Steinway v.s. Bösendorfer

K

kbwh

Gjest
Steinwayer finnes "overalt", og fabrikken lager flotte flygler, ingen tvil om det.
Så fant jeg i en gammel Sonus faber-brosjyre salgsprat om den originale Grand Piano-høytaleren der de mente at den sorte pianolakken skulle gi asossiasjoner til "the prestigeous Bösendorfer".
Hva er greia? Er Bösendorfer mer eksklusivt? Man ser færre av dem. Har de et annet klangideal?

Hvem kan opplyse en stakkar?

(Finnes ingen hovedoverskrift som heter Musikkinstrumenter her omkring, derfor off-topic)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kort forklart:
bösendorfer har like høy kred som steinway, kanskje til og med høyere siden de er mindre utbredt og dyrkes av en sekterisk tilhengerskare. tori amos, f.eks., skriver kåte takkehilsener til bösendorfer på skivene sine.

bösendorfer har en varm og veldig jordnær klang, mens steinway er mer distinkt og "ren".
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg liker jo begge godt, og vi har hatt begge typer på konsertscener her i byen. Litt ekstra stas med Bösendorfer da... men det kan jo skyldes variasjoner mellom modeller like godt.

Men da jeg for noen uker siden satt og hørte Leif Ove Andsnes spille Schubert, Beethoven og annet på Bösendorfer må jeg si at kraft OG tone var bergtakende, på linje med Andsnes' spill naturligvis..

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
http://www.steinway.com/
http://www.boesendorfer.com/

Basert på førsteinntryket fra nettportalene:

Bösendorfer 1
Steinway & Sons 0

Spøk til side:
Jeg har latt meg fortelle at av de to er Bösendorfer-lyden nærmest lyden fra et fortepiano. Oversatt til tabloid kbwh-språk blir det Bösendorfer til Mozart og Steinway til Tsjaikovskij. Må jeg dukke ned i skyttergraven min nå?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg forstår hva du mener vedr klangtypen, og det er nok en tendens i den retning. Men jeg ville ikke gått riktig så langt til å tenke på fortepiano nei :D

Steinway'er er vel gjerne fyldigere og med noe mer flyt, men kraften og tonefastheten i Bösendorfer er jo bergtakende da!

Mvh Vidar P
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
eller:

steinway = transistor
bösendorfer = rør

;D
 
K

kbwh

Gjest
Nei fortepiano er fæle greier sies det ;)

Du bruker ordet tonefasthet, Vidar P. Mener du da at Bösendorferen har mindre av disse "uharmoniske harmoniske" som jeg har forstått er del av utklingningsforløpet til et piano?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei fortepiano er fæle greier sies det  ;)

Du bruker ordet tonefasthet, Vidar P. Mener du da at Bösendorferen har mindre av disse "uharmoniske harmoniske" som jeg har forstått er del av utklingningsforløpet til et piano?
Vet ikke helt hva jeg skal si. Selv spiller jeg på et Yamaha, og de er jo mye brukt når monitoreringsegenskaper er ønsket (øving, audition osv), nettopp pga sin rene faste tone som gir transparens inn i teknikken. Om Steinway er flytende og fyldig i tonen, så vil jeg nesten si at Bösendorfer er en plass mellom Yamaha og Steinway; de er (imho) gjerne strammere med dertil større tonefasthet enn Steinway, men har en mye søtere tone enn f.eks Yamaha.

Bösendorfer fungerer utmerket til rytmisk musikk, i mine ører bedre enn Steinway.. som på sin side er veldig besnærende med f.eks impresjonistene eller noe musikk fra Chopin, Liszt osv.

Synes nå jeg da :D

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Fint at du bringer inn Yamaha i sammenlikningen, Vidar P.

Sånn litt malapropos mener jeg å huske at det en gang for lenge siden var vanskeligere å få en (lånt) Selmer til å låte rent og godt enn "min egen" billige musikkskole-Yamaha-altsax. Men Selmerens klang var mer kompleks. Tøffere. Syntes jeg liknet litt mer på Johnny Hodges når jeg spilte på Selmeren (mimre mimre).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Syntes jeg liknet litt mer på Johnny Hodges når jeg spilte på Selmeren (mimre mimre).
Skal ikke dreie tråden din kbwh, men jeg har alltid likt Johnny Hodges. Men, da jeg fikk denne famøse cd-boksen "The Complete Norman Granz Jam Sessions" i hus fikk jeg meg et realt musikalsk sjokk. Jeg ALDRI hørt Hodges spille så avsindig bra og intenst som han gjorde i disse session'ene; det var helt utenomjordisk bra!
Den vridde tonen hans, den myke, komplekse og smektende men allikevel faste og intense tonen hans hadde en emosjonell kraft jeg knapt har hørt fra noen saksofonist noen gang, og dersom du liker Hodges og ikke har hørt dette tror jeg du har en STOR opplevelse i mente!

Det var helt rått, og når de andre sessionistene fulgte opp med samme spillekraft da ble jeg solgt. Denne boksen er med rette blitt så berømt.
Dette er hva hifi handler om! Helt og fullt!

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Takk for tipset!

(og ut av ingensteder kommer minnet flytende om en krangel jeg hadde med en tenorsaxofonist om hvorvidt Hodges eller Garbarek var den største)

Bösendorfer lager høyttalere også (fant jeg akkurat ut). Interresserte kan ta en titt på hjemmesidene deres.

Tilbake til tangentene!
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Vet ikke helt hva jeg skal si. Selv spiller jeg på et Yamaha, og de er jo mye brukt når monitoreringsegenskaper er ønsket (øving, audition osv), nettopp pga sin rene faste tone som gir transparens inn i teknikken. Om Steinway er flytende og fyldig i tonen, så vil jeg nesten si at Bösendorfer er en plass mellom Yamaha og Steinway; de er (imho) gjerne strammere med dertil større tonefasthet enn Steinway, men har en mye søtere tone enn f.eks Yamaha.

Bösendorfer fungerer utmerket til rytmisk musikk, i mine ører bedre enn Steinway.. som på sin side er veldig besnærende med f.eks impresjonistene eller noe musikk fra Chopin, Liszt osv.

Synes nå jeg da :D

Mvh Vidar P
Forrige uke fremførte jeg noen melodier på et yamaha C4 flygel i en kirke, det var en tam og kjedelig opplevelse. Hjemme spiller jeg på Pertof Model III basert på Steinway, og det låter MYE bedre, både på klarheten, skarpheten, tonene, og trykket i bunnen ved spilling med Forte forissimo! +the magiske touch av tangentene;)

Smak og behag? Selv synes jeg at Steinway er dyrt! ::)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forrige uke fremførte jeg noen melodier på et yamaha C4 flygel i en kirke, det var en tam og kjedelig opplevelse.
Enig i at Yamahaflygler ikke akkurat er førstevalg for fyldig lyd i store lokaler.
Jeg har en følelse av at de passer bedre i mindre rom, men når jeg sa Yamaha var det vel egentlig pianoet mitt jeg tenkte på.
Nokså sjelden å se Yamaha-flygler i større lokaler, eller er det jeg som ikke har øynene med meg?

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Interessant. Mye godt enig i det meste, også det at Bösendorfers varme og faste klang virker mer egnet til kammermusikk, jeg nevnte vel rytmisk musikk, mens Steinway beskrives som mer egnet til storskala verker med fullt orkester.
Dette med den perkussive evnen til Steinway er forresten akkurat som jeg selv har opplevd det ja, og et godt poeng.

Mvh Vidar P
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Enig i at Yamahaflygler ikke akkurat er førstevalg for fyldig lyd i store lokaler.
Jeg har en følelse av at de passer bedre i mindre rom, men når jeg sa Yamaha var det vel egentlig pianoet mitt jeg tenkte på.
Nokså sjelden å se Yamaha-flygler i større lokaler, eller er det jeg som ikke har øynene med meg?

Mvh Vidar P
ER nok sant det du sier om lokal størrelse. Der jeg spilte var det uvanlig god akkustikk, så det var ikke problemet;) Det jeg først og fremst vil sette strek på var at lyden på en måte var glattet ut helt fra dypeste til lyseste tone. Cerwin wega tendenser?
 
K

kbwh

Gjest
Den virkelig store forskjellen mellom et Yamahaflygel og en Cervin Vega-høyttaler må være at førstnevnte spiller musikk mens sistnevnte ikke gjør det.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, man kan så si :D
Jeg er ikke godt kjent med flyglene fra Yamaha, men pianoene er iallefall ikke mye glatt! :) De har pleid å ha en svært så stram og kontant klang (med forbehold om at de har endret klangtypen i det siste). Og det er vel nettopp derfor de er mye brukt i øvelse, undervisning, audition osv også; fordi de skjuler lite av artistens teknikk..

Mvh Vidar P
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Ja, man kan så si :D
Jeg er ikke godt kjent med flyglene fra Yamaha, men pianoene er iallefall ikke mye glatt! :) De har pleid å ha en svært så stram og kontant klang (med forbehold om at de har endret klangtypen i det siste). Og det er vel nettopp derfor de er mye brukt i øvelse, undervisning, audition osv også; fordi de skjuler lite av artistens teknikk..

Mvh Vidar P
Jeg må innrømme at jeg var tildels kritisk! For det finnes mange bra yamaha flygler til innspilling av musikk etc. Er vel heller jeg som har dårlig erfaring med de jeg har prøvd;) Ligger mye i det at jeg ikke h ar spilt på noen som er i aktiv bruk. Det kan være dag og natt! Yamaha filosofien ligger jo i nettopp det å låte ¨crispy¨ og korrekt. Ikke noe skjult.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det eg har høyrt av innspelingar og konsertar der eg fekk greie på flygelet, tilseier at Bösendorfer appellerer meir til min musikksmak, ein meir innadvendt tone, som passar svært godt til min favorittpianomusikk (Schubert og nasjonalromantikk)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg liker Bøsendorferen best av de to...
Men synes faktisk at Bechstein og Bluthner og i særdeleshet
Astin-Weight er fabelaktigt klangfulle pianoer...
Litt ukyndige pianister klager på at det er litt vrient å variere annslagshardheten på et Astin-W piano...
Men det er jo bare å få litt mer kontroll på lanken sier nå jeg da...

Men skal man spille moderne pianostykker sånn som f.eks
komplext harmoniske verker av Frost og liknende...

eg Wintergames (88) så vil jeg faktisk heller ha spilt på
yamaha og i særdeleshet Baldwin pianoer!
Baldwin pianoer er veldig til å lage 13 og 14 grep velklingene på og så
blir det så gjevn klang og etterfylde på sustainepedalen!!!

Petrof har og ett par bra for litt moderne og rask spilling.
Ellers så låter Yamaha sine ikke så ille de altså...

Yamaha er veldig populært bland pianostudenter vet jeg.
Det er så lett å følge med i det harmoniske innholdet ved trening. Da spesielt om du er jazz elev.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hadde en prat i dag med en "rimelig" ::) kjent pianist, som en gang i tiden faktisk spillte med meg  :-[ ;)
Koselig å snakke om gamle dager :)

Kom inn på temaet flygler og nevnte denne diskusjonen. Spurte han om hvilket syn han har på disse flyglene...vet jo hva han har både privat og på "jobb"
Fikk en mail nå i ettermiddag, som jeg godt kunne få legge ut deler av her på hfs :)

"Hei igjen! :)
Joda, her går det bra , både hjemme og ute.. Steinway og Bösendorfer har vel alltid vært regnet som de to beste merkene, med god margin til resten av "røkla". De har noen ulike modeller(dvs i størrelse/lengde), jeg pleier å si at de koster omtrent like meget pr. meter lengde..Hva som er best og hva er mitt syn?? Tja, de fleste, også meg, vil vel si at de helst vil møte et Steinwayflygel på turné. Sjansen for at det er i god stand er litt større, for det er med flygler som med biler, det er ikke nok å hete Mercedes eller Jaguar, bilen må være i godt vedlikeholdt stand, det er ikke nok å fylle bensin(eller stemme flygelet). Når det er sagt, jeg har selv et Bösendorfer hjemme, og er fornøyd med å øve på det.Kunne godt tenkt meg å ha et Steinway også, for det er forskjell i klangideal. Nå kan svært mye justeres på både Steinway og Bösendorfer, mitt er vel justert til å "ligne" på et Steinway.......
Som du skjønner , det er ikke enkelt. Noen sier at mens du må jobbe hardt for å få Bösendorferen til å yte maks for deg, så spiller Steinwayen nesten "av seg selv".
Forskjellen på stedet der flyglelet står og hva det skal brukes til ( eventuelt i samarbeid med andre instrumenter etc) er også viktige faktorer.
Listen over utmerkete pianister som spiller på Bösendorfer er imidlertid lang, så jeg vet ikke jeg.
Skulle jeg kjøpe nytt instrument (de koster over 500.000,-), kunne jeg tenkt meg å kjøpe Steinway, men det er også litt for at jeg har levd med Bösendorfer i over 20 år.
Så noe klart svar er det vanskelig å gi, bortsett fra at et toppinstrument i god stand, nettopp regulert, intonert og justert er viktigere for meg enn om navnet er Steinway eller Bösendorfer."

Siden har vi diskutert dette temaet på mail i kveld...
Spennende å finne ut hva de profilerte bruker.
 
S

stikken

Gjest
:)Huff, jeg nå inrømme at jeg ikke har lest alle innleggene, men jeg er av den personlige oppfattning at "Steinway" lyder klinisk tynt og uengasjerende.
Får alldrig helt hevede øyenbryn av dette flygelet ???

Et flygel jeg til stadighet merker meg lydmessigt før det store merket vises er "Yamaha".
Det har en kraft og en fylde som jeg har tilgode og høre i "Steinway",

men dette handlet jo ikke om "S" vs "Y", men jeg måtte bare få det ut 8)
Vh
S

PS: jeg er en lytter ikke utøver!!! ::)
 
Topp Bunn