Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.282
    Sted
    Bergstaden
    ^Takk for link. :) Det står der at det er en 'lightweight arm', og det var vel det jeg mistenkte også.

Lightweight Arm: Worth its weight in gold.
    Inside the "S" shaped tubing of the FR-D3's tonearm is acoustic absorbent (pet.pend.), at the "tail" is a resin weight shaft, dynamically de-coupled from the arm via a rubber device to further damp resonance. The headshell is no less important. Clean reproduction (without the "mud" caused by headshell resonance) is achieved by casting the unit of low-porosity aluminum in a onepiece unit. Two additional features also deserve mention; one is the anti-skating device on the tonearm to prevent unbalanced stereo reproduction and the other is the use of gold-plated connection pins to assure always-clean electrical interface with the cartridge.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.282
    Sted
    Bergstaden
    Står ikke noe i instruksjonsboka heller, som jeg klarer å tolke som relevant ifht. tonearms masse.

IMG_2636.jpeg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.788
    Torget vurderinger
    2
    Hi-fi News test plate kan vise visuelt når resonans opptrer. Vil tro en spiller i denne kategorien fra denne tiden har en lett arm , dvs 10 gram eller mindre og vil ikke matche en stiv Denon… antagelig . Man vet ikke før man prøver .evt sammenligner med stivheten du har på PU i dag.. og resonans i dag.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.282
    Sted
    Bergstaden
    Utfra tilgjengelig informasjon tror jeg ikke heller at den er kompatibel, så da legger jeg bare den ballen død så lenge. Var bare nysgjerrig, og er egentlig ganske så fornøyd med den pu'en jeg allerede bruker og snart kommer det en ny stylus jeg kan prøve også.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.030
    Torget vurderinger
    1
    Utfra tilgjengelig informasjon tror jeg ikke heller at den er kompatibel, så da legger jeg bare den ballen død så lenge. Var bare nysgjerrig, og er egentlig ganske så fornøyd med den pu'en jeg allerede bruker og snart kommer det en ny stylus jeg kan prøve også.
    For en lavmassearm med løst hodeskall så er det fort slik at effektiv masse blir dominert av vekten på hodeskall+pickup. Med forbehold om at motvekten klarer balansen og at lagrene ikke "svikter" så er det bare å bruke et tilstrekkelig tungt hodeskall, f.eks 18 gram eller mer.

Mvh
    KJ

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.282
    Sted
    Bergstaden
    For en lavmassearm med løst hodeskall så er det fort slik at effektiv masse blir dominert av vekten på hodeskall+pickup. Med forbehold om at motvekten klarer balansen og at lagrene ikke "svikter" så er det bare å bruke et tilstrekkelig tungt hodeskall, f.eks 18 gram eller mer.

Mvh
    KJ
    Takk, det var nyttig informasjon. Jeg tror motvekten er på randen av hva den klarer, men kjekt å vite.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lette tonearmer er gjerne mindre stive enn tyngre armer, så selv om man kan øke massen med et tungt hode er det ikke sikkert at det låter bra selv om grunnresonansfrekvensen kommer innafor.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.788
    Torget vurderinger
    2
    Noen lette armer her, den øverste er i kategorien lett 80 talls arm på plastikkspiller

1742565737898.png

Vedlegg

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.788
    Torget vurderinger
    2
    En som selger en stiv Denon sier dette i dag på Finn»

Selger en nesten ubrukt DL 103. Gått få timer. Kjøpt hos hifi klubben, men ikke vært i bruk da jeg ikke har forsterker med mm trinn. Har en step up trafo, Denon au-300 Lc som gjør at mc pickuper kan kobles på mm inngang. Selger også denne. Er påfestet 8 gram messing vekt fra isokinetik som er helt nødvendig for å få resonans frekvensen ned på ideelt nivå. Denon mc pickuper har lav compliance som gjør at de krever høy moving mass fra platespiller armen.»

den falt tydelig ikke i smak eller var en feil match

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jo bedre arm (lager, stivhet, generell konstruksjon), jo mindre optimalt kan forholdet arm/pickup være og fremdeles gi et godt, eller svært godt, resultat. Problemet er imidlertid at man ikke vet hvor god armen er før man prøver noe som egentlig ikke passer videre godt. Lese seg til svaret kan man jo ikke, for alle armer er jo fabelaktige i lektyren og ca. ingen tester tonearmer ordentlig.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    10.490
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må innrømme at det plager meg litt at jeg ikke har noen data på tonearmen på min Hitachi ht 840. Den ble omtalt et sted som "mistery tonearm" @Evo III mente det kunne være en Jelco. Med en såpass god pu som Ortofon Jubilee så hadde det vært ok å visst effektiv masse osv. Et par bilder
    IMG20250322085701.jpg

IMG20250322085701.jpg

Noen som vet🤔

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du kan regne circabaklengs dersom du har f.eks HiFi News sin testplate, vet compliance ved 10 Hz og vekten av pickup og armhode.
    1) Spill platen og finn resonanseakfrekvensen.
    2) Putt frekvens og compliance inn i den røde kalkulatoren:
    3) Resultatet er total eff. masse.
    4)Eff. Armmasse = total eff masse - 0,85*(pickupmasse+armhodemasse)

(0,85 fordi de to massene er nærmere armlageret enn nålespissen. Ballparkfigur.)

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    10.490
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    De fleste mener at armen er en Hitachi/Lo-D au-800 arm jfr litt gåggling.
    Vis vedlegget 1107682
    Har gåggla litt.
    Det var en Dagfinn som hadde en tråd på vinyl engine I 2019. Effektiv masse var ukjent, men hadde fått høre at den er relativt høy noe som burde passe jubilee'n bra.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.513
    Torget vurderinger
    1
    Av og til er en millimeter nok, eller?

Min platespiller har en pivot to spindle avstand på 230 mm. Vil en tonearm med 229 mm fungere, eller vil den manglende milimeteren skape trøbbel?

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Av og til er en millimeter nok, eller?

Min platespiller har en pivot to spindle avstand på 230 mm. Vil en tonearm med 229 mm fungere, eller vil den manglende milimeteren skape trøbbel?
    Tror det vil gå bare bra, du kan kompensere for millimeteren med å kjøre pickupen litt lengre fram i headshellet.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.513
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regnet med at det lar seg kompensere på nevnte måte ja. Bytte av arm er motivert i å kunne bruke SPU, da blir det vel vanskeligere å kompensere på samme måte så vidt jeg vet. Alternativet er kanskje å få laget et armbord som jeg får riktig avstand på. Eller ny spiller. Valgets kval...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.030
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.265
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror det vil gå bare bra, du kan kompensere for millimeteren med å kjøre pickupen litt lengre fram i headshellet.
    Hvis du ikke har mulighet for annet en 1mm feil i avstand Spinde-/pivotpoint:
    Innstill til korrekt "overhang", og ha pickup 100% rett i headshell...... Så kan du ikke
    gjøre det bedre.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.133
    Sted
    Sunndalsøra
    Synes ha hørt at det kan være rund + -- 0,4 mm avvik på monterings avstanden uten å skamfere . Ser at det kan være noe forskjell på 9'' armene også.
    For de som har utvendig armbord og en ''skog'' av tonearmer så er det ikke noe problem 🙂

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Med en SPU er det vel mest sannsynlig en konisk nål det blir snakk om og da skal det jaggu godt gjøres å høre forskjell med og uten et avvik på en millimeter i monteringsavstanden. Ta det med knusende ro.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.513
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemeldingene. Dette var beroligende lesning, jeg tror jeg skal komme greit ut av det med å benytte den originale armbasen/hullet.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.133
    Sted
    Sunndalsøra
    Man kan få kjøp ferdig armbord til enkelte spiller som har standard monteringsavstand som Linn. Systemdek og lignende med avtagbar armbord, har forskjellige utførelser tilgengelig. Da spørs det om det stemmer. Da kan det kanskje være bedre med en arm mal.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.788
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemeldingene. Dette var beroligende lesning, jeg tror jeg skal komme greit ut av det med å benytte den originale armbasen/hullet.
    Vinylengine har kalkulatorer som viser effekt av ulike instillinger og avvik. Å «forlenge» armen med 1mm i headshell er ikke det samme som å korrigere pivot til spindle avstand…det er nemlig slik at når spindle-pivot avstand og offset vinkel på armen er gitt er det kun 1 armlengde=pivot-nål avstand (rettere sagt overhang) som er «riktig» dvs optimalt. Også finns det ulike varianter av hva som er optimalt, Stevenson, Løfgren A B …

Finnes også tabeller på internett som kan ta nattesøvnen fra en stakkar. Men heldigvis Så lengre så får en to punkts protractor til å stemme er du i mål og kan sove godt. For en gitt armlengde og armvinkel er det en optimal overhang( armlengde- (pivot-spindle)) . Velger man 2 av de 3 faktorene er den 3 gitt.

stereophile

Men som sagt en 2punkts protractor ordner dette for deg

Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.513
    Torget vurderinger
    1
    Finnes også tabeller på internett som kan ta nattesøvnen fra en stakkar.
    Ja, tabeller og tall er ikke min sterkeste side, så jeg er takknemlig for alle gode innspill og raushet med dumme spørsmål.
    Jeg har tenkt litt mer etter forrige spørsmål (som er et prosjekt med annet drivverk og arm) og følger opp med flere spørsmål når jeg først er i gang.

Nå har jeg også en Pro-Ject The Classic Evo spiller som jeg egentlig er veldig fornøyd med, godt drivverk, dog har jeg også tenkt på å kunne bytte armen og få mulighet til SME kobling på denne armen også.

Har ikke all verdens data på Pro-Ject armen
    Tonearm: 9” carbon/aluminium sandwich tonearm
    Effective arm length: 230 mm
    Effective arm mass: 13,5 g
    Overhang: 18 mm
    Tracking force: 10 - 30mN

Jeg har sett litt på armene som Thomas Schick lager, men det han presenterer som en 9" arm, ser jeg egentlig er 9.6".
    Effective Length: 245.8 mm
    Null Points (Baerwald): 66 mm, 120 mm, 9 mm
    Pivot to Spindle: 229 mm
    Offset Angle: 22.345°
    Overhang: 16.8 mm

Siden Schick armen er 15.8mm lengre enn Pro-Ject armen, antar jeg at den ikke lar seg bruke rett i armhullet på spilleren jeg har?
    Vurderer å se etter et nytt drivverk som har justerbart armbord/SME justering.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En Schick lar seg neppe droppe rett inn, men for å være helt sikker kan du jo sende en mail til Pro-Ject og spørre hva pivot-to-spindle er på deres arm.

Ellers kan jeg vanskelig få fullrost Schick-armen, som takler alt fra superlette pickuper til ganske tunge. Jeg har ingen med vekt som en SPU, men armene er jo i utgangspunktet bygget nettopp for disse så jeg tipper de skal passe ganske så godt. For min del er den definitivt endepunktet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    P2S på Pro-Ject-armen er 212 (230-18) mm.
    En annen endgame-arm er Korf TA-SF9R. P2S er 214 mm, men endestubben/motvekten er såpass lang at det kan være vanskelig å få den under lokk.

Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.513
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill, det verdsettes. Jeg er kjent med Pro-ject sine S-armer, den billigste utgaven i chrome kommer seg på omtrent det samme som en Schick arm gjør prismessig. Skal være forsiktig med å spelulere i hvilken som gir best kvalitet av de to til omtrent samme pris, men... Må legge til at jeg også lytter med øynene, og der vinner Schick klart i mine øyne når det gjelder utseende på armen, jeg liker veldig godt det enkle designet og at det er en J-formet arm.

Korf armen er også aktuell, har ikke rukket å se så mye på den utover de flotte bildene og inntrykkene du har formidlet Valentino. Dette med endestubb/motvekt er ikke noe problem, jeg bruker ikke, og har aldri brukt, lokket på spillerene jeg har hatt. Klarer fint å tørke litt støv med nemsom hånd et par ganger i uken.

Det er ikke noe hastverk i dette for min del, så jeg skal se litt grundigere på tingene fremover. En mulig løsning på the classic spilleren, er at det er satt ned en armbase i metall i selve toppbordet på spilleren, jeg lurer på om det er mulig å få tatt ut dette og få laget et nytt rundt armbord som festes over dette hullet. Den åpningen synes å være såpass stor at det kan la seg gjøre med en 9.6" arm.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Schick-armen er rålekker, og fornuftig priset også. Bokrand som jeg har selv tør jeg ikke anbefale. Han er en mann med store helseproblemer og leveringsdyktigheten hans er i beste fall ustadig.

Ivgubahta

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.07.2016
    Antall liker
    91
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Oy spennede, og utmerket sammenfallende med ferien i Mai. Muligens kredittkortet blir misbrukt, hmm mulig det blir noen uker uten øl og vin. Burde hjelpe budsjettet.

pryp

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.10.2019
    Antall liker
    107
    Har en Denon DP 37f med behagelig helauto. Nå har den begynte å hikke litt og ved trykk på start finner den nå for godt å begynne avspilling rundt spor A3.. Er det en sensor som kan renses ? hvordan ? Må innrømme at støvtørking ikke har vært prioritert her. Holder det å tørke av noe ?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.030
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn