Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    237
    Ved skjev stift, skal dette kompenseres ved å vri huset, eller er det innenfor med 1mm skjevhet?
    Se eks. fra nett:
    1741276604901.jpeg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.619
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dersom bøyingen går ad undas kjøper du den litt billigere røde VNM95ML-stiften. Den har en mer nøyaktig nål som varer lenger en den brune SH-varianten.

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    237
    Dette er ikke min PU, men har en på hånden som er litt skjev. «Ubetydelig» med +4 til og med. Men som spurt, den må absolutt ikke kjøpes?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kommer helt an på pris. Se hva huset alene koster, altså uten nål, og beregn hva du vil gi ut fra det. Nålen har ingen verdi å tilføre hvis den ligner den på bildet.

Roqer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    237
    Ålreit.
    Takk for svar. Kan med andre ord forlange ferdigbøyd nål om jeg tolker det riktig, men betaler ikke om den ryker😉

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.399
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Velger å dele det her, slett hvis det ikke passer inn. Det koster mye å utgi slik kvalitet, det koster muligens alt for mye. Jeg anbefaler alle musikere jeg kjenner å utgi vinylplater herfra, hittil så har jeg klart å "hanke inn" fire oppdrag for dem, og de trenger det sårt.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.012
    Velger å dele det her, slett hvis det ikke passer inn. Det koster mye å utgi slik kvalitet, det koster muligens alt for mye. Jeg anbefaler alle musikere jeg kjenner å utgi vinylplater herfra, hittil så har jeg klart å "hanke inn" fire oppdrag for dem, og de trenger det sårt.

Time Vinyl Plant har vel allerede vært postet et par ganger i denne tråden. Men godt norsk blir det vel aldri nok av ;)

Nå ønsker jeg dem alt vel, men reagerer på artikkelen åpner opp som om dem driver edel vinproduksjon. Skal man være litt kritisk så utfører dem jo bare idiotjobben med å klaske vinlyklumper i pressa (som er automatisert) og pakking selv. Det som faktisk definerer lydkvaliteten virker være outsourcet. Samt kunden må selv sørge for egnet master.
    Kuttingen av platen, selve musikkfilen, starter i Nederland, der de lager en «lacker». Det er en en-til-en operasjon, så når de sender lydfilen gjennom maskinen, risser den inn de vibrasjonene. Masteren sendes videre til Sheffield, der er vi medeiere i et firma som heter Stamperdiscs, de lager platene eller «stamperne» som vi bruker til å lage platene i våre maskiner her på Tou.
    Eller skal vi forstå det slik at dem har funnet fram til sin egen støysvake vinylblanding og slippmiddel? Om så framkommer ikke det fra artikkelen eller hjemmesiden deres. Positiv feedback til medarbeidere og Kanadiske maskiner som fungerer feilfritt er det som vektlegges. Det stod heller ikke noe om at dem renser vinylen før pakking. Der har jo bransjen mye å hente om dem søker best mulig lydkvalitet.

Som sagt ønsker jeg dem alt vel, men blir litt frustrert når man selger seg inn som spesisalist men i praksis er mellommann. At man testlytter en utgivelse er vel minimum kvalitetskontroll man kan forvente?
    carefully choosing partners for cutting, stampers, and covers
    Lenke til nettbutikken deres https://t-timevinylplant.com/collections/all

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.669
    Torget vurderinger
    2
    Kuttingen av platen, selve musikkfilen, starter i Nederland, der de lager en «lacker». Det er en en-til-en operasjon, så når de sender lydfilen gjennom maskinen, risser den inn de vibrasjonene. Masteren sendes videre til Sheffield, der er vi medeiere i et firma som heter Stamperdiscs, de lager platene eller «stamperne» som vi bruker til å lage platene i våre maskiner her på Tou.

Hrrmmmn. . I gamle Audio Magazize leser jeg at lackeren forringes time for time og derfor bør den imiddelbart brukes for den videre prosessen, så å frakte den til et annet land før videre prosessering er ikke akkurat "umiddelbart". Hvor gammel er så lackeren før den brukes?

PS Direct Metal mastering er har neppe samme problemet, men det nevnes ikke her

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Anbefaler at du tar turen innom de for å høre hva de gjør anderledes enn de fleste andre.

Hvis du har informasjon om dette så ville det jo være både interessant og nyttig om du bare la det ut, heller enn å være kryptisk. Det er jo ikke alle som bare kan ta seg en kjapp tur innom Tou sånn helt uten videre.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.012
    Hvor lenge varer en acetatlakkplate, altså en slik som skjærehodet lager og pressplaten lages fra? Korf har testet:
    A two track magnetic tape will lose a lot more information after 100 playbacks. The Mastercut lacquer is a genuine long lasting alternative to owning a master tape copy.
    Så da har vib et godt alternativ å investere fremtidig pensjon i.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.399
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du har informasjon om dette så ville det jo være både interessant og nyttig om du bare la det ut, heller enn å være kryptisk. Det er jo ikke alle som bare kan ta seg en kjapp tur innom Tou sånn helt uten videre.
    Kan det ikke i huet, skal høre om Sigve kan dele noe.
    Noen få ganger så lønner det seg å ikke bo på Østlandet.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.418
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    tror de burde ta seg et helgekurs i markedsføring, dersom de gjør noe unikt og som gir gode resultater så bør de jo fortelle dette til omverdenen slik at de kanskje kan få solgt mer.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.399
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det kan godt være...
    Uansett, godt produkt som fortjener det beste. Finnes nok av butikker osv i Oslo-området som vi andre må dra til for å få oppleve.

Sist redigert:

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.399
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det går tog til Stavanger, så kan du gå til Tau Scene hvor de holder til. Du går enkelt på 15 minutter.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke for å gjøre dette til en tog-tråd, men:

Fredrikstad-Oslo - 1t
    Oslo-Stavanger 8t 15m (best case)
    Til/fra Tou - 30m
    Samtale - 30m
    Stavanger-Oslo - 8t 15m (best case)
    Oslo-Fredrikstad - 1t

Grand Total: 19t 30m, ikke inkludert til/fra togstasjon her hjemme, ventetid på togstasjon, uvegerlige forsinkelser og forefallende ekstra tid. Mest sannsynlig må det innregnes en overnatting i tillegg, gitt hvor mye man kan stole på toget. Prisen kommer i tillegg: minimum 2000,- for å stille et par-tre spørsmål og muligens 3000,-+. Potensielt ~36t og 3500 kroner, ikke inkl. mat og drikke.

Joa, "bare å stikke innom".

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.677
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke dem som presset Anette Askvik Liberty 45 rpm 2020?
    Jeg lyttet til foredraget dem hade på Asker messen -24
    20250307_175359.jpg

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo ikke snakk om å høre platene, men om å få litt info. Som de enkelt kunne presentert her, da du spurte dem.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.012
    Kjenner vi lukten av LessLoss? Jeg har spekulert noen ganger om vinylblandingene i bruk i dag er optimalisert for lydkvalitet, eller problemfri produksjon. Det er nærliggede å tenke det er siste siden ingen driver platepresse bare fordi det er gøy.
    Og så vidt meg bekjent etter "flere virtuelle YT besøk hos diverse vinylpresser" er en effektiv metode for å opprettholde høy kvalitet å avgrense gjenbruk av avkuttet masse. Hvor det beste da trolig er ingen gjenbruk.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.399
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt LessLoss, men er godt fornøyd med vinylplatene fra T-Time. Mener du alle pressinger er like gode?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.531
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Anbefaler at du tar turen innom de for å høre hva de gjør anderledes enn de fleste andre.
    Har ikke de vært både sære og vanskelige med akseptere besøk da?
    Minnes å huske noe i den retning fra noen som hadde forsøkt.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.399
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke de vært både sære og vanskelige med akseptere besøk da?
    Minnes å huske noe i den retning fra noen som hadde forsøkt.
    Lytteseanse med info og rundtur i lokalet annenhver torsdag.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn