Musikkmannen
Musikk i fokus
Ok.. Hvem bruker overhang gaug her inne på hfs?
?? Å klare 33,33333 er jo det en tachokontroll gjør , men det må kontrolleres/ settes med et stroboskop som referanse . Telefonene mine har alle et fast avvik på +- 0.2% på absolutt hastighet, men det hindrer dem ikke å vise riktig hastighetsVARIASJON. Skalaen på videoen viser opp mot 0.17 %avvik , ganske vanlig- dvs middels - tall for en strikkspiller fra 3000kr til 300 000. En god strikkspiller viser <0.1 en god DD ca .0.05. Grensen for sjenerende/hørbar wow går på 0.2%…sånn circaNye dingser er alltid spennende, men nå ser det ut som mange av
målingene som er postet i tråden......er utført feil ?
Her er video med en som får 0 feil på sin strikkmotor
og det er vel mer sensasjonelt enn korrekt ?
Jeg bruker overhang gauge og/eller lineal. En fordel er at monteringen av PU i hodeskallet kan gjøres på skrivebordet i stedet for å henge over platespilleren og vifte med skrutrekkeren. [EDIT : Jeg har også et utvalg av arc-protractorer.] Enda enklere er det med f.eks. Ortofon Concorde, SPU eller Xpression, ingen skrutrekker nødvendig. F.eks. denneOk.. Hvem bruker overhang gaug her inne på hfs?
Ja. Men: Man må jo være enig i at de to punktene er de riktige. Löfgren var ikke enig med seg selv, så han laget en ny (Først A også kjent som Baerwald, så B). Stevenson var ikke enig i det. Og så videre. Jeg bruker ingen av de tre og det gjør ikke Technics heller. Spørsmålet man må stille seg (om man gidder/orker/bryr seg/skjønner bæra) er hvor på platen man ønsker at vinkelforvrengningen skal være minst.Men hvis nålen treffer disse to punktene, burde ikke det holde?
Det er en ulempe jeg kan leve godt med.Ulempen med Concorde, SPU og Xpression er at man er prisgitt armgeometrien, og kan ikke leke med alternative tangeringspunkter.
Technics overhang gauge:Ja. Men: Man må jo være enig i at de to punktene er de riktige. Löfgren var ikke enig med seg selv, så han laget en ny (Først A også kjent som Baerwald, så B). Stevenson var ikke enig i det. Og så videre. Jeg bruker ingen av de tre og det gjør ikke Technics heller. Spørsmålet man må stille seg (om man gidder/orker/bryr seg/skjønner bæra) er hvor på platen man ønsker at vinkelforvrengningen skal være minst.
Til @KJ sin siste post:
Tradisjonelt var en SPU 51 mm. Ingen justeringsmuligheter. En Expression er 52 mm. Ingen justeringsmuligheter. Man har den tonearmen med JIS/SME/Ortofon-fatning som man har. Ingen justeringsmuligheter med mindre den står i et SME-adapter (eller Feickert da). Putt forskjellen inn i en kalkis og se hva det gjør med geometri- og forvrengningstallene. En Technics "overhang gauge" er 50 mm om jeg husker riktig. Putt inn det også og se i speilet på røyken som kommer ut av ørene dine.
Eller skru fast og spill plater.
Luremus! Nå trodde jeg du hadde våget deg utpå!(det er ikke min Umami Red nei)
Nei, man kan alltid treffe punktene med nålen uansett vinkel og overhengMen hvis nålen treffer disse to punktene, burde ikke det holde?
Vis vedlegget 953122
Heldigvis gjelder det ikke alle, jeg er her bare for å prøve å lære..Verste nerdene på hfs gjemmer seg i denne tråden.
Det vil jo avhenge av lengde på arm og geometri, så det er ingen universell måleeining.Der fant jeg jaggu en på 54 mm også ... denne skal være fra Pioneer:
De har tydeligen problemer med å standardisere seg for de bruker også 49 mm:
Kan jo ta med Denon DL-A110 i sammen selngen
Og Ortofon concorde :
Vis vedlegget 953440
Jeg holder meg fast i 52 mm og «lukker øynene» enn så lenge.
mvh
KJ
Jeg var på nippet til å kjøpe meg en flott Denon spiller med dynamic servo tracer arm, men feiget ut etter å ha lest på forum at den armen kan få problemer hvis eieren ikke skrur av strømmen når den ikke er i bruk. Jeg vet ikke hvor ofte dette dukker opp, men i og med jeg ikke har noen kjennskap til om eier følger disse rådene så valgte jeg å droppe den. Trist, da det er en utrolig flott spiller.I en annen tråd om budsjett platespiller kom det opp noe om Denon dynamic servo tracer tone arm.
Dengang da for 40 år sia synes jeg det virka som en komplisert og overengineerd løsning.
Ser jo også ut som de har gått bort fra den løsninga.
Er det noen som har noen tanker om dette?
Og hvordan er drifts sikkerheten på sånt så lenge etter.