I dag gikk turen til Aker Brygge - denne syndens pøl av en kommersiell turistsugepumpe... eller?
Rett ned i kjelleren med bilen på gamle gode felt C rett ved oppgangen til Bryggegata. Lettere renovert siden jeg frekventerte området hyppig for en del år siden, men ikke verre enn at vi kjente oss igjen. opp og ut - og selvsagt rett bort til iskiosken - hvor ellers når halvparten av selskapet er for småunger å regne, inkl. guiden moi... Softis med sjokolade er en klassiker på bryggekanten, selv fikk jeg endelig tak i sitronis (ikke sorbet, men skikkelig is)
På nedsiden av bryggekanten holdt tre bælkjekke solbrune lysluggede pappagutter på å gjøre opp ild i en 32 fots Bård Eker / Hydrolift lookalike sak... de skulle åpenbart utpå. Reddet av gongongen, for ti sekunder før jeg hadde kategorisert de som "tvilsomme" dukket det opp et knippe damer i gryteferdig alder og fikk stablet og stokket seg om bord med megen møye.. med vesker og uegnede sko som sterke hindre for elegant bording. Håper gutta scoret - for de 50 l. med fuel som gikk med i løpet av det minuttet det tok fra Aker Brygge til midtfjords ble nok ikke billig. Men hva ofrer man ikke for å bruse med fjøra under kurtiseringen... De håndhilste på damene så her skulle det nok faen førstegangsimponeres ja! Ahhh.... ungdomstiden...
På andre siden av sundet - nedenfor festningen lå det en annen imponator, av helt andre dimensjoner. En av de største cruisebåtene jeg kan huske å ha sett på havna noensinne - kantete og stygg på den sedvanlige "liggende melkekartong" måten. Ikke lekkert men effektivt. Lurer på hvor møkka ender opp? besetning og gjester på 2,5-3.000 stk. - det blir glatt to-tre tonn med BÆSJ i døgnet... det var dårlig med busker og trær om bord så de har vel lte bruk for kompost. Hmm.
The Ship is leaving the sinking Rats.... SS "Tine" på vei ut fjorden
Astrup Fearnley's praktbygg sto for tur - i alle fall den delen som for tiden huser en kinesisk samleutstilling inkl. den noe apparte og i hjemlandet uglesette Ai Weiwei og hans kreasjon basert på en reise rundt til 40 flyktningeleire. Paradoksalt - eller kanskje tilsiktet? så var uansett hans installasjon plassert i annen etg. der hvor det er vindu fra gulv til tak facing the Beach... Kontrasten mellom hans fortellinger og bildene fra flyktningeleirene kunne ikke vært større - som en del av installasjonen nærmest kan man se rett ned på den nylig anlagte stranden ytterst på Tjuvholmen, hvor velfødde nordmenn og deres avkom boltrer seg i luksuriøse omgivelser, helt uten drømmer om å flykte vil jeg anta. Surrealistisk så det holdt. Og man gjør seg sine tanker om vår unikesituasjon her oppe i Annerledeslandet.
Fra flukt til livets frukter - utsikt fra Weiwei's installasjon
Egen liten reportasje fra utstillingen kommer i morgen.
Badetid! Dvs. ikke for undertegnede i dag, følte mere for stille kontemplasjon og meditering. Så mens damene tok til stranden ved siden av så var det tid for innhandling av rekvisitter til mediteringen. Ingen ting får fart på tankene og de gode ideene som en iskald øl i en varm sommersol!
Øl & Hovedøen
Sequel II
Strandliv - et fantastisk byggverk ytterst på holmen, tiltalende og effektivt for store og små.
Komplimenter til de som hadde ideen og de som gjennomførte prosjektet.
Etter et par timer med bading, leik & kveik var batteriene (endelig) tomme og da er det på tide med litt åndelig føde før maten! De flotte nye byggverkene er en fryd å skue - her er bl.a. AF-museets to deler, skilt av en kanal som munner ut i badeplassen. Flott arkitektur og spennende materialer inkl. jernvitriolbehandlet treverk, zink, rustfritt og glass selvsagt. Utstrakt bruk av stein og vann rundt bygningene.
Alex Sushi er en av veteranene i sushiindustrien i Oslo, og deres filial på Aker Brygge leverer som forventet...
(bildene fra selve bespisningen ble dessverre strøket av moderatoren - vi overlater til fantasien hvordan det så ut!!)