Høyttalere Stativhøyttalere for nærfeltslytting

duderino

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
14
Antall liker
2
Hei!

Er på utkikk etter noen tips og råd angående høytalervalg på kontoret
da jeg sitter en del og jobber på pc og liker god lyd så lurte jeg på om noen har en ide på stativhøytaler som einer seg på kontorpulten ?
rommet er for øvrig 3,5m bred der jeg sitter og 5 meter langt
på forhånd takk for innspill :)
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Hei
Proac response 1 sc er en liten stativhøyttaler det er vanskelig å slå.
Koster litt men den er god, veldig god.
Jeg har hatt den 3 ganger og det blir nok en 4
En del nyere småhøyttalere kan virke mer imponerende ved første gangs lytt.
Men over tid blir en slags pålagt basspukkel eller loudness litt slitsomt..
Hilsen
Lasse
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.628
Antall liker
4.278
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
1SC er god, men avhengig av god plassering og kraftig og ren strøm.. Ikke noe å ha på pulten IMO.

Små modeller fra feks Tannoy og Dali vil kunne fungere.
Små Tannoy fungerer godt med små, rimelige digitale forsterkere.

M
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Det har du rett i. 1sc fortjener veldig mye mer en en kontorpult.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
John blue jb3 kan være et alternativ.
Du sier ingenting om forsterker. Hva skal brukes?
Personlig ville jeg sett på aktive høytalere for studiobruk ala Adam, presonus, jbl eller eve audio.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
JB-3 er ikke et dumt forslag, krever ikke all verdens amp heller. Jeg har vurdert dem til min lille EL84-forsterker.

1281071186940409.jpg


Selges av Moiz og koster litt over 3000.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.954
Torget vurderinger
1
Heisann

En høyttaler som har studiogener, låter meget bra, spesielt nærfelt, ser bra ut (smakssak selvsagt) og er fornuftig priset er Amphion.

forhandler: lydspesialisten.no –

Ja, jeg har et par argon 3s på stativ selv og er meget fornøyd.

Mvh Atle
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.961
Antall liker
1.296
Torget vurderinger
2
Billigere alternativ er Audioengine A2+ og Audioengine HD3. De får man også en gummiplattform til, så man kan få de skrått opp mot lytteposisjon.

Ruark MR1 mk II er også et alternativ. Bør være mk2 versjonen, siden den har optisk inn.
https://www.whathifi.com/ruark-audio/mr1-mk2/review

Alle de modellene er små og bør fint få plass på kontorpult.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Budsjett? Aktive høyttalere gir mest lyd for penga, spesielt hvis det er stativ det dreier seg om. JBL LSR305/308 er et sikkert valg, og derfra og opp i pris finnes mange gode monitorer. Selv digger jeg monitorene til Eve Audio.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Økonomiløsning med integrert forsterker: Audioengine 2 eller 5. Alternativt Aktimate Maxi eller mini.
Litt bedre budsjett: Rega forsterker og dac sammen med Guru Junior eller QM10. Knallhøyttalere og god elektronikk til en billig penge.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.961
Antall liker
1.296
Torget vurderinger
2
Budsjett? Aktive høyttalere gir mest lyd for penga, spesielt hvis det er stativ det dreier seg om. JBL LSR305/308 er et sikkert valg, og derfra og opp i pris finnes mange gode monitorer. Selv digger jeg monitorene til Eve Audio.
Har sett på SC203 noen ganger, men har ikke turt å kjøpe nytt uten å ha hørt på dem før.
 

duderino

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
14
Antall liker
2
Hei !

Takker for mange gode råd og innspill. Jeg har testet ut dali mentor menuett samt spendor sp3 1r2
disse ble drevet av en eldre integrert roksan kandy inegrert forsterker samt en parasound z dac
nye høyttalere vil enten bli drevet av en prima luna hp dialog rørforsterker eller en mcintosh ma 8000
ikke helt bestemt enda
overkill på forsterkerfronten men liker muligheten til eventuelt og teste ut noen gulvhøytalere i andre enden av rommet :)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Budsjett? Aktive høyttalere gir mest lyd for penga, spesielt hvis det er stativ det dreier seg om. JBL LSR305/308 er et sikkert valg, og derfra og opp i pris finnes mange gode monitorer. Selv digger jeg monitorene til Eve Audio.
Har sett på SC203 noen ganger, men har ikke turt å kjøpe nytt uten å ha hørt på dem før.
203 synes jeg blir i minste laget. 205, derimot, da begynner vi å snakke. Særlig med en sub. 207 - da har det blitt ordentlig nice!
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Viktig iallefall at om det ikke er mye rom rundt høyttalerne, at du klarer å treffe med tweeterhøyden. Til mine Dali Mentor Menuet SE har jeg sentermål diskant 92 cm over golvet, sofaen er litt høy. Har litt lave stativer, og det blir litt juks for å få HT opp i korrekt høyde, men det har god virkning. Til og med de aller minste høyttalerne liker rom rundt seg, og korrekt plassering. De minste høyttalerne bør altså ha litt høye stativer, og til og med da kan det bli for lavt, så mål sittehøyden først :)
Mentor har visst veggstativer også, men jeg føler de mister mye så tett til veggen.
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Genelec er kongen. Det finner nesten ikke en tekniker som ikke har jobbet med genelec i nærfelt. Hvorfor ikke bruke det proffene bruker? Det låter fantastisk samtidig som at prisen er ok.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Jeg lurer mest på hvaslags kontorjobb som kan utføres greit ledsaget av lyd//musikk? Selv tåler jeg nemlig ikke musikk/snakk/ lyder når jeg jobber på kontoret...blir så distrahert , Kanskje jeg burde være bibliotekar?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.283
Antall liker
3.364
Torget vurderinger
49
JB-3 er ikke et dumt forslag, krever ikke all verdens amp heller. Jeg har vurdert dem til min lille EL84-forsterker.

Vis vedlegget 477781

Selges av Moiz og koster litt over 3000.
Brukte disse som pc høyttaler, fungerte veldig bra.
ProAc SM100 kan også være et alternativ.
 
C

Cyber

Gjest
Genelec er kongen. Det finner nesten ikke en tekniker som ikke har jobbet med genelec i nærfelt. Hvorfor ikke bruke det proffene bruker? Det låter fantastisk samtidig som at prisen er ok.
Ikke nødvendigvis. Ofte velger de merkene nettopp fordi mange andre bruker det samme og for å ha en referanse som kan gjenkjennes flere steder de mixer.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Genelec er kongen. Det finner nesten ikke en tekniker som ikke har jobbet med genelec i nærfelt. Hvorfor ikke bruke det proffene bruker? Det låter fantastisk samtidig som at prisen er ok.
Ikke nødvendigvis. Ofte velger de merkene nettopp fordi mange andre bruker det samme og for å ha en referanse som kan gjenkjennes flere steder de mixer.
Jeg har hatt Genelec 1030A (den som befant seg i alle moderne studioer rundt millenniumskiftet) både hjemme og i studio over flere år, og foretrakk dem definitivt som verktøy selv om de klart er blant de jeg vil anbefale til folk som vil ha en slik høyttaler hjemme. Det var bare ikke riktig for meg.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Duderino: Det der er enklere enn du tror:

Meridian Explorer 2, kombinert med Genelec G One. Ferdig!! Fantastisk detaljert kombinasjon. Helt uten at du savner noe som helst..Det er en av de få høyttalere bygd for studiofolk og musikkelskere, av studiofolk til hjemmebruk. Et annet, meget godt alternativ er Acoustic Energy AE1 Active- kombinert med USB-dac..Den passer også inn blant nevnte få..
 
Sist redigert:

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.341
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kef ls50 wireless.
så slipper du forsterker og styr.
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
653
Antall liker
455
Torget vurderinger
24
Heisann

En høyttaler som har studiogener, låter meget bra, spesielt nærfelt, ser bra ut (smakssak selvsagt) og er fornuftig priset er Amphion.

forhandler: lydspesialisten.no –

Ja, jeg har et par argon 3s på stativ selv og er meget fornøyd.

Mvh Atle
Amphion er undervurderte høytalere generelt, veldig fornøyd med mine!
Fåes som aktive også.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Heisann

En høyttaler som har studiogener, låter meget bra, spesielt nærfelt, ser bra ut (smakssak selvsagt) og er fornuftig priset er Amphion.

forhandler: lydspesialisten.no –

Ja, jeg har et par argon 3s på stativ selv og er meget fornøyd.

Mvh Atle
Amphion er undervurderte høytalere generelt, veldig fornøyd med mine!
Fåes som aktive også.
Aktive Amphion virker interessant. Amphion virker interessant i det hele tatt.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.341
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
eller smelle til med et par event opal om du tar kontorlyden på alvor
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg lurer mest på hvaslags kontorjobb som kan utføres greit ledsaget av lyd//musikk? Selv tåler jeg nemlig ikke musikk/snakk/ lyder når jeg jobber på kontoret...blir så distrahert , Kanskje jeg burde være bibliotekar?
Jeg hører masse på musikk på kontoret mitt. Det skyldes primært at det er mye bedre isolert der enn i bygården hjemme hos meg, noe som betyr at jeg kan dra på mye mer i bassen uten å få sinte naboer på døra.

Men heller ikke jeg klarer å jobbe konsentrert og kreativt med musikk på. For meg fungerer musikk på kontoret som en mental belønning: Hvis jeg bare jobber hardt 3-4 timer, så belønner jeg meg selv etterpå med å ha musikken på mens jeg roer ned med mindre viktige gjøremål, som epost-skriving, hfs-debattering og diverse adminstrative gjøremål.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som innehaver av en typisk ADD-hjerne kan jeg si at musikk fungerer som konsentrasjonsbooster når jeg skal fokusere. Men da må det være sammenhengende musikk uten stopp, aller helst samme sang på repeat eller musikk i helt samme sjanger.

Med musikk på hodetelefoner kan jeg være intensivt konsentrert i 8-10 timer sammenhengende, uten kan jeg knapt være konsentrert i 8-10 sekunder.

Hjernen må være opptatt med flere ting samtidig, som feks rabling når jeg sitter i telefon. Med andre ord er slike som meg (Ikke akkurat meg) flink med multi-tasking/simultankapasitet, men kan feks være fryktelig lett å distrahere og dermed glemsom.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Et billig alternativ, fikk veldig skryt i nyeste hi-fi news. Under tusenlappen i Japan.
Fostex p802-s
P802-S.jpg
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.961
Antall liker
1.296
Torget vurderinger
2
Jeg lurer mest på hvaslags kontorjobb som kan utføres greit ledsaget av lyd//musikk? Selv tåler jeg nemlig ikke musikk/snakk/ lyder når jeg jobber på kontoret...blir så distrahert , Kanskje jeg burde være bibliotekar?
Jeg hører masse på musikk på kontoret mitt. Det skyldes primært at det er mye bedre isolert der enn i bygården hjemme hos meg, noe som betyr at jeg kan dra på mye mer i bassen uten å få sinte naboer på døra.

Men heller ikke jeg klarer å jobbe konsentrert og kreativt med musikk på. For meg fungerer musikk på kontoret som en mental belønning: Hvis jeg bare jobber hardt 3-4 timer, så belønner jeg meg selv etterpå med å ha musikken på mens jeg roer ned med mindre viktige gjøremål, som epost-skriving, hfs-debattering og diverse adminstrative gjøremål.
For meg så må jeg ha musikk når jeg skal virkelig konsentrere meg. Det hindrer meg fra at tankene løper på andre ting enn det jeg skal drive med. Føler at det kobler ut den rastløse delen av hjernen. Nå sitter jeg i åpent landskap, så det blokkerer også støy, men det var det samme da jeg satt på eget kontor og skrev doktograden. Tror hele PhDen ble skrevet med musikk i øret. Begynte å pugge til prøver/eksamen med musikk allerede på vgs. Må bare passe på å ha nok pauser pga ører/hørsel. Nå bruker jeg 64 audio propper som ventilerer ut trykk som skal være bedre for ørene.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
De 64 Audio proppene høres spennende ut. Jeg føler meg veldig "innelukket" av de fleste ørepropper og hodetelefoner, og alle konstruksjoner som evt gir mindre av den følelsen er interessante for meg.
 
Topp Bunn