Hadde en prat i dag med en "rimelig" :
kjent pianist, som en gang i tiden faktisk spillte med meg :-[
Koselig å snakke om gamle dager
Kom inn på temaet flygler og nevnte denne diskusjonen. Spurte han om hvilket syn han har på disse flyglene...vet jo hva han har både privat og på "jobb"
Fikk en mail nå i ettermiddag, som jeg godt kunne få legge ut deler av her på hfs
"Hei igjen!
Joda, her går det bra , både hjemme og ute.. Steinway og Bösendorfer har vel alltid vært regnet som de to beste merkene, med god margin til resten av "røkla". De har noen ulike modeller(dvs i størrelse/lengde), jeg pleier å si at de koster omtrent like meget pr. meter lengde..Hva som er best og hva er mitt syn?? Tja, de fleste, også meg, vil vel si at de helst vil møte et Steinwayflygel på turné. Sjansen for at det er i god stand er litt større, for det er med flygler som med biler, det er ikke nok å hete Mercedes eller Jaguar, bilen må være i godt vedlikeholdt stand, det er ikke nok å fylle bensin(eller stemme flygelet). Når det er sagt, jeg har selv et Bösendorfer hjemme, og er fornøyd med å øve på det.Kunne godt tenkt meg å ha et Steinway også, for det er forskjell i klangideal. Nå kan svært mye justeres på både Steinway og Bösendorfer, mitt er vel justert til å "ligne" på et Steinway.......
Som du skjønner , det er ikke enkelt. Noen sier at mens du må jobbe hardt for å få Bösendorferen til å yte maks for deg, så spiller Steinwayen nesten "av seg selv".
Forskjellen på stedet der flyglelet står og hva det skal brukes til ( eventuelt i samarbeid med andre instrumenter etc) er også viktige faktorer.
Listen over utmerkete pianister som spiller på Bösendorfer er imidlertid lang, så jeg vet ikke jeg.
Skulle jeg kjøpe nytt instrument (de koster over 500.000,-), kunne jeg tenkt meg å kjøpe Steinway, men det er også litt for at jeg har levd med Bösendorfer i over 20 år.
Så noe klart svar er det vanskelig å gi, bortsett fra at et toppinstrument i god stand, nettopp regulert, intonert og justert er viktigere for meg enn om navnet er Steinway eller Bösendorfer."
Siden har vi diskutert dette temaet på mail i kveld...
Spennende å finne ut hva de profilerte bruker.