Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.464
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, mine 2 cent som ikke er en produktanbefaling
    1) den eneste grunnen til å velge balansert signaloverføring er undertrykking av innstrålt støy og ev jordstøy mellom apparaturene, dvs common mode støy. I spesifikasjonene til apparaturene heter det common mode regjection ratio, CMRR. Desverre er det ikke så nøye å opplyse om basisspesifikasjoner for hifiutstyr. Min enkle tilnærming er at dersom en produsent skryter av balansert ditt og datt, men ikke gidder å gi spesifikasjoner for CMRR, så kan de ha det så godt. Belden om CMRR : https://www.belden.com/blogs/broadcast/cmrr-what-is-it-and-how-do-you-get-a-good-number.
    2) ev støy som plukkes opp av spolene til en pickup er ikke common mode, men differential mode. Den støyen blir ikke undertrykt i en balansert inngang på en phonoforsterker, siden den støyen opptrer på samme måte som "musikksignalet" ut av pickupen.
    3) god CMRR oppnås med et kompetent design av inngangstrinn og utgangstrinn og snevre toleranser på de kritiske komponentene (f.eks. 0,01%). [EDIT: ev. med passende transformatorer på inn- og/eller utgang] Det som skjer i mellom de to trinnene er «uvesentlig».
    4) "balansert igjennom" aka "fullbalansert". Dette er begreper og "løsninger" som hifipressen og markedsføringsfolka har tred ned over hodene til ingeniørene. Det er fristene å radbrekke Musical fidelity sitt markedsføringsbabel om «Fully balanced» jf. Valentino sin link til Nuvista Vinyl 2, men det vil ta lit mye plass her. Det er nesten ingen fordeler å trekke begge signalpolene igjennom hele forterker kretsen. Den ene fordelen er undertrykking av likeordens forvrenging som har en tendens til å være common mode, men det er mye enklere å lage en krets som ikke er nevneverdig plaget av forvrengning. Samtidig åpner det seg en rekke nye fallgruver med en mer enn dobbelt så omfattende krets og kretsutlegg. For selve RIAA EQ finnes det svært få kretser som egner seg til "balansert EQ", uten at kravene til komponent-toleranser for å opprettholde balansen og god CMRR bilr helt hysteriske (0,1% eller bedre og slike toleranser er ikke kommersielt tilgjengelige for kondensatorer). «Balansert igjennom» gjort «riktig» er flere ganger så dyrt som den «samme» kretsen «ubalansert igjennom» gjort «riktig», uten å oppnå noe som helst.

mvh
    KJ
    Takk for svar!

Fullbalansert var en kommentar fra reperatør hos Neby. Jeg har hatt Videregående skole fysikk, og litt på universitetet etter det, men ikke mye, kan derfor ikke bidra der med noe mere.

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.464
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    hvordan får du balansert på 1210g? Byttet armkabel?
    Er brukt xlr ut RIAA til MA9500 xlr. Samt XLR inn i RIAA, hvor det er 2 kabler sentralt, omsluttet av skjerm. Skjermen er stoppet rett før RCA-pluggene som går inn i SL1200G. Så nesten balansert, men har vell en farradays effekt, Nesten fra platespileren og inn i RIAA.

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.464
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^ Med PSU med konvensjonell trafo som kan ha "store" magnetiske lekasjer så kan det definitivt ha noe for seg med ekstern PSU. Med en godt skjermet trafo er det kanskje ikke viktig. For switch-mode PSUer så kan de magnetiske feltene potensielt være mye mindre og det kan være enkler å skjerme for de elektriske feltene, så her kan en komme godt ut av det med strømforskyningen innabords. (for mindre komptent designede SMPSUer som leker radio moskva eller russiske hakkespetter så er saken slevfølgelig noe annet)

mvh
    KJ
    Min erfaring med ubalanserte signaler, er at hvis det er høy signalstyrke, går det ofte fint. Men hvis det er lav signalstyrke på ubalanserte signaler, som krysser mye annet av potensielle støykilder, kan det lett bli støy.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    47.455
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Den eneste gang jeg har slitt med støy var den gang jeg hadde en radioamatør i nabolaget, men den støyen ble demodulert i strømforsyningen.

Kjører du med en lavohmig mc pickup, holder utstyret unna induserende kilder og bruker ordentlig koblet kabel er du langt på vei. Og jeg bruker for det meste 0,2 puer.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.990
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar!

Fullbalansert var en kommentar fra reperatør hos Neby. Jeg har hatt Videregående skole fysikk, og litt på universitetet etter det, men ikke mye, kan derfor ikke bidra der med noe mere.
    Velbekomme, jeg var blåruss og har null vekttall i fysikk (ei heller i elektronikk eller noe tilgrensende).

mvh
    KJ

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    23.399
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Eneste støy jeg har er rillestøy og det kan jeg ikke gjøre noe mer med (etter ul-vask osv)
    Angående spørsmål om psu, så gjelder det min mnd 9.3 spiller, den bruker samme motor som Pro-Ject RPM 9 Carbon.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.418
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er brukt xlr ut RIAA til MA9500 xlr. Samt XLR inn i RIAA, hvor det er 2 kabler sentralt, omsluttet av skjerm. Skjermen er stoppet rett før RCA-pluggene som går inn i SL1200G. Så nesten balansert, men har vell en farradays effekt, Nesten fra platespileren og inn i RIAA.
    takk for svar, har samme spiller selv og syns det er litt støyete når jeg bruker mc pickup. Har bare balansert ut av riaa (goldnote)
    Så selve spilleren din er org og du bruker kabler som er rca i ene enden og xlr i andre da?

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.464
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    takk for svar, har samme spiller selv og syns det er litt støyete når jeg bruker mc pickup. Har bare balansert ut av riaa (goldnote)
    Så selve spilleren din er org og du bruker kabler som er rca i ene enden og xlr i andre da?
    Han som jeg kjøpe RIAAen lagde kabelen. De er nesten som denne:

I XLR enden er skjermen koblet til 1. punkt. L og R er i to forskjellige isolerte kabler som er isolert fra hverandre innenfor skjermen, og koblet til de to siste punktene. Skjermen stoppes litt fra RCA pluggen, for å ikke få støy derfra, før de to indre seperat isolerte kablene kobles til en RCA plugg.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    47.455
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Han som jeg kjøpe RIAAen lagde kabelen. De er nesten som denne:

I XLR enden er skjermen koblet til 1. punkt. L og R er i to forskjellige isolerte kabler som er isolert fra hverandre innenfor skjermen. Skjermen stoppes litt fra RCA kabelen, for å ikke få støy derfra, før de to indre seperat isolerte kablene kobles til en RCA plugg.
    Så i realiteten kjører ikke du balansert, da det krever symetrisk impedanse, noe en rca plug ikke kan gi

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.464
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så i realiteten kjører ikke du balansert, da det krever symetrisk impedanse, noe en rca plug ikke kan gi
    1741725577924.jpeg

Koblet som denne, men i den ene enden er det en RCA-plugg, og skjermen er stoppet før denne. Får da en Faraday-effekt av skjermen, i dens lengde og til XLR tilkoblingen til RIAAen.

Flere spørsmål må tas opp med konstruktøren, som du kjenner :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.990
    Torget vurderinger
    1
    Ps vanlige pickuper har heller ikke symmetrisk/balansert impedanse ift jord, de er flytende ift jord. (Mange mm pickuper har en skjerm rundt spolene som er koblet til "minussignal" i den ene eller andre kanalen). Mht balansert inngang på en phonoforsterker så er det ingen ulempe at signalkilden/pickupen er flytende ift chassis- og signaljord.

Mvh
    KJ

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    47.455
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Ps vanlige pickuper har heller ikke symmetrisk/balansert impedanse ift jord, de er flytende ift jord. (Mange mm pickuper har en skjerm rundt spolene som er koblet til "minussignal" i den ene eller andre kanalen). Mht balansert inngang på en phonoforsterker så er det ingen ulempe at signalkilden/pickupen er flytende ift chassis- og signaljord.

Mvh
    KJ
    Om ikke impedansene er like, svekker man cmrr. Lik impedanse er essensielt, jord er irrelevant

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    47.455
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 1104958

Koblet som denne, men i den ene enden er det en RCA-plugg, og skjermen er stoppet før denne. Får da en Faraday-effekt av skjermen, i dens lengde og til XLR tilkoblingen til RIAAen.

Flere spørsmål må tas opp med konstruktøren, som du kjenner :)
    Rca plugger er ikke balanserte og gir skjev impedanse. Kjøp deg mini xlr adapter om du ønsker balansert, eller slapp av og vit at med en slik kabel vil du sannsynligvis slippe unna med et SE trinn.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.990
    Torget vurderinger
    1
    Om ikke impedansene er like, svekker man cmrr. Lik impedanse er essensielt, jord er irrelevant
    Det er riktig for hifiapparater. Men i spolene på en vanlig pickup er det ikke noe midtpunkt å koble til jord, og følgelig ingen sted å definere balansert utgangsimpedans fra pickupen. At det er en mindre asymmetri i ledningne fra PU til phonoforsterkeren (inkl rca kontakter under veis) er ikke ideelt, men kanskje heller ikke direkte ødeleggende. Forutsatt at signalledningene ikke er koblet til chassis eller signaljord andre steder enn i phonoforsterkeren.

Mvh
    KJ

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    47.455
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Men i spolene på en vanlig pickup er det ikke noe midtpunkt å koble til jord, og følgelig ingen sted å definere balansert
    Helt irrelevant. Balansert krever kun to ledere og et differensielt signal. Flytende eller veldefinert, linjen er kun balansert om den har identisk impedanse mot jord.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er ikke så mange som har RIAA med ballansert IN og OUT. Jeg har en ny DP RIAA med bare XLR OUT. Med siden jeg har MC og tonearm med 5p plugg, så kunne jeg tenkt meg en balansert IN, selv om jeg har 0 støy. Med da må jeg høre m RJEL om det kan settes inn et set m. XLR ved siden av RCA IN. Hele anlegget kjører ellers balansert :)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    47.455
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikke så mange som har RIAA med ballansert IN og OUT. Jeg har en ny DP RIAA med bare XLR OUT. Med siden jeg har MC og tonearm med 5p plugg, så kunne jeg tenkt meg en balansert IN, selv om jeg har 0 støy. Med da må jeg høre m RJEL om det kan settes inn et set m. XLR ved siden av RCA IN. Hele anlegget kjører ellers balansert :)
    Husk bare at om du kjører balansert når du opplever 0 støy, taper du ca 3dB i snr siden du da har to identiske trinn som summerer sin grunnstøy

wildbuck

Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Antall liker
    67
    Undertegnede vurdere å oppgradere RIAA. Og jeg har følgende oppsett: Technics SL-1200G med, Pro-Ject Phono Box RS, og Ortofon MC Cadenza Black.

Hva kan dette oppgraderes med av annen RIAA, hvordan låter det eventuelt bedre med den nye RIAAen?

Riaaen må være Balansert.

Mulige valg(?):

Kan jo ikke måle seg prismessig med dine forslag, men på finn ligger en Musical Fidelity M6X Vinyl til 42 % av (tullerusk) nypris. Den har ligget ei stund, så sikkert mulig å legge inn et bud. Skal ikke uttale meg om balansert eller ei, men den har xlr inn- og utganger.

Jeg har den selv og er godt fornøyd. Bruker de balanserte utgangene fordi noen mente det var bedre på lange strekk (5-6 meter).

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.669
    Torget vurderinger
    2
    Har ekstern psu noe for seg på platespiller?
    Ja, f.eks. vil en transformator vibrere og kan påvirke og registreres av pickuper , elektrisk støy fra trafo kan også slå ut.

Sjekk chassis og tonearm med er stetoskop når motoren er på og av , er det forskjell?Du vil nok høre et eller annet

Dempet oppheng på trafo funker, her det det passe stille..trafo en henger løst i gummiforing..
    IMG_6834.jpeg

Forøvrig bruker jeg Toslink/optisk ut av RIAA og bryter eventuelt elektrisk brum/jordoroblem på den måten

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Sunndalsøra
    Veldig støysvak disse Project motorene. Har 16 v DC tilført på de gamle og 15v DC på de nyere motorene. Hørte at motoren på Mitchell støyet noe hos en kamerat. Tror at det kunne være selve overføringa. Drivreima vil strekke seg noe, så jeg vil skifte nå. Får ikke noe vibrasjoner når allt er ''outboard'. Enkelt og genialt. Men ser at enkelte produsenter også avkobler motoren med et eller annet gummioppheng.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.136
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har fått koblet opp en gammel DD spiller fra Sansui, som jeg tror har den originale pu'en fra den var ny for hvem-vet-hvor-lenge-siden. Det spiller jo egentlig ganske fint, men jeg lurer på om det er sånn at når en pu er så gammel så er den nesten automatisk moden for utskifting? Eller kan jeg høre om det er nødvendig? Det låter veldig typisk varmt analogt, og jeg lurer jo litt på om det egentlig er et symptom på at stiften er slitt så lyden blir litt avrundet. Kanskje mest nevrose?

IMG_2542.jpeg
    IMG_2544.jpeg

• Liker
    Reaksjoner: ptb

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.990
    Torget vurderinger
    1

Konisk nål ser det ut som. Så lenge det sporer greit, uten skurr så er kanskje nåla rimelig grei. Så er det også et spørsmål om du liker "varmen" eller om det blir for mye av det gode og kanskje litt vel ullent?

Mvh
    KJ

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.136
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har en litt mer moderne AT pu jeg kan sette på hvis jeg blir lei den ekstra varmen, er mer bekymret for at jeg kan ødelegge noen plater ved å bruke en stift som egentlig burde vært skiftet ut. Jeg så også den erstatningsnåla, så kan jo eventuelt skifte den etter hvert. 🙂

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.829
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Gitt alderen og at pickup og nål er originale, så ville jeg for min del utvilsomt plukket opp en ny nål post haste hvis du liker lyden og vil fortsette å bruke den. Ingen grunn til å risikere skade på platene på grunn av 450 bols, tenker nå jeg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn