Forsterkere Sterk solskinn

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
59
Sted
Tredje sten vest av Sola
Har om møblert stua så nå har hele anlegget havet på nordre vegg. Sola vil stråle som den er galen. Er dette noe problem for forsterker, riaa, dac og platespiller?
Mvh

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.806
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg ville ikke latt anlegget stå i sola hele dagen, hva med en persienne eller markise ?

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.342
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
UV stråler og eventuelt varme er ikke heldig over tid. UV-stråler kan skade lakk og finish, mens varme er skikkelig killer for vinyl. Husker jeg glemte en vinylplate i solen i tenårene og den så ut som ”bølgeblekk".

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
Opptatt: Prøv å holde sola borte- gjerne med lystette gardiner. Vinylen og sola er dødsfiender, så hold LPene i et separat, tørt og lyskontrollert rom med jevn temperatur- ikke for varmt. Og hvis de i tillegg kan holdes litt ekstra skygge på, gjør det :coffee: Hold antallet LPer nede- reserver formatet for virkelige klassikere. Og bruk platekoffert hvis du kan.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.160
Sted
Ytterst i havgapet...
Mine selvbygde HTs med bøkefiner ble stående med ene sida mot sola, rett ved vinduet.... fineren var limt med kontaktlim, og limet "krøp" ut i finerskjøten... ikke veldig mye, men nok til litt misfarging i skjøten...

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Antall liker
59
Sted
Tredje sten vest av Sola
Er ikke så redd for vinylen, de står i eget rom - var helst spilleren jeg tenkte på.
For galt å stenge sola ute når den endelig kommer på vest landet. Har noen farga glassplater fra ett tidligere rakk,
prøve å skjære noen strimler av disse. Er bar 10 - 15 cm høyde jeg trenger og det blir enkelt å sette opp og legge ned.
Takk for alle svar ;)

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.276
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har ingen gardiner overhovedet (bor øverst oppe uden genboer).
Eneste synlige "skade" er, at køleribberne på mine monotrin har mistet den sorte eloxeringsfarven og er blevet
kobberfarvede.
Højttalerenheder med foamopheng får forkortet deres levetid af sollys og røyk.
Vinyler skal selvsagt ikke ha´ sol:)

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
12.285
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Monter tynne Plisséegardiner så slipper du allikevel inn deler av lyset, og sparer hifi'en og møblene for direkte stråling..

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.562
Torget vurderinger
27
Anlegget mitt får sol, så mye det ønsker. Dekker til elementene på høyttaler med et teppe. Rørforsterkere og klasse A blir mye varmere av drift enn av sollys. Spiller CD i de periodene jeg ikke klarer å skjerme platetallerkenen for sollys. Altså snurrer jeg ikke i direkte sollys.

Bruker også en avdanket LP til støv/solbeskyttelse på platespiller. Egentlig mer bekymret for kunst og møbler i sollys enn stereo, men livet er for kort til å stenge ute solen.

Topp Bunn