Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.226
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Etter å ha satt riktig overhang med dr Feickert(step1), er det sjeldent jeg behøver gjøre annet enn å bekrefte de to nullpunktene.

1695192008263.png

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.223
    Torget vurderinger
    2
    Nye dingser er alltid spennende, men nå ser det ut som mange av
    målingene som er postet i tråden......er utført feil ? :unsure:
    Her er video med en som får 0 feil på sin strikkmotor
    og det er vel mer sensasjonelt enn korrekt ?

?? Å klare 33,33333 er jo det en tachokontroll gjør , men det må kontrolleres/ settes med et stroboskop som referanse . Telefonene mine har alle et fast avvik på +- 0.2% på absolutt hastighet, men det hindrer dem ikke å vise riktig hastighetsVARIASJON. Skalaen på videoen viser opp mot 0.17 %avvik , ganske vanlig- dvs middels - tall for en strikkspiller fra 3000kr til 300 000. En god strikkspiller viser <0.1 en god DD ca .0.05. Grensen for sjenerende/hørbar wow går på 0.2%…sånn circa

Er platene dine med normal toleranse mht senterhull blir wow i hytt og pine fra 0.3 til 0.6% ca over en plateside… hmmm vinyl er vinyl

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Ok.. Hvem bruker overhang gaug her inne på hfs?
    Jeg bruker overhang gauge og/eller lineal. En fordel er at monteringen av PU i hodeskallet kan gjøres på skrivebordet i stedet for å henge over platespilleren og vifte med skrutrekkeren. [EDIT : Jeg har også et utvalg av arc-protractorer.] Enda enklere er det med f.eks. Ortofon Concorde, SPU eller Xpression, ingen skrutrekker nødvendig. F.eks. denne
    Se f.eks.

Ulempen med Concorde, SPU og Xpression er at man er prisgitt armgeometrien, og kan ikke leke med alternative tangeringspunkter.

mvh
    KJ

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men hvis nålen treffer disse to punktene, burde ikke det holde?
    Ja. Men: Man må jo være enig i at de to punktene er de riktige. Löfgren var ikke enig med seg selv, så han laget en ny (Først A også kjent som Baerwald, så B). Stevenson var ikke enig i det. Og så videre. Jeg bruker ingen av de tre og det gjør ikke Technics heller. Spørsmålet man må stille seg (om man gidder/orker/bryr seg/skjønner bæra) er hvor på platen man ønsker at vinkelforvrengningen skal være minst.

Til @KJ sin siste post:
    Tradisjonelt var en SPU 51 mm. Ingen justeringsmuligheter. En Expression er 52 mm. Ingen justeringsmuligheter. Man har den tonearmen med JIS/SME/Ortofon-fatning som man har. Ingen justeringsmuligheter med mindre den står i et SME-adapter (eller Feickert da). Putt forskjellen inn i en kalkis og se hva det gjør med geometri- og forvrengningstallene. En Technics "overhang gauge" er 50 mm om jeg husker riktig. Putt inn det også og se i speilet på røyken som kommer ut av ørene dine.
    Eller skru fast og spill plater.

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Men: Man må jo være enig i at de to punktene er de riktige. Löfgren var ikke enig med seg selv, så han laget en ny (Først A også kjent som Baerwald, så B). Stevenson var ikke enig i det. Og så videre. Jeg bruker ingen av de tre og det gjør ikke Technics heller. Spørsmålet man må stille seg (om man gidder/orker/bryr seg/skjønner bæra) er hvor på platen man ønsker at vinkelforvrengningen skal være minst.

Til @KJ sin siste post:
    Tradisjonelt var en SPU 51 mm. Ingen justeringsmuligheter. En Expression er 52 mm. Ingen justeringsmuligheter. Man har den tonearmen med JIS/SME/Ortofon-fatning som man har. Ingen justeringsmuligheter med mindre den står i et SME-adapter (eller Feickert da). Putt forskjellen inn i en kalkis og se hva det gjør med geometri- og forvrengningstallene. En Technics "overhang gauge" er 50 mm om jeg husker riktig. Putt inn det også og se i speilet på røyken som kommer ut av ørene dine.
    Eller skru fast og spill plater.
    Technics overhang gauge:

Rettvinklet i hodeskallet, «rett» avstand mellom nål og kragen på bajonettfatningen, skru fast og spill.

Ja spec for SPU er stort sett 51 mm. Jeg har sett variasjoner i dette målet fra 49 mm (bl.a Sony?) til 52 mm. Denon DLA-110 bruker f.eks 50 mm. Også har vi selvfølgelig EMT som har sin egen greie, jf SPU A

De nevrotiske og/eller nyskjerrige kan f.eks. leke med vinylengine sine online-kalkulatorer:
    https://www.vinylengine.com/overhang_shift_calculator.php
    https://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator_pro.php

Det kan være kjekt å ha i mente at geometrien er et ganske stort kompromiss, og «perfekte» kompromisser kan en mene mangt og mye om.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for oppklaring. Jeg blandet Technics med andre japanere. Om jeg husker riktig (Jeg hadde en DL-301II) holder Denon seg til 50 mm.

Selv skal jeg endre geometri på klassisk-pickupen min for å få lavest mulig vinkelfeil innerst på denne:
    1695201024849.png

Foto av den beryktede side 3 av Deutsche Grammophon The Original Source-utgivelsen av Brahms klaverkonserter med Gilels og Jochum, lånt av Tracking Angle (det er ikke min Umami Red nei).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I am a modest man. Drømmepickupen min er en som ikke eksisterer: A-T ART9XM, dvs. en XI med MicoLine- i stedet for Special Line Contact-nål.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.223
    Torget vurderinger
    2
    Men hvis nålen treffer disse to punktene, burde ikke det holde?
    Vis vedlegget 953122
    Nei, man kan alltid treffe punktene med nålen uansett vinkel og overheng

Den skal være på linje med alle strekene i BEGGE punktene . Er den ikke det må stiften skyves frem eller tilbake. Husker ikke hvilken vei avhengig av feilen

Ved en gitt vinkel på PU/Hodeskall er det kun EN mm avstand(overheng,lengde fra dreiepunkt) som gjør at PU/cantilever er parallell med linjene i begge punkt.

litt bly kan gi større siktlinjer . Men blir bare riktig om vantilever er parallell med huset og huset er firkantet. Ortofon anbefaler at man sikter langsv cantilever.,se youtube.

IMG_0394.jpeg

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.017
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Ok, jeg har hittil bare passet på at den treffer begge punktene samt at pickupen er beint i forhold til linjene så klart.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hvilken protraktor er dette? Jeg bare lastet ned fra VinylEngine, Hoffmanns, printet ut til eksakt spec, om nålen følger linjen hele veien er du ferdig, unntatt nørdete ting som sra, azimuth og en haug med andre ting. De to punkter er egentlig bare hvor du begynner for grovjustering. Har også en eldre cart-a-lign protraktor, denne har speil og er veldig handy for å se om cantilever er rett, man ser på refleksjon med lys og forstørrelsesglass. Alle justeringer gjort med as på 0 og 0,5 gramm nåletrykk.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min favoritt:

Jeg mottok denne Brahms Gilels Jochum-plata fra #9.131 i dag og måtte fram med skyvelæret: 52 mm innerradius. Dyttet 146 og 52 mm radii for Baerwald-geometri inn i favoritten over og ut kom noe som er så godt som DIN-Stevenson:
    1695222571532.png

Stevenson indre null er 57,5 mm (og Rega ca. 57,4).

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.017
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Med litt flaks så dukker både pickup, headsheall og overhang gauge opp på posten i morgen. Kan fort bli en flott torsdag.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    0
    Er det en eksisterende tråd her på Sentralen som viser avstanden fra Stylus til Mount for de forskjellige produsentene?

sony_ps11_gauge.jpg

technics_1210_gauge.jpg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Der fant jeg jaggu en på 54 mm også ... denne skal være fra Pioneer:

De har tydeligen problemer med å standardisere seg for de bruker også 49 mm:

Kan jo ta med Denon DL-A110 i sammen selngen

Og Ortofon concorde :
    1695296401191.png

Jeg holder meg fast i 52 mm og «lukker øynene» enn så lenge.

mvh
    KJ

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    20.701
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Der fant jeg jaggu en på 54 mm også ... denne skal være fra Pioneer:

De har tydeligen problemer med å standardisere seg for de bruker også 49 mm:

Kan jo ta med Denon DL-A110 i sammen selngen

Og Ortofon concorde :
    Vis vedlegget 953440
    Jeg holder meg fast i 52 mm og «lukker øynene» enn så lenge.

mvh
    KJ
    Det vil jo avhenge av lengde på arm og geometri, så det er ingen universell måleeining.
    Kan ver greit som eit utgangspunkt før finjustering med protrator (med ønska geometri).

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.828
    Sted
    Oslo
    I en annen tråd om budsjett platespiller kom det opp noe om Denon dynamic servo tracer tone arm.
    Dengang da for 40 år sia synes jeg det virka som en komplisert og overengineerd løsning.
    Ser jo også ut som de har gått bort fra den løsninga.
    Er det noen som har noen tanker om dette?
    Og hvordan er drifts sikkerheten på sånt så lenge etter.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.017
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    I en annen tråd om budsjett platespiller kom det opp noe om Denon dynamic servo tracer tone arm.
    Dengang da for 40 år sia synes jeg det virka som en komplisert og overengineerd løsning.
    Ser jo også ut som de har gått bort fra den løsninga.
    Er det noen som har noen tanker om dette?
    Og hvordan er drifts sikkerheten på sånt så lenge etter.
    Jeg var på nippet til å kjøpe meg en flott Denon spiller med dynamic servo tracer arm, men feiget ut etter å ha lest på forum at den armen kan få problemer hvis eieren ikke skrur av strømmen når den ikke er i bruk. Jeg vet ikke hvor ofte dette dukker opp, men i og med jeg ikke har noen kjennskap til om eier følger disse rådene så valgte jeg å droppe den. Trist, da det er en utrolig flott spiller.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.304
    Torget vurderinger
    0
    Det kan være greit med en oppsummering av platespillerhistorien om
    hvilken teknikk som er best..........hvorfor............og bygget for å vare evig :unsure:

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    665
    Sted
    Brøttum
    Hva kan forventes av en Audio Technica AT-OC9 kontra en Grado Gold 3?
    Skulle gjerne tatt vinylen opp på et litt annet nivå lydmessig, vurderer derfor en spiller nr.2 med mc-pickup i noe høyere prisklasse enn det jeg har i dag.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.195
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    AT-OC9XML? Jeg hadde heller valgt AT33PTG/II da. Grado Gold 3 vet jeg ikke mer om enn at den er en MI.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.007
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En god del, etter min mening. Null erfaring med Gold 3 forsåvidt, men jeg hadde en Sonata back in the day og antar det finnes en familielikhet. Jeg oppfattet den og de andre Gradoene jeg har hørt som ganske laid-back, varme og ikke allverdens detaljerte. Nydelig mellomtone, men egentlig bare den som et mulig selling point.

Enhver A-T MC vil ganske sikkert være mer nøytral, føles "raskere" og by på mer detaljer. Om det er gode eller dårlige egenskaper vet nok bare du selv.

Som Valentino ville jeg nok først og fremst lagt gluggene på en AT33 PTG/II. Bedre bang for the buck er det vanskelig å tenke seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn