Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.265
    Torget vurderinger
    2
    Det er da bare å sette på en SME V, med den rekker jeg fint tilbake til lyttestolen… rekker til og med å løfte et glass til munnen..

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.307
    Torget vurderinger
    0
    Sitter i SweetSpot og senker stiften ned på platen - med både venstre og høyre arm
    henholdsvis venstre og høyre platespiller-gruppe - nok tid til å høre/vurdere mye av skivens egenstøy før musikken begynner 👔

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.349
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har noen plater fra åttitallet med bredere innløpsrillefelt enn «vanlig». Da får man bedre tid til å nå godstolen. Disse platene er også helt flate, altså ikke tykkere ved etiketten og i ytterkant. En fin ting med sistnevnte er at nålen ikke sklir ned bakken og lander med et brak etter ba-ba-ba på LvB 5: Plonk-Baah!

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har noen plater fra åttitallet med bredere innløpsrillefelt enn «vanlig».

Her gir jo løsningen seg selv. Man bruker strykejernet til å viske ut den ytterste låten og deretter en nål til å lage en innløpsrille som er akkurat så lang som man behøver.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.349
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Her gir jo løsningen seg selv. Man bruker strykejernet til å viske ut den ytterste låten og deretter en nål til å lage en innløpsrille som er akkurat så lang som man behøver.
    Nydelig! Ferdig med første sats av Mahler 2 før den har begynt.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.072
    Torget vurderinger
    1
    Det vil vel være litt vanskelig.......i korrekt lyttehøyde :unsure:
    Jeg tar meg i å savne en audiofil Kjell Aukrust, da hadde alt dette vært løst...

Antakelig må platespilleren flyttes fram og tilbake på et skinnesystem mellom rack og lenestol.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.349
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bordet med platespilleren til venstre for lenestolen, bordet med drinken til høyre. Dette er ikke vanskelig.

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.798
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen som har erfaring med Elfa-system til hifi-bruk.
    Har to platespillere jeg ønsker å henge på veggen, og ser for meg at det kunne sett ganske kult ut visuelt.
    Blir det kanskje for mye "leamikk"?

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.768
    Sted
    Sunndalsøra
    Corian er et tungt og dødt materiale. Har det som benkeplate i bobilen. Ikke noe å bruke i 3,5 tonneren pga tyngden. Men polycrystall er ennå bedre for bruk i platespillere. Vet om bare en som har det. Materialet var brukt som sokker i ML elektrostat Statement. Produsenten har desverre sluttet. Laget også rack og plattformer.
    Ellers så må det være borron i nålfanen for å få mere speed. Da merker man fort at visper kommer mere frem, og ikke noe mer å lure på :D

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.798
    Torget vurderinger
    29
    Har du en link rorres?
    Ikke noe konkret link.
    En bygger jo sammen akkurat hvordan en vil ha det selv.
    Tenkte i sort.
    Tre skinner med hyller ved siden av hverandre.
    Dype hylleknekter, og plater i kryssfinér.

Jeg hang opp på vaskerommet for MC-kjøreutstyr og skittentøy.
    Veldig fornøyd med det

Vedlegg

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.798
    Torget vurderinger
    29
    Da har jeg bestilt Elfa skinner og hylleknekter.
    Skal poste et par bilder når det er hengt opp, så kan folk selv vurdere om det var en god eller dårlig idè :)
    3 skinner og 8 hylleknekter i farge graphite kom på 769 kr.
    Da har jeg kryssfinerplater til å lage hylleplater av fra før.

1728032991763.png

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.682
    Sted
    Sunnmøre
    Da har jeg bestilt Elfa skinner og hylleknekter.
    Skal poste et par bilder når det er hengt opp, så kan folk selv vurdere om det var en god eller dårlig idè :)
    3 skinner og 8 hylleknekter i farge graphite kom på 769 kr.
    Da har jeg kryssfinerplater til å lage hylleplater av fra før.

Vis vedlegget 1062523
    Kult.

Eg har kjellarstova (øh, eit rom i kjellaren eg konsekvent omtalar som det) tapetsert med hyller på tilsvarande veggskinner; vi fekk plukka med då gamlejobben skulle pussa opp, og eg tok med begge hendene (hugsar ikkje fabrikatet). Har stort sett bøker, permar og mindre kasser i dei, og det einaste eg har å utsetja er at dei ikkje er særleg stabile sidelengs åleine.

Vitsœ har ofte platespelar i 606-showcases, og 606 (Dieter Rams) er jo på mange måtar de luxe-utgåva av Elfa-hyller (gong prisen med ti), med golvståande skinner som alternativ. Lurer på om ikkje Rams hadde ein Braun-spelar fastmontert i 606 i den biopic-filmen om han.

I dette dømet lurer eg kanskje litt på kabelføringa:
    1728039428689.png

... så lat oss ta med eitt med Naim og kablar, også
    1728040069016.png

Evt.
    1728040262885.png

1728040662209.png

Og for å toppa, men då er det ein digresjon

Sist redigert:

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.798
    Torget vurderinger
    29
    Nå fikk jeg plutselig lyst på Elfa til hele musikksamlingen min:) består forøvrig mest av CD-plater.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.307
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har 1.utgaven tilgjengelig for test ? :unsure:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Bare å kjøpe seg et eks det.
    Fra ca 3K og oppover for et eks i ok stand.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.310
    Nå som prosjekt SPDIF begynner få en avklaring er det snart tid til å finne fram biter man har samlet til høstkozzzzen.

Mens jeg har rigget AT-33Sa med 18 gram hode fra AT og ekstra lodd på SL-1200G armen får ART9 et 13 gram hode. Dette etter at jeg snappet opp på et forum at at ART serien visnok skal trives godt i lettere armer. Ulempen er selvsagt at det blir mer styr å bytte mellom PU siden jeg nå må fomle med loddene.

1728296609085.png

Goggen8

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Antall liker
    963
    Sted
    Oslo
    Hva er viktig når man skal matche pick up til platespiller? Er det primært compliance?

Jeg har en arm med effective mass (em) 14 g. Når jeg leser på Ortofon sine sider mener de at tonearmer med em fra 11-25 g er å regne som moderate armer som passer best med low compliance pu’er (5-10 um/mN). Er det ok som en regel eller er det andre ting som man også bør ta hensyn til?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.265
    Torget vurderinger
    2
    Enig, bortsett fra at jeg ville brukt Korf Audios Compliance/Effective Mass Calculator. Kalkulatoren hos Vinyl Engine (og mange andre steder) er basert på målinger og kalkyler fra 50-tallet, mens Korfs kalkis stemmer mye bedre med moderne pickuper. *Mye* har endret seg på materialsiden siden dengang da.
    Hva er forbedret siden ca 1985? ;), fysikken er ikke endet…

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.265
    Torget vurderinger
    2
    Syns han fyren her er artig . Kommer med lydeksempler og ikke bare prat, jeg kjenner ikke P1 anti skate funksjon men interessant justering han gjør

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva er forbedret siden ca 1985? ;), fysikken er ikke endet…

1985 er det vel ingen som har nevnt? Ikke jeg i alle fall.

På 50-tallet, som var temaet, var opphenget i gummi mens det nå er i polymer, som verken trenger å innspilles eller endrer karakter gjennom en pickup typiske levetid. Jeg tipper at legeringen i nålefaner av aluminium har forandret seg en del og nålefaner i bor, enten solid eller rør, beryllium eller edelsten eksisterte såvidt jeg vet ikke på 50-tallet.

Så ja, fysikken er den samme, men det er ikke materialene.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.265
    Torget vurderinger
    2
    1985 er det vel ingen som har nevnt? Ikke jeg i alle fall.

På 50-tallet, som var temaet, var opphenget i gummi mens det nå er i polymer, som verken trenger å innspilles eller endrer karakter gjennom en pickup typiske levetid. Jeg tipper at legeringen i nålefaner av aluminium har forandret seg en del og nålefaner i bor, enten solid eller rør, beryllium eller edelsten eksisterte såvidt jeg vet ikke på 50-tallet.

Så ja, fysikken er den samme, men det er ikke materialene.
    ….

« stemmer mye bedre med moderne pickuper. *Mye* har endret seg på materialsiden siden dengang da.»

Spørs hva man mener med da, 1955 eller 1985?
    Med «moderne materialer « er der jo lett å tro du mener dagens materialer… derfor brukte jeg 1985 siden det er ca da utviklingen av pickuper stoppet opp..
    Korfs vinkling er interessant , men hos meg følger resonansen effektiv masse som prediktert. Skulle ønske han hadde vist effekt av ulik masse også . Jeg legger merke til at resonans trigges ved ujevnheter på platen og det uavhengig av hva resonansfrekvensen måtte være.., Det stemmer med all dynamikklære, en bulk eller ujevnhet representerer maaange frekvenser ( tenk firkant puls) og trigger resonans uansett om den er 4 8 eller 12 hz… men selvsagt værre om den har størst komponent akkurat på resonans hz, Valg materialer påvirker ikke formelen ( som ikke tar hensyn til demping og heller ikke Korf ) men det er klart at noen materialer har mere dempet resonans enn andre . Med det minimale markedet vinyl er vil jeg tro det er vanskeligere å få laget godt oppheng nå enn for 40 år siden, Ortofon er kanskje unntaket.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Med «moderne materialer « er der jo lett å tro du mener dagens materialer… derfor brukte jeg 1985 siden det er ca da utviklingen av pickuper stoppet opp..
    Det har vel vært en viss utvikling etter 1985 når det gjelder materialvalg i oppheng og demping av nålfane.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.872
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det har vel vært en viss utvikling etter 1985 når det gjelder materialvalg i oppheng og demping av nålfane.
    Enig....
    Eks.: Om du tar en ubrukt Ortofon MC-2000 som "bare" har ligget i skuffet urørt, er det mere enn 50/50 sjangse
    for, at den er stiv som betong.
    Det ville ikke skjedd med t.eks. en Cadenza ;)
    Det har vært en jevnt pågående "til det bedre" utvikling fra diverse (ekte) gummiblandinger til syntetiske ditto siden 1985.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Spørs hva man mener med da, 1955 eller 1985?

Igjen, hvor har du 1985 fra? Jeg har altså ikke nevnt det året noe sted. Det jeg nevnte var at de aller fleste (trolig alle) tabellene man finner på Compliance vs Effective Mass rundt omkring på fora stammer fra 50-tallet. 1985 har du sugd helt fra eget bryst.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Uten å stå inne for noe gitt årstall, så er det vel mye sant i det.... Litt utvikling i materialer har det nok vært, men i veldig mange tilfeller ser vi jo at nye pickuper har dårligere specs enn forgjengerne hadde. Nålefaner i aluminium har sikkert blitt både lettere og stivere og nåleslipningene har blitt videreutviklet/forbedret, mens kanalbalanse og andre ting har marsjert bakover, beryllium er dead & gone og nålefanene i bor har blitt tykkere og standardisert. Jeg har store vansker med å se at noe nytt og udiskutabel har blitt tilført på veldig lenge, mens flere ting altså har forsvunnet. Unntaket er kanskje optiske pickuper, som jeg har null interesse av.

Så...tja.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.349
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En gang for veldig lenge siden blindsammenliknet Toole tre pickuper: