Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.265
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ah, er ikke det det samme?🙄
    Nope. Men er litt usikker på alle de mekaniske fenomenene som går under rumble. Blaffringen er ihvertfall et resonansefenomen, men klart om armen feks resonerer ved 10Hz og høyttaler reagerer og klare overfør litt av den energien tilbake til spiller blir det ikke bedre, gasser du på da så riskerer du nesten selvsving. 😁

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.417
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nope. Men er litt usikker på alle de mekaniske fenomenene som går under rumble. Blaffringen er ihvertfall et resonansefenomen, men klart om armen feks resonerer ved 10Hz og høyttaler reagerer og klare overfør litt av den energien tilbake til spiller blir det ikke bedre, gasser du på da så riskerer du nesten selvsving. 😁
    Ikke et problem jeg trenger oppsøke🤪

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.265
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er mer skeptisk Dobly A B C støyreduksjon som fjernet hele diskanten , den gang da jeg hørte den…
    Sannsynligvis fordi du ikke brukte den riktig. Er jo på mange måter ikke helt ulikt RIAA korreksjon. Er jo vesentlig at tapen er spilt inn med dolby og ikke minst riktig dolby. 😁

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.224
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg skaffa meg et multimeter og målt* på utgang fra RIAA. Ved 1000 Hz testtone kun i venstre kanal måler jeg 680 mV i venstre kanal og 30 mV i høyre kanal. Ved 1000 Hz testtone kun i høyre kanal måler jeg 670 mV i høyre kanal og 20 mV i venstre kanal. Det er da en liten forskjell mellom kanalene, men dette er kanskje så lite at det ikke er noe å bry seg om?

* Jeg har målt flere ganger, og det var vanskelig å få helt stabile verdier. Likevel var differansen den samme. Det kunne for eksempel variere mellom 680 mV og 690 mV og mellom 30 mV og 40 mV ved testtone kun i venstre kanal. Men dette er kanskje normalt for så små verdier?
    Du har da 27db og 30.5db kanal separasjon og 0.1db balanse mellom kanalene, du kan være godt fornøyd med det, ikke no mer å mase med da. Hvilken PU har du?

Edit : 2M black ha spesifikasjon på >26 dB kanalseparasjon og < 1dB kanalbalanse , så du kan være fornøyd med eksemplarer ditt:::

Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Takk for tilbakemelding! Da er iallfall Azimuth grei. Jeg har en Ortofon 2M Black. Ny visuell sjekk av Azimuth ser også bra ut:

azimuth-ny.JPG
    azimuth_close-up-ny.JPG

Hele greia begynte med at den har oppgitt sporingsevne til 80 µm, men hos meg begynner den å vrenge allerede ved 70 µm. Nå har jeg nettopp jobba på protractoren igjen og gjort noen finjusteringer. Oppdaga at nålefanen ikke fulgte linja helt presist hele veien mellom punkt A og punkt B, så det kan være at det var synderen. Skal ta en ny test av sporingsevnen nå.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Fint resultat. Jeg brukte en hel dag på dette men blev aldrig helt fornøyd, kanskje jeg prøver igjen. Brukte Wally sin mv til db kalkulator men lurer på om det egentlig blev rett.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    ^ Dette er nok bare begynnerflaks, for jeg har ikke gjort noen justeringer av Azimuth utover selve pickupmonteringen. Måtte google Azimuth for å finne ut hva det var 🤭 Har bare tatt visuell sjekk (som så bra ut) og nå tatt en måling av mV etter tips fra @Balle Clorin .

Det minner meg litt om en gang for lenge siden jeg skulle være med og spille bowling. Jeg hadde ikke peiling, men blei da med. Noe av det første jeg gjorde var å dundre ned en strike :D

Jeg hadde en gang en lærer som var glad i uttrykket "blind høne finner korn". Det passer nok ganske godt i mitt tilfelle ;)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.830
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde å sette opp spilleren nå, men det ser ut som om headshellet som jeg fikk med er for tung, da motvektet ikke klarer å balansere armen.
    Opplagt løsning er ja å skaffe et headshell som veier 3-4g mindre, men jeg lurer på om det hadde vært en fordel å beholde headshellet og øke motvektet?
    Der finns tyngre motvekter, men de er kanskje litt mere vanskelig å skaffe.
    Armen er en Micro Seiki MA505 og PUn er en Benz Ruby 2 o.a.
    En veldig god arm som det er lett å justere presist. Motvekt kan bestilles enkelt på eBay. Både lette ekstra vekter, og tyngre vekter som skal erstatte den du har.

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    F85865EA-C76A-40B6-838D-D2171B8D605D.jpeg
    E39BA0CF-CB38-4A46-9A84-6CB025CDB421.jpeg
    Satt på lettere chell og fjernet sand kassa. Nå kan det spilles veldig høyt før det blafrer. (Yello)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.220
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan være vinkelen som lurer meg, men det ser ut som at du har veldig liten klaring mellom det nye armhodet og platen, i grenseland om platen er bare litt bulkete?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.220
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det ser ser absolutt slik ut. Jeg kan bli lurt av at vi ser underkanten av armhodet litt ovenifra.
    Uansett er det ikke for lavt om det aldri er borti plata.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.306
    Torget vurderinger
    0
    Kan være vinkelen som lurer meg, men det ser ut som at du har veldig liten klaring mellom det nye armhodet og platen, i grenseland om platen er bare litt bulkete?
    Det ser ut som laget under vinylen er for tykt...... :unsure:

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Ja, det ser ser absolutt slik ut. Jeg kan bli lurt av at vi ser underkanten av armhodet litt ovenifra.
    Uansett er det ikke for lavt om det aldri er borti plata.
    Men når du først nevnte det så ser jeg at chellet har en litt svak «stuk» opp i framkant som gjør at egentlig så burde armen løftes litt opp i bakkant. Det er jo vinkelen på pu som skal være i vater. Må egentlig drite litt i armen her ser jeg. Det andre chellet som stod på er helt rett. Nå har jeg det originale sansui chellet på. Men veldig enkelt å justere.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott spiller, Gundersen.
    Blondinehåret som forsvant minner meg om at jeg bruker en sminkebørste til støvtørking av de følsomme delene, rundt arm og pickup. Det trengs spesielt siden jeg ikke har lokk på den største spilleren. Og filtmatta støvsuges og børstes regelmessig.
    Hva bruker folket ellers til renhold av denslags?

S

Slettet medlem 32125

Gjest
    Flott spiller, Gundersen.
    Blondinehåret som forsvant minner meg om at jeg bruker en sminkebørste til støvtørking av de følsomme delene, rundt arm og pickup. Det trengs spesielt siden jeg ikke har lokk på den største spilleren. Og filtmatta støvsuges og børstes regelmessig.
    Hva bruker folket ellers til renhold av denslags?
    Sitter å pirker med en liten fille. Sminke børste var jo lurt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.220
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    But seriously: Mikrofiberklut på flatene og Rihannas antrekk, om en i en syntetisk utgave fra Jif, til arm og slikt. Men jeg har støvlokk. Støvlokk er kjekt til Technicsen din også, @ottone. Generisk hette i passende dimensjoner finnes det vel lokale produsenter av?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...Støvlokk er kjekt til Technicsen din også, @ottone. Generisk hette i passende dimensjoner finnes det vel lokale produsenter av?
    Har vært vurdert, men jeg har ikke plass til henglser bak. Da må hele lokket løftes av og settes til side hver gang. Bare å glemme det.
    Q-tips og trykkluft på boks er andre greier jeg av og til tar i bruk. Vurderer en mini-støvsuger, sånn for elektronikk, går på USB og kjøpes på nett.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.019
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nøyaktig samme moduser som Humminguru ser jeg, og tilsynelatende nøyaktig samme størrelse og form. Et forsøk på å kapitalisere på litt kjapp reverse engineering?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.098
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har sett på den jeg også, men er litt skeptisk... Har bare sett reklame på Facebook.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn