Stor spenningsforskjell mellom chassis på apparater

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Når man skriver 4,5V pære, regner jeg fortsatt med at det er ei 4,5V glødepære... det bekrefter vel at dette er et kapasitivt fenomen når ei slik pære lyser svakt, - kanskje ved et par volt....
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
At prøvelampe lyser mellom chassis og nettjord er litt urovekkende, synes jeg, men jeg er ikke elektriker.
Prøvelampe er veil ikke helt korrekt. Det er som nevnt LED-pæren i en 4.5 V lommelykt. Synes også at det lyser litt sterkere akkurat i koblingsøyeblikket for så å lynkjapt gå til veldig svakt.
 
Sist redigert:

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Til orientering så sitter det slike jordfeilautomater på alle kurser
1609955683447.jpeg
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Mulig du finner årsak og løsning på problemet her.


 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
For moro skyld, så fant jeg den båndspilleren jeg nevnte tidligere, som jeg fikk støt av, og målte mellom chassis og jord. 135V. Snudde stikkontakten, da ble det 120V.

Jeg husker en gang jeg var i en hifibutikk, og noen klaget på lyden, og selgeren foreslo at de snudde pluggen i stikkontakten. Jeg tenkte den gang da at det var det dummeste jeg hadde hørt noen gang, og kjøpte aldri noe det mer. Men kan det hende at det i gamle dager, da det ikke var jord, kunne ha noe for seg? Litt off topic i forhold til tråden, men..
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Leser ein linken om "hifi demoner" skal jord kobles fra apparat når det skal måles sjassi - jord.
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Men kan det hende at det i gamle dager, da det ikke var jord, kunne ha noe for seg? Litt off topic i forhold til tråden, men..
Det er vel bare på TN-nett det kan ha noe for seg. På IT-nett har det neppe noe for seg, uansett om kursen er jordet eller ikke.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er vel bare på TN-nett det kan ha noe for seg. På IT-nett har det neppe noe for seg, uansett om kursen er jordet eller ikke.
På feks store trafoer som er viklet innenfra og utover - så vil det bli ulike kapasitiv koblingen mellom fasene. Hvis du feks har 2 monoblokker med store trafoer og de kobles slik at det er ulik fase som er koblet på på den enden av viklingen som ligger ytterst - så vil du få 230V forskjell på den kapasitive koblingen til chassis, mens hvis du snur støpslelet i stikkontakten - vil forskjellen bli null. Dette er likt for IT/TN nett.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Har jordet IT nett. Har lært etter hvert at når støpsel er snudd rett, lavest spenning til jord,
låter det varmere, mørkere, og med fyldigere bass. Har jeg surret det til er det enklere å finne en innspilling med stemme enn å begynne å måle.
Det skal altså ikke låte lyst og stramt.
 

larkus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2019
Innlegg
52
Antall liker
11
Sendte følgende spørsmål til Samsung Support:
"Når jeg holder i plugg på HDMI-kabel fra TV, og samtidig tar i metalldeler på bluray spiller kjenner jeg sitring i fingerspissene. Jeg har målt spenningen mellom metall på HDMI-kontakten og metall på BluRay spiller til ca 100V. Er dette normalt?"

Fikk følgende svar:
"ja detta kan ske, men tycker du det är mycket? "
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.484
Ha ha :)

Samme erfaring med Samsung. De bruker er profesjonelt 3.part kundeservicecenter med spesialtrente godagmann økseskaft medarbeidere fra Sverige.

Jeg hadde i mange år som del av mine arbeidsoppgaver å trene slikt personell innen helt andre fagområder. Som er en ganske trygg jobb siden de rulerer mannskap raskere enn man kan lære seg navnene deres.
 
Topp Bunn