Stereo+Tom
Utgiver Stereo+
Vedlegg
-
323.9 KB Visninger: 142
Gjennomsnittskarakteren på produktene testet i bladet deres er 9,2 av 10. (Rundet opp fra 9,175). Så godt som alt dere tester får enten utmerkelsen «Imponerende» eller «Spesielt anbefalt».Godtfolk,
Ny utgave av Stereo+ er publisert.
Hva syns dere?
Produktene er sikkert gode...Gjennomsnittskarakteren på produktene testet i bladet deres er 9,2 av 10. (Rundet opp fra 9,175). Så godt som alt dere tester får enten utmerkelsen «Imponerende» eller «Spesielt anbefalt».
I tester av alt annet enn hifi så opplever man gjerne en større variasjon i karaktergivning. Har dere noen meninger eller kommentarer til dette?
Offisielt tester aldri hifipressen "dårlige" eller middels produkter. Ved å ikke gjøre dette, publisere artikler om produkt som kanskje ikke holder mål, kan en tenke at bransjen og den såkalteGjennomsnittskarakteren på produktene testet i bladet deres er 9,2 av 10. (Rundet opp fra 9,175). Så godt som alt dere tester får enten utmerkelsen «Imponerende» eller «Spesielt anbefalt».
I tester av alt annet enn hifi så opplever man gjerne en større variasjon i karaktergivning. Har dere noen meninger eller kommentarer til dette?
Eller så er det slik at tester av dårlige og middelmådige produkter kun leses av en håndfull lesere, men tester av godt produkter leses av titusenvis.Offisielt tester aldri hifipressen "dårlige" eller middels produkter. Ved å ikke gjøre dette, publisere artikler om produkt som kanskje ikke holder mål, kan en tenke at bransjen og den såkalte
" fagpressen " har noen bindinger som ikke som ikke alltid er til beste for lesere av publikasjon. Dette da det ikke advares mot, opplyses om, eller belyses vedrørende produkter som kan være mindre bra i sin kategori..
Artig argumentasjon. Så forbrukerne skal ikke ha mulighet til et balansert bilde av dagens produkter, med ulike styrker OG svakheter? Bare fine bilder og snitt på over 9 på en subjektiv skala .. @stereopluss gikk høyt ut på banen fra start, og gjorde en god jobb ifht en viss Sveinung på Maxwell. Siden har det ikke kommet noe mer kritisk blikk. Ikke på noe.. For all del, god underholdning, det settes det pris på og det omfavner vi. Keep up the "good" workEller så er det slik at tester av dårlige og middelmådige produkter kun leses av en håndfull lesere, men tester av godt produkter leses av titusenvis.
Statistikk kan være nådeløs. Så da er valget ganske enkelt. Påstanden om bindinger er ren fiction, men det er jo en av favorittaktivitetene i SoMe.
Så hvis jeg leser deg rett så syns du vi skal bruke raust med penger på tester som ingen gidder å lese? Interessant tankesett. Da er nok Stereo+ ferdig før du rekker å bla om til neste side.Artig argumentasjon. Så forbrukerne skal ikke ha mulighet til et balansert bilde av dagens produkter, med ulike styrker OG svakheter? Bare fine bilder og snitt på over 9 på en subjektiv skala .. @stereopluss gikk høyt ut på banen fra start, og gjorde en god jobb ifht en viss Sveinung på Maxwell. Siden har det ikke kommet noe mer kritisk blikk. Ikke på noe.. For all del, god underholdning, det settes det pris på og det omfavner vi. Keep up the "good" work
PS journalister har vel fortsatt sin rabatt om de kjøper noe? 30%? Binding - nei. Fordel - ja..
For egen del håper jeg dere fortsetter som idag. Topp lesning !Så hvis jeg leser deg rett så syns du vi skal bruke raust med penger på tester som ingen gidder å lese? Interessant tankesett. Da er nok Stereo+ ferdig før du rekker å bla om til neste side.
Men jeg kan gjerne utfordre deg hvis du mener det er ekstremt spennende lesing. Vi har en Vippskonto der vi av og til mottar små bidrag for å holde hjulene i gang. Du kan jo sette inn et større bidrag som f eks dekker et test eller tre (som knapt noen leser), så skal jeg ta oppfordringen videre til redaksjonen og si at du har finansiert testene.
Ta det med ro, dette er ikke personlig . Hvorfor tror du et nettsted som ASR eksisterer? Fordi folk OG vil vite hvilke produkter som ikke fungerer... Selv om det, dessverre, er en overraskelse for deg.. Og nei, jeg leser lite av både ASR OG dere, lar meg underholde på andre måter.Så hvis jeg leser deg rett så syns du vi skal bruke raust med penger på tester som ingen gidder å lese? Interessant tankesett. Da er nok Stereo+ ferdig før du rekker å bla om til neste side.
Men jeg kan gjerne utfordre deg hvis du mener det er ekstremt spennende lesing. Vi har en Vippskonto der vi av og til mottar små bidrag for å holde hjulene i gang. Du kan jo sette inn et større bidrag som f eks dekker et test eller tre (som knapt noen leser), så skal jeg ta oppfordringen videre til redaksjonen og si at du har finansiert testene.
Fagblad er vel kanskje å dra det litt langt, hvor er fagbegrepene…?Dette er dessverre ganske enkel mekanikk:
Skal et fagblad leve, må det ha lesere. Skal et gratis fagblad leve må det ha mange lesere.
Hadde vi begynt å brukte spaltemeter på produkter som knapt blir lest er det neste færre lesere og færre abonnenter.
Dette er et moment som jeg synes Stereo+ bør ta med seg videre, særlig hvis en har som mål å framstå som et fagblad, og ikke en reklamepublikasjon for utvalgte komponenter som dere vurderer. Dette er ikke relatert til at dere har dårlig tid eller bare ser på helt spesielle utvalgte produkter, dere bør bruke karakterskala på vanlig måte, 1-10, da er 5 midt på.Og hva er poenget med 10 karakterer når en kun bruker 2 av de?
Jeg følger deg i tankegangen, men jeg tror ikke parameteren pris/ytelse er relativ til et hele prisspekteret....
La meg ta et eksempel, I vurderingen av Electrocompaniet AW-800 gir dere karakter 10/10 for ytelse pris, den koster 200.000 kr, karaktersetting oppleves av meg helt feil. Hva skal dere da gi for ytelse/pris for en Purifi eller NCore forsterker som koster svært mye mindre?
..
Ja, jeg leser det på samme måte som når f.eks. hifiklubben vurderer sitt eget sortiment av utstyr, hvor de gir en masse skryt og noen andre bemerkninger.Man må ta bladet for det som det er.
Så du mener at Stereo+ er bare egenreklame over produkter (som de selv ikke selger)?Ja, jeg leser det på samme måte som når f.eks. hifiklubben vurderer sitt eget sortiment av utstyr, hvor de gir en masse skryt og noen andre bemerkninger.
Nei på ingen måte tror jeg at det er noen ugler i mosen, men det hele framstår for meg som en ren produkthyllest, som underbygges av kun ypperste karakterer 9-10 (10 er max). Derfor finner jeg relativ stor likhet med produktreklame. Jeg har heller ikke behov for påminnelse om at det er frivillig å lese, vet det fra før.Så du mener at Stereo+ er bare egenreklame over produkter (som de selv ikke selger)?
Du står helt fritt til å la være å lese....
Vi får trøste oss med at det er mye (underholdnings-) blad og lite der som har med (elektro /akustikk / material -) fag å gjøre. En får lese det for hva det er, et hyggelig avbrekk i tilværelsens uutholdelige letthet...Nei på ingen måte tror jeg at det er noen ugler i mosen, men det hele framstår for meg som en ren produkthyllest, som underbygges av kun ypperste karakterer 9-10 (10 er max). Derfor finner jeg relativ stor likhet med produktreklame. Jeg har heller ikke behov for påminnelse om at det er frivillig å lese, vet det fra før.
Mine kommentarer er en personlige oppfatning av relevante momenter for å føre Stereo+ i retning av å være et opplysende fagblad.
Hva med å skippe karakterene? De er vel mest nyttige for forhandlere som bruker anmeldelsen i sin markedsføring?Vi har diskutert akkurat det der mange manger i redaksjonen, men vi sliter med å finne en god løsning på hvordan vi skal gi lydkarakter på produkter i svært ulike prisklasser.
Prisdifferanse og lyddifferanse er jo sjelden eller aldri identisk, og spesielt når man kommer opp i høyere kvalitetsklasser, så må man ofte betale veldig mye mer for bare en liten forbedring. Det er ikke enestående for hifi. Du finner det samme i svært mange andre bransjer også.
Lyden fra det beste utstyret er jo som regel vesentlig mye bedre enn la oss si utstyr til mellom 5000 og 10.000 kroner, men lyden er ikke nødendigvis 10 eller 20 ganger bedre selv om prisen er det. Skal da highend-utstyret får en femmer i lydkvalitet, mens budsjettutstyret skal få en tier?
Eventuelt skal budsjettutstyret få en toer eller treer, mens highend skal få toppkarakter fordi man vurderer alt fra samme skala?
Vi hadde senest en slik diskusjon for et par måneder siden, men så kom Oslo Hifi Show og tok all vår tid og konsentrasjon. Kanskje noen her har noen vetttuge innspill til hvordan vi bør gjøre vurderingene våre mest mulig rettferdige, både for highend-utstyret og budsjett-produktene?
Så kan vi ta de med oss i diskusjonen.
Bare et forslag fra min side!!Vi har diskutert det også, men det er nettopp det at forhandlere synes det er ok med noe som er så lett å vise fram som en karakter. At forhandlere bruker det i sin markedsføring gjør også at Stereo+ blir markedsført, slik at vi får flere lesere, og dermed forhåpentligvis enda flere reklamekroner inn, slik at vi kan lage et bedre blad.
Og det er jo ikke akkurat slik at vi lever på champagne og russisk kaviar på det vi får inn nå heller, men det er klart at dersom en privatperson hadde kommet inn og sponset oss med noen millioner i året som mente at det ikke var noe behov for karakterer, så måtte vi nok tatt en ny diskusjon på det.
Min personlige mening er at karakterer er bra hvis det er enkelt presentert 1) kvalitetskriterier, 2) karakterskala uten kobling til prisen. Pris er altså ikke med i kvalitetsvurderingen, som blir en absolutt skala for enkelt å sammenligne produkter.Så kan vi ta de med oss i diskusjonen.
Slik jeg ser det er sammenblanding pris/kvalitet vanskelig. Kvalitet er et relativt absolutt begrep, mens pris er et svært variabelt begrep som avhenger av lommebok og interesse. Electrocompaniet AW-800 er på de aller fleste kvalitetsskalaer 9-10, mens prisen på 200.000 kr er uoppnåelig astronomisk høy for studenter, uakseptabelt kostbar for nyetablerte, kanskje akseptabel for audiofil 55 åring, og billig for en audiofil skipsreder. Derfor synes jeg det er like greit å holde de faktorene adskilt som vurderingskriterier.Men, går det egentlig an å ikke ha et øye til prisen når man snakker kvalitetsvurdering eller opplevd kvalitet som det ofte er?
Ja her er du inne på noe viktig, det finnes også noen interessante artikler som tar for seg hvordan en subjektivt kan vurdere kvaliteten en opplever. Selv om dette er publisert fra en produsent (Audio Note) så var det artig å lese om konseptet "Comparison by Contrast", hvor gode komponenter skiller mellom ulike opptak, mens dårligere utstyr får alt til å høre ganske kvalitetsmessig likt ut.Så, for oss dødelige så er nok opplevd kvalitet kanskje et bedre begrep.
Er det ikke greit å dele opp utstyr i forskjellige kategorier som High-end , Mid-fi og budsjett f. eks. Så kan man bruke samme karakter system innenfor hver kategori.Vi har diskutert akkurat det der mange manger i redaksjonen, men vi sliter med å finne en god løsning på hvordan vi skal gi lydkarakter på produkter i svært ulike prisklasser.
Prisdifferanse og lyddifferanse er jo sjelden eller aldri identisk, og spesielt når man kommer opp i høyere kvalitetsklasser, så må man ofte betale veldig mye mer for bare en liten forbedring. Det er ikke enestående for hifi. Du finner det samme i svært mange andre bransjer også.
Lyden fra det beste utstyret er jo som regel vesentlig mye bedre enn la oss si utstyr til mellom 5000 og 10.000 kroner, men lyden er ikke nødendigvis 10 eller 20 ganger bedre selv om prisen er det. Skal da highend-utstyret får en femmer i lydkvalitet, mens budsjettutstyret skal få en tier?
Eventuelt skal budsjettutstyret få en toer eller treer, mens highend skal få toppkarakter fordi man vurderer alt fra samme skala?
Vi hadde senest en slik diskusjon for et par måneder siden, men så kom Oslo Hifi Show og tok all vår tid og konsentrasjon. Kanskje noen her har noen vetttuge innspill til hvordan vi bør gjøre vurderingene våre mest mulig rettferdige, både for highend-utstyret og budsjett-produktene?
Så kan vi ta de med oss i diskusjonen.
Ja, synes det er et godt poeng. Jeg synes også det er overflødig å klage på et gratis tidsskrift. Uansett hvordan man enn vrir å vender på det får man jo ihvertfall ikke mindre enn hva man har betalt.Du står helt fritt til å la være å lese....
Hmmm, det å sette ting i bås er ofte ikke plagsomt bra.Er det ikke greit å dele opp utstyr i forskjellige kategorier som High-end , Mid-fi og budsjett f. eks. Så kan man bruke samme karakter system innenfor hver kategori.