Aurora
Æresmedlem
Når man skriver 4,5V pære, regner jeg fortsatt med at det er ei 4,5V glødepære... det bekrefter vel at dette er et kapasitivt fenomen når ei slik pære lyser svakt, - kanskje ved et par volt....
Prøvelampe er veil ikke helt korrekt. Det er som nevnt LED-pæren i en 4.5 V lommelykt. Synes også at det lyser litt sterkere akkurat i koblingsøyeblikket for så å lynkjapt gå til veldig svakt.At prøvelampe lyser mellom chassis og nettjord er litt urovekkende, synes jeg, men jeg er ikke elektriker.
Det er vel bare på TN-nett det kan ha noe for seg. På IT-nett har det neppe noe for seg, uansett om kursen er jordet eller ikke.Men kan det hende at det i gamle dager, da det ikke var jord, kunne ha noe for seg? Litt off topic i forhold til tråden, men..
På feks store trafoer som er viklet innenfra og utover - så vil det bli ulike kapasitiv koblingen mellom fasene. Hvis du feks har 2 monoblokker med store trafoer og de kobles slik at det er ulik fase som er koblet på på den enden av viklingen som ligger ytterst - så vil du få 230V forskjell på den kapasitive koblingen til chassis, mens hvis du snur støpslelet i stikkontakten - vil forskjellen bli null. Dette er likt for IT/TN nett.Det er vel bare på TN-nett det kan ha noe for seg. På IT-nett har det neppe noe for seg, uansett om kursen er jordet eller ikke.