Stol på meg! Eller dem? Eller han? Hva med hun?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Det er bare å sjekke omtalene. Dersom produktet har gode omtaler kan man være nokså trygg på at man får solgt det videre, dersom man ikke liker det.

U

utgatt60135

Gjest
Andreas skrev:
Dialog med venner, kjente og mindre kjente, og folk med samme interesse hvor man kan komme frem til felles referanser, begrepsapparat og evalueringer tror jeg er alfaomega for å kunne stole på lytteintrykk.
Ja, det er lærerikt. Ærlige tilbakemeldinger fra andre musikk- og lydinteresserte kan utfordre og utvikle oss positiv retning som mer bevisste lyttere.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Noen mennesker har også bare rett og slett mye bedre oversikt enn meg på hva som finnes og hva som kan fungere sammen. Man går glipp av mye hvis man kun skal gå etter egne erfaringer. Spesielt hvis man ikke har mange års erfaring som aktiv oppsøkende entusiast. Men å stole på noen er jo som bygges opp etterhvert. For min del starter de fleste på litt over nøytral, og så bygger det seg opp eller ned etterhvert. Mange faktorer som virker i begge retninger der. I tillegg er man jo åpen for profesjonell påvirkning og psykologisk markedsføring og merkevarebygging også, og jo mindre folk tror de er påvirket av slikt.. jo mer åpen er man for det, for det er jo ikke meningen at folk skal være alt for bevisst om det.

Det finnes folk jeg sikkert kunne gitt en plastpose med penger og sagt: "Ordn noe god lyd til meg". Og resultatet kunne fort blitt mye bedre enn om jeg skulle gjøre hele jobben selv.
Det er et poeng. Men når jeg tenker meg om, er det ikke mange som selger hifi jeg ville gitt en plastpose med penger og bedt de ordne alt for meg. La oss si at jeg hadde et budsjett på 150k. Veldig mange selgere ville da ha anbefalt og brukt en del tusen på kabler. Det er ifølge min tro å kaste penger i dass (beklager kabel troende). Så ville sansynligvis de fleste selgere ha anbefalt en kilde til 25-40k. Det er også helt unødvendig etter min mening. Dyrere forsterker enn hva jeg selv mener er noe poeng å betale for eller prioritere med det budsjettet, ville også de fleste ha anbefalt. De færreste selgerne ville ha brydd seg nevneverdig om hvilke plassering jeg har mulighet til eller sagt noe om akustikk. I beste fall hadde de spurt om hvor stort rommet var og that's it.
Jeg kommer i grunnen bare på to bransjepersoner i hele Norge jeg ville ha gitt et slikt ansvar. Utifra de jeg kjenner riktig nok og det er mange jeg ikke har noe kjennskap til.
Men nå skal det jo sies at jeg har litt aldri tanker om hifi enn hva som er mainstream. Jeg er litt rar sånn sett. :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
@Orso Nå er det eiendomsmeglere som selger rom og ikke hifi butikker.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Ja Orso du snakker om 150k til et anlegg men hva koster et godt lytterom??
300k...500k eller kanskje visst en må bytte bolig 1mill eller2? ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
@Orso Nå er det eiendomsmeglere som selger rom og ikke hifi butikker.
Og hva skal det bety? At man ikke skal vektlegge plassering, høyttalere som passer til rommet og ulike høyttaler konstruksjoner, DSP, DRC og akustikk. Jaja, det er jeg uenig i.
Jeg har mest tiltro til de selgerne som tenker helhetlig. Man setter ikke opp hva som helst i hvilke som helst rom.

JK: Trenger ikke å koste så mye for å få store forbedringer i et vanlig rom (kommer langt med 15k), men et veldig bra lytterom vil selvfølgelig koste en del. Dessuten har man DRC og DSP løsninger. Og i tillegg finnes det høyttaler konstruksjoner som gir mye mindre romproblemer.

Her er forresten først en graf av hvordan et par JBL LSR4328 måler i et tradisjonelt og vanskelig rom. I andre grafen er det gjort en del tiltak og jobbet en del med plassering. Selv bestemor vil høre stooore forskjeller.

Vedlegg

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
975
Torget vurderinger
8
Plassering av høyttalerere har ikke noe med rom å gjøre. Det er elementert for enhver hifi entusiast. Er ingen forskjell her om anlegget koster 15k eller 150k!
Velge "rett" type høyttalere er nok et komplisert tema. Dette kommer også mye anpå lydpreferanser.
Korrigering av frekvens kan nok være en måte å få kontroll på lydbildet, men er jo uansett en "krykkeløsning", da en fjerner deler av signalet. Dog så er vel stort sett praksisen i dag at en kun korrigerer i bassområdet der det ikke er så detektbart at en forringer signalet.
Så for meg er det når en alltid refererer til "rommet" som den store faktoreren, så blir det på mange måter "svada" da dette medfører svært store kostnader kontra hva vi stort sett bruker på å oppgradere en forsterker eller en CD-spiller!

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Dette ble en interessant tråd, syns jeg. Jeg vil for min del returnere til det poenget jeg har terpa på en stund (og det samme jeg skreiv om i Fidelity): det å evaluere musikk er noe annet enn å evaluere hi-fi. Strengt tatt vil jeg tro at du kan klare deg med omtrent bare testlyder (pink noise) og en liten håndfull plater hvis du vil evaluere et stereoanlegg - og det er jo greit? Det må være lov å bare bry seg om hi-fi og ikke om musikk?

For min del bryr jeg meg om begge deler, men på forskjellige måter. Selvfølgelig handler hi-fi også om musikk, men det handler mest om lyd og om hi-fi som en egen hobby, og jeg får forskjellige ting ut av begge deler. Så hvem velger jeg å stole på?

Meg selv, selvfølgelig. Etterhvert som jeg har utvidet min horisont, hørt flere anlegg, snakket med mange flere, så blir jeg tryggere på meg selv, hva jeg vil og hvilken lyd jeg vil ha. Det gjør også at det blir lettere for meg å både evaluere anlegg i forhold til egne preferanser, men det gjør også noe med å aktivere all teorien jeg har tilegnet meg gjennom å lese hi-fi blader gjennom årene: den erfaringen jeg har pådratt meg det siste året, har også økt forståelsen for mange lydfenomener jeg tidligere bare hadde lest om. Igjen: erfaring er gull verdt!

Hi-fi-messig sett var det å flytte til Østfold et sjakktrekk av de sjeldne - hva skulle jeg gjort uten Østfold-mafiaen? :) Gjennom den gjengen, samt hi-fi sentralen, har jeg blitt kjent med folk som jeg stoler på og som jeg vet har nogenlunde samme preferanser som meg og/eller mer erfaring enn meg - det er mye lærerikt å hente ut av det.

Når det kommer til musikk, er skålen en annen. Det er ikke nødvendigvis slik at de samme folka jeg stoler på når det kommer til hi-fi, stoler jeg på når det kommer til musikk. Igjen: en forskjellig hobby og forskjellige preferanser. Når det kommer til musikk har f.eks. klassiskdelen av sentralen lært meg mangt og meget, samt at jeg gjennom å møte likesinnede også har fått hørt mye musikk jeg ellers ikke ville fått hørt - noe har jeg tatt til meg, annet har jeg latt ligge.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Alle trenger sin "mafia". Gjerne - men ikke nødvendigvis - fra Østfold. Det viktigste er at man har noen å kalibrere seg mot. Å gå rundt i sine egne tankesirkler kan lett føre en stakkar inn på alskens villspor. Fra ørkesløs grubling til urealistiske forventninger om hva som faktisk er mulig å få ut av et stereoanlegg. For egen del har jeg en liten håndfull eller to av det jeg vil kalle personlige referanseanlegg i min bekjentskapskrets. Ikke slike super-high-end-fantasianlegg, men godt komponerte anlegg som spiller bra. Det gir trygghet i egne veivalg og bekreftelse på at man er der man skal være. Jeg merker at når noen som åpenbart har peiling sier at det låter bra her hjemme, senkes skuldrene adskillige hakk.

Det mest interessante med å komme seg litt rundt - når det tekniske er på plass - er all den spennende musikken som spilles rundt i mange entusiasthjem. Musikk som man ellers aldri ville ha funnet frem til på egenhånd.

Topp Bunn