Stereo -> Surround receiver. (Yamaha A6A / A8A)

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Intro: Gammal gubbe, ny heim; fra hus til leilighet. Må kvitte meg med endel utstyr og vurderer for tiden hva som skal med - og hva som må handles inn. Nytt bosted har sparsomt med plass (sukk).

Vurderer innkjøp av Yamaha A6A / A8A som en slags pre-amp, mest pga. balansert inn/ut.
Kan jeg da beholde spiller (Yamaha'ene har balansert inn, merket "Audio 4"), monoblokkene og L/R høyt. for å høre stereo ?.

Så evt. etterhvert legge til diverse høyttalere rundt-omkring ved film titting ?

Forstår heller ikke helt hvordan surround oppsett funker til vanlig tv-titting (nyheter, diskusjonsprogrammer, dokumentar etc.), kan en få lyden da til kun å komme fra en senter foran ?
(altså slik at slipper å slå på alt utstyret for å få "litt" lyd, ser da for meg en senter foran som drives rett fra Yamaha'en. Kjærringa er ikke akkurat å regne som veldig kompetent.)

Note;
Har nettopp fått en LG G3 tv som skal med videre til ny heim - lyden den gir fra seg er jo helt forferdelig, så det vil være tragisk å måtte høre på den til daglig. Og jeg vil helst slippe å benytte en slik lydplanke dings i tillegg til lyd rack'et.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
414
Antall liker
491
Sted
Brøttum
Vil tro en slik receiver gjør det du ønsker. Har hatt surround til tv-bruk før og det er uproblematisk, veldig lite (om noe) fra høyttalere bak/side ved annet enn filmbruk. Til vanlig tv-titting er det stort sett bare senter som avgir noe særlig lyd, ettersom frontene også er surround i et surround-oppsett.
Fronter med eksterne monoblokker burde funke fint, gjør i alle fall det på min Marantz som jeg bruker i hjemmekinoen. ;)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Nå jeg ser på TV i stuen så har jeg min AV-receiver i Multichannel, som betyr at lyden sendes ut i alle høyttalerene. -Siden bakhøyttalerene er rett ved soffa, så trenger man ikke mye volum. :cool:
-Tipper 90% av tiden i stue så er oppsettet sånn multichannel med lyd fra dekoder/TV.

I musikk så kjører jeg normalt kun 2-kanal/kun front, og ved film så kjøres surround med subwoofer.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.176
Antall liker
2.109
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nå jeg ser på TV i stuen så har jeg min AV-receiver i Multichannel, som betyr at lyden sendes ut i alle høyttalerene. -Siden bakhøyttalerene er rett ved soffa, så trenger man ikke mye volum. :cool:
-Tipper 90% av tiden i stue så er oppsettet sånn multichannel med lyd fra dekoder/TV.
Mener du Surround upmix eller stereo til alle kanaler? 2 kanals TV er alltid best med surround oppmiksing. Stereo i alle kanaler er etter mitt syn en meningsløs modus.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Mener du Surround upmix eller stereo til alle kanaler? 2 kanals TV er alltid best med surround oppmiksing. Stereo i alle kanaler er etter mitt syn en meningsløs modus.
Tja, funksjonen heter <Multi Ch Stereo> på min Sony STR-DN1080, så usikker på hva en egentlig gjør. :unsure:
Det er lyd i alle høyttalerene (5.1 oppsett), men merker at det eks av og til er lyder plassert borte på den ene front som ikke er på de andre, etc. Jeg sitter som oftest i sofa med høyre bak-høyttaler rett ved siden.
Lurer på om den titer på innkommende signal og sprer det ut som det passer?.

Uansett, fungerer suverent i stua mi.(y)
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Takk for svar så langt.

Ikke helt enkelt disse receiver greiene - Jeg har lasta ned manualer, googla frenetisk samt stirra på Youtube.
Utfyllende manualer er visst noe de drev med i forrige årtusen så jeg er fortsatt lett forvirret. Kanskje noen her kan svare på et par ting;

a)
Disse boksene, altså Yamaha RX-A6A og A8A, har balansert pre-out (front) samt naturligvis også front utgang (for høyttaler).
Hva skjer om en benytter begge ?
...vil den kjøre samme lydsignal til begge eller kutte ut en av dem ?


a.2)
I en "scene" kan jeg der styre hvilke høyttalere som skal benyttes (i tillegg til input), eller bruker boksen alltid hva den selv finner best etter hvilken type signal den mottar ?
...altså f.eks. tvinge bruk av kun front selv om DTS:X mottas ?
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Takk for svar så langt.

Ikke helt enkelt disse receiver greiene - Jeg har lasta ned manualer, googla frenetisk samt stirra på Youtube.
Utfyllende manualer er visst noe de drev med i forrige årtusen så jeg er fortsatt lett forvirret. Kanskje noen her kan svare på et par ting;

a)
Disse boksene, altså Yamaha RX-A6A og A8A, har balansert pre-out (front) samt naturligvis også front utgang (for høyttaler).
Hva skjer om en benytter begge ?
...vil den kjøre samme lydsignal til begge eller kutte ut en av dem ?


a.2)
I en "scene" kan jeg der styre hvilke høyttalere som skal benyttes (i tillegg til input), eller bruker boksen alltid hva den selv finner best etter hvilken type signal den mottar ?
...altså f.eks. tvinge bruk av kun front selv om DTS:X mottas ?
Til ditt siste spørsmål:

Jeg har en Yamaha Prossessor - CX-A5100, usikker på hvor mye som er likt med de du nevner.

Men det ser ut til at det er mulig å ha 2 forskjellige høytalerkonfigurasjoner å velge mellom som kan lagres med Scene opplegget.

Altså Scene 1 kan f.eks være kun ut til et par fronthøytalere Stereo (antagelig mixer den automatisk ned til stereo hvis det kommer surround inn) - og f.eks Scene 2 til fullt 7.1.4 oppsett.

Man kan ha alle mulige høytaler konfigurasjoner i de 2 setup mulighetene - de eneste man ikke kan fjerne er frontene - resten kan velges etter behov.

Edit:

Sjekket litt i manualen for A8A online - enig med deg den var veldig enkel. Men det ser ut til at A8A har dobbelt så mange høytalerkonfigurasjoner man kan tilpasse og velge mellom - 4 stk.
 
Sist redigert:

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Men det ser ut til at det er mulig å ha 2 forskjellige høytalerkonfigurasjoner å velge mellom som kan lagres med Scene opplegget.

Altså Scene 1 kan f.eks være kun ut til et par fronthøytalere Stereo (antagelig mixer den automatisk ned til stereo hvis det kommer surround inn) - og f.eks Scene 2 til fullt 7.1.4 oppsett.

Man kan ha alle mulige høytaler konfigurasjoner i de 2 setup mulighetene - de eneste man ikke kan fjerne er frontene - resten kan velges etter behov.

Edit:

Sjekket litt i manualen for A8A online - enig med deg den var veldig enkel. Men det ser ut til at A8A har dobbelt så mange høytalerkonfigurasjoner man kan tilpasse og velge mellom - 4 stk.
Takker så mye for svar.

Det er jo mildt sagt forvirrende mye funksjonalitet i disse surround receiverne, de burde nesten hatt SSH scripting (eller noe i den dur) for oppsett. Men Yamaha har jo ihvertfall dette web grensesnittet sitt for innstillinger, (som ikke er nevnt i manualen med ett eneste ord!), så en slipper i det minste å bruke fjernkontrollen til alt (forhåpentligvis).

Jeg mysa gjennom et "Audioholic" YT klipp hvor "Speaker pattern" ble vist. Jeg antar det er løsningen på hvordan en kan velge forskjellige høyttaler-komboer til ulike "Scene's". Så det er jo håp i hengende snøre.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Takker så mye for svar.

Det er jo mildt sagt forvirrende mye funksjonalitet i disse surround receiverne, de burde nesten hatt SSH scripting (eller noe i den dur) for oppsett. Men Yamaha har jo ihvertfall dette web grensesnittet sitt for innstillinger, (som ikke er nevnt i manualen med ett eneste ord!), så en slipper i det minste å bruke fjernkontrollen til alt (forhåpentligvis).

Jeg mysa gjennom et "Audioholic" YT klipp hvor "Speaker pattern" ble vist. Jeg antar det er løsningen på hvordan en kan velge forskjellige høyttaler-komboer til ulike "Scene's". Så det er jo håp i hengende snøre.
Det finnes også en App for MusicCast som kan gjøre en del justeringer:

 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
I legeroman stil; Masse ark, smått med innhold.
Det kommer litt an på øyet som ser og hvor spesielt scenario man prøver å finne ut av 😊

Men uansett. Dette står i manualen, til ene punktet ditt:

IMG_4706.jpeg


Når det kommer til hvilke høyttalere som er i spill står det om lydmoduser som man kan velge blant. Stereo, stereo med sub, atmos, oppskalert Dolby digital til å håndtere flere høyttalere enn det Dolby digital normalt sett har osv.

At man ønsker å ha tilkoblet fronthøyttalere og senterhøyttaler til en slik receiver, men ønsker kun lyd ut av senter når man ser på tv tror jeg nok er såpass spesielt at de anser ikke det som et vanlig scenario de tar med i manualen.

Men kan du ikke bruke en 12v trigger som skrur på effektforsterkere så blir det brukervennlig for kona og? Har gjort det her og både kona og unger setter på og bruker anlegget, men de vet ikke hva som egentlig er på for å få lyd 😊

Edit: Eller, hvis du vil bruke andre høyttalere når du ser på tv kan du sette opp det du ønsker tilknyttet tv (front, senter, bak osv) på normalt vis og bruke de du ønsker å høre på musikk med i sone 2. Står også om soner i manualen 😉

Edit 2: Får ikke brukt de balanserte front-pre-out utgangene til sone 2 så da røyk nok den ideen.
 
Sist redigert:

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Men uansett. Dette står i manualen, til ene punktet ditt:
" When using the PRE OUT jacks, do not connect speakers to the corresponding SPEAKERS terminals. "

Ah, takk. Jeg leste den der, men missforsto. (Jeg leste den som at Front pre-out via RCA og XLR ikke skulle brukes samtidig...)
Ja, ja - det var jo dumt.
Når det kommer til hvilke høyttalere som er i spill står det om lydmoduser som man kan velge blant. Stereo, stereo med sub, atmos, oppskalert Dolby digital til å håndtere flere høyttalere enn det Dolby digital normalt sett har osv.

At man ønsker å ha tilkoblet fronthøyttalere og senterhøyttaler til en slik receiver, men ønsker kun lyd ut av senter når man ser på tv tror jeg nok er såpass spesielt at de anser ikke det som et vanlig scenario de tar med i manualen.
Tja, kanskje. Dog med forskjellige "speaker pattern" kan du i teorien lage et oppsett med kun en høyttaler (tror jeg).
Men kan du ikke bruke en 12v trigger som skrur på effektforsterkere så blir det brukervennlig for kona og? Har gjort det her og både kona og unger setter på og bruker anlegget, men de vet ikke hva som egentlig er på for å få lyd 😊
Joda, men jeg ser for meg at det kan bli en smule voldsomt for å se nyheter og denslags greier (når alt en egentlig behøver er klar lyd i mono...)
Dessuten, forsterkeriet bruker noen sekunder på å våkne fra dvalen, så her det risiko for missbruk av volumknapp pga manglende lydrespons. Og når greiene så endelig starter opp, muligens på noenlunde max volum... vel... veldig upopulært.
Edit: Eller, hvis du vil bruke andre høyttalere når du ser på tv kan du sette opp det du ønsker tilknyttet tv (front, senter, bak osv) på normalt vis og bruke de du ønsker å høre på musikk med i sone 2. Står også om soner i manualen 😉
Soner tror jeg mer henspeiler på bruk i ulike rom ... eller, hmmm....
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Ser at man kan velge å ha forskjellige speaker setup per scene.

IMG_4707.jpeg


Men da blir neste spørsmål om man faktisk får lov til å velge bort fronthøyttalere, det kan jeg ikke på min Yamaha rx-v781 som jeg har i stua. Alle andre høyttalere kan slås av, men ikke front. A8A er mer avansert enn min, men det spørs om Yamaha har sett for seg at noen kjøper en forsterker som skal takle 10++ høyttalere også vil de bare ha 1 senterhøyttaler i spill.

Sone 2 er i utgangspunktet for forskjellige rom, men ingen ting i veien for å bruke det på høyttalere i samme rom heller. Hvis man har 2 forskjellige sett med fronthøyttalere i samme rom f eks. Var derfor jeg tenkte det kunne vært noe i ditt tilfelle.

Kan hende letteste løsning her er å henge en lydplanke under TVen og fylle på med trådløse bakhøyttalere hvis du ønsker, og holde stereo-oppsettet adskilt 😊
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Sone 2 er i utgangspunktet for forskjellige rom, men ingen ting i veien for å bruke det på høyttalere i samme rom heller. Hvis man har 2 forskjellige sett med fronthøyttalere i samme rom f eks. Var derfor jeg tenkte det kunne vært noe i ditt tilfelle.

Kan hende letteste løsning her er å henge en lydplanke under TVen og fylle på med trådløse bakhøyttalere hvis du ønsker, og holde stereo-oppsettet adskilt 😊
Men jeg ønsker jo egentlig ikke å ha stereo høyttalerene helt adskilt. Dvs.når en skal se film og denslags, hvor audio spiller en viktigere rolle, hadde det jo vært genialt å tatt disse med som front.

... om man faktisk får lov til å velge bort fronthøyttalere, det kan jeg ikke på min Yamaha rx-v781 som jeg har i stua. Alle andre høyttalere kan slås av, men ikke front. A8A er mer avansert enn min, men det spørs om Yamaha har sett for seg at noen kjøper en forsterker som skal takle 10++ høyttalere også vil de bare ha 1 senterhøyttaler i spill.
Masse folk har jo kun lyd fra tv, eller en enkel lydplanke. Jeg synes det er rart om Yamaha ikke har tenkt tanken med kun senter som et alternativ. Jeg har hørt flere senterhøyttalere som er langt bedre å lytte til enn de aller fleste tv'er og lydplanker, selv om det da blir mono lyd.

Enn annen greie ville jo kunne være å ha et par "små" ht. over skjermen (oppe ved taket) i tillegg. Disse kunne være "front" sammen med senter ved nyheter og denslags, men blitt surround-front-top når stereo ht. slåes på ved film titting...
 
Sist redigert:

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Men jeg ønsker jo egentlig ikke å ha stereo høyttalerene helt adskilt. Dvs.når en skal se film og denslags, hvor audio spiller en viktigere rolle, hadde det jo vært genialt å tatt disse med som front.


Masse folk har jo kun lyd fra tv, eller en enkel lydplanke. Jeg synes det er rart om Yamaha ikke har tenkt tanken med kun senter som et alternativ. Jeg har hørt flere senterhøyttalere som er langt bedre å lytte til enn de aller fleste tv'er og lydplanker, selv om det da blir mono lyd.

Enn annen greie ville jo kunne være å ha et par "små" ht. over skjermen (oppe ved taket) i tillegg. Disse kunne være "front" sammen med senter ved nyheter og denslags, men blitt surround-front-top når stereo ht. slåes på ved film titting...
Ja, men de som har en lydplanke har gjerne ikke et fullt anlegg tilknyttet som de vil bruke deler av noen ganger og noen ganger ikke. En lydplanke er heller ikke mono, de har minst stereo og gjerne mer enn det og.

Men egentlig tror jeg du vil komme veldig nærme det du er ute etter ved å sette det opp som vanlig med front, senter, bak osv også bare skrur du ikke på effektforsterker til fronter når dere ser på vanlig tv.

Så og si all tale og mye annen lyd kommer uansett ut av senter. Før jeg fikk på en trigger til min effektforsterker veit jeg kona og ungene har sett på tv mange ganger uten lyd i fronthøyttalere.
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Ja, men de som har en lydplanke har gjerne ikke et fullt anlegg tilknyttet som de vil bruke deler av noen ganger og noen ganger ikke. En lydplanke er heller ikke mono, de har minst stereo og gjerne mer enn det og.
Nja, det blir jo begrenset avstand mellom lydkildene da. Jeg tror ikke effekten av stereo (eller surround) fra en lydplanke gir noe bedre sluttresultat enn mono fra en god senter.
Men egentlig tror jeg du vil komme veldig nærme det du er ute etter ved å sette det opp som vanlig med front, senter, bak osv også bare skrur du ikke på effektforsterker til fronter når dere ser på vanlig tv.

Så og si all tale og mye annen lyd kommer uansett ut av senter. Før jeg fikk på en trigger til min effektforsterker veit jeg kona og ungene har sett på tv mange ganger uten lyd i fronthøyttalere.
Ok, dette er vel hva jeg håper på dersom slik receiver ikke kan settes opp med kun senter.
Altså bare ha forsteriet avslått og håpe nok lyd sendes senter til at det blir lyttbart.
Uansett, takk for svar.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Et tips rundt dette med å kjøpe seg en AV-receiver som frembringer klar tale, kan være å titte på Youtube reviews fra Andrew Robinson.
Han og kona tester mye, og hun har alltid fokus på dette med tydelighet i tale++ da hun har problemer med hørselen.
Hun har alltid sine synspunkter i slutten av videoene, verdt å sjekke ut.(y)
https://www.youtube.com/@robinsonbrand
 
Topp Bunn