Step-up

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Jeg er blitt en mye lykkeligere mann etter å ha ervervet med platespiller (VYGER Timor) og lever herrens glade dager. Men fant ut at selv om forforsterkeren min har MC-RIAA så anbefales det step-up i tillegg ved bruk av low output pick-up som jeg har (Ortofon Salsa), dette merkes ved at jeg må skru veldig høyt for å få "normalt lyttenivå".
Jeg får også da litt "fossefall-susing" som merkes litt på "stillferdige" innspillinger.
Spørsmålet er; hvilke step-up finnes/anbefales for et forholdsvis skralt budsjett (3000-4000 NOK)? Forforsterkeren er fra Tube Technology, modell "The Seer". http://www.tubetechnology.co.uk/dm/dm_seer_preamp.pdf

Mvh Frode
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg brukte engang en Thorhauge (aktiv, ikke trafoløsning) som fungerte skremmende bra og ikke kostet allverden. Kanskje er du heldig og finner en brukt, ellers kan de kjøpes direkte fra Thorhauge Audio. Den leveres så vidt jeg husker med justerbar impedanse, noe som er veldig praktisk, slik at du får optimal tilpasning til pickupelementet. Jeg kjenner ikke så godt til elementet ditt, men de eldre modellene fra Ortofon var kilne her.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
Jeg brukte engang en Thorhauge (aktiv, ikke trafoløsning) som fungerte skremmende bra og ikke kostet allverden. Kanskje er du heldig og finner en brukt, ellers kan de kjøpes direkte fra Thorhauge Audio. Den leveres så vidt jeg husker med justerbar impedanse, noe som er veldig praktisk, slik at du får optimal tilpasning til pickupelementet. Jeg kjenner ikke så godt til elementet ditt, men de elsre modellene fra Ortofon var kilne her.
Justerbar impedanse hadde jo absolutt vært gunstig! Fant forøvrig i et Fidelity her i huset nå step-up trafoer fra Xindax, som er prisgunstige og får god omtale. På sidene til Audiofoni er det instruks for å regne ut hvor mye gain trafoene skal gi, men jeg klarer ikke å sortere spesifikasjoner og regne ut.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
nescafe skrev:
Hei , hatt både riaa og mc forsterkern , sistnevnte i 3 eksemplarer hjemme ,

dette er en killer til prisen.

riaa leveres forresten med mullard rør , så du slipper å bytte ut noe kinarør som selvsagt ville blitt fordyrende,.

serien med alu front/ sort eller sølv hadde jeg , i fleg Steen thorhauge skal produktene lyde likt , i allefall på stepupen,.

Kjøper du dette som ett sett , eller bare stepup ?

stepupen er klart den beste komponenten av disse , riaa en er god , men ikke så bestbuy som stepupen.....til gjengjeld funker disse to utrolig godt sammen , du kan også be om forsterkningsgrad selv , min hadde vel 65db mener jeg å huske , det var da også helt tyst selv om jeg gikk opp til høyere output , og resulterte med mere gain,.

stepupen skal brukes uten ladekablen i , lar du kablen stå i , kan du få merkbart med støy , derfor dra ut kontakten når du ikke lader.....ei natt på ladign gir en ukes spilletid sånn ca.

Dersom du setter den bort og ikke bhruker den , over lengere tid , må batteriene vedlikeholdslades , ikke noe mere hokus pokus enn med alle andre batterier....

DØNN TYST......Anbefales , det finnes en bra preamp og med MM trinnet innebygget for 13k danske....

goggle på thorhaugeaudio

Espen
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.469
Antall liker
484
Torget vurderinger
2
Her kan billig stepup handles http://www.lundahl.se/catframe.html Har selv LL1681 med 13 alt 26 ganger forsterkning,fungerer heilt topp :D. Ellers finnes Xindac førr dem som ikkje vil lodde ;) Begge har fått gode krittikker bl.a av Gunnar Brekke eller va det Audiophile-Arve ::)

mvh Filip
 
Topp Bunn