Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Produsenten skilter med 2 års garanti også, så denne saken burde være open og shut og Mala håndtert dette mer smidig.
    Ja og der er vi inne på det som VAR den største forskjellen på garanti og reklamasjonsrett før 1/1-24 hvis man gir en garanti som i motsetning til reklamasjonsrett er frivillig så har selger bevisbyrden i hele garantitiden . Uansett enig, ikke god reklame heller.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja og der er vi inne på det som VAR den største forskjellen på garanti og reklamasjonsrett før 1/1-24 hvis man gir en garanti som i motsetning til reklamasjonsrett er frivillig så har selger bevisbyrden i hele garantitiden . Uansett enig, ikke god reklame heller.
    Godt å se at du som er i detaljhandelsbransjen kan loven. (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.505
    Torget vurderinger
    2
    Betyr dette at nålen må monteres og måles hos Mala for å ha retur/ reklamasjonsrett der?
    På den annen side å la nålen ligge i en skuff i 5mnd før feilen oppdages når den tas frem er litt kinkig kanskje. Hadde en som lå i skuffen i 10 år og da var butikken borte når jeg monterte den.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og jeg kommer til å frakte min spiller til Analog Lab neste gang jeg kjøper ny PU for å få dem til å montere den helt optimalt.
    Du om det! Fremstår som scam i mine øyne. Litt som forsikringer man blir tilbudt ved handel på Elkjøp!

    Kald dag i helvete den dagen jeg overlater mitt utstyr mot betalng til en selvlært sopp.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bra nok bilde til å bevise noe som helst, uten bedre bilde og målinger som understøtter avvik fra spec blir dette vanskelig tror jeg. Specer på PU nokså slakke , feks 5 grader på nål. Jeg fikk retur på 8 grader feil SRA
    Denne er skjev.... Som håndverker som jobber med smådetaljer så synes jeg dette er langt over hva en kan akseptere. Som jeg pleier å si i min jobb, en millimeter med feil - er feil.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Takk for godt svar, da skal jeg prøve litt. Var redd jeg evt ville ødelegge noe i pickup dersom man gikk utenfor.
    Du har nok rett i at jeg sikkert vil foretrekke den røde, min hørsel er dalende fra ca 4000 så det passer som hånd i hanske
    Det er ingen ting som blir ødelagt*), men samspillet mellom spolene i pickupen (motstand og induktans) og lasten (motstand og kapasitans) varierer fra pickup til pikup. 2M bronse (1k2 ohm + 630 mH) ble valgt som eksempel siden du nevnte anbefalt lastkapasitans på 150-300 pF.

    Hvilken pickup er det som har anbefalt last på 100 pF?

    *) med det universelle forbeholdet om alle tings iboende faenskap og Murphys lov.

    Mvh
    KJ
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.720
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    150-300pF er 2m black, så traff bra med 2m bronse som eksempel :)
    100pF er en Nagaoka JT80 bk, men denne tror jeg ikke kommer til å bli mye brukt, frister å selge denne for å teste en eller annen mc pickup
    bruker en quintet black nå og det gir mersmak
     

    janbra

    Medlem
    Ble medlem
    23.11.2004
    Innlegg
    17
    Antall liker
    45
    Du om det! Fremstår som scam i mine øyne. Litt som forsikringer man blir tilbudt ved handel på Elkjøp!

    Kald dag i helvete den dagen jeg overlater mitt utstyr mot betalng til en selvlært sopp.
    Det er nok meg du sikter til, når du snakker om "selvlært sopp".
    Det er interessant. Jeg var faktisk ikke klar over at det finnes formelle utdannelser på dette feltet. Siden du åpenbart vet mer om det enn meg, hadde jeg satt pris på om du nevnte et par alternativer. Og du kjenner sikkert flere som har slik utdannelse? Jeg er sikker på at det er flere sopper enn meg som er ydmyke nok til å akseptere at en med formell utdannelse kan tilføre oss som bare er selvlært betydelig kompetanseheving.

    Mvh
    Jan Bratbak
    AnalogLAB
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du om det! Fremstår som scam i mine øyne. Litt som forsikringer man blir tilbudt ved handel på Elkjøp!

    Kald dag i helvete den dagen jeg overlater mitt utstyr mot betalng til en selvlært sopp.
    Ahh, der kom "soppen" Jan Bratbak meg i forkjøpet, men uansett så fikk jeg meg en god latter Makkin'. -Scam, forsikringsanalogier og selvlært sopp? 😂
    -Av og til må jeg si at du skremmer meg med dine uttalelser, selvom jeg opplever deg som en ekte hyggelig mann de gangene våre veier har krysset. Hva har skjedd i mellomtiden?

    Riktignok er det en befrielse at tråden har takhøyde, men det er vel rake motsetningen av scam og unødvendige forsikringer som Analog Lab leverer av tjenester.

    Både du og jeg kjenner til betydningen og viktigheten av en korrekt satt opp platespiller og hvor komplekst det kan være. Jeg tror vi skal være glade for at Analog Lab (som nå er blitt et selvstendig selskap) stadig tar nye steg i den nerdete oppgaven det er med å bistå sånne som BeetleBug og meg, slik at vi får utnyttet det fulle potensiale i riggen. Ja, at du velger å sette opp din spiller selv, er utelukkende ditt, eller den enkeltes valg. -Derifra til å påkalle tjenestene for scam etc var kanskje bare en mindre gjennomtenkt ytring i en ellers så bra tråd som plutselig fikk svekket gjennomsnittsscoren?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var faktisk ikke klar over at det finnes formelle utdannelser på dette feltet.
    Nja, nå har jeg ikke ditt resume, men å i det minste hospitert hos en av produsentene hadde kanskje fått meg til å rette meg litt opp i ryggen. Kan tenkes at jeg derfor ubegrunnet har diskvalifisert deg. Har du en slik bakgrunn?

    Uansett, slik jeg ser det er ikke det mangelen på selværte sopper som preger miljøet. Rart i grunn. De samme som skjeller ut kabeltvinnere og krystalhealere, verner mer enn gjerne andre hobbyproffer med uklare kvalifikasjoner.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Ahh, der kom "soppen" Jan Bratbak meg i forkjøpet, men uansett så fikk jeg meg en god latter Makkin'. -Scam, forsikringsanalogier og selvlært sopp? 😂
    -Av og til må jeg si at du skremmer meg med dine uttalelser, selvom jeg opplever deg som en ekte hyggelig mann de gangene våre veier har krysset. Hva har skjedd i mellomtiden?

    Riktignok er det en befrielse at tråden har takhøyde, men det er vel rake motsetningen av scam og unødvendige forsikringer som Analog Lab leverer av tjenester.

    Både du og jeg kjenner til betydningen og viktigheten av en korrekt satt opp platespiller og hvor komplekst det kan være. Jeg tror vi skal være glade for at Analog Lab (som nå er blitt et selvstendig selskap) stadig tar nye steg i den nerdete oppgaven det er med å bistå sånne som BeetleBug og meg, slik at vi får utnyttet det fulle potensiale i riggen. Ja, at du velger å sette opp din spiller selv, er utelukkende ditt, eller den enkeltes valg. -Derifra til å påkalle tjenestene for scam etc var kanskje bare en mindre gjennomtenkt ytring i en ellers så bra tråd som plutselig fikk svekket gjennomsnittsscoren?
    Mener du ikke at en test lp en protractor (Jeg bruger altid den fra Conrad, som er bedre/ lettere at have med at gøre end min Feikert protrctor) et multimeter eller et scope, er nok til at indstille en pick up? Nogle køber også et billigt usb microscope.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    150-300pF er 2m black, så traff bra med 2m bronse som eksempel :)
    100pF er en Nagaoka JT80 bk, men denne tror jeg ikke kommer til å bli mye brukt, frister å selge denne for å teste en eller annen mc pickup
    bruker en quintet black nå og det gir mersmak
    Jeg finner i forbifarten ingen spesifikasjoner for spolene til nagaoka pickupen så det er ikke godt å mene noe om hvordan den kan påvirkes av høy kapasitiv last.

    mvh
    KJ
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nja, nå har jeg ikke ditt resume, men å i det minste hospitert hos en av produsentene hadde kanskje fått meg til å rette meg litt opp i ryggen. Kan tenkes at jeg derfor ubegrunnet har diskvalifisert deg. Har du en slik bakgrunn?

    Uansett, slik jeg ser det er ikke det mangelen på selværte sopper som preger miljøet. Rart i grunn. De samme som skjeller ut kabeltvinnere og krystalhealere, verner mer enn gjerne andre hobbyproffer med uklare kvalifikasjoner.
    Fint at du gjorde et forsøk på å legge deg litt flat MakkinTosken, men nå er du på full fart utenfor stupet igjen. Jeg vet ikke om du kan forvente å få ytterligere svar fra Jan Bratbak.

    Men sånn til din info, så brukes AnalogLab ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt i flere perspektiver. Bl.a. er de aktive som bidragsytere i diskusjoner, produktforbedring/ -utvikling hos flere produsenter. AnalogLab bidro også positivt på siste Munchenmessa med bl.a. oppsett på flere av de grommeste riggene og høster generell anerkjennelse internasjonalt i et virke som gavner både deg og meg som er glade i vinyl og platespiller. De stiller kritiske spørsmål og prøver å finne svar. Derfor synes jeg at vi skal være stolte, takknemlige og utvise en viss respekt for at vi har en nerdefabrikk som AnalogLab i vårt nærmiljø. Selvfølgelig ville ikke alt dette ha skjedd om ikke AnalogLab hadde noe å fare med - og tenk det, de kommer til å bli enda bedre, for ingen er utlært.



    Mener du ikke at en test lp en protractor (Jeg bruger altid den fra Conrad, som er bedre/ lettere at have med at gøre end min Feikert protrctor) et multimeter eller et scope, er nok til at indstille en pick up? Nogle køber også et billigt usb microscope.
    Jo, det kan være nok for deg, men motsatt for andre. Det kan ha sammenheng med hvor skarp sliping du har på nåla. Et eksempel: Jeg har satt opp tre av fire egne spillere selv. En ting er at comliance på en rekke pickuper kan vise seg å være unøyaktige og avvikende fra det som oppgis. En annen faktor er at nåla på aller fleste pickuper har en gjennomsnittlig feilvinkel på 2-5% (og gjerne mer), så er det tilnærmet lotto-sjanser for at de tre oppsettene jeg selv har satt opp, er i nærheten av det egentlige potensialet. Jeg er overbevist om at slik er det for 999 av 1000 oppsett. Ja jøss, det låter bra, men... Ja, det har noe med kompetanse i samspill med riktig og nøyaktig nok verktøy. Verktøy som ikke bare måler gjennomsnittsverdier, men også i realtid.

    Så svaret er både ja og tja. Det kan være nok til å indstille en pickup som gir deg etpr tusen timer med gode musikkopplevelser, mens andre ikke igjen ikke vil være like godt fornøyd. OK? :)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.505
    Torget vurderinger
    2
    Kjøper man et vinylanlegg til flere 100 000kr og pickuper i samme klasse er det vel investerte penger å få det satt det opp profesjonelt, jeg kan ikke tenke meg hvem som ville gøre det bedre enn Mala/Analog lab. Å få en pent kledd 30åring fra nærmeste hifiasyl utstyr med en stiftvekt en en protraktor i sølv holder bare ikke.
    Tror du at du kan det selv, men mangler Mikroskop og testplater og testutyr og anlyseprogram er det bare slumpen som avgjør om du får ut det fulle potensialet i pickupen.
    Rent måleteknisk vil jeg påstå at en PU til 30 000 kan forringes til en ytelse om en til 300 kr om den er satt feil opp. Og PU har alle uansett pris feilmarginer. underleverandørene har marginer på + - 5grader og i følge Wally er feilen ikke begrenset til lavere prisklasser

    Selv liker jeg å gjøre det selv, selv om jeg bare tar meg råd til det som noen mener er japanske drittpickuper som denne. Her er det litt å gå på på crosstalk..

    Balansejustert
    1709232697274.png


    1709232792873.png


    Om man hører forskjell er en annen sak ,ingen klarte å høre forskjell på Lyra Kleos og Ortofon 2M blue her.

    Trøsten er et ingen klarte å høre sikker statistisk forskjell på et annet forum heller


    1709234018817.png

    1709234080692.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fint at du gjorde et forsøk på å legger deg litt flat MakkinTosken, men nå er du på full fart utenfor stupet igjen. Jeg vet ikke om du kan forvente å få ytterligere svar fra Jan Bratbak.
    Du det går helt greit. Jeg har mitt syn og akseptere at andre ser det annerledes. Ingen vits å dra dette videre.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjøper man et vinylanlegg til flere 100 000kr og pickuper i samme klasse er det vel investerte penger å få det satt det opp profesjonelt, jeg kan ikke tenke meg hvem som ville gøre det bedre enn Mala/Analog lab. Å få en pent kledd 30åring fra nærmeste hifiasyl utstyr med en stiftvekt en en protraktor i sølv holder bare ikke.
    Tror du at du kan det selv, men mangler Mikroskop og testplater og testutyr og anlyseprogram er det bare slumpen som avgjør om du får ut det fulle potensialet i pickupen.
    Rent måleteknisk vil jeg påstå at en PU til 30 000 kan forringes til en ytelse om en til 300 kr om den er satt feil opp. Og PU har alle uansett pris feilmarginer. underleverandørene har marginer på + - 5grader og i følge Wally er feilen ikke begrenset til lavere prisklasser

    Selv liker jeg å gjøre det selv, selv om jeg bare tar meg råd til det som noen mener er japanske drittpickuper som denne. Her er det litt å gå på på crosstalk..


    Vis vedlegget 1001500

    Vis vedlegget 1001501

    Om man hører forskjell er en annen sak ,ingen klarte å høre forskjell på Lyra Kleos og Ortofon 2M blue her.

    Trøsten er et ingen klarte å høre sikker statistisk forskjell på et annet forum heller


    Vis vedlegget 1001508
    Vis vedlegget 1001509
    Har du kjørt blindtest på dette? Gjerne med et tilfeldig utvalg plater.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du det går helt greit. Jeg har mitt syn og akseptere at andre ser det annerledes. Ingen vits å dra dette videre.
    Helt enig og læringen må være at man bør være varsom med å snakke ned andre - både person og virksomhet. Nå har jeg satt opp Jan B. som første foredragsholder på Oslo Hifi Show på lørdag. Han vet det bare ikke enda 🤭
    Kom og hils på, så kan dere utveksle brillianser under Q/A. Vi sees 😁🫶.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Helt enig og læringen må være at man bør være varsom med å snakke ned andre - både person og virksomhet. Nå har jeg satt opp Jan B. som første foredragsholder på Oslo Hifi Show på lørdag. Han vet det bare ikke enda 🤭
    Kom og hils på, så kan dere utveksle brillianser under Q/A. Vi sees 😁🫶.
    Jeg har booket rom og hilser gladelig på!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror du at du kan det selv, men mangler Mikroskop og testplater og testutyr og anlyseprogram er det bare slumpen som avgjør om du får ut det fulle potensialet i pickupen.
    Dette er jo egentlig vrøl, kjøre statisk finjustering med testoner og mikroskop på en dynamisk feilkilde.

    Man vet jo feks at variabel friksjon som følge av musikk gjør at man aldri vil oppnå perfekt SRA, affal ikke med mikroskop. Og skatingeffekten for oss tåper med radialarm gjør også at trykket vil variere fra høyere til venstre og vise versa. Og da har jeg ikke startet med avviket på selve platene vi kjøper.

    Du må gjerne kose deg med å tyne ut de siste 2dB med separasjon, men tro ikke at du gjør gråstein til gull med det.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Fint at du gjorde et forsøk på å legger deg litt flat MakkinTosken, men nå er du på full fart utenfor stupet igjen. Jeg vet ikke om du kan forvente å få ytterligere svar fra Jan Bratbak.

    Men sånn til din info så brukes AnalogLab ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt i flere perspektiver. Bl.a. er de aktive som bidragsytere i diskusjoner, produktforbedring/ -utvikling hos flere produsenter. AnalogLab bidro også positivt på siste Munchenmessa med bl.a. oppsett på flere av de grommeste riggene og høster generell anerkjennelse internasjonalt i et virke som gavner både deg og meg som er glade i vinyl og platespiller. De stiller kritiske spørsmål og prøver å finne svar. Derfor synes jeg at vi skal være stolte, takknemlige og utvise en viss respekt for at vi har en nerdefabrikk som AnalogLab i vårt nærmiljø. Selvfølgelig ville ikke alt dette ha skjedd om ikke AnalogLab hadde noe å fare med - og tenk det, de kommer til å bli enda bedre, for ingen er utlært.





    Jo, det kan være nok for deg, men motsatt for andre. Det kan ha sammenheng med hvor skarp sliping du har på nåla. Et eksempel: Jeg har satt opp tre av fire egne spillere selv. En ting er at comliance på en rekke pickuper kan vise seg å være unøyaktige og avvikende fra det som oppgis. En annen faktor er at nåla på aller fleste pickuper har en gjennomsnittlig feilvinkel på 2-5% (og gjerne mer), så er det tilnærmet lotto-sjanser for at de tre oppsettene jeg selv har satt opp, er i nærheten av det egentlige potensialet. Jeg er overbevist om at slik er det for 999 av 1000 oppsett. Ja jøss, det låter bra, men... Ja, det har noe med kompetanse i samspill med riktig og nøyaktig nok verktøy. Verktøy som ikke bare måler gjennomsnittsverdier, men også i realtid.

    Så svaret er både ja og tja. Det kan være nok til å indstille en pickup som gir deg etpr tusen timer med gode musikkopplevelser, mens andre ikke igjen ikke vil være like godt fornøyd. OK? :)
    Det mest nøjagtige værktøj er vel et oscilloscope? Ud over det, er en lp ikke et særligt perfekt medie... i hvert fald ikke de fleste af dem jeg har :) Jeg tvivler på at f.eks min Transfiguation ville kunne spille bedre, end jeg selv kan få den til.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.720
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke så mye erfaring med nerding på dette mediet, men jeg har fått kalibrert tv for å få best bilde.
    Det er nok vel investerte penger å kalibrere vinylriggen også, spesielt dersom det er lagt mye penger ned i slitedeler
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke så mye erfaring med nerding på dette mediet, men jeg har fått kalibrert tv for å få best bilde.
    Det er nok vel investerte penger å kalibrere vinylriggen også, spesielt dersom det er lagt mye penger ned i slitedeler
    Nettopp, for noen vil det være helt naturlig å få justert platespilleren, arm og pickup så optimalt som det er mulig å få til, mens andre kan være strålende fornøyd med slik de har satt opp spilleren selv. Det er opp til hver enkelt. Gleden kan være like stor uansett 🫶🎸🫨.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kalibrert bilde betyr ikke alverden mener nå jeg, mange filmer er laget veldig mørke og da ser du ingenting! Har prøvd ja med DVD Essentials.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye er det å hente i å få hjelp til å sette for eksempel at33ptg/ii eller Hana SL perfekt opp kontra hva slike amatører som meg med normalt utsyr har?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.329
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn