Siden jo ikke alle følger min egen tråd og fordi jeg er så hoppende fornøyd: Her er en liten oppsummering av siste dagers erfaring med å konvertere Nottingham Anna tonearmskabel til balansert (XLR).
Dette er altså utelukkende MIN erfaring, med MITT oppsett og i dette konkrete tilfellet. Jeg har ingen tidligere erfaring med balansert platespiller (har kun brukt balansert utgang fra RIIA tidligere - ikke inngang) og har ingen bakgrunn for å påstå at dette er en universell forbedring.
Signalkjeden: Nottingham Analogue Hyperspace m/Anna arm. Pro-Ject Phono Box RS RIAA (dual mono, fullbalansert). Bladelius Gondul Ask integrert (fullbalansert).
Problem: Ekstremt kilen kabel fra tonearm på støy fra andre komponenter/annen kabling. Det var tilnærmet umulig å finne en plassering av tonearmskabel og jordkabel fra tonearm der det ikke var spor av brum, selv om det gikk an å få det minimert til et nivå som ikke kunne høres under avspilling av musikk.
Hovedproblem: Uro i sjelen og veldig sårbart for den minste omrokkering av kabler/komponenter. Sekundærproblem: Teoretisk (od definitivt i det minste følt) tap av lydkvalitet pga. støy.
Løsning: Byttet RCA plugger med XLR. Jeg koblet iht. denne:
Vis vedlegget 1029564
Med fullt balansert (og et reelt røverkjøp for øvrig!) RIAA, kjørte jeg dermed balansert fra pickup til forsterker.
Resultat: 100% støyfritt. Det er nå ikke annet å høre enn sus fra den analoge rigger når jeg skrur volumet på max (100) hvilket ikke er å anbefale, all den tid normalt høyt lyttenivå er halvveis opp (50-55). På reelt lyttenivå er det ikke så mye som et fnugg av støy å høre. Kablene kan jeg herje med i hvilken posisjon det skal være.
Og:
Jeg vet ikke om det skyldes at RIAAen rett og slett leverer bedre i balansert drift, eller om det er fraværet av støy som gjør det, men jeg opplever en ganske klar lydforbedring i form av bedre dynamikk, mer punch i bassen og en renere øvremellomtone og topp.
Sjelefreden alene er verdt alle frustrasjoner i forkant, og den lille jobben det var å lodde om.
Vis vedlegget 1029567