Ønsker anbefaling Stativ eller gulvstående?

Hvordan ville du brukt et budsjett på 100.000 til nye, ikke brukte høyttalere?

  • Full range høyttalere - gulvstående

    Stemmer: 79 62.7%
  • Stativ høyttalere

    Stemmer: 14 11.1%
  • Stativ høyttalere med 1 sub

    Stemmer: 10 7.9%
  • Stativ høyttalere med 2 subber

    Stemmer: 23 18.3%

  • Totalt antall stemmer
    126

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    Med et budsjett på 100 000 kr bør man forvente å få et fullfrekvent oppsett som spiller helt flatt (altså helt uten avrulling) iallfall ned til 30 Hz (og helst lavere). Det kan godt være at det finnes gulvstående høyttalere som gjør dette med bravur, men min erfaring er at det er enklere å få til med separate bassløsninger (altså tradisjonelle subwoofere, basstårn, SLOB osv.). Alle virkelig seriøse oppsett jeg har sett har hatt separate bassløsninger.
    Litt nysgjerrig her no, kan du nevne eksempler på høyttalere med seperate bassløsninger til under 100. 000 kr. som spiller med kvalitet og er fullfrekvent?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    10
    Best mulig stativhøyttalere uten sub. Fordi det er det jeg får lov til å dra inn i stua. Lurte en gang hjem en enslig sub, og det holdt på å ende med skilsmisse.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.962
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har et anlegg og kona mener det bør selges, trenger gjesterom som aldrig vil bli brukt jo! Tar imot skyhøye bud, alt må hentes i Portugal!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Litt nysgjerrig her no, kan du nevne eksempler på høyttalere med separate bassløsninger til under 100 000 kr som spiller med kvalitet og er fullfrekvent?
    Vel, det jeg først og fremst tenkte på da var jo DIY-oppsett. Om man ikke regner arbeidstimer og kun utgifter til komponenter/materialer kan man vel få til mye bra for 100 000 kr. Av kjøpehøyttalere kommer Sigberg Audio med to SBS.1-høyttalere og en Inkognito 10 subwoofer (med de siste prisstigninger) på 104 990 kr, så det blir kanskje det nærmeste ;)
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    . Av kjøpehøyttalere kommer Sigberg Audio med to SBS.1-høyttalere og en Inkognito 10 subwoofer (med de siste prisstigninger) på 104 990 kr, så det blir kanskje det nærmeste ;)
    Jeg hadde mye heller lagt penga i f.eks disse...

    focal_sopra_no1.png


    Hva som skjer over 40hz er mye viktigere enn hva som skjer eller ikke skjer under 40hz.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    Vel, det jeg først og fremst tenkte på da var jo DIY-oppsett. Om man ikke regner arbeidstimer og kun utgifter til komponenter/materialer kan man vel få til mye bra for 100 000 kr. Av kjøpehøyttalere kommer Sigberg Audio med to SBS.1-høyttalere og en Inkognito 10 subwoofer (med de siste prisstigninger) på 104 990 kr, så det blir kanskje det nærmeste ;)
    Ja, og det var litt av poenget mitt, ikke lett å finne kjøpehøyttalere med god nok kvalitet for under 100.000 kr. i dag desverre.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Hva som skjer over 40hz er mye viktigere enn hva som skjer eller ikke skjer under 40hz.
    Da har du ikke vært heldig med integreringa av sub... Det er jo endel instrumenter som går litt under 40Hz også. Hva tror du FS ligger på med disse elementene du linker til? :) Og hva tror du skjer med forvrengning nede under 80Hz med disse stativ høyttalerne?

    Igjen som nevnt mange ganger allerede i denne tråden, ingenting slår membran areal og en god motor.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Igjen som nevnt mange ganger allerede i denne tråden, ingenting slår membran areal og en god motor.
    Ja, hvis pris ikke er et tema....

    Dilemmaet her er hva man får for 100k. Man får dessverre ikke fantastiske gulvstående under 100k i dag som går dypt i bassen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvis pris ikke er et tema....

    Dilemmaet her er hva man får for 100k. Man får dessverre ikke fantastiske gulvstående under 100k i dag som går dypt i bassen.
    Sigberg er nok det nærmeste, men da med stativer og sub. Man får ikke veldig mye bedre for en halv mill heller sammenlignet med høyttalere for 100K. De fleste produsenter bruker 6.5" og passiv deling, og det er her det største problemet ligger. Man får mye mer bang for the bucks og bedre ytelse om man starter å se på aktiv deling og integrerer det som et system. Når man starter å passere en sum så betaler man for det meste for utseendet og ingenting annet. Det er ikke mye forskjell på driverne i en høyttaler for under 100K og godt over.. En høyttaler til 250K så ligger driverne gjerne på 50K og resten av pengene ligger i utseendet på fuglekassen. Det begrenser seg jo litt hvor mye noen kvm plank og litt maling koster, men det er altså her den største "kostnaden" ligger..
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.606
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Oslo
    9f4cc1c37eb866334148a148fd320678.jpg


    :
    Treble: Scanspeak D3004/66200.00
    Midrange: Volt VM753
    Bass: Volt B2500.4
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.606
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Oslo
    Da har jeg en annen erfaring enn deg basert på ørene....
    Hvilke høyttalere tenker du på ?
    Xtz 100.49 er et godt eksempel , elementene i disse brukes i høyttalere som koster 200 k . Kassene er av godt kvalitet, utenom delefilteret.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.606
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Oslo
    Alle de jeg nevnte får du kjøpt ny for under 100 000 kr
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.606
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Oslo
    Du må ikke se deg blind på prisen... kan ta dine høyttalere som et eksempel, elementene i de har en lavere kost pris en i eks xtz sine .
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    Du må ikke se deg blind på prisen... kan ta dine høyttalere som et eksempel, elementene i de har en lavere kost pris en i eks xtz sine .
    Er det meg du tenker på? Hva koster elementene?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.222
    Antall liker
    2.734
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Tråd starter etter spør heller ikke nedre frekvens respons ,,


    Jeg mener aktive høytalere /system /sub er jo ikke for alle . (Ps Jeg var der før , gikk lei bokser og ledninger )

    Siste tiden går jeg for rent stero oppsett og full range " Jeg vil bruke min dedikerte preamp og min power amplifier rett til mine passive ht .
    Om kravet var 20- 20 khz flatt er det få subwoofer løsninger som takler det ,Da holder det ikke med noen 10 toms subber i en stue imo
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.347
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg en annen erfaring enn deg basert på ørene....
    Jeg kan godt ta et eksempel her, istedet for å henvise til "ørene" så er det bedre med noen fakta på bordet!
    Her har man elektronikk/drivere til 50K, om man tar i litt! Resten av prisen ligger vel da i fuglekassene vel? Eller sier ørene noe annet?
    Det samme gjelder også gjerne forsterkere idag, koster 10K å bygge med ferdigmoduler og de selges gjerne for alt imellom 100-250K. Ikke rart at hifi har et frynsete og dårlig rykte. Makan hvor mye utvikling egentlig koster på noen fuglekasser og chassier når det er andre som faktisk lager modulene og elementene når det faktisk er de produsentene bak moduler og elementer som står for utviklingen...
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.606
    Antall liker
    1.333
    Sted
    Oslo
    Jeg kan godt ta et eksempel her, istedet for å henvise til "ørene" så er det bedre med noen fakta på bordet!
    Her har man elektronikk/drivere til 50K, om man tar i litt! Resten av prisen ligger vel da i fuglekassene vel? Eller sier ørene noe annet?
    Det samme gjelder også gjerne forsterkere idag, koster 10K å bygge med ferdigmoduler og de selges gjerne for alt imellom 100-250K. Ikke rart at hifi har et frynsete og dårlig rykte. Makan hvor mye utvikling egentlig koster på noen fuglekasser og chassier når det er andre som faktisk lager modulene og elementene når det faktisk er de produsentene bak moduler og elementer som står for utviklingen...
    Jeg er enig . Er mange som er lettlurte og tror at det dyreste er det beste. Det gjelder å sette seg godt inn i det man kjøper . De der er ren svindel
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    IMG_20231112_002251471 (1).jpg

    Denne JBL L112 ''stativhøyttaleren'' er som ny og er av en helt annen tilstand enn de som selges på ebay i dag. Har ennå en par i kjelleren jeg måtte restaurere og bytte frontstoff på og rette stofframmen. Sean på Simply Speakers nevnte at det ikke lages slike elementer i dag. Er imponert av klangen på 044 domtweeteren som er av lin. Minner meg litt om en god bånd diskant. Drives bare av en Pioneer Klasse D forsterker nå. Synes de lyder flott etter over 40 år :) Vil prøve å spille på den gamle Marantz vintage receiveren jeg har stående i kjelleren, som jeg må bytte lamper, kondiser noen transistorer på osv. Er kit å få kjøpt for det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn