Rom er like forskjellige som mennesker, hva man hører hos andre eller i en butikk sier fint lite om en høyttaler eller hvordan de/den vil låte hos deg. Jeg har to par høyttalere, de ene kosta 30k nye og de andre rundt 50k, i mitt gamle rom ville jeg sagt de var dønn nøytrale, men noe slanke i bassen .... Nå i "nytt" hus (eksakt samme elektronikk etc) så spiller det med mer varme og høyttalerne er ikke til å kjenne igjen, bare midbassen har gått fra "ikke-eksisterende" til bra pump på hvert trykk, de høres mye mer komplette ut nå rett og slett. Jeg jobbet mye med plassering i forrige rom og jeg har jobbet mye med plassering der de står nå, forrige rom var mer dempet og mer lineært i bassen, mens dette rommet har peaker/dipper i bassen og er nesten udempet. De står også i liknende avstand til vegger og mellom høyttalere og lytteposisjon, men det er stor forskjell likevel. Da vil jeg stille deg et spørsmål jeg tviler du kan svare på, hvordan låter rommet ditt eller hvilken type egenlyd tilfører det til anlegget ditt? Det finner man jo gjerne ut hvis man har hatt/prøvd x-antall høyttalere og kjenner både høyttalere og rommet godt. Jeg kan si på stående fot at mine høyttalere gikk dypere i mitt forrige rom og at jeg hadde problemer med sibilance.
Poenget er, samme hvilken av de to du kjøper så har rommet en stor betydning på hvordan det låter, derfor burde/må du prøve selv for å finne det ut fordi "ingen" kan svare deg på det du spør etter, mener jeg.