Målingen din skal du overhodet ikke skjemmes av Valentino, og gratulerer med ny spiller forresten.Vanskelig å få det særlig bedre med remdrift tror jeg.
Interessant.in my opinion, it's impossible to reliably separate the influence of the drive from that of the playback chain
Det har blitt synsa og nerda rundt dette i alle år. På min gamle P3, som tjente meg trofast i mange år, kunne jeg på flere innspillinger høre hastighetsvariasjon på især pianomusikk. I teorien, og iflg. hue mitt, vil dette bli mindre problematisk med tunge tallerkener, rett og slett fordi motorvariasjoner ikke vil ha samme innvirkning på store masser. Min første spiller, en remdreven Beogram 1200/1700 var enda verre i så henseende. Tror tallerkenen veide et par hundre gram. Spilleren jeg bruker mest i disse dager er, på tross av en ikke alt for tung tallerken, helt fri for denne skavank. Remdrift fra 1968 som måler bedre enn eksemplene vist over .Jeg forstår det slik at disse hastighetsmålingene er blitt gjort mens tallerkenen snurrer rundt uten motstand. Er det ikke rimelig å anta at dersom en gjør samme målinger under faktisk avspilling med stiften i rillen, og dermed bittelitt variasjoner i motstanden, så vil dette påvirke gangnøyaktigheten mer på noen spillere enn på andre?
Jeg har målt det og for å få 33.33 i snitt hastighet ved avspilling må jeg sette 33.38 i hastighet uten nålen i rillen.» Drag «er altså et ikke-eksisterende problem ….i praksis. Og dette var med beltedrift og tallerken på 3.8 kgJeg forstår det slik at disse hastighetsmålingene er blitt gjort mens tallerkenen snurrer rundt uten motstand. Er det ikke rimelig å anta at dersom en gjør samme målinger under faktisk avspilling med stiften i rillen, og dermed bittelitt variasjoner i motstanden, så vil dette påvirke gangnøyaktigheten mer på noen spillere enn på andre?
Det har jeg fått med meg, men hadde et forsiktig håp om at målingene ovenfor kunne gjentas under avspilling, for om mulig å avkrefte aller bekrefte hypotesen. Så kan vi i etterkant heller krangle om hørbarheten av eventuelle målte økninger i hastighetsvariasjonene.Det har blitt synsa og nerda rundt dette i alle år.
Interessant nok, men nøyaktigheten mht. 33.33 o/m er vel mindre relevant enn variasjoner grunnet at pianotoner, paukeslag og denslags gir variabelt "drag"(?)Jeg har målt det og for å få 33.33 i snitt hastighet ved avspilling må jeg sette 33.38 i hastighet uten nålen i rillen.» Drag «er altså et ikke-eksisterende problem ….i praksis.
Vet ikke helt jeg. Basskyvet på SOTAen jeg hadde var det ingen som klaget på. Remdrift og 6 kg platetallerkenen. Juryen er ute på den 15 år eldre Thorensen.
Vel varisjonen jeeg viste ( 33.33 og 33.38 og 0.15% dvs på nivå på wow variasjoner på en middels platespiller feks Rega P6-P8 ) var mellom 0 drag og drag ved 1kHz 0db/5cm/s. og er ganske representativt vil jeg tro . Kan måle mellom 0 og +18db 330 hz en dag det regner.'Det har jeg fått med meg, men hadde et forsiktig håp om at målingene ovenfor kunne gjentas under avspilling, for om mulig å avkrefte aller bekrefte hypotesen. Så kan vi i etterkant heller krangle om hørbarheten av eventuelle målte økninger i hastighetsvariasjonene.
Interessant nok, men nøyaktigheten mht. 33.33 o/m er vel mindre relevant enn variasjoner grunnet at pianotoner, paukeslag og denslags gir variabelt "drag"(?)
Det mangler ikke på lyriske rapporter om "bedre driv" fra direktedrevne spilleres og mellomhjulsspilleres reproduksjon av basstransienter, angivelig på grunn av at disse er mindre påvirkelige av "drag". For alt hva jeg vet kan det være føleri og forventningsbias alt sammen (jfr. Korf), så det kunne vært artig å se faktiske målinger.
Jeg har alltid stiften i rillene når jeg justerer hastighet og måler W&F. Noe annet er misvisende. ...Hvis man først skal holde på å pirke sånn, mener jeg.Jeg forstår det slik at disse hastighetsmålingene er blitt gjort mens tallerkenen snurrer rundt uten motstand. Er det ikke rimelig å anta at dersom en gjør samme målinger under faktisk avspilling med stiften i rillen, og dermed bittelitt variasjoner i motstanden, så vil dette påvirke gangnøyaktigheten mer på noen spillere enn på andre?
Men kan det komme av at "målingene" er bedre i dag?Forøvrig viser de tallene jeg har sett at helt vanlige platespillere fra 70 tallet måler bedre en de fleste spillere i dag uansett pris
Støttes.Sporingskompensator
Det finnes (fantes?) altså et norsk ord for anti-skating. Jeg stemmer for at vi gjeninnfører det, og også finner igjen det norske ordet for headshell.
Det har jeg også, det er normalt, for meg, å bruke en testplate til å finjustere hastighet, og da måle. Bruker Platterspeed på Ipad.Jeg har alltid stiften i rillene når jeg justerer hastighet og måler W&F. Noe annet er misvisende. ...Hvis man først skal holde på å pirke sånn, mener jeg.
Norsk? Det må bli plukke opp hus!Pickupholder
Selv om det ikke regnet idag,, her er testen som viser effekten på hastigheten av å senke nålen ned i rillen mens platen og hastighetsmålingen går.Det har jeg fått med meg, men hadde et forsiktig håp om at målingene ovenfor kunne gjentas under avspilling, for om mulig å avkrefte aller bekrefte hypotesen. Så kan vi i etterkant heller krangle om hørbarheten av eventuelle målte økninger i hastighetsvariasjonene.
Interessant nok, men nøyaktigheten mht. 33.33 o/m er vel mindre relevant enn variasjoner grunnet at pianotoner, paukeslag og denslags gir variabelt "drag"(?)
Det mangler ikke på lyriske rapporter om "bedre driv" fra direktedrevne spilleres og mellomhjulsspilleres reproduksjon av basstransienter, angivelig på grunn av at disse er mindre påvirkelige av "drag". For alt hva jeg vet kan det være føleri og forventningsbias alt sammen (jfr. Korf), så det kunne vært artig å se faktiske målinger.