Jeg synes Knut Marius er den som helt klart har vist best entertainer-egenskaper så langt i konkurransen. Han har nailet alle sjangere så langt, og at han havnet blant de tre i går er for meg en gåte, for selv om låtvalget kanskje inviterte til mer fokus på følelser enn det som kom til uttrykk, var fremføringen mer enn nok kvalitet enn til å skulle havne blant de tre. Jeg tipper han kommer til å bli en av finalistene i årets konkurranse.
Alex er ingen sanger, men har vel blitt sympatistemt videre pga patrioti og solidaritet blant landets mest tettbefolkede område. Helt greit det, for fyren er jo morsom og har mange tilhengere blant både eldre og yngre generasjoner. Men også greit at han måtte gå i går, for når han ikke presterte bedre i en selvvalgt låt i en sjanger helt i tråd med egen stil og tidligere artisteri, da var det på tide å forlate showet.
Myra er jo heller ingen sanger egentlig, og burde etter min mening vært ute allerede etter countrykvelden, for sangen var for det første milevis fra country, og for det andre spilte hun i alt for stor grad på selvopplevd følelsesliv. Ja, det er selvsagt en flott uttrykksform i alle øvrige sammenhenger, men i en sangkonkurranse bør det rent sangtekniske være hovedfokuset hos ihvertfall dommerne. At disse i går valgte Myra som kveldens beste, og så røk hun ut på avstemmingen, gir i allefall meg vibber om lite objektiv dømming. Det er mao en sterk tendens i denne konkurransen til at dømmingen preges av egne preferanser pluss svært mye ros og gladkritikk, og få objektive tilbakemeldinger om minussiden.
De øvrige som har måttet dra hjem synes jeg har vært rimelig. Anita var en blek skygge av sitt tidligere jeg stemmemessig, og hadde åpenbart ikke holdt vedlike verken puste eller sangteknikk. Hege taklet opera svært dårlig, det er så, det var det flere som gjorde, men har etter min mening vist en heller anonym (litt kjedelig) stil fra første sending, og opera var nok dråpen som uansett ville vippet henne ut før eller siden.
Deltakerne vi nå står igjen med er det høy klasse over, med ett unntak, nemlig Sandra. Hun tror jeg har berget seg hittil utelukkende pga sitt søte, lune og blide vesen. For her har det fremkommet en lang rekke sangtekniske uhumskheter gjennom hele konkurransen. Stikkord: surt, famlende, dårlig timing, mangel av trøkk og kraft. Ja, jenta synger pent, når hun treffer, og det har hun for all del gjort, i stor grad til og med. Men det må tross alt vektlegges når man glemmer tekst, famler usikkert i starten, synger småsurt, og drukner i kompet pga mangel på stemmekraft. Hun har allerede hatt ene beinet ute av konkurransen èn gang, og jeg tror nok hun ryker snart, kanskje allerede neste lørdag.
Det blir uhyre spennende å se hvordan ting utvikler seg nå de kommende lørdagene, jeg tror det blir hard kniving mellom Knut, Odd Einar, Emil, Ingeborg og Vegard, for disse holder høy kvalitet alle sammen. Men holder som sagt en knapp på Knut Marius i finalen, kanskje sammen med Ingeborg.