Høyttalere Stativhøyttalere med liten spredning vertikalt

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
896
Antall liker
508
Torget vurderinger
1
Hei
Jeg trodde egentlig bånddiskant kastet bredt, men jeg tar sikkert feil.
Nei, du tar ikke feil, men du ba om begrenset spredning vertikalt. Og det stemmer med bånd og AMT.
Horisontal spredning kan til en viss grad begrenses med waveguide, men bånddiskanter sprer altså mindre vertikalt "by design".

Edit: Ikke alle tilfeller hvor diskanten er den skyldige, kan også være oppbrytninger fra mellomtonen. Uansett er nok demping i førsterefleksjon riktig medisin. I ditt tilfelle i skråtaket?
 
Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
504
Høres lurt ut å få tatt en måling for å finne ut hvor problemfrekvensen ligger. Jeg ser ikke bort fra at den ligger på 2-3KHz siden du tydeligvis liker noe av det B&W gjør i rommet ditt. B&W har som regel en dump i frekvensresponsen i dette området. KEF LS50 har ikke det, heller en liten topp om jeg ikke husker feil.

Vienna Mozart har en lignende frekvensrespons som B&W, det samme har ofte Sonus Faber.
Jeg vil tro at du bør unngå høyttalere med tydelig "flare" i spredningsmønsteret der hvor diskantelementet kommer inn.
Dette er et veldig typisk problem på toveis konstruksjoner, spesielt når det brukes litt store bass/mellomtoner.
En treveis kan ofte ha en mye bedre spredningskarakteristikk.

Man kan også påvirke spredningen på andre måter ved å vinkle høyttaleren hardt innover, dempe førstereflekspunktet eller feste dempende materiale på høyttalerfronten(kun den siden som ligger mot det problematiske reflekspunktet).
En variant rundt NHT spredningskontroll kanskje? Aahh NHT. Det var tider det. :)

1627786-legendary-nht-29s-in-oem-boxes.jpg
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
636
Antall liker
537
Torget vurderinger
7
Harbeth C7ES3

Harbeth C7ES3 er mellomstore stativhøyttalere som låter naturlig, med god sammenheng mellom ulike frekvebsbånd og en viss naturlig varme. Prøv å få låne et par. Jeg eier selv 2 par, og de har vært en sann fornøyelse å nyte musikk via i alle rom jeg har forsøkt. Kjenner ikke spredning, men produsenten leverer studiomonotorer til bl.a. BBC. Jeg reagerer selv på hard/fremhevet/unaturlig øvre melomtone (rundt 1,5kHz), og disse er den beste medisinen mot det nest etter akustisk live-fremførelse. Les gjerne mer på hjemmesiden om deres spesielle mellomtoneelement som sørger for dette. Har også en snill impedansekurve, så de utgjør en enkel last for forsterkere (har avspilt musikk på en troverdig måte via Arcam Solo Mini, 2x25W). Hvis du faktisk akustikkbehandler skråtaket (og andre refleksjonspunkter inkl bakvegg, så blir det enda bedre. Husk at det ikke er noe poeng med tynne akustikkplater bak ht, da de ikke stråler bakover i et frekvensområde hvor slike plater har effekt (bedre å dempe tak, bakvegg og side-refleksjonspunkter)
 
Topp Bunn