KrazyIvan#
Hi-Fi freak
vi er vel alle grublere innenfor denne hobbyen fra tid til annen , noen er bare flinkere til å gjøre noe med all grublingen enn andre
WE DO NOT LISTEN
The problem in listening to an Audio component is the automatic compensation made by the brain.
If High-End Audio Manufacturers tell you they have to design their product by listening, it means they believe Audio is Magic and cannot be measured.
Don't believe them. Everything is measurable. So, send them back to school!
When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.
You cannot tune a whole product like that.
We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them.
Ahem, hjertet kan ikke stoles på, like lite som ørene. Nei, gjør som hjernen lyster, skal det hete!selvsagt, gjør som hjertet lyster.
Jo, Drossel, det har en verdi, og den heter underholdningsverdi.Test har nada værdi uden målinger til bare å verificere en smule.
80% av alle våre sanseinntrykk går gjennom øynene. Fortell det til ørene dine neste gang.
-BB-
Så bra! Fortell det til alle sammen.Lytter du med øyene har du misforstått.80% av alle våre sanseinntrykk går gjennom øynene. Fortell det til ørene dine neste gang.
-BB-
Den er jo målemessig god på vesentlige områder.Nja... La meg benytte Klipsch Cornwall som utgangspunkt. Det er en høyttaler som umulig kan gi særlig mye cred i en presisjonskonkurranse. Men noen liker det innmari godt, og det finnes det grunner til.
https://files.computeraudiophile.com/2013/1202/Klipsch_Cornwall_Test_Report.pdfDen er jo målemessig god på vesentlige områder.Nja... La meg benytte Klipsch Cornwall som utgangspunkt. Det er en høyttaler som umulig kan gi særlig mye cred i en presisjonskonkurranse. Men noen liker det innmari godt, og det finnes det grunner til.
Skummet bare gjennom testen, men ikke overraskende bekreftende.https://files.computeraudiophile.com/2013/1202/Klipsch_Cornwall_Test_Report.pdfDen er jo målemessig god på vesentlige områder.Nja... La meg benytte Klipsch Cornwall som utgangspunkt. Det er en høyttaler som umulig kan gi særlig mye cred i en presisjonskonkurranse. Men noen liker det innmari godt, og det finnes det grunner til.
Her snakker vi håndverk og slik skal en test utføres! 31 sider med en herlig blanding mellom fakta og subjektive meninger. Se og lær folkens! Den dagen hifi skribentene starter med noe lignende skal jeg starte å lese tester igjen.
...og brudgommen sa;Jeg sier som brura; det hjelper ikke om dingsen måler bra, hvis den ikke gjør jobben sin tilfredsstillende.
Og der fikk jeg meg en gedigen overraskelse for hva leser jeg...?https://files.computeraudiophile.com/2013/1202/Klipsch_Cornwall_Test_Report.pdfDen er jo målemessig god på vesentlige områder.Nja... La meg benytte Klipsch Cornwall som utgangspunkt. Det er en høyttaler som umulig kan gi særlig mye cred i en presisjonskonkurranse. Men noen liker det innmari godt, og det finnes det grunner til.
De er jo viden kjent for sitt overdriv, så dette var faktisk ganske overraskende.The loudspeaker sensitivity is defined as sound pressure level (SPL) at specified distance 1.21 meter
(4 feet). The specified value for Klipsch Cornwall is 98.5 dB/1W/4 ft which corresponds to 100 dB/1W/1m.
Measured sensitivity was exactly as specified: 98.5 dB at 4 feet (121 cm), broadband pink noise. It was
quite impressive to see SPL meter needle "dancing" +/ -1 dB around 98.5 dB value.
Det vil jo fortsatt være rom for ulike tolkninger. Hvor mye spl gir denne høyttaleren fra en 1kHz sinus ved 1W? Pink noise og sinustoner er ulike. Da spørs det hvilken spenning man har målt ved. Om man har stilt inn utstyret på det som tilsvarer 2,828Vrms og måler med pink noise har man veldig mye mer enn 1W i 8 ohm.Og der fikk jeg meg en gedigen overraskelse for hva leser jeg...?
De er jo viden kjent for sitt overdriv, så dette var faktisk ganske overraskende.The loudspeaker sensitivity is defined as sound pressure level (SPL) at specified distance 1.21 meter
(4 feet). The specified value for Klipsch Cornwall is 98.5 dB/1W/4 ft which corresponds to 100 dB/1W/1m.
Measured sensitivity was exactly as specified: 98.5 dB at 4 feet (121 cm), broadband pink noise. It was
quite impressive to see SPL meter needle "dancing" +/ -1 dB around 98.5 dB value.
Helt enig. Dette er det jeg vil karakterisere som en test. Og man lærer også noen. Noen målingen har selvsagt sine svakheter p.g.a. hvor/hvordan høyttalerne er målt, men det er lett å se gjennom fingrene på og skribenten skriver det også selv.Her snakker vi håndverk og slik skal en test utføres! 31 sider med en herlig blanding mellom fakta og subjektive meninger. Se og lær folkens! Den dagen hifi skribentene starter med noe lignende skal jeg starte å lese tester igjen.
Herregud, gi meg betaling så jeg kan leve av å skrive om hifi, så skal vi nok få til noe. Men inntil den dagen det skjer, blir det med lettbent underholdningslitteratur!Her snakker vi håndverk og slik skal en test utføres! 31 sider med en herlig blanding mellom fakta og subjektive meninger. Se og lær folkens! Den dagen hifi skribentene starter med noe lignende skal jeg starte å lese tester igjen.
-BB-
Jeg er villig til å betale for kvalitetslesestoff som tilbyr dybde (fordypning). Bredden i dag er ENORM med fri og tilnærmet gratis tilgang til informasjon.Herregud, gi meg betaling så jeg kan leve av å skrive om hifi, så skal vi nok få til noe. Men inntil den dagen det skjer, blir det med lettbent underholdningslitteratur!
Liker folk lyden hos deg?Eller som jeg sa til brura i sin tid; - jeg har slutta å måle'n - begynt å veie'n! På den annen side så finnes det jo vektede målinger også.
Audiofil lykke er enkelt - ikke bekymre seg for mye, mål ting dersom du har moro av det, eller det sparer deg for tid (typisk for DIY i høyttalersammenheng) ellers ikke.
Du MÅ stole på ørene - du har ikke noe valg, det er inn der musikken entrer hodet ditt!. Visuelle inntrykk spiller selvsagt inn så det må med i regnestykket det også. Men fremfor alt husk at vi er individuelle og opplevd lyd er subjektiv. Gjelder jo det visuelle også. Det som er stygt for meg er dødslekkert for andre kanskje. Det som er viktig for andre har null eller liten relevans for meg muligens. Slik er det bare.
Av alle de anleggene jeg ikke har hørt så er nok ditt noe av det bedre jeg har hørt!Det må du nesten spørre de om!
Godt svarDet må du nesten spørre de om!
Jeg prøvde å finne denne for noen uker siden, uten hell. Takkhttps://files.computeraudiophile.com/2013/1202/Klipsch_Cornwall_Test_Report.pdfDen er jo målemessig god på vesentlige områder.Nja... La meg benytte Klipsch Cornwall som utgangspunkt. Det er en høyttaler som umulig kan gi særlig mye cred i en presisjonskonkurranse. Men noen liker det innmari godt, og det finnes det grunner til.
Betaling? Jammen er du storforlangande!Herregud, gi meg betaling så jeg kan leve av å skrive om hifi, så skal vi nok få til noe. Men inntil den dagen det skjer, blir det med lettbent underholdningslitteratur!Her snakker vi håndverk og slik skal en test utføres! 31 sider med en herlig blanding mellom fakta og subjektive meninger. Se og lær folkens! Den dagen hifi skribentene starter med noe lignende skal jeg starte å lese tester igjen.
-BB-