Stax sr lamda signature/ srd-x ?
Ingen dynamiske hodetelefoner kan sammenlignes med elektrostater for meg, men det er nå min personlige oppfatning av sakene. Men jeg tror alle mener at til 2000 skal du slite for å finne noe nytt som låter like godt, selv med den originale driveren.
Ved å kjøpe en moderne rørdriver så oppgraderer du kraftig, for selve klokkene mener mange låter bedre enn dagens. Det er en liten forskjell i lydfilosofi, og smak og behag avgjør hvilken som er best. Du kan altså trygt gå ut fra at de er et godt utgangspunkt. For Stax er high-end, hvordan du enn snur og vender på det. Og med ny driver så er du jo oppe i den absolutte toppklassen i dag.
Selv bruker jeg fortsatt SRD-7 driveren, men ikke koblet opp til transistorforsterker. Den har jeg byttet ut med en liten MC 84-basert rørforsterker på 2x13w. Det er en perfekt kombinasjon i mine ører. Jeg har planer om å modifisere SRD-7 med tiden, men lyden er i toppklasse slik det er nå også. Jeg vet ikke hvor mye en ny rørdriver koster, men en forsterker av den typen jeg bruker bør du få brukt for 2000. Det finnes endel alternativer på markedet, og de begynner vel rundt 3000 nye. Hvis alternativet er å bruke 2000 på noen gode klokker fra f.eks. AKG, så bør du tenke nøye over hvor du bruker pengene. Gode klokker i den klassen krever også en god hodetelefonforsterker, og hvis planen er å bruke forsterkerens innebygde så holder de som oftest ikke mål. I alle fall ikke i konkurranse med elektrostater koblet opp på rør. Så dine surt opptjente grunker plasseres best i ny forsterker eller driver til Stax. Jeg aner som nevnt ikke hva en rørdriver koster, men jeg tror en liten rørforsterker dedikert til bruken er det billigste alternativet. For selv om driveren min både har en suspekt fast kabel fra forsterkeren, og garantert flere suspekte komponenter innvendig, så låter systemet mitt helt topp. Kort signalvei gjør nok at evt dårlig kvalitet på kabler etc ikke er så stort i praksis.
Jeg blir overrasket hvis noen mener at du har noe å vinne på å bytte Stax-ene ut med nye dynamiske klokker i 2k-klassen. Smak og behag er en ting, men jeg tror ikke noen vil argumentere mot Stax av en slik årsak. Til det har nok folk for stor respekt for dette kongemerket innen hodetelefoner.
Håper det var til hjelp for deg å lese om mine erfaringer med disse rasedyrene. Bare for å ha nevnt det, så er mine SR Lambda en Pro-versjon, ikke Signature.