Step up etter RIAA??

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Innlegg
107
Antall liker
1
Jeg har noe lav gain på mitt RIAA trinn, justerbart mellom 40 44 og 48 db. Står på 48db nå. Forskjellen i lydnivå ift DAC blir veldig stor og er noe bekymret for å glemme å skru ned ved skifte av kilde. Spiller utelukkende med MC pickuper på platespiller.

Fant en gammel stepup fra Electrocompaniet forleden jeg hadde glemt jeg hadde, type MC-2. Denne har justerbart gain men finner ingen info på nett om hvor mye. Bruksanvisning/datablad på denne er dessverre forvunnet.

Noen som har kjennskap til denne?

Jeg har tre innganger på RIAAtrinnet som alle er oppkoblet og(sporadisk) i bruk.

Er det mulig å koble inn stepup etter RIAA istedet for før uten uheldige konsekvenser for lyd eller utstyr? Bruker rør i forforsterker og effekttrinn.

På forhånd takk for innspill
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.170
Antall liker
5.080
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Du kan prøve, men jeg tror ikke dette blir optimalt.
Gain kan du bare summere.
Skeptisk til lyden og støy.
Sjekk også hva step up kan håndtere av signalnivå.
 

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Innlegg
107
Antall liker
1
Takk for innspill.

Regnet med at det ikke er optimalt, men var bekymret for muligheten for evt å skade noe i preamp.
Hadde vært kjekt med en stepup istedet for tre.....

Noen som kjenner til gain /signalnivå inn på EC MC-2?
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Dette ville i tillegg ha medført en svært høy impedanse inn i pre.
R
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.023
Antall liker
1.357
Sted
Nadadouro, Portugal
Du skader ikke noe i preamp om du bruker den før riaa, får bare forvrenging om det er. Din riaa har vel uansett god overstyringsmargin vil jeg tro. Du skriver ikke hvilken pickup du bruker, ikke hvilken riaa du har og ikke hvilke pre du bruker….så...
Så lenge man ikke kommer opp nær 10 mv skulle det ikke være noe problem.
Leste du linken jeg gav deg, der kan du kanskje peile deg inn på rett justering.
 

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Innlegg
107
Antall liker
1
Tusen takk Niels. Fikk sløvt nok ikke med meg linken før nå. Om jeg skjønner teksten riktig er ikke de to potmeterene under MC2 gainjustering , men justering av feedback......??
Stod dessverre ikke noe om gain der som jeg oppfattet

Bruker en Motif MP11 som phonotrinn og en Conrad Johnson ART forforsterker. De tre pickupene (Benz/AudioTechnica/Ortofon) som sitter på platespilleren har utspenning på 0,3 og 0.4mv.
 
Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
En Motif MP 11 har da innnvendig justerbar gain, om jeg ikke husker feil? Har eid en selv, men det er en stund siden. Om din har rødbrunt trekabinett, er det min gamle....

Edit; Jeg sjekket noen gamle bilder og husket feil.

Fin riaa er det uansett, men kanskje litt knapp kvalitetsmessig i fortold til en cj ART? Uten at det egentlig er ment å sette griller i hue på deg...
 
Sist redigert:

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Innlegg
107
Antall liker
1
Hyggelig å høre at andre har erfaring med Motif. Dette er nok ikke din fra tidligere da jeg er eneste eier på denne i Norge.
Du har husket helt rett, den har innvendig justerbar gain i tre trinn.

Du har nok også rett i at den ikke riktig er i samme liga som ART, men jeg liker den og er vel usikker på om jeg kan få veldig mye bedre uten å bruke veldig mye penger.....
Forsåvidt åpen for gode forslag..!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Da skal du jammen få et med en gang. Let etter en Trichord Delphini, helst med "Never Connected"-power supply. Svært mye bedre enn Motif, og både gain og justeringsmuligheter i massevis. Den gav Motif reisepass hos meg, og er en bombe av en riaa om du kan finne en. Alle som har eid en angrer på å ha solgt, det pleier å si en hel del.
 

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.472
Antall liker
3.177
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja du skulle sikker hatt 20 db pluss , Se på Jim hagemann tech , piccolo mc step up .Han lager bra saker ,Ellers har du dynavektor sine produkter , eller en god mc trafo , sjekk med cobra her på hfs .
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.023
Antall liker
1.357
Sted
Nadadouro, Portugal
yep, enig. Finder ikke noe om MC2 gain, men noen må vel vite noe. Kan man koble den til platespilleren og da måle med multimeter på utgangen for å sjekke forsterkning uten å skade pickup? Skal vel gå an...
 

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Innlegg
107
Antall liker
1
Takk for forslag og innspill.

Delphini høres ut som en fin sak, men den har bare en inngang så vidt jeg har skjønt..?
En av grunnene til at jeg liker MP11 godt er jo at den har tre innganger slik at armer/pickuper på platespilleren kan veksles mellom kun ved å vri bryter.
Ikke at dette er avgjørende og noe jeg nødvendigvis bruker ofte men det var vel i sin tid utslagsgivende ift at jeg valgte den fremfor andre alternativer. At den var laget av Conrad trakk jo heller ikke ned......


Jeg tror også jeg mangler noe sånt som 20 db.

Jeg får gå litt i tenkeboksen..........
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.843
Antall liker
3.259
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei b@s

Jeg har hatt noen EC MC-2, men husker dessverre
ikke sikkert. Tror den har ca 20db forsterkning.
Tror EC "sa" at den skulle ha 26db forsterkning,
men i sammenligning med andre fant ut at 20db
kanskje var riktig?
Potmeteret under er for variabel pickupbelasning.
Det er bare og sette EC' n foran Riaa'n og prøve?

Lykke til!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg brukte min Motif med diverse Dynavector-elementer, og fikk aldri gain nok uten step-up. Etter å ha prøvd endel, landet jeg på en fra Thorhauge. Den fungerte usedvanlig bra for et ikke altfor heftig utlegg.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.023
Antall liker
1.357
Sted
Nadadouro, Portugal
Med 20 db forsterkning, og en 0,3 mv mc, da får du da 3 mv inn i din MM inngang på riaa, mye bedre. Pickuppen belastes med 470 ohm.
Om den er 26 db, da får du 6 mv og 117 ohm.
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Hadde vært kjekt med en stepup istedet for tre.....
Matchen mellom pickup og trafo er så essensiel at jeg mener du vil kunne ha stor nytte av flere trafoer for å få optimalisert den enkelte pickup, eller i hvert fall for å lære hva som kan bo i hver enkelt av dem, og hvordan du kan skreddersy lyden fra den enkelte.

Med tre pickuper og tre armer har du vist at du ikke er begrensningens mester, hvorfor forsøke å endre det?
 

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Innlegg
107
Antall liker
1
Takk igjen for info, råd og gode poenger.
Tror jeg skal koble opp EC foran RIAA på den mest brukte i efta og begynne å holde utkikk etter stepup/trafo på bruktmarkedet på kort sikt og evt vurdere Motifs fremtid på litt lenger sikt....
Så det var en Manley Steelhead på bruktbørsen som sikkert ikke hadde skjemt seg ut her, men blir dessverre noe over budsjett.....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Om du bor i Oslo-området og er interessert så har jeg noen trafoer til overs som du kan låne for å teste.
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
99
Antall liker
12
Sted
Oslo
Jeg slenger meg på her, håper ikke dette blir en hi-jack av tråden, men jeg har lignende spørsmål.
Jeg har nettopp byttet riaa-trinn, og har for første gang mulighet for å gjøre justeringer. Jeg har justert litt, kommer vel i mål etter hvert med impedansen. Men gaine r det ikke noe mer å gjøre noe med ser det ut til. Med en output på 0,47mV har jeg stilt riaaen på høyeste mulighet, med en forsterkning på 60,2dB. Nå låter dette ok, helt til jeg setter på en CD, og CD-spilleren gruser platespilleren i gain. Nå spiller jeg lite CD-er, det er stort sett platespilleren som snurrer, det betyr at det ikke er all verdens problem. Det som imidlertid gjør meg tankefull, er at det ikke skulle kunne være mulig å matche volumene mer enn som så.. Og ville det låte bedre dersom jeg hadde mer output fra riaaen enn nå?

Andreas
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Jeg slenger meg på her, håper ikke dette blir en hi-jack av tråden, men jeg har lignende spørsmål.
Jeg har nettopp byttet riaa-trinn, og har for første gang mulighet for å gjøre justeringer. Jeg har justert litt, kommer vel i mål etter hvert med impedansen. Men gaine r det ikke noe mer å gjøre noe med ser det ut til. Med en output på 0,47mV har jeg stilt riaaen på høyeste mulighet, med en forsterkning på 60,2dB. Nå låter dette ok, helt til jeg setter på en CD, og CD-spilleren gruser platespilleren i gain. Nå spiller jeg lite CD-er, det er stort sett platespilleren som snurrer, det betyr at det ikke er all verdens problem. Det som imidlertid gjør meg tankefull, er at det ikke skulle kunne være mulig å matche volumene mer enn som så.. Og ville det låte bedre dersom jeg hadde mer output fra riaaen enn nå?

Andreas
Det er jo ikke så rart. Du har 0,48V ut av RIAA mens du mest sannsynlig har ca 2V ut av CD-spilleren. Du må ha et gain i RIAA på 72-73 dB for å få 2V ut med din RIAA, og det er det ikke så mange RIAA'er som har.
R
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
99
Antall liker
12
Sted
Oslo
Takk Roger, det var oppklarende. Det betyr at det jeg opplever heller er normalen enn et avvik?

a
 

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Innlegg
107
Antall liker
1
Om du bor i Oslo-området og er interessert så har jeg noen trafoer til overs som du kan låne for å teste.
Takk for generøst tilbud. Bor ikke så langt utenfor Oslo så det kunne vært interessant. Koplet opp EC step up som antydet, men jeg må få dratt fram RIAA fra totempelen og få stilt ned gain der for det ble noe i overkant.......
 
Topp Bunn