For at begynnelsen på tråden skal henge noenlunde på greip, gjentar jeg her innleggene mine fra i fjor, atter en gang
med bilder. Håper at høvdingen tar seg tid til å rette opp feilene som oppsto i vinter, da kan dette innlegget slettes
I mellomtiden tar vi denne korte ;D
repetisjonen:
Innlegg #1:
Jeg begynner selvfølgelig med kilden, den er jo den aller viktigste ;D
Hos meg er det en skikkelig grammofon, årgang 1963-64, litt oppdatert med arm og pickup. Vegghylle? To stk hylleknekter fra Ikea gjør nytten.
Thorens TD-124 med SME309 og AT OC9 ML2 spiller min vinyl så det holder. Armbrettet skal jeg gjøre helt ferdig, nå er det bare en rå mdf-plate. Den skal sparkles og males. Jeg lover
Den foreldreløse til høyre i bildet kunne jeg godt tenkt meg på vinyl. Neste presentasjon blir cd-spilleren. Den er noe for seg selv, den også
Innlegg #5
Jeg lovte jo flere bilder, ja, cd-spilleren skulle det være. Og her er den:
Hvem har tid til å vente på midnattsola ;D Jeg fikk denne i hus sist høst en gang, den ville ikke spille og for et par uker siden fikk jeg en ide om å sende til en kar i Hokksund som
visstnok kan fikse slikt. Vel hjemme for å pakke, sjekket jeg først: Den virket plutselig. Er han karen i Hokksund en slik man ringer til, og så ordner det seg? Hmmm :
Den står nå her, og spiller veldig bra, mye bedre enn andre cd-spillere jeg har hatt. Og så har den jo en gedigen fjernkontroll, da ;D - med ledning...
Flere bilder kommer, men støv er et problem i denne sola...
Innlegg #6
Neste ledd må jo være der hvor platespillerne er koblet til:
Boksen oppe til venstre inneholder Lundahl trafoer og får signal fra AT OC9, sender det forsterket til mm-inngangen i riaaen. Signalet fra en Denon DL103 går direkte inn på mc-inngangen i
riaaen. Under trafoen noe stax stæsj.
Innlegg #7
Lenco L70 / DL 103:
Denne saken kjøpte jeg fra Tyskland sist høst. Tenkte den kunne være fin i samlingen, evt. til å spille stenkaker i egnede tilfelle. Problemet var at spilleren ga meg totalt hakeslepp. Jeg
trodde ikke det jeg hørte først. Den spiller så alldeles ikke stenkaker. Passer utmerket til lp-utgivelser fra 50 og tidlig 60-tall.
Innlegg #8
Fy som den sola avslører, den ser jo ikke ut 8). Denne brukes som forforsterker i tillegg til at den forer Staxene fra høyttalerutgangene. Vellydene liten sak ;D
Innlegg #12
Så sant, så sant, signalene må jo videre ;D
(fikk litt noia da jeg så hvordan den Cyrusen tok seg ut i sola, der må jeg til med en microfiberklut i det minste)
Innlegg #13
Til slutt må vi jo passe på å få satt luften i bevegelse, må vi ikke :
Rogers årgang 1979,...ikke så veldig fine, litt småsår her og der, men de låter godt. Stativene laget på GK Mek i Glomfjord for noen år siden. Et stort løft for lyden, og nesten gratis ;D
Helt til venstre: Giraffen...
Innlegg #17
"Store Thore" skal få hvile en stund, i mellomtiden skal grammofonen Suzy få sole seg i midnattsola. Suzy ble min "første" grammofon i min "revitaliserte" vinylperiode. Hun kom i hus for
snart halvannet år siden, utstyrt med SME 309 og Ortofon MC20 Supreme.
Nå har hun en RB300, så langt umoddet, med en Shure M75ED og Jico SAS stift. Hun høres ut til å trives bedre med den armen enn hun gjorde med SME'en. Suzy selv er jo moddet, hun fikk
denne til å holde rede på farten:
Dermed burde det vært en liten e med i navnet hennes, men hun ble jo ikke opprinnelig laget som electronic, så da så.
Her soler hun seg i all sin glans. Bare for å prøve, lar jeg henne sende signalene fra Shure til en Tandberg TR1000, og derfra videre til Cyrusen. Kommer til å kjøre direkte i riaaen i
Cyrusen også, etterpå, og kanskje også inn i mm-inngangen på X-LPS. Må jo prøve når man kan ;D
Det kommer til å skje ting på høyttalerfronten om et par uker. Den som venter får se
Innlegg #18
Ting skjer
Roger(s) er tydelig skeptisk til sin nye sidekamerat, men det får så være... Et par mer lettdrevne og dyptpløyende kasser gjør at jeg nå kan få naboen opp i stram giv akt om jeg skulle
ønske det. Spiller bra gjør det også ;D
Et bilde fra baksiden:
Men det er mere på gang:
Fysjogfy, hvor kommer alt det støvet fra? Jeg får finne fram støvkluten igjen
Det ligger også en pakke og venter nede på postkontoret, vi får se hva det er i den når posten åpner ;D
Ellers så fikk Suzy avløsning av min moddete Lenco (B52 med lager fra en L78 og tallerken fra en L70, og SME 3009 arm) Dessverre har høydejusteringen på armen sviktet, så den måtte vike
plassen og store Thore er tilbake i solen. Tandberg TR 1000 er ute av racket inntil videre, riaaen holder ikke mål for meg, og tunerdelen må trimmes. Inn på slaktebenken med den
Innlegg #21
Valentino skrev:
Snell E3? Jeg hadde slike, men så hørte jeg noen italienske greier og borte var de. Nuvel. Jeg likte dem godt.
Skvisboks også, med Vreeswijk!
Snell E II faktisk. Og jeg tror nok jeg kommer til å like dem også ;D De fyller på en måte rommet mer enn Rogersene gjør, og det er jo ikke så rart. Og så blir det jo mer trykk i bunnen da,
det er jo ikke til å komme fra :
Skvisboksen har forøvrig fått selskap i dag, fri for moms tilogmed ;D
Moodlab "concept", sendt i et hattefokk fra Hong Kong, skal si det går unna noen ganger
Med den inne kan jeg allerede si at det låter mer "analogt" om jeg så skal si, enn det gjør med
SQens egen dac. Lover godt dette ;D
Innlegg #25
Bare et par bilder til:
"Ny" og gammel soler seg side om side ;D
Ny, ny og "gammel", den gamle tjener som fortsatt som pre, samt at utgangstrinnet forer Staxen.
...og til slutt en slags oversikt i solen, ehhh.., - rotet ;D