Step-up for dummies🙃

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2017
    Antall liker
    13
    Sted
    SÞre Øyane ( BjÞrnefjorden )
    Torget vurderinger
    2
    Det der ser ikke riktig ut i det hele.... Det ligger to smÄ DIP releer mellom SUT-ene, som nok skal stÄr for Ä switche mellom MM og MC... det ser ut som bryteren er moddet til Ä gi ground lift fra chassis i stedet.... har du kjÞpt denne brukt??

EDIT: Til venstre for den ene trafoen hvor den ene ledningen fra bryteren ender i en rĂžd liten strĂžmpe er det noe som ser ut som en topolt kontakt.. den ene pinne er merket +.... Om jeg hadde konstruert dette, ville jeg lagt konstant + releene, og brukt bryteren til Ă„ jorde kretsen for Ă„ aktivere releene....
    Har du multimeter og kan mÄle sjÞl ? Er denne kretsen moddet??
    Den har vÊrt inne hos hans pÄ audiomix, det jeg har fÄtt opplyst er at den ble sendt til sjekk, bytta rÞr og bygget om low rz slik at man kunne koble til sub evt. Var ikke sÄnn super imponert over det da, tenker jeg fÄr snakke med hans Ä hÞre hva som er blitt utfÞrt.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.196
    Torget vurderinger
    26
    Men det var det jeg lurte pÄ, er det stor forskjell pÄ pickup pÄ MM-inngang og pickup pÄ MC inngang, bryter i tilsvarende posisjoner? Bare for Ä forsikre oss om at du har trafoene innkoblet.

Lastplugger utvendig kan kun senke impedansen, ikke Þke den (Jeg har samme problematikk pÄ min Gryphon head amp). Det er klart du skal treffe pÄ impedansen, men mitt generelle inntrykk er at om noe blir fullstendig galt sÄ har du for lav impedanse (som da er mot jord) og at lyden «strupes». For hÞy impedanse kan gi noe blÞt bass og livlig topp men de fleste pickuper gÄr seg ikke direkte bort om de fÄr litt for hÞy impedanse. Da har jeg altsÄ ikke testet Miyajima, men snakker generelt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    324 har tre impedansevalg; 4, 15 og 40. De indikerer hvilke *internimpedanser* innstillingene passer til (sÄnn ca), ikke hvilken last pickupen vil se. SÄ ja, crosswind har helt rett.

OK. Da var jeg pÄ jordet. ...Men det var jo ikke veldig intuitivt. :)

Audiomix

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.122
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Ja stemmer, fint Ă„ vite jeg solgte to Kina produkter kjĂžpte tysk og fikk dĂ„rligere lyd đŸ€ŁđŸ˜‚đŸ™„đŸ˜Ș

Da er altsÄ lÊrepengen om man skal ha riaa intern / ekstern at den har justeringsmuligheter.
    Har bare lest litt.
    Wall er uendelig mange ganger bedre enn Jasmine.
    Men ikke fordi den er tysk..............
    Og mr. Wall er hÄplÞs Ä kommunisere med.
    Kun tysk og ikke villig til Ă„ gi fra seg noe teknisk dokumentasjon.
    Tysk altsÄ.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    SÄ rÄdet om Ä prÞve Ä fÄ lastimpedansen pÄ stell fÞr man gjÞr noe mer drastisk stÄr. :)

Audiomix

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.122
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Noen ganger kan det hjelpe Ă„ lese bruksanvisningen :)
    Wall er bra.
    Men hvorfor er det forskjellig nivÄ pÄ de to utgangene?
    Ikke pÄ den som er tema her.......

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2017
    Antall liker
    13
    Sted
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger kan det hjelpe Ă„ lese bruksanvisningen :)
    Wall er bra.
    Men hvorfor er det forskjellig nivÄ pÄ de to utgangene?
    Ikke pÄ den som er tema her.......
    jo bruksanvisningen er jo lest pÄ en mÄte, mÄ jo si den er veldig tynn. Det jeg lurer pÄ er jo om det er last plugger som skal inn i last portene eller om det er en port for utvendig step-up med last og om man mÄ flytte pÄ ledningen inni. Om ene stikket er for mm og andre er for mc og om man stikker den pÄ mc om man bypasser den innvendige trafoen. Jeg har fÄtt bruksanvisningen oversatt til norsk, kan jo vÊre det er jeg som er litt ubrukelig da. FÞlte ikke jeg fant svar pÄ de tingene jeg lurer pÄ i bruksanvisningen da.

utgangene har med at den skal kunne vĂŠre kompatibel med flere effekt forsterkere vist nok.

Audiomix

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.122
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Litt etter hukommelsen:
    + Wall er bra, den har MC step up trafoer innebygd og er ganske fleksibel.
    - Mr Wall er hÄplÞs Ä kommunisere med.
    For MM tror jeg det er helt standard med 47k og noen pF i paralell.
    For MC har du et sett ekstra "innganger" der du kan sette inn RCA plugger med belastning som er tilpasset PU.
    Men jeg husker ikke helt gangen i dette.
    NĂ„r du bruker trafo step up for MC (som her i Wall) transformerer du samtidig impedansen.
    Det kan godt tenkes at med step up forholdet i denne og 47k i MM sÄ fÄr du helt passe last for en MC.
    Egentlig bare Ă„ teste. Hvis lyden blir for lys kan det hjelpe med mer last (mindre motstand).
    For mÞrk eller pÄ kanten til ull betyr at den er overbelastet. Litt kvalt.

Audiomix

BransjeaktĂžr
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.122
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    jo bruksanvisningen er jo lest pÄ en mÄte, mÄ jo si den er veldig tynn. Det jeg lurer pÄ er jo om det er last plugger som skal inn i last portene eller om det er en port for utvendig step-up med last og om man mÄ flytte pÄ ledningen inni. Om ene stikket er for mm og andre er for mc og om man stikker den pÄ mc om man bypasser den innvendige trafoen. Jeg har fÄtt bruksanvisningen oversatt til norsk, kan jo vÊre det er jeg som er litt ubrukelig da. FÞlte ikke jeg fant svar pÄ de tingene jeg lurer pÄ i bruksanvisningen da.

utgangene har med at den skal kunne vĂŠre kompatibel med flere effekt forsterkere vist nok.
    Det er nok slik han har tenkt. Tror forskjellen er 6 dB. Det betyr et par mm pÄ volumrattet.
    BÄde din og en annen jeg kjenner er koblet slik at nivÄene er like.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.358
    Torget vurderinger
    2
    Step up er gÞy! Spesielt nÄr det gir forbedringer , som her hvor stÞygulvet ble senket med 3-5dB avhengig av mÄlemetode .

IMG_3194.jpeg

-85dB stÞy gulv ved 61db forsterkning mÄ jo vÊre bra det..

Sammenlignet Puffin med MC gain 61db/200 Ohm med SUT pÄ 20db og MM gain 41db/47ohm. 3-5db redusert stÞygulv er en hÞrbar forbedring . Jeg skal ikke kjede folk med mÄlinger men bare si at jeg finner ingen nedsider og vil fortsette med dette. Finner det tilfredsstillende Ä ikke kunne hÞre om anlegget er av eller pÄ ( med Þret nÊr hÞyttalerelement) ja Step Up Transformer er stillere enn MC transistor

Resultatene man fÄr er selvsagt avhengig av lokale forhold , kabler og Trafo og avstand til elektromagnetiske kilder osv.

Etter Ă„ ha lest og eksperimentert har jeg kommet til fĂžlgende forenklede hovedpunkt.

Det er masse sprikende beskrivelser av step up bruk og man kan lese mye forvirrende om inngangs Ohm og utgangs Ohm , last tuning osv men det som det betyr er bare forsterkingen som er typisk 10 ganger ( 20db) eller 20 ganger (26 dB)
    .
    1 Last: 47000/(10x10)
    10 ganger forsterkning gir en last til pickup pÄ 470ohm , og passer alle pickuper med intern motstand under ca 50 Ohm. Regelen er at lasten bÞr vÊre minst 10 ganger intern motstand for Ä ikke miste noe signal.sÄ det gjÞr ikke noe Ä bruke pickup med 3-20 Ohm intern motstand heller.

20 ganger forsterkning gir last pĂ„ 4700/(20x20)= 118ohm og passer alle MC med motstand 12 Ohm og lavere. Å bruke en Pickup med 40ohm intern motstand ( Denon 103nnn) vil gi tap av signalnivĂ„.

99% av alle pickuper dekkes av 10 og 20x forsterkning.

2Gain= forsterkning .
    De fleste MM innganger er laget for Ä tÄle/passe 3-8mV.
    Dermed vil MC med 0.3mV eller mer passe til 10x forsterkning , men 20x vil ogsÄ gÄ bra i de aller fleste tilfeller.

For MC under 0.3 vil som regel 20x passe fint fordi de ogsÄ sannsynligvis har lav intern motstand 3-8 Ohm . Dermed gir 20x passende last ogsÄ , da 118 Ohm er > 30-80 Ohm ( husk 10x regelen ikke sant)

Jeg kjÞrer to ulike 0.3mV Audio Technica MC pÄ bÄde 10 og 20x og begge SUT forsterkningene fungerer helt fint .
    Jeg har ogsÄ justert lastene med tilpasninger som gir mellom 2 og 470 Ohm og hverken firkantpulser eller frekvensgang eller forvregning endres med last. , med mine AT PU
    Jeg tror derfor bruk av SUT pÄ normale MC ikke er sÄ komplisert som Hifiskribenter hevder.

Lykke til med Step Up Trafoer folkens , det er gÞy Ä prÞve det ut, og trenger ikke vÊre dyrt heller , for et par tusen kan man fÄ en grei SUT.( brukt)

Sist redigert:

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2017
    Antall liker
    13
    Sted
    Torget vurderinger
    2
    Kan komme med en liten oppdatering her, ettersom at det har begynt Ä bli mÞrke kvelder og jeg tilfeldigvis fant noen Xindac MC10-20db nÄr jeg ryddet i en kasse sÄ koblet jeg det opp pÄ Wall Audio MM inngang med en Lyra Delos. Det ble sÄpass bra Ä hÞre pÄ at jeg har ingen umiddelbar plan Ä koble opp igjen EAR324, om det er bedre skal jeg ikke bevege meg inn pÄ overhode, men det er ihvertfall musikalsk ogsÄ morro Ä hÞre pÄ at timene bare gÄr.

Litt mer kjÞtt pÄ beine her:

Xindac MC10-20db har input impedance 50ohm og ut 47k.ohm , ihht Lyra *er det anbefalt 5-10 ohms. ( subjektiv mening er at PU livner godt til ved bruk av SUT, kanskje en liten tildens at den blir litt skrikete i topp men syntes det meste annet sitter som det skal. Kontant bass, tydlige instrumenter og klar vokal.

Ved tilkobling MC ink vippe av bryter , hÞres det helt greit ut. Stemme roer seg til en nivÄ der det ihvertfall ikke er noe fare for lyttetretthet. Instrumenter er akurat som de faller et par hakk bak i lydbilde.

Jeg var forholdsvis rask Ä koble opp Xindac og inn pÄ MM port igjen. NÄ spille det pÄ cornwall 3 sÄ de har jo en tildens Ä trenge hjelp med avrunding i toppen. SpÞrsmÄlet nÄ er jo om det ikke hadde vÊrt best Ä utfÞre noe rÞr rulling pÄ pre out PSB? tips taes imot med stort takk :D

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.302
    Sted
    HjortshĂžj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har akkurat nÄ lest hele trÄden, og en ting som ikke er nevnt er forskjellen mellom lastverdi pÄ
    aktiv vs transformer.
    NÄr en produsent av pickup t.eks. annbefaler en "last" pÄ 100 ohm, er dette ment som last
    pÄ et aktivt MC-trin. PÄ Stepup-trafo svarer dette til 10-12 ohm.
    Tilsvarende en trafo med last indikert til 40 ohm tilsvarer (ca.) 400 ohms aktiv last.
    Veldig lett Ä gÄ feil i verdier, om
    man ikke er klar pÄ dette. ;)

HĂžnndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Oslo
    Har akkurat nÄ lest hele trÄden, og en ting som ikke er nevnt er forskjellen mellom lastverdi pÄ
    aktiv vs transformer.
    NÄr en produsent av pickup t.eks. annbefaler en "last" pÄ 100 ohm, er dette ment som last
    Tilsvarende en trafo med last indikert til 40 ohm tilsvarer (ca.) 400 ohms aktiv last.
    Min consonance har innstillinger 4 og 40 ohm
    BÄde pÄ Denon 103 og Ortofon spilte jeg pÄ 4 ohm , gikk greit det.
    Edit, den har visst 5 og 40 ohm

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.302
    Sted
    HjortshĂžj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Min consonance har innstillinger 4 og 40 ohm
    BÄde pÄ Denon 103 og Ortofon spilte jeg pÄ 4 ohm , gikk greit det.
    Ikke sikker pÄ, om du ikke kunne ha fÄtt bedre resultat pÄ Denon, men
    Ortofon er jo desidert lavimpedante, sÄ 4 ohm er sikkert helt perfekt (y)

HĂžnndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Oslo
    Ikke sikker pÄ, om du ikke kunne ha fÄtt bedre resultat pÄ Denon, men
    Ortofon er jo desidert lavimpedante, sÄ 4 ohm er sikkert helt perfekt (y)
    Jeg er sÄ gammeldags at jeg stort sett lar mine Þrer vÊre mitt viktigste mÄle instrument, andre mener sikkert jeg er gal, men det funker for meg

Mr Vinyl

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2017
    Antall liker
    13
    Sted
    Torget vurderinger
    2
    Ok, betyr det at vis den har strÞmkabel sÄ er det faktisk last, men pÄ step-up uten strÞmkabel sÄ ganger man opp med 10?

aktiv vs transformer.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.302
    Sted
    HjortshĂžj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ok, betyr det at vis den har strÞmkabel sÄ er det faktisk last, men pÄ step-up uten strÞmkabel sÄ ganger man opp med 10?
    Det var vel Ă„ forenkle det. Hva med apparater med batteriforsyning?? 😂 men i prinsippet... JA.
    Mere simpelt: SUT stÄr for Step Up Transformer. Det magiske ordet her er "transformer".
    PÄ en slik kan du gange med ca. 10. OgsÄ verd Ä huske, at dens gain Þker ved lavere impedans.
    Om du har en "SUT" med anngivelse 3-10-40, er stÞrst "forsterkning" pÄ 3 og minnst pÄ 40.
    En aktiv forsterker for MC kalles "Head Amp", "MC Amp" eller Step Up, men IKKE SUT, da dette
    ikke er en transformator, men forsterkning varetas av transistorer (BJT eller FET).... alt. OpAmps ;)

Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    724
    Jeg er sÄ gammeldags at jeg stort sett lar mine Þrer vÊre mitt viktigste mÄle instrument, andre mener sikkert jeg er gal, men det funker for meg
    Problemet med det er, at sÄ kan du ikke kÞbe en SUT, fÞr du har hÞrt den. For pÄ lige nÞjagtigt dette omrÄde, er det meget vigtigt at pick up, SUT og riaa passer sammen.

HĂžnndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Oslo
    Problemet med det er, at sÄ kan du ikke kÞbe en SUT, fÞr du har hÞrt den. For pÄ lige nÞjagtigt dette omrÄde, er det meget vigtigt at pick up, SUT og riaa passer sammen.
    Problemet?
    Jeg kjĂžper ikke fĂžr jeg har hĂžrt.
    Det samme med sko og klĂŠr, jeg har den for noen litt underlige vane Ă„ prĂžve fĂžr jeg kjĂžper.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    724
    Problemet?
    Jeg kjĂžper ikke fĂžr jeg har hĂžrt.
    Det samme med sko og klĂŠr, jeg har den for noen litt underlige vane Ă„ prĂžve fĂžr jeg kjĂžper.
    Jeg er temmelig sikker pÄ, at hvis du f.eks er 195 cm hÞj, ville du sikkert ikke prÞve en jakke i small, da du ved, den ikke passer. Men brug du bare dine Þrer ;)

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    724
    aktiv vs transformer.
    PÄ min Allnic riaa kan jeg Êndre omsÊtningsforholdet pÄ trafoen. Hvis omsÊtningsforholdet er 1/20 og trafoen er foran en riaa med Zin pÄ 47KOhm vil min pickup se ind i 117 Ohm. Det passer ogsÄ fint til nogle af mine Audiotechnica, som har en spole impedans pÄ 12 Ohm.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.302
    Sted
    HjortshĂžj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er temmelig sikker pÄ, at hvis du f.eks er 195 cm hÞj, ville du sikkert ikke prÞve en jakke i small, da du ved, den ikke passer. Men brug du bare dine Þrer ;)
    Ingen grund til at vĂŠre sarkastisk ;)
    Nogle pickupfabrikanter av MCŽs annbefaler last pÄ mellem 400 ohm og 47K.
    SÄ er man jo lidt pÄ herrens mark. Eneste tilbage er at eksperimentere med last/load, til
    "Ăžrene" fortĂŠller, at nu er du tilfreds. Fabrikantens anbefalede load er......... lige presis en anbefaling.
    Hvad dine Ăžrer foretrĂŠkker, er ikke nĂždvendigvis samstemmende med den anbefaling ;)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.358
    Torget vurderinger
    2
    Bruk litt tid pÄ Ä forstÄ disse kurvene . RS er pickup kildemperanse dvs interne motstand .
    Dette er min Denon AU-320 med to settinger 3 og 40 Ohm , man ser lett at 40 Ohm settingen med 10x forsterkning er perfekt for en Denon PU pÄ 40 Ohm , og at 3ohm settingen(33x) passer en Ortofon med 3 Ohm og veldiglavt signal 0.2 eller lavere

Matchet PU og SUT, 47kohm pÄ RIAA inn.
    IMG_5311.png

Ikke sÄ god match, og forsÞk pÄ last tuning.
    IMG_5312.png

Impulsrespons ved firkantpuls. En topp i frekvensgangen medfĂžrer oversvinging og ringing dvs elektrisk resonans mellom pickup og SUT

Ps humpen under 100hz er ikke reell den sklyldes interaksjon med mÄleutstyret
    HĂžrer jeg forskjell ? Nja er nok for gammel til Ă„ bedĂžmm med Ăžrene ..Men mĂ„lingene lyver ikke om hva som er best. I tilleg mĂ„ man ta hensyn til hva RIAA tĂ„ler av inngangsnivÄ  og PU leverandĂžr angir ogsĂ„ anbelast motstand for PU Ă„ jobbe mot.

I de fleste tilfeller vil en SUT pÄ 10 eller 20x gain passe, veldig lav intetern motstand og signal dvs 3 Ohm og 0.2mV kan vÊre best ved 20 eller 33 gangers forsterkning , typiske Audio Technica pÄ 10-12 Ohm funk bÄde med 10x og 20x , Denons og forrige generasjon Hana med hÞy impedanse 40 Ohm er ofte best med 10x

Det er lurt Ä spÞrre hvilken RS kildemotstand SUT er optimalisert for. Gamle Japanske SUT er har det angitt gjerne 3ohm, 20ohm eller 40 Ohm. Ohm angivelsen er altsÄ relatert til kilden og ikke lasten!
    AudioTechnica anbefaler 20ohm setting for sin OC9 pÄ 12 Ohm feks. Min nÊrmeste setting blir da 3 Ohm =33x men det er ikke sÄ bra fordi:
    1.Lasten blir 47000/(33*33) =43 ohm < 4 ganger intern motstand= mindre enn anbefalt
    2. signal reduksjon blir 43/(12+43)=0.78
    3. Forsterkning blir 33x 0.78= 25.8 som gir med 0.35mV : 25.8*0.35=9mV dobbelte an normalen , sÄ RIAA mÄ tÄle dette evt gain bÞr senkes 6db.

Alternativet er 40 Ohm setting med 10 gain
    1. last blir 47000/(10*10) = 470 Ohm , mer enn 10ganger intern motstand som er OK.
    2.Signalreduksjon blir 470/(12+470)=0.98 som er bra.
    3. Forsterkning blir da 10*0.98= 9.8 og signal 0.35*9.8=3.4mV litt lavere enn 5mV standard men OK.
    4. Men frekvensgangen fÄr en peak som vist i figur over, jeg kan fikse det med tuning , eller kjÞre 3ohm med redusert gain pÄ Puffin fra 40 til 34db

Men en SUT med 13-20x kunne kanskje nok vÊrt mer optimal ,sÄ AT rÄd om 20 Ohm SUT er nok riktig.
    Men Denon pÄ 40ohm setting lÄter feiende flott, 3 Ohm hÞres heller ikke galt ut, enda mere sprut og trÞkk pga hÞyere nivÄ

Har ogsÄ en SUT med 20x men foretrekker faktisk Denon AU-320 pÄ 10x/40ohm

PS: 10x=20db 20x=26db. Jeg kjÞrer pÄ 40ohm/ 10x med last tuning som gir flat respons ..men merker ikke store forskjellen med og uten last tuning..

Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    724
    Bruk litt tid pÄ Ä forstÄ disse kurvene . RS er pickup kildemperanse dvs interne motstand .
    Dette er min Denon AU-320 med to settinger 3 og 40 Ohm , man ser lett at 40 Ohm settingen med 10x forsterkning er perfekt for en Denon PU pÄ 40 Ohm , og at 3ohm settingen(33x) passer en Ortofon med 3 Ohm og veldiglavt signal 0.2 eller lavere

Matchet PU og SUT, 47kohm pÄ RIAA inn.
    Vis vedlegget 1068568
    Ikke sÄ god match, og forsÞk pÄ last tuning.
    Vis vedlegget 1068569

Impulsrespons ved firkantpuls. En topp i frekvensgangen medfĂžrer oversvinging og ringing dvs elektrisk resonans mellom pickup og SUT

Ps humpen under 100hz er ikke reell den sklyldes interaksjon med mÄleutstyret
    HĂžrer jeg forskjell ? Nja er nok for gammel til Ă„ bedĂžmm med Ăžrene ..Men mĂ„lingene lyver ikke om hva som er best. I tilleg mĂ„ man ta hensyn til hva RIAA tĂ„ler av inngangsnivÄ  og PU leverandĂžr angir ogsĂ„ anbelast motstand for PU Ă„ jobbe mot.

I de fleste tilfeller vil en SUT pÄ 10 eller 20x gain passe, veldig lav intetern motstand og signal dvs 3 Ohm og 0.2mV kan vÊre best ved 20 eller 33 gangers forsterkning , typiske Audio Technica pÄ 10-12 Ohm funk bÄde med 10x og 20x , Denons og forrige generasjon Hana med hÞy impedanse 40 Ohm er ofte best med 10x

Det er lurt Ä spÞrre hvilken RS kildemotstand SUT er optimalisert for. Gamle Japanske SUT er har det angitt gjerne 3ohm, 20ohm eller 40 Ohm. Ohm angivelsen er altsÄ relatert til kilden og ikke lasten!
    AudioTechnica anbefaler 20ohm setting for sin OC9 pÄ 12 Ohm feks. Min nÊrmeste setting blir da 3 Ohm =33x men det er ikke sÄ bra fordi:
    1.Lasten blir 47000/(33*33) =43 ohm < 4 ganger intern motstand= mindre enn anbefalt
    2. signal reduksjon blir 43/(12+43)=0.78
    3. Forsterkning blir 33x 0.78= 25.8 som gir med 0.35mV : 25.8*0.35=9mV dobbelte an normalen , sÄ RIAA mÄ tÄle dette evt gain bÞr senkes 6db.

Alternativet er 40 Ohm setting med 10 gain
    1. last blir 47000/(10*10) = 470 Ohm , mer enn 10ganger intern motstand som er OK.
    2.Signalreduksjon blir 470/(12+470)=0.98 som er bra.
    3. Forsterkning blir da 10*0.98= 9.8 og signal 0.35*9.8=3.4mV litt lavere enn 5mV standard men OK.
    4. Men frekvensgangen fÄr en peak som vist i figur over, jeg kan fikse det med tuning , eller kjÞre 3ohm med redusert gain pÄ Puffin fra 40 til 34db

Men en SUT med 13-20x kunne kanskje nok vÊrt mer optimal ,sÄ AT rÄd om 20 Ohm SUT er nok riktig.
    Men Denon pÄ 40ohm setting lÄter feiende flott, 3 Ohm hÞres heller ikke galt ut, enda mere sprut og trÞkk pga hÞyere nivÄ

Har ogsÄ en SUT med 20x men foretrekker faktisk Denon AU-320 pÄ 10x/40ohm

PS: 10x=20db 20x=26db. Jeg kjÞrer pÄ 40ohm/ 10x med last tuning som gir flat respons ..men merker ikke store forskjellen med og uten last tuning..
    Jeg har en gammel Ortofon T2000, som jeg MÅSKE kunne bruge med en AT ART 7. Men T2000 er til en pick up med 3 ohms spole impedans. Men jeg er alligevel, lidt bange for det ikke virker. Desvérre er det ikke muligt at hþre pick uppen inden kþb.
    Kan i der bor i Norge, lÄne en pick up med hjem og afprÞve den?

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmþy
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en gammel Ortofon T2000, som jeg MÅSKE kunne bruge med en AT ART 7. Men T2000 er til en pick up med 3 ohms spole impedans. Men jeg er alligevel, lidt bange for det ikke virker. Desvérre er det ikke muligt at hþre pick uppen inden kþb.
    Kan i der bor i Norge, lÄne en pick up med hjem og afprÞve den?
    Hei 🎾🔊🔊
    For Ä si det kort , bruk aktiv pÄ den nÄl,last Begynn med 100,gain mellom 64 og 70 .Ortofon T2000 passer nÄler mellom 2 og 4 intern impedans,Art har 12.
    HĂ„per det var enkelt forklart
    Mvh Roy

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.234
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en gammel Ortofon T2000, som jeg MÅSKE kunne bruge med en AT ART 7. Men T2000 er til en pick up med 3 ohms spole impedans. Men jeg er alligevel, lidt bange for det ikke virker.

Jeg bruker en FR X1-L med min ART7 og synes det fungerer veldig godt, til tross for elektrisk mismatch. Den er ikke ulik T2000, sÄ jeg tror ikke du har sÄ mye Ä bekymre deg om.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    724
    Hei 🎾🔊🔊
    For Ä si det kort , bruk aktiv pÄ den nÄl,last Begynn med 100,gain mellom 64 og 70 .Ortofon T2000 passer nÄler mellom 2 og 4 intern impedans,Art har 12.
    HĂ„per det var enkelt forklart
    Mvh Roy
    Jeg synes ikke du har forklaret noget? Jeg har en ART 9 og en AT 33 SA som begger er forbundet via en SUT som spiller fremragende. Jeg er dog klar over at pickuppen vil se ind i en impedans pÄ 15 Ohm.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmþy
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes ikke du har forklaret noget? Jeg har en ART 9 og en AT 33 SA som begger er forbundet via en SUT som spiller fremragende. Jeg er dog klar over at pickuppen vil se ind i en impedans pÄ 15 Ohm.
    Hei
    Trodde eg var forklarende eg đŸ€Ł
    Tipset mitt var AT Art 7 nÄl inn pÄ Ortofon 2000 SUT som du skreiv.
    Mitt valg 26 gain ,20 db.naturlig imp 118 :10 = Ca 12 som AT nÄl har.
    Ortofon 2000 SUT 35 gain 56 db.naturlig imp ca 15:10=1,5

Begge disse nĂ„ler du nĂ„ nevner. đŸ€·đŸ»â€â™‚ïžvil spille inn i en SUT selvfĂžlgelig .
    Det vil bli lyd med den Ortofon SUT,Optimalt đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž.

Holder meg til tema Ortofon 2000 SUT pÄ disse nÄlene, brukes noe annet sÄ fÄr de bli ett nytt tema om disse 2 nÄler.
    Art 9 har bortimot samme pÄ den ene versjon (Art7 ,0,12)0,2 mV og 0,5mV pÄ den andre som er ganske lik AT 33,AT 33 har 10 i intern imp,og 0,4 mV de vil bli lyd i HT med alle. Med for mye forsterkning fra Ortofon 2000 SUT til disse nÄler med 0,4-0,5 mV.

De skriver inne pÄ AT siden ,recomended load for eksempel 100 da mener de head amp pÄ denne nÄl,men du kan for all del bruke SUT ,tipper de mener det er de enkleste for hvermannsen og bruke head amp.

Art7 0,12mV int imp 12.

Ortofon mc 2000 nÄlen har ca 0,12 mV og intern imp pÄ 5.
    De andre 3000,5000,7500 nÄlene har henholdsvis 5,6 og6 int imp
    mV fra 0,12,014og0,13. mÄlt pÄ samme spec som AT nÄlene.

Var ment som tips til deg dette
    Mvh Roy
    .

HĂžnndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.187
    Sted
    Oslo
    Har denne trÄden sklidd helt ut i forhold til overskriften?
    Trodde dette var SUT for dummies.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.358
    Torget vurderinger
    2
    Alle som bruker SUT er dumme
 ;) .. helt unþdvendig med dagens transistorlþsninger..

Jeg bruker SUT fordi det lar meg koble til 2 platespillere til en RIAA med kun 1 inngang. 
og sÄ fÄr jeg litt lavere stÞygulv pÄ MC med SUT..
    Mere dingser =mere gĂžy

Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    724
    Hei
    Trodde eg var forklarende eg đŸ€Ł
    Tipset mitt var AT Art 7 nÄl inn pÄ Ortofon 2000 SUT som du skreiv.
    Mitt valg 26 gain ,20 db.naturlig imp 118 :10 = Ca 12 som AT nÄl har.
    Ortofon 2000 SUT 35 gain 56 db.naturlig imp ca 15:10=1,5

Begge disse nĂ„ler du nĂ„ nevner. đŸ€·đŸ»â€â™‚ïžvil spille inn i en SUT selvfĂžlgelig .
    Det vil bli lyd med den Ortofon SUT,Optimalt đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž.

Holder meg til tema Ortofon 2000 SUT pÄ disse nÄlene, brukes noe annet sÄ fÄr de bli ett nytt tema om disse 2 nÄler.
    Art 9 har bortimot samme pÄ den ene versjon (Art7 ,0,12)0,2 mV og 0,5mV pÄ den andre som er ganske lik AT 33,AT 33 har 10 i intern imp,og 0,4 mV de vil bli lyd i HT med alle. Med for mye forsterkning fra Ortofon 2000 SUT til disse nÄler med 0,4-0,5 mV.

De skriver inne pÄ AT siden ,recomended load for eksempel 100 da mener de head amp pÄ denne nÄl,men du kan for all del bruke SUT ,tipper de mener det er de enkleste for hvermannsen og bruke head amp.

Art7 0,12mV int imp 12.

Ortofon mc 2000 nÄlen har ca 0,12 mV og intern imp pÄ 5.
    De andre 3000,5000,7500 nÄlene har henholdsvis 5,6 og6 int imp
    mV fra 0,12,014og0,13. mÄlt pÄ samme spec som AT nÄlene.

Var ment som tips til deg dette
    Mvh Roy
    .
    Hej Roy :)

Jeg tror vi begge har misforstÄet noget ;)

Jeg skrev tidligere " PÄ min Allnic riaa kan jeg Êndre omsÊtningsforholdet pÄ trafoen. Hvis omsÊtningsforholdet er 1/20 og trafoen er foran en riaa med Zin pÄ 47KOhm vil min pickup se ind i 117 Ohm. Det passer ogsÄ fint til nogle af mine Audiotechnica, som har en spole impedans pÄ 12 Ohm. "
    SĂ„ jeg BRUGER trafo til mine AT pick-upper.
    Du skrev " For Ä si det kort , bruk aktiv pÄ den nÄl, " Jeg mener du ikke forklarede hvorfor jeg skulle bruge aktiv i stedet for SUT? Jeg er sikker pÄ, af hvis man finder en trafo som matcher med omsÊtning og til Art 7 interne impedans, ville det lyde fremragende.

• Laster inn

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

• Laster inn

Topp Bunn