alphamale
Hi-Fi freak
Jeg hadde to hardcore superlyd fanboys innom her på søndag for en kjapp demo mens andre ærend ble gjort i Multimedia oppsettet mitt. Du kan spørre dem rett ut hva som skjedde når jeg spilte med optimizer i trinnov aktiv, og hva som skjedde når jeg bypasset filtrene.Artig at du syns det. Men det er jo ikke helt uvanlig å høre folk si de ikke liker DSP fordi de syns det slører til lyden i mer eller mindre grad. Tror jeg har hørt minst to stykker si det, de siste ti årene.Det går vel også an å dele analogt og aktivt, hvis man ikke vil ha DSP.Aktiv digital deling med DSP eller passiv analog deling på gamemåten er to forskjellige idretter. Kan drives på forskjellig nivå fra topp til bunn.
Hver enkelt får bestemme selv hva som gir de mest.
Jeg har nå hoppet på det nymotens greiene og kommer ikke til å prøve noe annet.
Det låter vel alltid litt mer plastikk når man implementerer DSP i anlegget, pluss at man får en tidsforsinkelse på hele signalet?
At det låter plastikk med DSP var jo en artig kommentar. Også det med tidsforsinkelse, lurer på hva du mener med det. Hvis man kan kalle Audyssey for en enkel DSP, og kalibrerer lyden fra anlegget i et gitt rom med den, så kan det fort låte litt rart. Eller greit nok, kommer an på hvor mye galt Audyssey gjør med lyden.
Ellers er DSP, enten det er fra Trinnov, innebygget i forsterkere, eller fra for eks Audiolense, så er dette noe helt annet. Satt riktig opp så låter det ikke plastikk. Dette er utstyr som løfter frem lyden, og gjør bidrag fra rommet mindre. Og det ønsker jo de fleste, vil jeg anta. DSP lager altså mindre krøll for lyden enn et hvert passivt filter i en høyttaler. Disse passive filtrene tar jo ikke høyde for hva som skjer i ditt rom, med dine høyttalere. De passive filtrene er altså ikke spesielt tilpasset for å gjøre en bra jobb i alle rom, og det er her DSP vil gjøre en mye bedre jobb. Slik at man hører høyttaleren, og alle dens fordeler og ulemper, i stedet for rommet den er satt inn i, enkelt forklart.
Og mener å ha hørt noe lignende selv også, selv om det rydder opp i frekvensgangen i et gitt rom.
Er det ikke sånn at signal prosesseringen tilfører en forsinkelse på lyden a là noe av det man opplever med lipsync feil på en tv?
Jeg skal gi deg et hint.... Det motsatte av beskrivelsen din over her.