Stemningsrapport med bilde!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er endelig ferdig med nesten to måneder som vikar i Leknes. Madammen kom dalende inn fra Bergen i går, og nå er det på tide å leke "bloody tourist". I dag sveipet vi innom Nordnorges eneste cistercienserkloster. Vi så ikke noen munker, men fant ut at abbeden var polsk....En eksotisk plass var det iallfall, selv til Lofoten å være. "Ora et labora":

Vedlegg

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    En ny dag som bloody tourist, numera på Flakstadøy og Moskenesøy. True to form forsøkte vi å komme oss litt utenfor allfarvei etter å ha tråkket i hælene til opptil flere busslaster med franskmenn i Å:

Det meste i Å var rødt og hvitt:

DSC_0677.jpg

DSC_0679.jpg

DSC_0673.jpg

DSC_0684.jpg

Sørover mot Lodotodden:

DSC_0704.jpg

Nordover mot Madammen og Reine:

DSC_0685.jpg

mvh

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    En ny dag som bloody tourist, numera på Flakstadøy og Moskenesøy. True to form forsøkte vi å komme oss litt utenfor allfarvei etter å ha tråkket i hælene til opptil flere busslaster med franskmenn i Å:

Det meste i Å var rødt og hvitt:

Vis vedlegget 393309

Vis vedlegget 393308

Vis vedlegget 393307

Vis vedlegget 393305

Sørover mot Lodotodden:

Vis vedlegget 393306

Nordover mot Madammen og Reine:

Vis vedlegget 393304

mvh
    Fy flate det er flott i Lofoten. Er så heldig å ha vært der en liten uke om våren for noen år siden. Vi hadde 3 årstider på samme dag. Var på havfiske, havrafting til Trollfjorden, god mat og Mackøl på bryggen i Svolvær - og ikke minst : Nordlendingene - det folkeslaget er ikke vanskelig å bli betatt av. Maken til gjestfrihet finnes ikke :)

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.855
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mmmmm -- Lofoten er noe oppskrytt! Vesterålen, derimot er en litt for ukjent perle... :)
    For å være litt mer seriøs - Lofoten er flott, men de er i ferd med å prise seg hinsides..... Vesterålen har det meste av det Lofoten har, men også en større variasjon i naturen. Rettnok er Vesterålen som turistdestinasjon ennå ikke ordentlig utviklet, og relativt dårlig markedsført ennå, men det kommer.....massevis av destinasjoner her også, og flotte tilbud....
    ( sier en som bor i Vesterålen og irriterer seg litt over Lofot-hysteriet.. :) )

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bodd og arbeidet noen år i Nordnorge på åttitallet, og etter det har jeg vært håpløst forelsket i hele landsdelen. Men seks års fartstid her oppe (pluss 9 måneder på FABN / Brig N på Setermoen på søttitallet ) har lært meg at jobb i Nordnorge er et hardt brød å tjene, og at mørketiden kan være knallhard. For det det er verdt, er jeg fullstendig betatt av landsdelen, men jeg vet med sikkerhet at jeg ikke ønsker en overvintring til her oppe.

Som jeg skrev over, vi kom oss etter hvert bort fra E 10 og inn på smale grusveier. Veien endte her:

DSC_0708.jpg

DSC_0707.jpg

DSC_0711.jpg

Det fine var at alle bær ser ut til å modnes samtidig her etter en kort og hektisk vekstsesong:

DSC_0713.jpg

DSC_0717.jpg

Å plukke blåbær i veikanten i Lofoten er en alvorlig undervurdert aktivitet. I grunn burde vi innse at vi er født med gullhår i ræva alle sammen her, som får lov til å gjøre slikt.

mvh

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mmmmm -- Lofoten er noe oppskrytt! Vesterålen, derimot er en litt for ukjent perle... :)
    For å være litt mer seriøs - Lofoten er flott, men de er i ferd med å prise seg hinsides..... Vesterålen har det meste av det Lofoten har, men også en større variasjon i naturen. Rettnok er Vesterålen som turistdestinasjon ennå ikke ordentlig utviklet, og relativt dårlig markedsført ennå, men det kommer.....massevis av destinasjoner her også, og flotte tilbud....
    ( sier en som bor i Vesterålen og irriterer seg litt over Lofot-hysteriet.. :) )
    Bare for å sitere meg selv fra litt tidligere i denne tråden:

Har i grunn alltid lurt på hvorfor Lofoten er overfylt av turister, mens det er nesten fritt for dem i Vesterålen, på Senja og på Hamarøy....:confused: Minst like flotte områder, IMO.[/QUOTE]

Jeg er 100% enig med deg, og i neste uke går det videre til Vesterålen og Senja.

mvh

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Bare for å sitere meg selv fra litt tidligere i denne tråden:

Har i grunn alltid lurt på hvorfor Lofoten er overfylt av turister, mens det er nesten fritt for dem i Vesterålen, på Senja og på Hamarøy....:confused: Minst like flotte områder, IMO.[/QUOTE]

Jeg er 100% enig med deg, og i neste uke går det videre til Vesterålen og Senja.

mvh

Hamarøy området byr på lite campingmuligheter... rotet meg utover til tranøy med huset på hjul bak... var ikke mye plass der desverre.. men vakkert og idyllisk. Vesterålen kommer nok mer å mer for lofoten priser seg høyt nå for å "presse bort" litt turister.. det er litt ille når fastboende rømmer pga turister.. hadde en kunde innom fra lofoten som måtte ty til politi når en tysk bobilturist stoppet midt i oppkjørselen og slo leir.. han kunne ikke skjønne hvorfor han måtte flytte seg fra den flotte grusplassen han hadde funnet ;)

Senja er også flott :)

En annen liten pærle er skjomen, et lite fjordhøl noen mil sør for Narvik.. byr på spektakulære fjell og vakker natur.. :)

• Liker
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Jeg har bodd og arbeidet noen år i Nordnorge på åttitallet, og etter det har jeg vært håpløst forelsket i hele landsdelen. Men seks års fartstid her oppe (pluss 9 måneder på FABN / Brig N på Setermoen på søttitallet ) har lært meg at jobb i Nordnorge er et hardt brød å tjene, og at mørketiden kan være knallhard. For det det er verdt, er jeg fullstendig betatt av landsdelen, men jeg vet med sikkerhet at jeg ikke ønsker en overvintring til her oppe.

Som jeg skrev over, vi kom oss etter hvert bort fra E 10 og inn på smale grusveier. Veien endte her:

Vis vedlegget 393335

Vis vedlegget 393332

Vis vedlegget 393334

Det fine var at alle bær ser ut til å modnes samtidig her etter en kort og hektisk vekstsesong:

Vis vedlegget 393333

Vis vedlegget 393336

Å plukke blåbær i veikanten i Lofoten er en alvorlig undervurdert aktivitet. I grunn burde vi innse at vi er født med gullhår i ræva alle sammen her, som får lov til å gjøre slikt.

mvh
    Det var vel på slutten av 70-tallet jeg ble forelsket i Nord-Norge også. BrigN på Heggelia som radiotelegrafist og vognfører. Det var "så som så" når tjenesten pågikk, men i ettertid går tankene tilbake til en fantastisk tid.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.855
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Telegrafist i BrigN??? Hm.. som telegrafist tilhørte jeg TLF og satt stort sett i fjellhula utenom venstrekanten av bildet....et par år før deg :)
    Dessuten er jeg oppvokst i et fjordhøl ikke så langt derfra... ( se et par bilder over...)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.855
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det stemmer.... :) Stedet dukket opp etter at jeg var ferdig, tror jeg, men var viden "berømt" i Midt-Troms i mange år....Borte nå..
    Er forresten på "åstedet" akkurat nå, da jeg har en sønn som er sys.ing i SBKP.....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.855
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, den fordelingen er visst fortsatt et kapittel for seg ... :) var nok defor jeg stort sett forsvant i helgene, - TLF vaktbil opp til Setermoen fredag kl 1430 og videre med det faderlige opphav, som var rørlegger der. Bodde jo bare 5,5 mil unna ... mors kaker og fars kjøttkaker fristet nok atskillig mer enn kasernelivet i helgene, ...

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Fint i Nord-Norge ja. Var selv 9mnd. på Maukstadmoen i indre Troms. Vakker innlandsnatur. Der hadde vi bl.a. en butikk/kafé som het ViTo. Sier vel litt om størrelsen.
    Forøvrig har jeg vært på Kjerringøy og denne plassen har brent seg inn i mitt minne! Kjørte med skøyte tilbake til Bodø i midnattssol og blikkstille hav. En uforglemmelig opplevelse.

fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Skjomen og spesielt Efjord er pent ja.
    Uer fra Efjorden e kjempegodt, var i alle fall for ca. 35 år sia :)

Har vært på båt tur inn Skjomen også på den tiden, var blankstille hav da vi dro fra Bøstrand.
    Men da det begynte å bli dønninger innerst i Skjomen var det på tide å dra tilbake, ble litt av en tur i en Rana Plast (530 mener jeg å huske)
    Desverre har jeg ingen bilder.

Henger meg på at det er flotte fjoder

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 393335

Vis vedlegget 393332

Vis vedlegget 393334

Vis vedlegget 393333

Vis vedlegget 393336

mvh
    Det var vel på slutten av 70-tallet jeg ble forelsket i Nord-Norge også. BrigN på Heggelia som radiotelegrafist og vognfører. Det var "så som så" når tjenesten pågikk, men i ettertid går tankene tilbake til en fantastisk tid.
    Artig Vintage! Var rek.vogn fører i telekompaniet i 2003/2004. Hadde rom i den hvite 3etg. bygningen litt til høyre på bildet. Når jeg var der hadde vi Svingen Pub rett utenfor leiren. Var noen runder til Andselv også, mener det ene discoteket hette Artic Pub eller noe sånt den gang :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg var der så var sambandskompani i bygningene nærmest helt til høyre :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dagens Lofot-bulletin:

Det er av og til helt ålreit å være turist. En rask titt på Yr.no etter frokost hintet om muligheten til å gjøre noe super-turistisk. En båttur fra Svolvær og opp Raftsundet til Trollfjorden.

Madammen venter på båten på et litt trøstesløst torg i Svolvær

DSC_0724.jpg

Nivået var som på bildet. Noe a la Fisketorget i Bergen, for å være deprimerende ærlig, bare mindre.

DSC_0725.jpg

Så bærer det av gårde i lag med tyskere, amerikanere og spanjoler. Tror jeg talte 4 norskspråklige ombord, og det inkluderte mannskapet!

DSC_0728.jpg

Opp forbi Store Molla

DSC_0742.jpg

Skipperen bøyer av til babord.

DSC_0748.jpg

Og inn i fjordtarmen
    DSC_0755.jpg

Lengre inn kommer man ikke:

DSC_0774.jpg

Det rare var at inne i hodet mitt hadde jeg et annet bilde av Trollfjorden:

kaare-espolin-johnson-trollfjorden.jpg

Og da ble det en liten nedtur.

mvh

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Regner med at Trollfjorden fortoner seg annerledes når sesongen starter i januar. du får ta deg en tur da :)

• Liker

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Noen bilder av fuglelivet på turen:

Underveis til Trollfjorden ble det gjort en kort stopp for å dra opp litt småsei. Den ble foret til måkene på tur tilbake til Svolvær. Som følge av det svevde måkene i øyenhøyde ca. en meter fra skipssiden og hentet nytrukken sei ut av hånden på mannskapet.

DSC_0785.jpg

DSC_0782.jpg

Ikke bare måkene bl foret. Havørna i Raftsundet må være både feit og lat. Han letter hver gang det kommer en turistbåt forbi, og blir foret med småsei for å gi folk mulighet til fotografering.

Det gir enestående muligheter. Det som mangler på bildet under er soundtracket av matrosen som sier: "Kom nu ned og ta fesken, førr Fan!" like før årnen stuper ned.
    DSC_0795.jpg

Men det blir nå fine bilder, da....

DSC_0801.jpg

Får ta en Lagga da, og fotografere måltidene i Svolvær etterpå. Har aldri fått så mange blåskjell noensinne før!

DSC_0806.jpg

Måtte gi opp og la Madammen fortære resten etter å ha mesket seg på bakt potet med reker.

DSC_0807.jpg

En stappmett og litt sliten tkr etter måltidet.

DSC_0810.jpg

mvh

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det var da veldig så folk har tjenestegjort i Heggelia. Var der i sambandet og dimmet påsken -74.

Avsluttet ferien i dag: kystriksveien langs Helgelandskysten, Lofoten fra Å til Svolvær, Hamarøy og Hurtigruta fra Harstad til Trondheim (og bilen til Oslo). ca 50/50 hva godt vær angår.

Storligen ferie!

Fra hølet i fjellet (Torghatten):

Remote (1).jpg

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg

Ble så mye bilder fra Troms innland. Greit med noen fra mer kystnære strøk også (titt dessuten bortover i tråden for flotte bilder fra Lofoten også).

For å balansere Heggelia oa tenkte jeg det kunne være greit med litt stemning fra siste feriedager som avvikles i Paris;).

Vårt Paris:cool:

Vedlegg

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen

Vis vedlegget 393335

Vis vedlegget 393332

Vis vedlegget 393334

Vis vedlegget 393333

Vis vedlegget 393336

mvh
    Artig Vintage! Var rek.vogn fører i telekompaniet i 2003/2004. Hadde rom i den hvite 3etg. bygningen litt til høyre på bildet. Når jeg var der hadde vi Svingen Pub rett utenfor leiren. Var noen runder til Andselv også, mener det ene discoteket hette Artic Pub eller noe sånt den gang :)
    Hadde rom i samme bygning. 2.etg ca midt på bygningen, med utsikt mot elven :) Husker vi hadde TV-stue i første etasje i en lavere bygning til venstre for inngangspartiet.

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.746
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Dagens Lofotbilde. Vandring over bratte og ulendte sauebeiter langs Nappstraumen:

image.jpg

Vi hadde verken ork eller lyst til å å gå hele veien fra Vettring til Ballstad. Det holdt i massevis å gå en liten time, deretter slå oss ned i sola og nyte den monumentale stillheten....

mvh

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2

Yoga-frelste gjester nøt terrassen i morgentimene mens de var hos meg i Valdres. Merk hundeyoga som utøves til perfeksjon.

Skjermbilde 2016-08-11 kl. 20.48.30.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn