Stasbudsjettet

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
879
Smak på ordene: "en bedre utdanning".

Altså, ikke nødvendigvis mer, men bedre.

Bedre.
Jeg ser ikke at mere penger fører til bedre utdanning. Kvaliteten bestemmes av læreren, elevene og læreplan/lærebok. Undervisningen må foregå i egnede bygninger. Det er ikke mangel på lærere i landet, det er kanskje for mange, men det er mangel på gode lærere. Det er også mangel på gode bygninger. Gode lærere får du om du tilbyr gode arbeidsvilkår (arbeidstid, lønn og miljø).

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.434
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Selv om dette ikke er "min" regjering, så synes jeg ikke at dette ble så ille.

Først og fremst er rammene holdt, og det er viktig for å stagge renteveksten mest mulig. Satsingen på vei og bane er bra, selv om den kunne vært større. Skatteprofilen synes jeg er veldig bra.

Økningen i matmomsen er litt smålig, men de henter seg inn igjen med ikke å øke noen gebyrer og faktisk senker rettsgebyret - i tillegg til økt minstefradrag - dette er bra.

Når det gjelder diskusjonen om veksten i offentlige utgifter - gjerne sett i sammenheng med eldrebølgen så er kanksje den absolutt verste delen AFP avtalen. Ok - jeg kan slutt å jobbe tidligere enn pensjonsalder, ok - jeg får ikke ordinær pensjon, jeg får mer! Det er bra. (GALSKAP)

Den norske debatten er til dels preget av at på den ene siden er alle enig om at det skal lønne seg å arbeide, men på den andre siden så skal man ikke straffes for ikke å arbeide.

Mvh
OMF

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den skal fjernes innen utgangen av 07 da vi har "full" barnehagedekning.  Søskenmoderasjon....Det finnes ikke lengre.
    Flytte til Monaco, hvorfor ikke.  Jeg syter ikke over nivået, bare måten den blir gjort på.
Synd om de fjerner kontantstøtten, flere burde ha benyttet seg av den sånn som den var ment.
Vi regnet på det da vi skulle ha to i barnehagen og en på SFO, og det resulterte i at vi begge gikk ned i 50/60 % stilling, sparte over 8000 kr i utgifter til barnepass pr.mnd, fikk 3000 kr i kontantstøtte, betalte mindre i skatt og fikk mye mer fritid og et mye roligere liv og satt igjen med omtrent det samme økonomisk som om vi begge skulle jobbet full tid med alt det strevet det ville medført. Tror egentlig ikke så mange andre gjorde seg bryet med å regne på det, nå er det jo litt annerledes da det er billigere barnehager, men kan likevel være verdt å tenke over. Man MÅ ikke streve seg ihjel om man ikke absolutt vil.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.787
Synd om de fjerner kontantstøtten, flere burde ha benyttet seg av den sånn som den var ment.
Vi regnet på det da vi skulle ha to i barnehagen og en på SFO, og det resulterte i at vi begge gikk ned i 50/60 % stilling, sparte over 8000 kr i utgifter til barnepass pr.mnd, fikk 3000 kr i kontantstøtte, betalte mindre i skatt og fikk mye mer fritid og et mye roligere liv og satt igjen med omtrent det samme økonomisk som om vi begge skulle jobbet full tid med alt det strevet det ville medført. Tror egentlig ikke så mange andre gjorde seg bryet med å regne på det, nå er det jo litt annerledes da det er billigere barnehager, men kan likevel være verdt å tenke over. Man MÅ ikke streve seg ihjel om man ikke absolutt vil.
Kontantstøtten er noe av det største vas som er blitt presentert. Bør fjernes umiddelbart.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kontantstøtten er noe av det største vas som er blitt presentert. Bør fjernes umiddelbart.
Hvorfor det da? Staten støtter jo en barnehageplass med ganske mye penger, hvorfor er det da ille at foreldrene selv får noen an disse pengene i et par års tid mens de kan roe litt ned å ta seg av ungene sine uten å måte stresse fra morgen til kveld?

Om den brukes som den var ment synes jeg den kan fungere bra, om den brukes til å finansiere dagmamma er den ikke det. Mine unger har stort sett gått i barnehage, den eldste begynte da hun var 1 år. Den yngste begynte derimot ikke før hun var 3, og jeg tror ikke hun tok skade av å få være hjemme litt lenger enn de andre.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Syns det er altfor lett  få alderstrygd. Her kan man liksom bare ligge å dra seg på soffan og vente på at trygda kommer..og vente..og vente litt lengre...og VIPS!plutselig en dag kommer utbetalingsblanketten i posten. Nei, jeg er motstanstander av slike trygder man automatisk pr. definisjon er berettiget til å motta. Man er ikke eldre enn det man føler seg, så denne trygda burde absolutt vært behovsprøvd.  :p
Nå er det vel 30 år eller så til jeg kan gjøre krav på alderspensjon, bare så det er sagt.

Nå kan det vel være slik at mange ønsker å fortsette å jobbe etter oppnådd pensjonsalder også. En annen ting er at veldig mange er vel mer eller mindre utslitt, enten fysisk eller psykisk ved oppnådd pensjonsalder. En annen ting er at på et eller annet tidspunkt må jo arbeidsstokken skiftes ut så det blir ledige jobber.

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder svare på dette inlegget heller............

K

knutinh

Gjest
BB:
Vindmøller får mye oppmerksomhet fordi det er "rent" men er sannsynligvis ikke mer enn symbolpolitikk. Enorme tekniske problemer må løses før det kan fremstå som et "usponset" konkuransedyktig alternativ til vannkraft og gasskraft i Norge. Og kysten må raseres før vi kan produsere signifikante og stabile mengder elektrisk energi. Norge har ikke samme skjærgården som Danmark, men som så ofte glemmer politikerne det i sin higen etter å være politisk korrekte.

Det blir som alle de som etterlyser "hydrogensamfunnet" uten å nevne at hydrogen ikke finnes naturlig. Det kan ikke pumpes opp av nordsjøen, det er en energibærer på linje med batterier. Og på samme måte som batterier så må man framstille hydrogen fra andre energikilder. F.eks brunkullkraft kjøpt fra europa fordi vi ikke tør å bygge ut mer ren kraft i norge.

-k

O

OivindJ

Gjest
Å tvinge de flinke til å betale for de mindre flinke er og blir røveri!!!

Topp Bunn