo P33. Japansk samarbeid der. Direktedrift med automatisk tngentialarm er jo litt kult for en billig penge.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.471
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den Siemens RW 612 spilleren var ganske lik f.eks. Sanyo P33. Japansk samarbeid der. Direktedrift med automatisk tngentialarm er jo litt kult for en billig penge.
    I annonsen står det at den er produsert i Japan, så det kan nok stemme.
    Vil tro at utvalget av alternative pickupper er tilnærmet null, men utrolig nok er faktisk ny stift til denne Siemens-spilleren tilgjengelig fra amazon.de
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.739
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Sørlandet
    Enorm forskjell på Rega White Belt og de nye Reference Belt! For første gang på 30 år har jeg en Rega platespiller som går for tregt. Gir dem litt mer tid så tenker jeg hastigheten endrer seg noe. Stor takk til Balle Clorin for tipset.

    6CC0BD54-2EE5-46AF-9DCB-09C73210E6EE.jpeg


    White Belt:

    2F8D1F0C-C8D4-4C39-9256-72D2343AFFD6.png


    Reference Belt:

    E8C365B0-4D1B-4B0B-B64E-F23541C925B5.png


    Mvh
    -BB-
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.180
    Torget vurderinger
    2
    Så bra @BeetleBug !
    Skulle ønske det gikk an å få tak i et slik Reference belt som passer min Michell Gyro. Det finnes desverre ikke og Michell er nok for små til få laget egne Reference belter slik som Rega. Har et sett Japansk original NOS belte til Gyroen i posten på vei til meg, så får vi se om det er er bedre enn jeg har på. Nå er jeg på 0.08-0.1% hastighetsvariasjon på den samme appen.
     

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    143
    Antall liker
    68
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.852
    Antall liker
    4.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dual 721 in the house! Kjøpte den på ebay som dele/ repobjekt. Selgeren sa at - No output. - Stroboskoplampe def. Automatikken var so-so. Den ble ganske/veldig billig... Jeg kjøpte den fordi: Lokket var helt; - Det sto en Shure V15III på den, - Jeg hadde en LED strobelampe liggende, og - automatikken hørtes Steuerpimpel-aktig ut, og det lar seg jo fikse. No output; Nja, da jeg koblet den opp første gang var det en meeeeget svak lydgjennomgang, og en skikkelig renselse fikset den saken. It's alive! Kun noen småjusteringer og montering igjen. Pickupen/ stiften er sliten, men Jico har utmerkete SAS-Bnåler.
    Mycket nögd! Det er ikke sikkert at 701-en som står under er like happy...
    721-1.jpg 721-3.jpg 721-4.jpg
    721-5.jpg 721-6.jpg
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.280
    Antall liker
    24.868
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt.

    Ikke så kjekt: For 120000 eller så bør man kunne forvente bedre enn dette:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.111
    Antall liker
    8.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke så kjekt: For 120000 eller så bør man kunne forvente bedre enn dette:

    Overload marginene er jo direkte råtne. Nærmest et defekt produkt fra fabrikk slik jeg ser det, i alle fall hvis man betaler mer enn ytterst få tusenlapper.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.111
    Antall liker
    8.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Indeed. Nesten skremmende at et anerkjent firma kan slippe et så slett produkt på markedet, til en slik pris.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.280
    Antall liker
    24.868
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1650868220986.png

    En AR XB. AR XA, som ikke hadde intergrert tonearm, er en kjekk amerikansk sekstitallsgrammofon. XB ser bra ut. Merket forsvant, kom tilbake på åttitallet samtidig med Sota, og forvant igjen.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.180
    Torget vurderinger
    2
    EMT er vel kanskje også bare blitt er klistremerke investorer putter på et Brand for å tjene mer penger ?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.172
    Antall liker
    3.318
    Torget vurderinger
    2
    Kjekt.

    Ikke så kjekt: For 120000 eller så bør man kunne forvente bedre enn dette:
    Men samtidig skriver Fremer at noen av platene hans aldri har hørt bedre ut..
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.111
    Antall liker
    8.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om jeg hadde behøvd hjelp til å justere analogriggen skulle jeg veldig gjerne latt Fremer gjøre jobben for meg, men meningene hans om dette og hint av produkter interesserer meg et visst sted.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    0
    Hva har jeg lært?
    • At det finnes to Shibataer, og at Ortofon 2M Black har den "sløveste" av dem.
    • At det stadig ikke finnes noen grunn til å velge Shibata framfor MicroLine/JICO SAS.
    Hmmmm........Shibata fra AT er billigere hos Kjell enn MicroLine fra AT hos Platekompaniet....grunn grei nok i mitt tilfelle :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.829
    Antall liker
    16.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bra om nålefasonger hos Vinylengine:


    Hva har jeg lært?
    • At det finnes to Shibataer, og at Ortofon 2M Black har den "sløveste" av dem.
    • At det stadig ikke finnes noen grunn til å velge Shibata framfor MicroLine/JICO SAS.
    En del av den uskrevne historien er også (kortversjonen):
    Ulike varianter av slipinger - gjerne med nyanserte forskjeller - har OGSÅ oppstått som følge av at enkelte ikke ønsket å betale lisens(er) til rettighetshaverne/ patentinnehaver, og/eller at forhandlingene om pris aldri førte frem til enighet.

    M.a.o, så tok man utgangspunkt i en slipning man ønsket, gjorde noen marginale endringer og deretter satt man sitt "eget navn" på slipingen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.180
    Torget vurderinger
    2
    0CD3B828-BA9E-4F19-A1CC-AD5F2BC025E3.png

    Azimuth justering med speil er det bare en myte?. Speilet jeg har er i allefall helt ubrukelig pga glassets refleksjoner .CD er ikke noe bedre
    Noen tips til speil som duger til dette. Bude vært en glattpusset sølvplate tenker jeg .
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Vis vedlegget 812925
    Azimuth justering med speil er det bare en myte?. Speilet jeg har er i allefall helt ubrukelig pga glassets refleksjoner .CD er ikke noe bedre
    Noen tips til speil som duger til dette. Bude vært en glattpusset sølvplate tenker jeg .
    Den hvite ortofon plastikk saken er lettere å bruke. Det speil greiene syntes jeg også er noe hærk.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.755
    Antall liker
    1.693
    Sted
    Stavanger
    Enorm forskjell på Rega White Belt og de nye Reference Belt! For første gang på 30 år har jeg en Rega platespiller som går for tregt. Gir dem litt mer tid så tenker jeg hastigheten endrer seg noe. Stor takk til Balle Clorin for tipset.



    White Belt:



    Mvh
    -BB-
    hva måler du med?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.180
    Torget vurderinger
    2
    Den sier ikke så mye om nålens Azimuth og er veldig upålitelige. Sikkert grei for å se relative endringer
    824571DE-550D-4BCD-B6A9-A508874B60ED.png

    armen må senkes litt det viser en annen sjekk også
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.111
    Antall liker
    8.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Protractoren min (MintLP) har forsåvidt speil, men det er lenge siden jeg har brukt akkurat det. Jeg inspiserer pickupen grundig med og uten en 60X lupe for å se at cantileveren er rett, at nålen er montert korrekt og ikke er vridd eller skjev, og etter montering at den ender opp korrekt når den senkes ned på en glatt plateside med riktig VTF. Deretter er det bare å sjekke at headshellet er vatret i sideretning og alt skal være på stell. Er det ikke så får man beskjed om det så snart man snurrer en plate, men det fungerer tilsynelatende veldig bra. Heldigvis er alle pickupene jeg har helt lytefrie når det gjelder konstruksjon; om det ikke er tilfelle blir det fort litt mer involvert.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn