Stasbudsjettet

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ja så har SV, SP og AP endelig kommet med fruktene av årets arbeid.
Etter overskriftene å dømme så blir ikke dette budsjettet tatt godt imot.
Kjør debatt:

O

OldBoy

Gjest
Etter overskriftene å dømme så blir ikke dette budsjettet tatt godt imot.
Hvilket må bety at det er et godt budsjett.

Det er med budsjetter som med forhandlinger: Hvis noen er fornøyd, er det dårlig, hvis alle er litt misfornøyd, er det bra.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Tragisk at bevilgningene til universitetene reduseres. Men slik må det vel gå når kunskapsministeren er tilnærmet analfabet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tragisk at bevilgningene til universitetene reduseres.  Men slik må det vel gå når kunskapsministeren er tilnærmet analfabet.
Jeg morer meg kongelig over at de velger å øke matmomsen.

Hvem kan glemme ramaskriket fra de samme partiene da Bondevik II gjorde akkurat det samme.

Det er tydelig at det er lenge siden Soria Moria.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ja det er et merkelig statsbudsjett. Det er ikke mange velgergrupper som blir fornøyd med dette budsjettet.
Jeg synes det er veldig merkelig at skole og da spesielt universitet/høyskole kommer så dårlig ut.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er viktigere å strø om seg med (andres) verdier enn å sørge for at de skapes, vet du.

V

villov

Gjest
Kongehuset kom bra ut sammen med de politiske partier som øket sine egen økonomi. De rikeste er fremdeles like rike, og de vanlige høytlønnede fikk "misunnelses straff" for å trøste de fattige som fremdeles blir like fattige.

P

Parelius

Gjest
Jeg synes det er veldig merkelig at skole og da spesielt universitet/høyskole kommer så dårlig ut.
Det burde da ikke forbause, såfremt du har bodd i dette fjøslandet noen år, og spesielt ikke med fotformsdanderte byråkrater ved rattet. De kan først som sist legge skolepolitikken under AETAT.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Vel.

Hva kan vente? I år blir trygde utbetalingene 188 milliarder blanke kroner. Neste år estimeres det til å øke til hele 207 milliarder, en økning på nesten 20 milliarder. Fortsetter det slik vil trygde utbetalingene på 2 år økt mer enn forsvarsbudsjettet som er økt fra i overkant av 30 milliarder til 31 milliarder.

Hallo folkens. Problemet at vi har et lite trygdemonster i dette landet. 20 milliarder?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Om det blir som de så langt har foreslått at de ikke støtter vindmølleprosjekter med mer enn halvparten av det som var ønsket skal jeg tilgi de alt annet. Om dette fører til at mange av de planlagte vindmølleparkene langs kysten ikke kommer til å bli bygget er det verdt tusenvis for de som bor i områder som ville blitt berørt av disse gigantprosjektene.

T

Thomas1

Gjest
Toppskatt...Bare ordet gjør meg kvalm. Det er vel janteloven i praksis. Hvorfor skal man bli straffet for å tjene litt over snittet. Hvorfor opplever jeg dette som en straff! Hvorfor ikke øke satsene hvert år, som de har gjort tidligere.
Barnehageplass til alle som sto på venteliste i FJOR?
Det er greit nok at noen slutter og andre begynner, men når de fjerner kontantstøtten...hva skjer, jo mange tusen fler unger som trenger barnehageplass.

På toppen av dette, stiger prisen når den skulle bli mindre. Forpu......kommunister

Dei er pure rapi, og du kan måka dei holen i vold, som de sier 1 times kjøretur unna her.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Toppskatt...Bare ordet gjør meg kvalm. Det er vel janteloven i praksis. Hvorfor skal man bli straffet for å tjene litt over snittet. Hvorfor opplever jeg dette som en straff! Hvorfor ikke øke satsene hvert år, som de har gjort tidligere.
Det er greit nok at noen slutter og andre begynner, men når de fjerner kontantstøtten...hva skjer, jo mange tusen fler unger som trenger barnehageplass.

På toppen av dette, stiger prisen når den skulle bli mindre.    Forpu......kommunister

Dei er pure rapi, og du kan måka dei holen i vold, som de sier 1 times kjøretur unna her.

De har ikke fjernet kontantstøtten. Da mine unger gikk i barnehagen var prisen oppe i nesten 4000 pr unge, med litt søskenmoderasjon ble det vel rundt 7000 for 2 stykker.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hva kan vente? I år blir trygde utbetalingene 188 milliarder blanke kroner. Neste år estimeres det til å øke til hele 207 milliarder, en økning på nesten 20 milliarder. Fortsetter det slik vil trygde utbetalingene på 2 år økt mer enn forsvarsbudsjettet som er økt fra i overkant av 30 milliarder til 31 milliarder.

Hallo folkens. Problemet at vi har et lite trygdemonster i dette landet. 20 milliarder?
Ja, hva venter du når Pølse-Hansen reiser til Pakistan for å hente arbeidskraft. Et segment som erfaringsmessig kun inneholder 35% arbeidsføre. Resten går å trygd.

Allah akbar.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1

På toppen av dette, stiger prisen når den skulle bli mindre. Forpu......kommunister

Sytepave. Flytt til Monaco da vel. Det er dyrt å være fattig i Norge, ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.437
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Stas-budsjett????

Hadde budsjettet vore sånn staseleg omtalt av Erna & Siv, hadde eg verkeleg fått noko å tenkje på......

(Om det derimot tenkjast på eit Stadt-budsjett, burde det iallfall vore sett av nokre kroner til ein Stadt-tunnell..)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
(Om det derimot tenkjast på eit Stadt-budsjett, burde det iallfall vore sett av nokre kroner til ein Stadt-tunnell..)
Finst det ikkje sjøfolk der vest som kan runde Stadten på ein skikkeleg måte. Båt i tunnell. Kva med oss som har mast då??

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
879
Øke bevilgningene til høyere utdanning? Når omtrent halvparten av folket tar høyere utdanning så må vel det rekke? Eller må alle ta høyere utdanning? Skal alt praktisk arbeid dermed utføres av innvandrere?

Skjønner ikke de som klager på dette. Klage må vi visst uansett, vi som er blandt de rikeste i verden.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Om det blir som de så langt har foreslått at de ikke støtter vindmølleprosjekter med mer enn halvparten av det som var ønsket skal jeg tilgi de alt annet. Om dette fører til at mange av de planlagte vindmølleparkene langs kysten ikke kommer til å bli bygget er det verdt tusenvis for de som bor i områder som ville blitt berørt av disse gigantprosjektene.
Hva i alle dager er galt med vindmøller?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Vel.

Helt enig. Det er alt for lett å få uføretrygd.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Øke bevilgningene til høyere utdanning? Når omtrent halvparten av folket tar høyere utdanning så må vel det rekke? Eller må alle ta høyere utdanning? Skal alt praktisk arbeid dermed utføres av innvandrere?

Skjønner ikke de som klager på dette. Klage må vi visst uansett, vi som er blandt de rikeste i verden.
Smak på ordene: "en bedre utdanning".

Altså, ikke nødvendigvis mer, men bedre.

Bedre.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg vil ihvertfall klage på bevilgningene til barnehager, skoletilbud (generelt), helsesektoren(særlig psykiatrisk) og eldreomsorgen.
Vi burde ha råd til å være best i klassen på dette!

T

Thomas1

Gjest
De har ikke fjernet kontantstøtten. Da mine unger gikk i barnehagen var prisen oppe i nesten 4000 pr unge, med litt søskenmoderasjon ble det vel rundt 7000 for 2 stykker
Den skal fjernes innen utgangen av 07 da vi har "full" barnehagedekning. Søskenmoderasjon....Det finnes ikke lengre.
Flytte til Monaco, hvorfor ikke. Jeg syter ikke over nivået, bare måten den blir gjort på.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg ser på Skavlan nå at Thomas Hylland Eriksen sliter med å holde orgasmen på avstand (ejactula primaturis) i selskap med finansminister Halvorsen. Her tror jeg Charlo får noe å tenke på.  ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Finst det ikkje sjøfolk der vest som kan runde Stadten på ein skikkeleg måte. Båt i tunnell. Kva med oss som har mast då??
Du skal være jævlig glad du har høy mast ! Båtdiselen stiger med nesten 4,- liter. :p :-[ :'( :'(

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Splitte mine bramseil.

Nei for all del !! Du må ikke finne på å ødelegge seilene dine, nå blir de gull verd. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

På den seriøse side: Vi må betale "veiavgift" på dieselen til båtene våre fra nå av.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Helt enig. Det er alt for lett å få uføretrygd.
Jeg har ikke et problem med å se at noen blir pensjonister, at noen syketrygdes osv, men det som provoserer meg mest er at det er litt for "enkelt" å få førtidspensjon og omskolering.

Hør her: jeg har betalt min egen utdanning, har ikke fagbrev i annet enn asbestsanering og kverking av fienden i Forsvaret, og jeg har tatt opp lån.

Om du derimot får en skadet finger eller noe annet, så skal det offentlige betale deg en utdanning ved høgskole/universitet slik at jeg går ut som taperen fordi jeg prioriterte utdannelsen allerede fra videregående og hva jeg tenkte å bli.

Jeg vet den er litt kritisk, skeptisk og generelt fordømmende, men hør her: skal du få deg jobb, som faglært eller ikke, for så å bli "yrkesskadet" og så skal du ikke trenge å låne penger/selvfinansiere utdannelsen slik som ordinære studenter?

Nei, vet du hva...

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.245
Torget vurderinger
11
Statsbudsjettet har vel igrunnen ingen store forandringer,men om jeg noengang har vert i tvil om jeg skulle finne på å stemme "venstresiden" eller "høyresiden" ,så tror jeg den usikkerheten er visket ut for alltid.Jeg må desverre innrømme at jeg presterte å stemme på Brundtland første gang jeg stemte ::) ,men peonget er vel å lære av sine feil  ;)

Det som forundrer meg med hele regjeringssuppen(ikke kun denne regjeringen) er hvorfor for eksempel man kan gå fra ene dagen å vere i en avdeling i regjering,la oss si kulturminister, mens man neste dag kanskje blir satt til å styre Norges økonomi.Mens jeg som skulle lære hva som var styrbord og babord på en båt gjekk 3-4 år på skole for å lære vilken vei jeg skal svinge når jeg møter et annet fartøy,etter å ha vokst opp ved havet og vert oftere på havet i båt enn noen finansminister noengang har sett penger.  ::)
Nå kan man sikkert diskutere hvor mye makt for eksempel Kristin Halvorsen eller Helga Pedersen igrunnen har,men jeg forstår det virkelig ikke.........
Er det noen av denne gjengen som noengang har hatt en skikkelig jobb igrunnen? Som har sett hvordan en vanlig arbeider har det eller hvordan en bedrift fungerer?
Det virker ikke helt sånn.....

Han som var min favoritt til å begynne med i denne koalisjonen,mr Støre ,han har jeg problem med å ta på alvor etter at han vendte en kjempe som Selbekk ryggen og også anklaget han for å ha stoppet "Life of Brian"  ;D  

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.796
Trass alt er det langt fleire som har dette enn uføretrygd....
Det er akkurat det jeg mener. Det er visst noen som tror hele sosialbudsjettet går til uføretrygd. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva i alle dager er galt med vindmøller?
De er dyre og den strømmen de bidrar med er i forhold lite, de bråker og er skjemmende for nærmiljøet, hele kysten står i fare for å bli pepret med dette, men nå ser det ut som det kanskje er håp om litt moderasjon..

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.560
Er det alt for lett å få alderstrygd? Trass alt er det langt fleire som har dette enn uføretrygd....
Syns det er altfor lett få alderstrygd. Her kan man liksom bare ligge å dra seg på soffan og vente på at trygda kommer..og vente..og vente litt lengre...og VIPS!plutselig en dag kommer utbetalingsblanketten i posten. Nei, jeg er motstanstander av slike trygder man automatisk pr. definisjon er berettiget til å motta. Man er ikke eldre enn det man føler seg, så denne trygda burde absolutt vært behovsprøvd. :p

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
0
Syns det er altfor lett  få alderstrygd. Her kan man liksom bare ligge å dra seg på soffan og vente på at trygda kommer..og vente..og vente litt lengre...og VIPS!plutselig en dag kommer utbetalingsblanketten i posten.
Tja, jeg er ansatt i en statlig bedrift. Ser egentlig ikke så stor forskjell på "nuleget" og slik du beskriver pensjonisttilværelsen. :-/

Topp Bunn