Litt koz i heimen (les far roter) når mor er på helgetur. Etter en periode med digital EQ på vinylriggen er det klart at jeg
må ha (som i kjekt å ha) EQ på permanent basis. Nå kan jeg ikke si et jeg opplevde det problematisk lydmessig å ha RME sin ADC/DAC kjørende med slow filtre og 768kHz sample rate.
Men jeg har fortsatt lyst å se om det er mulig å gjøre det helt analogt. Det er egentlig kun bass boost jeg benyttet med et enkel shelf filter +4,5dB / 85 Hz for å få stativhøytalerne mer gøy på lavt volum.
Første forsøk er med en løsning som benytter en CineMag 1:1 inngangstrafo inn i en passiv EQ krets med spoler og kondesatorer. Forsterkning gjøres i etterkant med et 12AX7 rør før et 12AU7 rør tar over og mater en utgangstrafo. Design er inspirert av den legendariske Pultec EQP-1A og finnes i et utall kloner i alle prisklasser grunnet sitt rykte for å gjøre "magiske" ting med lyden.
Vel ja, man hører klart at man har koblet noe inn i kjeden selv med EQ delen ute av kretsen. Men jeg er nå fortsatt usikker på om det egentlig er bedre? Anderledes ja, kanskje med slør over det hele som vel egentlig er som forventet med 4 ekstra transformatorer i kjeden. Men kalde rør og ingen EQ aktivert så gir det egentlig ikke mening å ta avgjørelse på slik basis.
Bassfrekvens kan velges med en bryter som velger ulike kondensatorer. Siden jeg digitalt fant at shelf ved 85 Hz til å fungere bra ble det å forsøke 20, 30 og 60Hz, neste er 100Hz som definnetivt ikke ble noe gøy. 60 ved lavt volum og 30 når vi passerer 80dB gjør at man foretrekker har EQ innkoblet heller enn bypass. Ved lavt volum viser det seg disse gamle øra har glede av 2dB fra 12kHz på enkelte album
Som bildet viser umisskjennelig kinaprodusert. Warm Audio hevder dem er designet i US og trafoene skal også være snurret på en amerikansk fabrikk. Sølvkabler også helt fraværende. — så dette kan ikke stå i et stereoanlegg selv om det trolig finnes flere album i samlingen som kan ha kjørt gjennom eksakt samme sak som har vært i produksjon siden 2014.
Inngangtrafo er skrudd løs for å finne typebetegnelse. Dette er hyllevare CMLI-600/600C. Utgangstrafoen CM-4825 ser ut til å være en custom da datark ikke finnes på hjemmesiden til CineMag.
Originale Tung-Sol rør kan muligens være medskyldig for at appratet ikke er helt transperent. Men kanskje jeg må gå digitalt om helt transperent EQ er målet?
- takk for meg, det var slik stemning i dette huset