Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.571
    Antall liker
    3.235
    Man skal ikke skimse av at 200.000,- RIAA med flere innganger kun har en enkel switch eller reléer før RIAA.
    Derfor er det vel kun kvalitet på implementering av slik switch/relé som er avgjørende for sluttresultat. En slik switch kan da gjerne utstyres med egne lastmotstander og kondesator pr inngang.

    Hvilket får meg til å tenke på hvor fordelaktig det ville vært om produsenter av forsterkere kunne være snill å bryte begge lederne til RCA kontaktene. Slik de fleste i dag er bygget står RCA skjermene som regel tilkoblet hele anlegget som nok vanligvis er å regne som god praksis. Men har man da apprater som CDspiller/streamer/DAC/TV etc som liksom er avslått med likevel står med såkalt hvilestrøm har man i praksis aktive jordsløyfer selv på appater som ikke er i bruk.

    Manley Chinook har en slik 24/7 strømforsyning som jeg aldri har forstått hvorfor siden man verken kan fjernstyre den trådløst eller via trigger. Jeg har derfor koblet strømkabel via en strømpadde med bryter. Ikke at jeg hører forskjell når jeg benytter denne, men nevrosene som holdt meg våken om natten er noe roligere.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.399
    Antall liker
    5.048
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ...

    Manley Chinook har en slik 24/7 strømforsyning som jeg aldri har forstått hvorfor siden man verken kan fjernstyre den trådløst eller via trigger. Jeg har derfor koblet strømkabel via en strømpadde med bryter. Ikke at jeg hører forskjell når jeg benytter denne, men nevrosene som holdt meg våken om natten er noe roligere.
    Et alternativ er å benytte en ekstern triggerdings som denne:
    https://www.audiophonics.fr/en/diy-...v-230v-slave-power-supply-device-p-10661.html
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.571
    Antall liker
    3.235
    Kompakt fin løsning den der, takker!

    Jeg forsøkte først med en slik strømpadde som "ser" på last og aktiverer resten av kontaktene med et relé når den oppdager at hovedappratet drar strøm.

    Dessverre gikk viftene i BMC C2 forstereken helt amok med masse ulyd når denne strømpadden var tilkoblet samme kurs som forsterker. Det merkelig var at dette fenoment var helt uavhening om forsterker stod som master, slave eller bare koblet til samme strømkurs. Det var ingen ulyd fra høyttaler, kun 12 volt viftene.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    324
    Antall liker
    329
    Torget vurderinger
    2
    Fikk beskjed om at at33ptg/ii er på vei fra SoundStoreXL. Mye lyd for 5400,-
    Har en lik en på vei også. Nå er tiden med ni-lesing og forskning over, og bestemmelsen er tatt💪😊.
    Så nå kommer etterhvert maset fra meg til dere om hvordan Project Phono box RS skal stilles inn😅
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.250
    Antall liker
    19.782
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har en lik en på vei også. Nå er tiden med ni-lesing og forskning over, og bestemmelsen er tatt💪😊.
    Så nå kommer etterhvert maset fra meg til dere om hvordan Project Phono box RS skal stilles inn😅
    Blir bra, har en lik på nå, som har snurret i 235 timer.
    1000004519.jpg
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    487
    Antall liker
    663
    Sted
    Brøttum
    Massiv plinth i aluminium til Technics sp-10 mk2, noen som har prøvd? :) Sp-10mk3, SP-10R og SL1000R har vel alu-plinther slik jeg har skjønt ....
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.204
    Antall liker
    1.524
    Det Tosken sier er, at hvis benevnelsen er SP- , så er det rene drivverk uten arm og kasse. SL- derimot er komplette spillere. Hvilke som var utstyrt med alu-plint vet jeg ikke.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.571
    Antall liker
    3.235
    Massiv plinth i aluminium til Technics sp-10 mk2, noen som har prøvd? :) Sp-10mk3, SP-10R og SL1000R har vel alu-plinther slik jeg har skjønt ....
    @ragwo korrigerte meg en gang for å si at chassis til SP-10 var laget i aluminium. Zamac er vistnok det korrekte navnet på legering benyttet i selve chassis motor etc er montert. Det virker nærliggende at samme blanding av zinc, aluminium, magnesium og kcopper kan være benyttet i plinth?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.327
    Antall liker
    24.958
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Samme legering som platetallerkenene* på klassiske Thorens-spillere.
    *Enkelte neddroslede (TD 165, 166, 145) hadde riktignok innertallerken i kunststoff.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    6.931
    Antall liker
    20.131
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Litt lesestoff på ein laurdagskveld.

     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.607
    Antall liker
    41.932
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Litt lesestoff på ein laurdagskveld.

    Ja, som tegnefilmen av ringenes herre. Fy faen ASR befolkes kun av dotter og kannestøpere. Nå skal de gjør vinyl kjedelig også med en liste full av Flagetino pickuper. Erklærer herved at jeg ALDRI skal kjøpe en AT igjen. 🤮
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.327
    Antall liker
    24.958
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.113
    Antall liker
    8.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Supert tiltak i min bok. Jeg trenger ikke mystisisme for å kose meg med musikk.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.774
    Antall liker
    10.190
    Torget vurderinger
    2
    Ja, som tegnefilmen av ringenes herre. Fy faen ASR befolkes kun av dotter og kannestøpere. Nå skal de gjør vinyl kjedelig også med en liste full av Flagetino pickuper. Erklærer herved at jeg ALDRI skal kjøpe en AT igjen. 🤮
    Er fakta så galt da? I er verden full av produkter med oppblåste egenskaper , udokumenterte påstander og synsing og eventyr i glorete nettsider det jo greit å se noen objektive data på saker og ting. Pickup produsentene er faktisk ikke de værste , man finner gjerne basic info hos dem, og målingene viser at produktene kan være bedre enn spec også.


    Om du syns det er for mange Jalla pickuper der er det jo bare å bidra med data på noen bedre.

    Forøvrig forklarer jo kurvene greit hvorfor feks AT har en viss gjenkjennelig detaljert karakter. Noen liker ikke den lyse toppen, mens andre med eldre øret har godt av litt hjelp på det området. Også greit å se hva last har å si på MM. Vi liker jo REW til å justere bassen i rommet, å bruke måling til å justere kilden PU da ikke noe galt heller.

    Noen syns sikkert det er lærerikt å se at MC sjelden er så flate som CD selvom de kan gi lyd til 50khz.

    Eller er det slik en kollega sa en gang» Do not confuse them with facts, just to baffle them with bullshit»

    Hørte forresten en demo på et millionanlegg i går , jeg foretrakk faktisk helt klart vinylutgaven av låten fremfor Streaming, selv uten måling ;). Mere dybde ro og tilstedeværelse på vinylen , mere flatt og tynt på Streaming, det må ha vært den ujevne frekvengangen, dårlige kanalseparasjon og forvregningen som tiltrakk meg. Eller kanskje bare volumet som ikke var helt likt..:
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.607
    Antall liker
    41.932
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er fakta så galt da?
    Å kalle det fakta, er som å påstå at man har lest Krig og Fred ved å lest sammendraget på baksiden. En simpel FR og vreng? Give me a break! Dette forteller deg ingenting annet enn om produktet er defekt, en simpel binær vurdering. Funkar/funkar inte. Man har jo overlatt den viktigste analysen til øra!

    Nei, dere amatørforskere har blitt høy på egen flatulens, dette er tøv og det burde du vite innerst i hjertet ditt. Kom ikke å fortell meg at dette er all info man klarer å trekke ut av disse transdusorene!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.113
    Antall liker
    8.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Man kan vel beskrive hvorfor en pickup er empirisk og objektivt god eller dårlig. Om den er subjektivt god eller dårlig kan kun en person om gangen beskrive, og da bare med gyldighet for seg selv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.899
    Antall liker
    18.484
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Samme legering som platetallerkenene* på klassiske Thorens-spillere.
    *Enkelte neddroslede (TD 165, 166, 145) hadde riktignok innertallerken i kunststoff.
    En liten faktakorrigering. TD-145 var identisk med TD-160 (zinklegert innertallerken og 10mm lager), men hadde autostop m/armlift.

    Men Thorens var ikke helt konsekvente - og virker å ha vært: litt vi bruker hva vi haver.
    Det har vært flere eksempler på spillere som «normalt» skulle ha kunststoff innentallerken og 8mm lager, men som ble levert med zink/10mm, og vice versa.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.327
    Antall liker
    24.958
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Jeg hadde for meg at man måtte til TD 147 for å få metall og 10 mm.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.607
    Antall liker
    41.932
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Man kan vel beskrive hvorfor en pickup er empirisk og objektivt god eller dårlig. Om den er subjektivt god eller dårlig kan kun en person om gangen beskrive, og da bare med gyldighet for seg selv.
    Argumentet mitt, som åpenbart går over hodet til den ellers så sindige @Valentino , er at disse målingene er så grunnleggende at man nesten like godt kunne droppet dem. Om man kun hadde presentert dette når man analyserte en høyttaler eller en forsterker hadde man ikke blitt tatt seriøst. Det er en mekanisk elektromagnestisk dings med masse, fase, resonanser og impulsrespons osv. Med mindre man isolerer pickupen ved å trekke fra arm, spiller og andre ytre påvirkninger leser man bare grunnleggende data fra et helt system. Og selv disse banale dataene kan endre seg drastisk om man kobler testobjektet i noe annet.

    Det er en grunn til at allmennyttige målinger av høyttalere foretas anekoisk og kontrollert.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.953
    Antall liker
    9.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Massiv plinth i aluminium til Technics sp-10 mk2, noen som har prøvd? :) Sp-10mk3, SP-10R og SL1000R har vel alu-plinther slik jeg har skjønt ....
    Fikk laget en i Corian, det mener nå jeg er langt dødere en alu.
    Har jobbet med Alu i mange år, det "ringer" mer en Corian.
    Fikk jo frest inn lommer i Corian under tallerkenen som jeg fylte med bly og flytegummi.
    Den er død for å si det mildt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.327
    Antall liker
    24.958
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Problemet ditt, @MakkinTosken, er at du ikke evner å forstå at problemene du nevner omkring målinger av pickuper ikke går over hodet på meg.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    15.607
    Antall liker
    41.932
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Problemet ditt, @MakkinTosken, er at du ikke evner å forstå at problemene du nevner omkring målinger av pickuper ikke går over hodet på meg.
    Problemet mitt? Slettes ikke noe problem for meg at jeg ikke anser dine sensasjonelle boomer analogier som god argumentasjon. Utover det bryr jeg meg lite om du og gutta krutt føler dere får noe ut av disse amatørmålingene. Jeg presenterte mitt syn på saken, akkurat som Balle presenterte sitt. Er du uenig, helt ok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn