Statskirken bør selvsagt avvikles

W

wurst

Gjest
wurst :
Om du ser nærmere inn i akkurat det der, så vil du finne ut at mange av utgiftene du skriver tilfaller kommunene og ikke statskirken.
http://www.kirken.no/?event=doLink&NodeId=9264

Det som står i den linken der, er forøvrig grunnen til at jeg mener forholdet kirke/stat må revurderes i forhold til slik det er idag.
Det spørs jo litt hvordan man ser på det. Selv om mye går over kommunale budsjetter så kommer inntektene bl.a. fra statlige overføringer som igjen er skattepenger. Jeg tror ikke det vi betaler i kirkeskatt er øremerket for noe bestemt formål. Mulig jeg tar feil - -

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Konfirmasjon kommer av det engelske "confirm", som betyr å bekrefte. I den kristne konfirmasjonen bekrefter man dåpsløftet sitt, som foreldrene gav på vegne av barnet da det ble døpt. Ved konfirmasjonsalder er man gammel nok til å ta dette selv. Hva er det humanetikere og andre bekrefter i den borgerlige "konfirmasjonen"?

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
"Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten"
Sitat fra Kirken Den norske.

For meg blir dette et slags kompromiss for at flest mulig fortsatt skal konfirmere seg i kirken.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
"Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten"
Sitat fra Kirken Den norske.

For meg blir dette et slags kompromiss for at flest mulig fortsatt skal konfirmere seg i kirken.
Det var dette jeg siktet til i mitt innlegg når jeg siktet til den "gamle" konfirmasjon kontra denne nye. Det forandret seg rundt 1980 om jeg ikke husker feil. Før denne tid ble det ansett som en bekreftelse av dåpsløftet.

wurst :
Om jeg ikke husker helt bak mål, så er kirkens budsjett på noe sånt som 3 mrd. årlig. 2 av disse milliardene bæres av kommunene. Nå har det vært diskutert hvordan dette skal/blir finansiert i flere år, og er litt usikker på hva gjeldende praksis er, men jeg syns det er utrolig at en slik totalitær praksis eksistere og at vi finaniserer en statelig religion uavhengig om vi vil eller ikke. De andre landene som har en slik praksis er ikke akkurat land som får plass i samme setning som; demokrati, åpenhet, likeverdt etc.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Konfirmasjon kommer av det engelske "confirm", som betyr å bekrefte. I den kristne konfirmasjonen bekrefter man dåpsløftet sitt, som foreldrene gav på vegne av barnet da det ble døpt. Ved konfirmasjonsalder er man gammel nok til å ta dette selv. Hva er det humanetikere og andre bekrefter i den borgerlige "konfirmasjonen"?
Men er man virkelig gammel nok til å ta et sånt valg?
Den seksuelle lavalder er 16 år (og konsekvensene for en 16 åring som får barn er ganske tøffe), for å kjøpe røyk og alkohol 18 år (og når man ser på bruken, røyk er bare gift og forpester kroppen, reduserer livskvaliteten, alkohol skadelig på mange andre måter).

Valget om å bekrefte dåpsløftet føles snarere som en måte å presse unge mennesker, som ennå ikke egentlig er i stand til å vurdere valget, inn i religionen.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Men er man virkelig gammel nok til å ta et sånt valg?
Den seksuelle lavalder er 16 år (og konsekvensene for en 16 åring som får barn er ganske tøffe), for å kjøpe røyk og alkohol 18 år (og når man ser på bruken, røyk er bare gift og forpester kroppen, reduserer livskvaliteten, alkohol skadelig på mange andre måter).

Valget om å bekrefte dåpsløftet føles snarere som en måte å presse unge mennesker, som ennå ikke egentlig er i stand til å vurdere valget, inn i religionen.
Hvis du leser postene overfor dine, ser du at problemstillingen ikke er aktuell.

W

wurst

Gjest
-- men jeg syns det er utrolig at en slik totalitær praksis eksistere og at vi finaniserer en statelig religion uavhengig om vi vil eller ikke. De andre landene som har en slik praksis er ikke akkurat land som får plass i samme setning som; demokrati, åpenhet, likeverdt etc.
Jeg skal undersøke hvordan det forholder seg med budsjett osv og kommer tilbake til det.

Ellers er jeg helt enig i ovenstående, en "statlig religion" bør ikke forekomme i et sivilisert land.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg skal undersøke hvordan det forholder seg med budsjett osv og kommer tilbake til det.

Ellers er jeg helt enig i ovenstående, en "statlig religion" bør ikke forekomme i et sivilisert land.
Skal vi spørre folket? Eller er de for dumme til å vite sitt eget beste, jfr. Jens Brun Pedersen.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Hvis du leser postene overfor dine, ser du at problemstillingen ikke er aktuell.
De ble lagt inn mens jeg satt og skrev selv :)

Jeg mener likevel at dette er et valg som blir frempresset i for ung alder.

På den annen side, så er samfunnet vårt så gjennomsyret av kristendommen at enormt mange ting vi gjør, gjør vi grunnet vår arv. Mange ting kan vi kalle tradisjon, et levesett, vår kultur.
Hvordan samfunnet blir uten statskirken kan vi bare filosofere over, men at veldig mange ting vi tar for gitt vil mer eller mindre forsvinne er vel sikkert?

O

omholt

Gjest
Konfirmasjon er blitt innført som et resultat av barnedåp. Barnedåp ble innført da romerriket gjorde kristendom som statsreligion. Det finnes ingen belegg for barnedåp i bibelen og heller ikke bevis for at det ble praktisert av de første kristne. Konfirmasjon er selvfølgelig heller ikke nevnt i bibelen.

Det er interessant at når kristendom har blitt statsreligion i et land, så har det vært negativt for utviklingen og veksten i kirkene. Makt, politikk og rikdom har sneket seg inn.

G

Gjestemedlem

Gjest
Skal vi spørre folket? Eller er de for dumme til å vite sitt eget beste, jfr. Jens Brun Pedersen.
Selvfølgelig er de det. Det er jo derfor vi har politikere til å tenke for oss og ta beslutninger for oss.

G

Gjestemedlem

Gjest
Nå hørte jeg i radioen at Jern-Valla har bestemt at LO er for statskirken, så da blir det vel ikke noe skille. Hun vil ha politisk styring med bl.a. utnevning av biskoper. Jaja.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1410576
Da er jo saken avgjort for denne gang, ikke noe å gjøre med det. AP vil ikke få lov til å stemme for og da er det ikke flertall i regjeringen for et skille.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ja, det er praktfullt. Den gamle kommunistkjerringa vil ha fortsatt statskirke. Men, det er naturligvis helt i Pol Pots ånd. Så da så.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Nå hørte jeg i radioen at Jern-Valla har bestemt at LO er for statskirken, så da blir det vel ikke noe skille.
Vozhd Valla, Føreren, Il Duce la Norvegia, har talt. Godt å få problemstillingen ut av verden én gang for alle.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.540
Torget vurderinger
4
Kan noen fortelle meg hvorfor LO skal mene noe som helst om denne saken?!

Hvor mange muslimer, jøder, human-etikere, ateister etc. er medlemmer i forbund under LO-paraplyen? Er ikke de medlem fordi de ønsker å styrke sin sak i som arbeidstagere? Hvor er logikken i at LO skal mene noe i denne saken på deres vegne? Eller på vegne av hvilke medlemmer som helst?

W

wurst

Gjest
Kan noen fortelle meg hvorfor LO skal mene noe som helst om denne saken?!
De er såkalt høringsinstans, en av mange. Spørs egentlig om det trengs flere.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.468
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Når det gjeld konfirmasjon, treng ein vel ikkje akkurat det, men ein slags velkomstfest i dei vaksne sine rekkjer, samt eit minimum av kvalitetssikring av neste generasjon er nok lurt.
Dessutan treng ungdomane ei høgtid der dei er i fokus.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva med julen da, dere feirer vel ikke jul heller om jeg forstår det rett, det blir vel litt hyklersk det og?? ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Hva med julen da, dere feirer vel ikke jul heller om jeg forstår det rett, det blir vel litt hyklersk det og?? ;)
Jul er midtvintersblot. Da blir det ofra øl på sengestolpen.
Bl.a.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hva med julen da, dere feirer vel ikke jul heller om jeg forstår det rett, det blir vel litt hyklersk det og??  ;)
Hvorfor skal man rote sammen julen med kristendommen? Det er bare et grisete kapringsforsøk som kun lurer blåøyde barn. Julen eller Yule/Yuletide som det stammer fra er en vinterhøytid som ferier naturens gang.

Påsken er kirkens høytid ikke julen.

K

kbwh

Gjest
Hvorfor finnes det så mye fantastisk religiøs julemusikk da?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvorfor skal man rote sammen julen med kristendommen? Det er bare et grisete kapringsforsøk som kun lurer blåøyde barn. Julen eller Yule/Yuletide som det stammer fra er en vinterhøytid som ferier naturens gang.

Ro, ro til fiskeskjær...

De aller fleste har nå helst inntrykk av at man feirer Jesus sin bursdag da, selv om datoen er usikker. De fleste julesangene handler vel og om dette, hva gjør englene her og hvor nevnes det at vi feirer naturens gang, det har visst helt druknet i dette Jesus-tullet.

Hadde dere ment noe med det så hadde dere selvsagt droppet julefeiring og stått over gavene...hyklere... ;D

O

omholt

Gjest

Det stemmer. Julen og kristendom har egentlig lite å gjøre med hverandre. For meg som kristen betyr ikke julen mer enn presanger, god mat og familiebesøk.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ang. sammenblandingen av religion og politikk: I Norge er det påkrevd gjennom lov at et flertall av regjeringsmedlemmene (ministerene) er medlemmer av den norske statskirken. Hvis ikke blir det ikke noe statsråd. Det er en type lov man helst forbinder med teokratier som Iran. Det står også i grunnloven at kongen skal bekjenne seg den luthersk-evangeliske tro.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg er litt usikker i denne saken. Hvis statskirken avvikles er jeg redd kirken blir enda mer fremmed og sær enn den allerede er. Eller kanskje det vil slå motsatt ut? Hvem vet...

G

Gjestemedlem

Gjest
De aller fleste har nå helst inntrykk av at man feirer Jesus sin bursdag da, selv om datoen er usikker.
Dette er jo bare noe tull som brukt som en unskyldning til å ødelegge en gammel høytid. På samme måte som kirker ofte ble bygget på steder som var hellige for andre religioner fra tidligere. Kristendommen er religionenes gjøkunge.

Hadde dere ment noe med det så hadde dere selvsagt droppet julefeiring og stått over gavene...hyklere... ;D
Julen er en fin tid med fridager, god mat og drikke, festing gaver, morro og familesammenkonster. Trenger ikke forsøples av kristendom på noen som helst måte.

På tide å ta julen tilbake.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Dere prater som om kulturen vår står og faller med hvorvidt vi har en statskirke eller ei. Er det alt kulturen vår henger på, er den ikke mye verdt uansett. Tror ikke man skal bekymre seg. Kultur, tid og utvikling er ikke statiske størrelser. Tiden er overmoden for å skille kirken fra staten på alle mulig måter.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Dere prater som om kulturen vår står og faller med hvorvidt vi har en statskirke eller ei. Er det alt kulturen vår henger på, er den ikke mye verdt uansett. Tror ikke man skal bekymre seg. Kultur, tid og utvikling er ikke statiske størrelser. Tiden er overmoden for å skille kirken fra staten på alle mulig måter.

Honkey

Mulig det, men siden du er for må jo jeg være imot, ellers blir det feil.. ;)

Det er sikkert gode argumenter både for og imot, og det er stor uenighet innen mange grupper. Kirken vil nok bli hengende mer etter i utviklingen, det er nå engang typisk innen religion, og det vil jo f.eks få følger for homofile enten man liker det eller ei, de er ikke særlig velkommen innen noen religioner så vidt jeg vet.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.540
Torget vurderinger
4
De er såkalt høringsinstans, en av mange. Spørs egentlig om det trengs flere.
Jauda, men hvorfor er de høringsinstans? Hvorfor skal en arbeidstagerorganisasjon mene noe som helst om dette på vegne av medlemmene sine?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jauda, men hvorfor er de høringsinstans? Hvorfor skal en arbeidstagerorganisasjon mene noe som helst om dette på vegne av medlemmene sine?
Kanskje noen av prestene er LO medlemmer? Og det har jo da en viss betydning for prestene om de er ansatt i staten eller i en privat stiftelse. Og så gir jo statskirkeordningen en mulighet for LO å plassere 'sine' folk i biskopsetene... Og kirken handler jo egentlig bare om makt of inflytese over samfunnets utvikling.

W

wurst

Gjest
Det er visstnok ca. 2 500 såkalte høringsinstanser som skal uttale seg om denne saken, og disse omfatter alt fra eldreråd til kommunestyrer og altså bl.a. også LO. Foreløpig er det et overveldende flertall som vil beholde nåværende ordning, i de fleste kommunestyrer jeg har sett resultat fra er det bare et lite mindretall som er for løsrivelse. Så det blir vel ikke noe av denne gangen heller - - -

W

wurst

Gjest
Kirken vil nok bli hengende mer etter i utviklingen, det er nå engang typisk innen religion, og det vil jo f.eks få følger for homofile enten man liker det eller ei, de er ikke særlig velkommen innen noen religioner så vidt jeg vet.
Det er egentlig ingenting som tyder på det, i Sverige har det faktisk gått motsatt vei.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Her er jeg for en gangs skyld enig med Jens Brun Pedersen:

Giskes kirke

Jens Brun- Pedersen Human-Etisk Forbund

Lørdag 02.12.2006, 05:40

STATSKIRKEN: Er det kirkedemokrati når ateister får muligheter til å styre og utnevne viktige organ i Det norske kirke? Et resonnement kirkeminister Trond Giske stadig gjentar i statskirkedebatten, tyder på at det er nettopp det han mener.

Giske påpeker det korrekte faktum at Kirken har et demokratiproblem når bare 3-4 prosent deltar i valgene i menighetsrådene, og trekker frem det han kaller et mer representativt kirkelig organ: Kirkestyret . Hva det er? Kirkestyret er de i regjeringen som er medlemmer av statskirken. Han hevder at dette er mer representativt enn de fleste kirkelige organer, fordi rundt 70 prosent har deltatt i i valget av kirkestyret - ved stortingsvalg!

I SANNHET et halsbrekkende resonnement. For det første: De færreste i Norge har i tankene at de velger et kirkestyre når de deltar ved stortingsvalg. Det gjør de da heller ikke. Det er da ikke velgerne eller Stortinget som utnevner regjeringens medlemmer. Det er det statsministere som gjør. Hva som gjør dette demokratisk for vanlige kirkemedlemmer, er det muligens bare Giske som har visdom til å forstå.

Hva da med det faktum at i løpet av en femtiårsperiode i norsk politikk, så har vi hatt statsministere som Einar Gerhardsen, Trygve Bratteli og Jens Stoltenberg som alle har vært/er ateister eller ikke-troende. Med andre ord, Kirkestyret, som Giske stadig framhever som et demokratisk organ, har vært utnevnt av mennesker som ikke har den ringeste tilknytning til verken Den Norske Kirke eller religionen den utgår fra. Er det slike utnevnelser Giske mener er et gode eksempler på kirkedemokrati?

ET ANNET FAKTUM er at svært mange av de som er medlemmer av Den norske kirke, ikke er troende. Følgelig er det ikke usannsynlig at mange av Giske forgjengere - kirkestatsrådene - heller ikke har vært troende personer til tross for at de har hatt avgjørende innflytelse over Den norske kirke.

Giske påstår også til stadighet at de prinsipielle innvendingene mot statskirkeordningen ikke er vanskelig å forstå. Og så går han ordrikt og kjapt videre i sin mer og mer utilslørte argumentasjon for en fortsettelse av det statlige trossystemet. Denne adferden er det samme som å avvise de prinsipielle betenkelighetene som finnes ved at en stat opptrer partisk over for livssynsmangfoldet i Norge. Det gjør åpenbart heller ikke noe inntrykk på den hastige Giske at menneskerettighetsmiljøet er skeptiske og advarer - og at FN gjentatte ganger har uttrykt bekymring for vårt statlige religionsvesen.

VI ER MANGE som ennå håper at andre i Arbeiderpartiet snart trer fram med et større alvor over for de menneskerettighets-forpliktelsene vi har. Tenk om Jonas Gahr Støre hadde hatt mot til å fortelle hvor pinlig det er for norsk utenrikstjeneste å bli konfrontert med statskirkeordningen i utlandet? I UD er de er klar over at vår kirkeordning legitimerer de mange religiøse statsdannelser som finnes i verden - og som vi misliker sterkt å bli sammenliknet med.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det blir jo bare tull å skulle blande demokrati inn i kirke og religion. Det har rett å slett ingenting der å gjøre. Kirken blir styr oventifra og ned med biskoper, prester og underståtter. Hvis man skal ha avstemminger og kommitemøter for å drøfte hva man skal servere de neste ukene blir det hele bare en vits. Hva som helst vil jo da passere som kristendom og rettære bare et flertall av tilstedevætrende, enten de har telologisk bakgrunn eller bare er tvangsinnmeldt ved fødselen.

Dette er et stort problem i dag. Kristendommen blir utvannet og det er ikke gunstig hverken for dem som er for eller i mot den. For de sanne troende blir det hele bare en utvannent demokratisk grøt uten annet religøst innhold enn det som er politisk korrekt for øyebliket. Og for dem som er motstandere er denne kamuflasje og pyntekulturen med på å dekke over hva som egentlig er kirkens sanne ansikt og innhold.

Demokrati og religion er to fundamental motsatte ideer og det ødelegger begge å prøcve å blande disse sammen.

Topp Bunn